Gå til innhold

GUIDE: Apples MacBooker Dette er forskjellen på MacBookene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er synd at Apple har et OS som er ganske mye bedre enn Windows. Det betyr at de kan jekke opp prisene på produktene sine noe hinsides på maskinvare-fronten. Synes det er bra dere velger å nevne Huawei MateBook X i denne sammenligningen, fordi det også er en premium bærbar som i 2018 koster det samme som gamle MacBook Air gjorde. Det beviser at det er et valg Apple har tatt, å prise slik de gjør på nye MBA. 

 

I det hele tatt virker det som at de i Apple akkurat nå, eksperimenterer med prismodell utifra at merkevaren deres er historiens sterkeste. De strekker strikken så langt de kan, før salgstall beviser at de tar feil. Derfor er det flott at det rapporteres at Apple-aksjen går ned 6% etter skuffende salg av iPhone XS og XS Max. Jeg tror at oss som bruker Apple i dag ikke nødvendigvis går tilbake til andre produkter, da det vil oppdages som et tap i kvalitet, men heller venter på at de angrer seg og setter ned prisene igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greit at det er endel forbedringer i nye Macbook Air, men den skuffer også på noen områder.

 

- Ytelse: prosessoren som sitter i er i intel sin svakeste serie Y-serien og har en TPM på kun 7,5W. Den har kanskje tilsvarende ytelse som 15W prosessoren som sitter i maskinen i dag. Men man forventer jo bedre ytelse på en nyere maskin. Jeg ville heller at de holdt på 15W og søkte å forbedre de termiske ytelsene.

 

- USB Porter: greit at den har to porter som kan brukes til "alt mulig". Men en av disse portene vil bli brukt til lading, du har derfor potensielt kun en disponibel port til å koble til utstyr, der gamle macbook hadde 3.

 

- Skjermtilkobling: Macbook Air hadde port for tilkobling av ekstern skjerm (uten dongel).

 

- Magnetisk ladekontakt som ikke rev ned maskinen om noen snublet i ladekabelen.

 

- Lagringskapasitet: Kun 128Gb var standard for 5 år siden, nå burde det vært minst 256. Det er faktisk smålig av Apple.

 

I det hele er alt fokus lagt i å lage maskinen så liten som mulig. Den legger seg svært tett opp til "lillebroren" macbook som kom i fjor.

 

Litt av pointet med med forrige generasjon macbook var at den var veldig "brukanes", passe rask, passe mye tilkoblingsmuligheter og passe liten. Nå er det mer en storebror til macbook fra i fjor. Hvem skal kjøpe den nå?

 

Har du en 3-4 år gammel macbook air får du i prinsippet kun tre store fordeler i en ny macbook air.

1 - formfaktor

2 - batteritid

3 - høyere skjermoppløsning.

 

Det er fine "nice to have" funksjoner, men det er absolutt ikke i nærheten av nok til å utløse en utgift på 13-16000,-

 

Alt i alt ser det ut som om Apple går bort fra å lansere kurante "middle of the marked" produkter og kun fokuserer på spesifikasjoner. Tynnere, raskere, penere, mens de stadig priser seg oppover. Det er akkurat det samme som skjedde etter at Steve Jobs ble sparket ut av Apple på 90-tallet. Historien gjentar seg.... Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Apple selger både MacBook og MacBook Air. Det er virkelig ikke stor avstand mellom de to maskinene lenger. Begge kjører Y-prosessorer, har Retina-skjerm, og formfaktoren er ganske så nær. Før var MBA-en en mellomting mellom MBP og MB - mindre formfaktor, dårligere skjerm men med mere fart i prosessoren. Men nå er MBA-en mye nærmere MB.

 

Jeg ser meg om etter ny Mac siden jeg vil ha bedre skjerm enn jeg har på Mid-2013 MBA-en min. Jeg merker at jeg lener meg mot MBP etter dette, for å ha litt skikkelig prosessor gjør at maskinen varer i et par ekstra år før den blir "for treig". Sorry, bankkonto.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er synd at Apple har et OS som er ganske mye bedre enn Windows. Det betyr at de kan jekke opp prisene på produktene sine noe hinsides på maskinvare-fronten. Synes det er bra dere velger å nevne Huawei MateBook X i denne sammenligningen, fordi det også er en premium bærbar som i 2018 koster det samme som gamle MacBook Air gjorde. Det beviser at det er et valg Apple har tatt, å prise slik de gjør på nye MBA. 

 

I det hele tatt virker det som at de i Apple akkurat nå, eksperimenterer med prismodell utifra at merkevaren deres er historiens sterkeste. De strekker strikken så langt de kan, før salgstall beviser at de tar feil. Derfor er det flott at det rapporteres at Apple-aksjen går ned 6% etter skuffende salg av iPhone XS og XS Max. Jeg tror at oss som bruker Apple i dag ikke nødvendigvis går tilbake til andre produkter, da det vil oppdages som et tap i kvalitet, men heller venter på at de angrer seg og setter ned prisene igjen. 

 

Helt enig i alt dette. Jeg har fremdeles min Macbook Pro 15" retina fra 2012 og skulle gjerne bytte opp til nyere modell, men kan ikke forsvare 25-30kkr for privatøkonomien.

Bygget meg stasjonær PC med Windows for Davinci Resolve, men håper egentlig på å gå tilbake til macOS siden jeg syns det er det beste operativsystemet.

Valgte nettopp å kjøpe en brukt iPhone 6S billig i stedet for å gå for ny svindyr XS eller Xr. Neste gang kan det bli Android.

Lenke til kommentar

Apple har vært ødelagt i flere år nå. Produktene deres selger kun på navn. Begynner å bli lenge siden Apples produkter var så mye bedre enn konkurrentene at det forsvarte prisen. For meg virker det som om Apple nå gjør det de kan for å øke prisene og senke innovasjonen for å "teste" hvor langt de kan rævkjøre kundene sine. Heldigvis ser det ut som om folk sakte men sikkert får øynene opp. Den siste børs-smellen tyder på dette. Men det fortsetter vel så lenge Apple-sauene fortsetter åpner lommebøkene på vidt gap og tømme innholdet ned i Apples lommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple har vært ødelagt i flere år nå. Produktene deres selger kun på navn. Begynner å bli lenge siden Apples produkter var så mye bedre enn konkurrentene at det forsvarte prisen. For meg virker det som om Apple nå gjør det de kan for å øke prisene og senke innovasjonen for å "teste" hvor langt de kan rævkjøre kundene sine. Heldigvis ser det ut som om folk sakte men sikkert får øynene opp. Den siste børs-smellen tyder på dette. Men det fortsetter vel så lenge Apple-sauene fortsetter åpner lommebøkene på vidt gap og tømme innholdet ned i Apples lommer.

Bedriftsmarkedet kjøper store mengder Apple produkter uten i hele tatt å sjekke prisene.

De selger på rykte, merkenavn og økosystemet, samt at det er hippe produkter som de kule bruker.

Mao, de fleste av Apples kunder er ikke følsomme for pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedriftsmarkedet kjøper store mengder Apple produkter uten i hele tatt å sjekke prisene.

De selger på rykte, merkenavn og økosystemet, samt at det er hippe produkter som de kule bruker.

Mao, de fleste av Apples kunder er ikke følsomme for pris.

Det største markedet til Apple i B2B er mobile, ikke laptops. Lenovo, HP og Dell selger langt mer enn Apple.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjermen er vel den eneste store forbedringen på den nye Macbook air kontra den gamle.

Nei, den er sintret sammen, og har glasset helt ut i kanten. Dette er en oppskrift på knust skjerm, og prisen for ny, som Apple prøver å tvinge deg til å foreta hos seg selv, koster skjorta.

 

Som påpekt tidligere er macOS lettere å forstå enn Windows, men det går an å gjøre ting bedre, samt at man ikke låses til overpriset og ikke-reparerbar, ikke-oppgraderbar, miljøfiendtlig maskinvare.

 

Skal ha OS som er enkelt å bruke per 2018, uten spionasje og lukkede økosystem, anbefales https://elementary.io/

 

Skal man ha ferdig maskin, ta en titt på https://system76.com/laptops/galago og https://shop.puri.sm/shop/librem-13/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bytter om på navnene. Den minste og letteste burde da være den som heter "Air"? Eller har jeg misforstått noe?

 

Vakum er lettere enn luft  :tease:  (er forøvrig enig)

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er synd at Apple har et OS som er ganske mye bedre enn Windows. Det betyr at de kan jekke opp prisene på produktene sine noe hinsides på maskinvare-fronten. Synes det er bra dere velger å nevne Huawei MateBook X i denne sammenligningen, fordi det også er en premium bærbar som i 2018 koster det samme som gamle MacBook Air gjorde. Det beviser at det er et valg Apple har tatt, å prise slik de gjør på nye MBA.

 

I det hele tatt virker det som at de i Apple akkurat nå, eksperimenterer med prismodell utifra at merkevaren deres er historiens sterkeste. De strekker strikken så langt de kan, før salgstall beviser at de tar feil. Derfor er det flott at det rapporteres at Apple-aksjen går ned 6% etter skuffende salg av iPhone XS og XS Max. Jeg tror at oss som bruker Apple i dag ikke nødvendigvis går tilbake til andre produkter, da det vil oppdages som et tap i kvalitet, men heller venter på at de angrer seg og setter ned prisene igjen.


Tror du byttet litt på det der, det er jo Windows som er ganske mye bedre enn OSX :)

 

Ellers så kritiserer jo mange Apple for prisstrategien sin. Problemet er at Apple svarer til sine aksjonærer. For Apple er det bedre å selge en PC til 2000 USD enn to til 800 USD. Høyere omsetning, høyere inntekt, høyere marginer. Alt en aksjonær kunne ønske seg. Så lenge Apple opplever stor økning i omsetning og inntekt har de ingen motivasjon til å endre noe. Om de mister litt kunder går det fint, så lenge de eksisterende betaler stadig mer.

 

Du tenker det er flott aksjen gikk ned 6% pga skuffende salg av iPhone, men du har dessverre ingen grunn til å glede deg over det. Apple presenterte veldig gode tall. Dette er alltid sånn det går med Apple. Det finnes folk som har urealistiske forventninger av selskapet og pusher prisen opp før lansering/kvartalsresultat, og så går den ned rett etter. Og så går kursen ned og så tenker folk ja nå har Apple gjort det dårlig. Men de har ikke det. De solgte 0.4% mer iPhones enn samme kvartal i fjor. Derimot så solgte de til en gjennomsnittlig langt høyere pris, som gav dem enorm vekst i omsetning.

 

Hvis jeg selger et produkt og øker salget fra samme kvartal i fjor med 50% så ville en jo logisk tro at aksjekursen skal gå opp. Så bra resultat liksom. Derimot om masse aksjonærer forventet 60% så går jeg kanskje ned 10% i aksjekurs. Det betyr ikke at selskapet gjør det dårlig. Det betyr at kursen korrigeres for altfor høye forventninger. I realiteten har Apple gått opp i aksjeverdi pga økningen sin dette kvartalet allerede. Jeg tror og største delen av fallet skyldes guidance for Q1 som ikke er så høyt folk hadde forventet.

 

Og sette ned priser? Selskap setter ikke ned priser.

 

Så ja Apple kommer til å fortsette. Øke priser. Helt til folk i store mengder stoppe å kjøpe, men det skjer ikke per nå. Salgstall er stabile, mens Apple har stor økning i gjennomsnittlig pris per produkt de selger + stor økning i tjenester til produktene. Altså strategien de kjører fungerer utrolig bra. De har ingen interesse av at mest mulig folk skal få Apple produkt. De bryr seg ikke. Det er pengene som teller. Og folk stemmer med pengene. Hjelper ikke at folk på forum skriver at nei nå er det for mye, når beviselig folk fortsetter å kjøpe. Hva har det å si at konkurrenter som Huawei kommer med like bra produkter til langt lavere pris, når så mange av Apples kunder føler de må kjøpe Apple uansett?

 

Tror de fleste ville gjort det samme som Tim Cook gjør om de var i hans sko altså.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Apple selger både MacBook og MacBook Air.


Ja, det er helt kaos i lineup til Apple nå. De har av og på med hva de gidder å oppdatere. MBA og MB har essensielt blitt den samme PCen?? Navnene gir ikke mening lengre. Navnene for iPhone gir ikke mening lengre.

 

Før var alt så enkelt og greit med Apple sine produkter og navn osv. Nå er det bare masse rot. De går jo imot sin egen filosofi? Det virker merkelig hele greiene.

 


## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

Apple ble ødelagt etter at Steve Jobs døde.

 

Fixed :dremel:

 

Alt i denne artikkelen er jo antagelser da dere åpenbart ikke har testet maskinen.

 

Artikkelen heter "Slik er nye MacBook Air mot resten av Macene". Det sier seg derfor selv at dette er produktomtale og ikke test. Jeg har dog selv vært litt kritisk til hvordan Tek.no roser produkter fra Apple opp i skyene.

 

## dobbelpost slått sammen ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror du byttet litt på det der, det er jo Windows som er ganske mye bedre enn OSX :)

 

Ellers så kritiserer jo mange Apple for prisstrategien sin. Problemet er at Apple svarer til sine aksjonærer. For Apple er det bedre å selge en PC til 2000 USD enn to til 800 USD. Høyere omsetning, høyere inntekt, høyere marginer.

 

Det er derimot et problem med å selge for få enheter: Markedsandeler sier noe om hvor godt produktet er støttet av tredjepartsprodusenter. Akkurat nå sliter ikke iOS på noen som helst måte, men hvis de mister markedsandeler, selv med lik inntjening, kan det bety færre apper, eller mindre tilleggsutstyr til iPhone, som igjen kan bety færre kunder, og da ruller snøballen. Apple er nok langt derfra på iOS, men kanskje de begynner å nærme seg dette stadiet på OS X -- dette kan bety mindre programvare, dårligere støttet programvare, færre støttede "duppeditter" (pulsklokke, skriver, etc), og generelt sett færre skreddersydde laptopetuier, og  større vanskeligheter med å kjøpe tilleggsutstyr.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Fixed :dremel:

 

Artikkelen heter "Slik er nye MacBook Air mot resten av Macene". Det sier seg derfor selv at dette er produktomtale og ikke test. Jeg har dog selv vært litt kritisk til hvordan Tek.no roser produkter fra Apple opp i skyene.

 

## dobbelpost slått sammen ##

Da burde de ikke omtale ytelse og batteritid i artikkelen. Til 13490kr er den nye MacBook Air et DÅRLIG kjøp, påstår man noe annet er man ansatt i eller kjøpt og betalt av Apple. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derimot et problem med å selge for få enheter: Markedsandeler sier noe om hvor godt produktet er støttet av tredjepartsprodusenter. Akkurat nå sliter ikke iOS på noen som helst måte, men hvis de mister markedsandeler, selv med lik inntjening, kan det bety færre apper, eller mindre tilleggsutstyr til iPhone, som igjen kan bety færre kunder, og da ruller snøballen. Apple er nok langt derfra på iOS, men kanskje de begynner å nærme seg dette stadiet på OS X -- dette kan bety mindre programvare, dårligere støttet programvare, færre støttede "duppeditter" (pulsklokke, skriver, etc), og generelt sett færre skreddersydde laptopetuier, og  større vanskeligheter med å kjøpe tilleggsutstyr.

Er vi ikke allerede der med OSX da? Andel støttede programmer i Windows er jo latterlig mye høyere enn OSX. Det er så mye som ikke fungerer på OSX. Og Apple elsker jo å ødelegge for 3. part produsenter og vil jo helst lage tilleggsutstyr selv. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er vi ikke allerede der med OSX da? Andel støttede programmer i Windows er jo latterlig mye høyere enn OSX. Det er så mye som ikke fungerer på OSX. Og Apple elsker jo å ødelegge for 3. part produsenter og vil jo helst lage tilleggsutstyr selv. 

 

Nå begynner det å bli en del år siden jeg brukte OS X, men inntrykket mitt er fortsatt at veldig mange områder er støttet  (eg. programvareutvikling, dokumentredigering, bilderedigering, videoredigering, vitenskapelig beregninger). Du finner alltids programvare som ikke er støttet, og noen områder er absolutt ikke støttet (CAD er et godt eksempel), men de programmene som er støttet fungerer ofte veldig bra. 

 

Spesielt "mainstream" programmer pleier å fungere på OS X (eg. Office, drivere for duppeditter, Photoshop/Lightroom, etc), så hvis du er en "mainstream" bruker (som ikke spiller), vet en at favorittprogrammet er støttet på OS X, men hvis OS X mister for mange brukere, kan dette endre seg.

 

Tingen er at jeg kan med rimelig stor sikkerhet kjøpe en duppeditt på elkjøp og være sikker på at den har drivere til OS X  -- på Linux er situasjonen fullstendig annerledes.

 

Så ja, støtte på OS X er ikke perfekt, men det kunne vært mye, mye verre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Tror du byttet litt på det der, det er jo Windows som er ganske mye bedre enn OSX :)

Nå er jeg spent. På hvilke områder synes du Windows er bedre enn macOS Mojave?  :wee: Jeg har Windows-stasjonær, tre stk pensjonerte Windows-bærbare, og en MacBook Pro 15R (2017). Brukte Windows fast inntil 2012, og deretter egentlig kun hvis jeg må. Alle vennene jeg kjenner som har hatt Windows og prøvd Mac, har ikke byttet tilbake, da de er mye mer fornøyd med MacOS. :xmas:  Har du en annen oppfatning? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...