Gå til innhold

Nå skal Tesla bli fjernstyrt bil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke denne mentaliteten? Hvorfor må du være venn eller fiende av Tesla? Går det ikke an å bare diskutere en sak uten at folk skal komme med slike kommentarer? Hvor har jeg kritisert Tesla her? Jeg har ikke kritisert Tesla her. Tesla er ikke problemet, og det har jeg ALDRI sagt. Jeg sier problemet er lovene. Klarer du ikke å komme deg vekk fra denne Tesla fiendementaliteten?

 

Tesla har kommet lengst. Så de kommer i artikler her. Det finnes ingen BMW artikkel. Dette er et universelt problem for selvkjøring. Ikke et Tesla problem, men et problem som og rammer Tesla. Krisemaksimering? Dette er et reelt problem. INGEN land på jord er det lov med selvkjørende biler. Og jeg krisemaksimerer? Sammen med alle lands stater?

 

Hei Klykken er du imot å genmodifisere mennesker uten restriksjoner? Fordi bare så du vet det så er du ekstremt negativ til teknologi om du ikke er. Og ikke prøv å komme med noe etikk argumenter her din krisemaksimerer. Det er slike argumenter du har? Bare ignorerer etiske aspekter og bruker herskerteknikk for å gå mot andre brukere istedenfor å svare på kritikken.

 

INGEN her kan svare meg på mine spørsmål. Nei nei, heller komme med argumenter mot personer. Og så er det JEG som er biased. JEG som krisemaksimerer. Dere får fortelle det til myndighetene i alle verdens land da. At de er biased. At de krisemaksimerer.

 

Sammenligne Tesla med rasisme... snakk om offermentalitet. Dette er en fornærmelse mot folk som lider av rasisme daglig. Selv om det er ment som en spøk.

Slapp av, jeg snakket ikke til deg. Jeg snakket helt generelt, og ja det var selvfølgelig en spøk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv en stein som ligger på marken vil før eller senere smuldre opp, og Eiffel-tårnet dett over ende. Og ingen får jo livstid for en “slurvete” festet takstein som dundrer I hodet på noen heller.

Hvis Eiffel tårnet detter over ende og dreper noen, da er det noen som er ansvarlige for det. Vi vet hvem de er. De vil bli stilt for retten og de kan bli dømt for drap. Ikke forsettelig drap, men det finnes ulike former for tiltale utifra hva du har gjort som førte til at noen døde. Det er straffbart å ikke utføre jobben din slik du skulle og dette førte til dødsfall. Samme gjelder om du legger tak og noen får takstein i hodet og dør. Får du livstid? Nei, eneste måte å få livstid i Norge er forvaring der du blir ansett som en fare for samfunnet. Maks straff er 21 års fengsel, og da forsettelig drap.

 

Tingen, det er ansvarlige for slikt. Det er INGEN forsvarlige per dags dato for selvkjørende biler. Ser du ikke hvordan det blir et problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som at du mener at en maskin må virke perfekt i 100% av tilfellene for å kunne brukes. Det er selvsagt helt feil. Den trenger bare å være bedre enn oss mennesker.

 

Med 8 kameraer og radar både foran og bak så er det ikke lenge før de er bedre enn oss. Særlig i lav hastighet slik som på en parkeringsplass.

Nei, jeg mener ikke det. Jeg er enig i at så lenge det er bedre enn mennesker så bør vi bruke det, men det er klart at folk ikke vil akseptere dette.

 

1 person dør av et atomkraftverk og folk vil fjerne alle atomkraftverk i verden til tross for at atomkraft inkludert Tsjernobyl og Fukushima er langt sikrere enn selv solkraft. Samtidig dør latterlig mange på veiene hvert år.

 

En ulykke med Tesla AP aktivert og det er i nyheter overalt. Kanskje 10 andre personer døde i trafikken den dagen i USA, ingen bryr seg.

 

Problemet er at så lenge ulykker skjer så må vi ha noen måte å behandle det. Hvis det på noen måte skyldes feil i programvare så må noen kunne stilles ansvarlig. Samfunnet må bestemme hvordan dette behandles før vi har dem på veiene. Ellers hva i alle dager skal politi og domstol gjøre? Det er jo et åpenbart problem, som en del her virker å ville ignorere, fordi det er Tesla?

 

 

Enig at selvkjørende biler lett blir bedre enn oss, men du ser vel nødvendighetene i at vi må finne ut hvordan vi skal behandle ulykker med selvkjørende biler, før vi tillater dem? Fordi ulykker vil skje. Selv om det er mindre enn når vanlige folk kjører. Og folk vil stille noen til ansvar. Det vil bli opprør om selvkjørende biler havner i dødsulykker og ingenting skjer. Det er masse skeptikere til ny teknologi i verden og spesielt når folk ikke har kontroll selv. Det er noe de ikke forstår. Folk forstår ikke atomkraftverk. Folk forstår ikke selvkjørende biler.

 

Ser ikke folk at vi må ha måter å behandle disse ulykkene på før vi tillater selvkjøring? Ellers vil det bare skade utrullingen av selvkjørende biler. Folk bryr seg ikke om hva som fører til minst dødstall. For svært mange er en selvkjørende bil ukjent og dermed mye farligere, selv om den er beviselig mye tryggere. Gir det mening? Nei, men sånn er mennesker. Det er objektivt idiotisk å kutte atomkraftverk, vi gjør det likevel. Og det pga et par hundre mennesker som har dødd i løpet av 50 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet er at så lenge ulykker skjer så må vi ha noen måte å behandle det. Hvis det på noen måte skyldes feil i programvare så må noen kunne stilles ansvarlig.

Pr. nå er det føreren... -æh- dvs. den med ansvaret som sitter på eller står ved siden av kjøretøyet. Denne krabaten velger jo om automatikken skal benyttes eller ikke og er dermed ansvarlig uansett hva bilprodusenten måtte finne på å rote til.

 

Når det kommer automatikk en IKKE kan slå av bør ansvarsfordelingen bli noe anderledes.

Lenke til kommentar

Pr. nå er det føreren... -æh- dvs. den med ansvaret som sitter på eller står ved siden av kjøretøyet. Denne krabaten velger jo om automatikken skal benyttes eller ikke og er dermed ansvarlig uansett hva bilprodusenten måtte finne på å rote til.

 

Når det kommer automatikk en IKKE kan slå av bør ansvarsfordelingen bli noe anderledes.

Ja, og dermed er og automatikken begrenset til at du er i synsavstand til bilen. Fordi fører har ansvar. Det blir litt teit om du bruker summon på bilen og på den 15 minutter turen bort til deg så kjører den over og dreper noen og da havner du i fengsel liksom. Det går jo ikke. Elon Musk sier jo selv at den er begrenset til å kun virke nær deg av sikkerhetsårsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og dermed er og automatikken begrenset til at du er i synsavstand til bilen. Fordi fører har ansvar. Det blir litt teit om du bruker summon på bilen og på den 15 minutter turen bort til deg så kjører den over og dreper noen og da havner du i fengsel liksom. Det går jo ikke. Elon Musk sier jo selv at den er begrenset til å kun virke nær deg av sikkerhetsårsaker.

Du snakker om en situasjon som ikke finnes enda og sannsynligvis ikke kommer på en god stund, nettopp på grunn av slike avklaringer osv. Det må helt klart innføres noen normer for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke denne mentaliteten? Hvorfor må du være venn eller fiende av Tesla? Går det ikke an å bare diskutere en sak uten at folk skal komme med slike kommentarer? Hvor har jeg kritisert Tesla her? Jeg har ikke kritisert Tesla her. Tesla er ikke problemet, og det har jeg ALDRI sagt. Jeg sier problemet er lovene. Klarer du ikke å komme deg vekk fra denne Tesla fiendementaliteten?

 

Tesla har kommet lengst. Så de kommer i artikler her. Det finnes ingen BMW artikkel. Dette er et universelt problem for selvkjøring. Ikke et Tesla problem, men et problem som og rammer Tesla. Krisemaksimering? Dette er et reelt problem. INGEN land på jord er det lov med selvkjørende biler. Og jeg krisemaksimerer? Sammen med alle lands stater?

 

Hei Klykken er du imot å genmodifisere mennesker uten restriksjoner? Fordi bare så du vet det så er du ekstremt negativ til teknologi om du ikke er. Og ikke prøv å komme med noe etikk argumenter her din krisemaksimerer. Det er slike argumenter du har? Bare ignorerer etiske aspekter og bruker herskerteknikk for å gå mot andre brukere istedenfor å svare på kritikken.

 

INGEN her kan svare meg på mine spørsmål. Nei nei, heller komme med argumenter mot personer. Og så er det JEG som er biased. JEG som krisemaksimerer. Dere får fortelle det til myndighetene i alle verdens land da.  At de er biased. At de krisemaksimerer. 

 

Sammenligne Tesla med rasisme... snakk om offermentalitet. Dette er en fornærmelse mot folk som lider av rasisme daglig. Selv om det er ment som en spøk.

 

 

Men det er jo bunnløs kritikk over en ny funksjon som ikke har blitt lansert til en bil, enda.

Likevel, dagens Summon fungerer slik at du som "fører" styrer den, og er selvsagt også ansvarlig for hva du prøver å gjøre. Videre, du kan få den til å kjøre enten forover eller bakover, og du må aktivt holde inn FORWARD for at den skal gå fremover, og tilsvarende for bak, altså REVERSE. I 1-2km/t, som nevnt.

Bilen VIL stoppe for hindringer hvis du prøver å utfordre dens marginer. Og hvis den ikke stopper, er du som fører ansvarlig for dine handlinger. Det være seg lave hindringer, som kantstein, ting som beveger seg for nærme og stillestående gjenstander. Mister du kontakten med bilen over nettet, går for langt unna (rekkevidden til FOB), eller at bilen har feil på sine systemer vil det ikke fungere. 

 

Har du noensinne prøvd dette her? Isåfall er jeg interessert i å høre hva du mener var farlig med det du har opplevd.

 

Hva gjelder genmodifisering er det ikke overhodet relevant i denne saken, og Salvesen får stå for sin egen sammenligning med rasisme.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke denne mentaliteten? Hvorfor må du være venn eller fiende av Tesla?

Det må man naturligvis ikke, og folk flest er ikke bare en av delene. Men i dette forumet er det en klar polarisering, der en side er veldig positiv til Tesla, mens det andre ytterpunktet driver stadig krisemaksimering og sverting av selskapet (og Musk). Når det blir såpass ensidig så fremstår man som en "fiende av Tesla".

Lenke til kommentar

Du snakker om en situasjon som ikke finnes enda og sannsynligvis ikke kommer på en god stund, nettopp på grunn av slike avklaringer osv. Det må helt klart innføres noen normer for dette.

Ja akkurat, det er vi enige om. Og er vi ikke enige om at Tesla har det meste eller alt som er mulig per dags dato? Så derfor stilte jeg et kritisk spørsmål ved artikkelen? Hva er det egentlig Tesla kan komme med her? Ikke fordi jeg er negativ mot Tesla og ikke tror de kan få til noe, men fordi de allerede har så mye at er kommet til det punktet at det er en del annet som må fikses.

 

Ingen her har kunnet svare på at de tror Tesla kan komme med så mye mer per dags dato. Hvis noen kan er jeg derimot interessert i å høre det, få litt diskusjon. Det er det jeg ønsker å diskutere, ikke sånn er Tesla bra eller ikke.

Lenke til kommentar

Men det er jo bunnløs kritikk over en ny funksjon som ikke har blitt lansert til en bil, enda.

Likevel, dagens Summon fungerer slik at du som "fører" styrer den, og er selvsagt også ansvarlig for hva du prøver å gjøre. Videre, du kan få den til å kjøre enten forover eller bakover, og du må aktivt holde inn FORWARD for at den skal gå fremover, og tilsvarende for bak, altså REVERSE. I 1-2km/t, som nevnt.

Bilen VIL stoppe for hindringer hvis du prøver å utfordre dens marginer. Og hvis den ikke stopper, er du som fører ansvarlig for dine handlinger. Det være seg lave hindringer, som kantstein, ting som beveger seg for nærme og stillestående gjenstander. Mister du kontakten med bilen over nettet, går for langt unna (rekkevidden til FOB), eller at bilen har feil på sine systemer vil det ikke fungere. 

 

Har du noensinne prøvd dette her? Isåfall er jeg interessert i å høre hva du mener var farlig med det du har opplevd.

 

Hva gjelder genmodifisering er det ikke overhodet relevant i denne saken, og Salvesen får stå for sin egen sammenligning med rasisme.

Men jeg kritiserer ikke funksjonen!

 

Jeg stiller et kritisk spørsmål til artikkelen ikke Tesla! 

 

Dagens funksjonalitet er ikke farlig nei, og jeg har heller aldri sagt det. Jeg snakker om når den skal kjøre 30 km/t på en p-plass, eller 60 km/t på en vei. Og at dette selvfølgelig ikke er lov per i dag, nettopp fordi vi har en del å avklare først.

 

Som du sier så kan en Tesla gjøre utrolig mye per i dag. Funksjonen deres er fantastisk, sikkert best på markedet uten at jeg har testet alle. Og nettopp derfor stiller jeg spørsmål ved artikkelen, fordi det virker som om Tesla kommer med mye kult, men jeg sier jeg ikke tror Tesla kan komme så mye mer. Ikke pga Tesla som selskap, men pga hindringer ved selvkjøring som er universelle for bilindustri.

 

Hverken Elon eller Tesla har sagt det kommer noe fantastisk eter det jeg har fått med meg, så er ikke kritisk til dem. Og eksisterende funksjonalitet er jeg heller ikke kritisk til. Og selvfølgelig ikke fremtidig, fordi jeg vet ikke hva det er.

 

Og dette er problemet. Folk antar med en gang jeg skriver kritisk mot Tesla, når jeg skrev kritisk om innholdet i artikkelen. Og faktisk skriver Tesla gjør det bra. 

 

Eksempelet med genmodifisering var fordi du mente at når jeg snakket om etikk var jeg motstander av teknologi. Derimot i enkelte situasjoner så må du tenke etikk og ikke bare gi vitenskapen fritt spillerom. Som genmodifisering. Som selvkjørende biler. Du er ikke negativ til teknologi om du mener vi trenger å bestemme oss for hva som skjer i tilfelle ulykke ved selvkjørende bil. Samme som du ikke er negativ til teknologi når du sier nei til genmanipulering av mennesker.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Ja akkurat, det er vi enige om. Og er vi ikke enige om at Tesla har det meste eller alt som er mulig per dags dato? Så derfor stilte jeg et kritisk spørsmål ved artikkelen? Hva er det egentlig Tesla kan komme med her? Ikke fordi jeg er negativ mot Tesla og ikke tror de kan få til noe, men fordi de allerede har så mye at er kommet til det punktet at det er en del annet som må fikses.

 

Ingen her har kunnet svare på at de tror Tesla kan komme med så mye mer per dags dato. Hvis noen kan er jeg derimot interessert i å høre det, få litt diskusjon. Det er det jeg ønsker å diskutere, ikke sånn er Tesla bra eller ikke.

De kan komme med hva som helst så lenge de forholder seg til retningslinjer som er satt i de forskjellige områdene(her hjemme må en ha fob i nærhet av bil om en ikke sitter inni og om en sitter inni må en ta i rattet/gi "alive" signal innimellom).

 

Alt tesla har nevnt de skal levere kan de levere så sant det ovenfor ligger inne som restriksjoner.

 

Dvs at når de har summon som kjører til deg på plass kan en teipe fob i hjulbuen og tilkalle bilen, for å sette det på spissen. Skjer noe underveis står en selvfølgelig ansvarlig.

Lenke til kommentar

Men jeg kritiserer ikke funksjonen!

 

Jeg stiller et kritisk spørsmål til artikkelen ikke Tesla! 

 

Dagens funksjonalitet er ikke farlig nei, og jeg har heller aldri sagt det. Jeg snakker om når den skal kjøre 30 km/t på en p-plass, eller 60 km/t på en vei. Og at dette selvfølgelig ikke er lov per i dag, nettopp fordi vi har en del å avklare først.

 

Som du sier så kan en Tesla gjøre utrolig mye per i dag. Funksjonen deres er fantastisk, sikkert best på markedet uten at jeg har testet alle. Og nettopp derfor stiller jeg spørsmål ved artikkelen, fordi det virker som om Tesla kommer med mye kult, men jeg sier jeg ikke tror Tesla kan komme så mye mer. Ikke pga Tesla som selskap, men pga hindringer ved selvkjøring som er universelle for bilindustri.

 

Hverken Elon eller Tesla har sagt det kommer noe fantastisk eter det jeg har fått med meg, så er ikke kritisk til dem. Og eksisterende funksjonalitet er jeg heller ikke kritisk til. Og selvfølgelig ikke fremtidig, fordi jeg vet ikke hva det er.

 

Og dette er problemet. Folk antar med en gang jeg skriver kritisk mot Tesla, når jeg skrev kritisk om innholdet i artikkelen. Og faktisk skriver Tesla gjør det bra. 

 

Eksempelet med genmodifisering var fordi du mente at når jeg snakket om etikk var jeg motstander av teknologi. Derimot i enkelte situasjoner så må du tenke etikk og ikke bare gi vitenskapen fritt spillerom. Som genmodifisering. Som selvkjørende biler. Du er ikke negativ til teknologi om du mener vi trenger å bestemme oss for hva som skjer i tilfelle ulykke ved selvkjørende bil. Samme som du ikke er negativ til teknologi når du sier nei til genmanipulering av mennesker.

Artikkelen sier jo ingenting om høye hastigheter i trafikk uten fører. Bare at Summon får mer funksjonalitet enn bare frem og tilbake.

 

Summon fungerer forøvrig annerledes i Norge enn i statene, pga lovverk. Så de må, og vil, fortsatt forholde seg til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...