Gå til innhold

Kia og Hyundai får solceller på taket til neste år


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"30-60% av batteriet i en hybridbil i løpet av en normal dag" sier mest om batterikapasiteten.

 

Med sola i senit vil et solcellepanel på 1 kvadratmeter gi inntil ca 1,3 kWh per dag i øst-Sahara. Hvis 1,3 kWh er 60% av batteriets totale kapasitet så er batteriet på drøyt 2,1 kWh. Da kan man jo bare tenke seg hvor lang tid det ville tatt å fylle en langtrekkende elbil med 60% med Nordiske solforhold.

 

Jeg tror de kunne spart mer batterikapasitet på å trekke varmereflekterende gardiner ned foran vinduene innvendig og ventilere bilen med vifte, slik at ikke klimaanlegget må sluke noen kWh for å få ned temperaturen.

Lenke til kommentar

"30-60% av batteriet i en hybridbil i løpet av en normal dag" sier mest om batterikapasiteten.

 

Med sola i senit vil et solcellepanel på 1 kvadratmeter gi inntil ca 1,3 kWh per dag i øst-Sahara. Hvis 1,3 kWh er 60% av batteriets totale kapasitet så er batteriet på drøyt 2,1 kWh. Da kan man jo bare tenke seg hvor lang tid det ville tatt å fylle en langtrekkende elbil med 60% med Nordiske solforhold.

 

Jeg tror de kunne spart mer batterikapasitet på å trekke varmereflekterende gardiner ned foran vinduene innvendig og ventilere bilen med vifte, slik at ikke klimaanlegget må sluke noen kWh for å få ned temperaturen.

 

Solceller trenger kjøling hvis de blir for varme så det er nok ikke så ille i Norge. Ekstra bra i Nord Norge i sommerhalvåret.

 

Hvis du kunne ha en dings på taket som ga deg noen dl gratis bensin i året så hadde det sikkert vært mange som hadde det på taket.

Lenke til kommentar

Solceller trenger kjøling hvis de blir for varme så det er nok ikke så ille i Norge. Ekstra bra i Nord Norge i sommerhalvåret.

 

Hvis du kunne ha en dings på taket som ga deg noen dl gratis bensin i året så hadde det sikkert vært mange som hadde det på taket.

 

Nah. Enn så lenge så er ikke solceller effektive nok til at det gir særlig mening. Spesielt ikke målt opp mot ekstra kostnad eller vekt.

 

Tror ikke bilprodusenter skal fokusere særlig mye på akkurat dette området, la de som en spesialister på solceller gjøre det. Så kan bilprodusenter ha fokus på å produsere best mulig biler med høyest mulig kvalitet i alle ledd.

 

Når det kommer til batterikjemi, da skulle jeg gjerne sett ennå mer intensiv forskning slik at vi raskere får et sju-mils-steg i kapasitet og C-rating. Dess raskere det utvikles bedre batterier dess raskere kan vi oppnå akseptabel rekkevidde uten at batteripakken spiser stort volum og veier så mye som de gjør idag.

Lenke til kommentar

Håper også de øvrige elbilprodusentene kjører på med solceller! Leser på elbilforum at de fleste eilbileierne oppgir 1,7 - 2,0 kw/h pr. mil. E elbil slik som Sono Motors med 7,5m2 solceller og oppgitt 1,3 kw/h i lading pr time (helt optimalt) er på grensen til å produsere tilstrekkelig med strøm til "ordiær drift". Runder vi oppdad til 2 kw/h forbruk pr. mil og nedover til 1 kw/h lading pr time vil man med 10 timer sol pr. dag kunne kjøre 50 km gratis pr dag hvilket gir 18250 km/år.... Et godt argumet til å parkere bilen utendørs! Problemet med Sono Motors er at den er stygg som fy! Sistnevnte vil ikke bedres før vi får solceller integrert i lakken!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tullball og gimmicks! Det er meningsløst å gjøre dette. Det finnes så mange bedre måter å bruke disse kronene på som vil gi mye mer ren energi. Solceller er ikke spesielt lurt å plassere der sola ikke skinner (bokstavelig talt — dog heller ikke i overført betydning...), men bilen er det stort sett alltid lurt å plassere nettopp på sådan sted.

 

Legger man paneler på taket av et hus kan man fokusere på energi produsert per kvadratmeter eller per krone og unngå å kaste bort effektivitet og penger fordi man må ha de aller tynneste, letteste panelene.

 

Det er faktisk sluttsummen som teller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Sitat : Det er til sammen 330 solceller integrert i de fleste overflater på bilen. Disse har en samlet produksjonskapasitet på 1,2 kilowatt. Men det er åpenbart et tall som aldri vil oppnås i praksis, ettersom det ikke er mulig å få full belysning på alle solceller samtidig. Sitat Slutt. Her har artikkelforfatter vært litt raskt ute. Det er mulig å få solys på alle overflater samtidig dersom det vel og merke ikke er overskyet ved hjelp av speil og motorer til å styre speilene slik at solyset alltid blir reflektert tilbake på overflater man ønsker å belyse. Men særlig praktiskt er det jo ikke.

Lenke til kommentar

Solceller trenger kjøling hvis de blir for varme så det er nok ikke så ille i Norge. Ekstra bra i Nord Norge i sommerhalvåret.

 

Hvis du kunne ha en dings på taket som ga deg noen dl gratis bensin i året så hadde det sikkert vært mange som hadde det på taket.

 

Selv ser jeg for meg ei vindmølle på taket. Like bra/dårlig uansett  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...