Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Rørleggerarbeid, batteriskifte


TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg bestilte en rørleggertime og informerte om at blandebatteriet skal skiftes og at jeg har kjøpt inn nytt batteri, de kom og skiftet. Men nå viser deg seg at det kun kommer kaldt vann, når jeg skrur den helt til venstre så drypper det ikke en dråpe engang.

 

Jeg sendte en mail til firmaet som ordnet det og fikk i svar om at de kan reparere dette, men siden kranen er handlet av meg så går ikke dette på garanti og at de må ta et vederlag for dette. Videre skriver de at det kan være kranen som ikke fungerer (som er helt ny) eller skitt fra varmtvannsbereder som har rettet et filter på varmt siden.

 

 

Hvilke rettigheter har jeg? Jeg har allerede betalt ca 3.000,- kroner for batteriskifte som han brukte kanskje 15 min på. Håper på råd og god info.

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være en kinkig sak. Hvis det er dårlig arbeid så er det en reklamasjon mot rørleggeren som var der, men hvis det er feil på batteriet så er det en reklamasjon mot butikk/produsent. Sjekket rørlegger at det fungerte og vannet rant som det skulle? Er dette problemet rett etter bytte eller har det skjedd over tid?

Lenke til kommentar

Det virker veldig rart hvis rørleggeren avsluttet jobben og reise, uten å sjekke om batteriet virket og at det var varmt vann i kranen

Ja, synes det selv. Og da jeg sendte ny mail om dette, så ble jeg oppringt, men jeg ba dem om å skrive det til meg heller. Men fikk i svar om at de kun ringer og evt at jeg kan ringe tilbake når jeg har tid (altså ikke skriftlig komm)

Lenke til kommentar

Dersom det er blandebatteriet som er defekt eller ødelagt, krever du at selgeren reparerer eller gir deg et nytt batteri, i tillegg krever du erstattet ekstrautgiftene du har hatt til rørlegger.

 

Har rørleggeren gjort en feil skal naturligvis han bekoste utgiftene.

 

Videre kan du bare ta lydopptak av samtalen med rørleggeren. Så lenge du selv er en del av samtalen behøver du ikke informere om opptaket.

Lenke til kommentar

Rørleggeren burde jo testet dette etter jobben var ferdig. Høres ut som en lærling.

 

Men ja, rørleggere er ikke glade i jobber der de må bruke deler du har kjøpt inn selv. Det er her de tjener pengene sine, og grunnen til at prisen på rørleggeren er såpass lav. Det er ganske hard konkurranse på timepris i rørleggerbransjen.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede betalt ca 3.000,- kroner for batteriskifte som han brukte kanskje 15 min på. 

 

 

Men ja, rørleggere er ikke glade i jobber der de må bruke deler du har kjøpt inn selv. Det er her de tjener pengene sine, og grunnen til at prisen på rørleggeren er såpass lav. Det er ganske hard konkurranse på timepris i rørleggerbransjen.

 

:hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men ja, rørleggere er ikke glade i jobber der de må bruke deler du har kjøpt inn selv. Det er her de tjener pengene sine, og grunnen til at prisen på rørleggeren er såpass lav. Det er ganske hard konkurranse på timepris i rørleggerbransjen.

Deler er jo dyrere pga situasjoner som dette også, når man kjøper deler fra rørleggeren som tar jobben får de også alt ansvaret i etterkant, uavhengig av om det er jobben eller delen som er feilen.

Nå kan det jo fort være blandebatteriet som er problemet, så da har man plutselig 3 parter, TS, butikken og rørleggeren. Butikken og rørleggeren kan fort skylde på hverandre..

Lenke til kommentar

Rørleggeren tar ikke 3000 i timepris eller for et kvarter for den saks skyld. En rørlegger koster ca 1100 til 1400 kroner timen. Det er nok mer enn 15 minutter med jobb på denne fakturaen.

 

Men de fakturerer også for kjøretid. Hvis han f.eks. brukte 30 min på kjøring hver vei er det allerede en time. Og så runder de kanskje opp til nærmeste halvtime. Da er han oppe i 1,5 timer for kjøring og arbeid. Allerede her kan  prisen komme opp i over 2000 kr.

Så tar de kanskje betalt for utkjøring, noen kroner pr. kilometer. Kanskje 10 kr pr. km, så prisen blir fort 2500.

 

Men er enig i at 3000 er dyrt. Derfor gjør jeg heller slike enkle ting selv. Har installert både oppvaskmaskin, dusjkabinett, toalett og flere blandebatterier selv. Hvis rørene ligger klar er det bare enkle skrukoblinger. Det er fort gjort på egenhånd, og krever ingen teknisk kompetanse for å få utført.

Og ja, det er fullt lovlig å utføre denne type arbeid selv!

Lenke til kommentar

Er vel omtrent standarden jeg er vant å høre om fagfolk. Omtrent ikke hørt at de har tid til å teste arbeidet de selv har gjort. Rørleggere, mekanikkere, eller elektrikere.

 

Eneste måten på å være sikker på godt arbeid er å gjøre jobben sjøl. De fleste vil selvsagt ha deg til å tro det meste er vanskelig, men som oftest så er det omtrent like vanskelig som å bytte en lyspære. Skru, sett rett vei/pakning, fest.

 

Langt værre å åpne visse typer plastikkembalasje. Der skulle jeg tidvis heller hatt fagfolk.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er vel omtrent standarden jeg er vant å høre om fagfolk. Omtrent ikke hørt at de har tid til å teste arbeidet de selv har gjort. Rørleggere, mekanikkere, eller elektrikere.

 

Eneste måten på å være sikker på godt arbeid er å gjøre jobben sjøl. De fleste vil selvsagt ha deg til å tro det meste er vanskelig, men som oftest så er det omtrent like vanskelig som å bytte en lyspære. Skru, sett rett vei/pakning, fest.

 

En bekjent hadde "fagfolk" til å renovere et gammelt baderom for en stund tilbake. "Fagmannen" klarte å ødelegge gulvet ved å slepe varmtvannsberederen bortover parketten, ved lodding av rør lagde han stygge brennmerker på veggen, og han presterte å koble varmt og kaldt vann feil på blandebatteriet. Og dette var en norsk hvit bedrift...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...