Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Rørleggerarbeid, batteriskifte


TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

En bekjent hadde "fagfolk" til å renovere et gammelt baderom for en stund tilbake. "Fagmannen" klarte å ødelegge gulvet ved å slepe varmtvannsberederen bortover parketten, ved lodding av rør lagde han stygge brennmerker på veggen, og han presterte å koble varmt og kaldt vann feil på blandebatteriet. Og dette var en norsk hvit bedrift...

Hehe, jepp. Sist gang det var noen rørleggere hos foreldrene mine, så ble varmt og kaldt seff byttet om.

 

Og forrige uke så hadde en kompis besøk av elektrikker som la opp ny stikkontakt til PC/server, hvor den nå skrur seg av/på med lysbryteren (var såklart ikke meningen eller praktisk).

 

Man kan alltids unnskylde dem med at huset ikke er "bygd riktig", eller de ikke fikk 100% instruksjoner osv... Men det burde og kunne bli sjekket med en enkel test på 10 sekunder.

 

Ved bruk av amatører så hadde det nok ikke skjedd, da de gjerne både sjekker først og/eller etterpå, eller har tid til å finne ut hvordan kunden ønsker det.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av alle tenkelige scenarioer er dette det aller minst sannsynlige.

Jeg jobber til dagen som rørlegger og dette er et veldig kjent problem. Det oppstår når rørleggeren trekker til koblingen og ikke holder igjen den fleksible slangen.

Skjer typisk når en rørlegger ikke gidder å sjekke at blandebatteriet fungerer etter montering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber til dagen som rørlegger og dette er et veldig kjent problem. Det oppstår når rørleggeren trekker til koblingen og ikke holder igjen den fleksible slangen.

Skjer typisk når en rørlegger ikke gidder å sjekke at blandebatteriet fungerer etter montering.

Sant nok. Jeg tenkte mer på en vanlig knekk pga bøying, men skrur du på mutteren uten å holde igjen slangen vrir du jo slangen nok til at gummien inni kan krølle seg og vel bli tett. Slett håndverk i alle fall, selv en amatør forstår som regel rent intuitivt at man må holde igjen slangen når man strammer.
Lenke til kommentar

Sant nok. Jeg tenkte mer på en vanlig knekk pga bøying, men skrur du på mutteren uten å holde igjen slangen vrir du jo slangen nok til at gummien inni kan krølle seg og vel bli tett. Slett håndverk i alle fall, selv en amatør forstår som regel rent intuitivt at man må holde igjen slangen når man strammer.

Sant nok men noen blandebatteri kommer med lange og stive slanger og da kan det være vanskelig og få plass til en perfekt bøy på slangen og kan resultere i en knekk. Car bedre før i gamledager når batteriene kom med stive rør og man kuttet av det som var for mye.

Lenke til kommentar

Har du sjekket ventilene under vasken? Ofte er det det to skruventiler for å stenge vanntilførselen under f.eks. installasjon eller bytte. Han kan ha glemt å åpne den ene for varmt vann...

 

 

Fikk i går sjekket opp i dette, med hjelp av noen i familien. Det viste seg at rørlegger ikke hadde testet/vridd på ventil i tillegg til å ha glemt å resette lekkasjestopper. Nå kommer det både vann og varmtvann fra kranen.

 

Tusen takk til dere alle for gode råd og tips! :)

 

Det hjelper å lese gjennom svarene du får. Dette svaret gav jeg deg i den første posten, og hadde tydeligvis løst problemet kjapt.

(utenom lekksjestopperen da, men det var heller ikke nevnt at dette var installert)

 

Men fortsatt ufattelig sløvt av rørlegger å ta 3000 for denne jobben, og ikke engang sjekke at det virker!

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...