Gå til innhold

Her er nye Mac mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Intel NUC er bedre speccet - Og du får en Intel Nuc NUC7i7DNK2E med Core i7-8650U med en 512gb ssd til rundt 7000kr. - Langt bedre kjøp.

 

Og langt mindre fysisk størrelse. Mac Mini er mer “beist” på utsiden enn innsiden, vil jeg si. T.o.m. versting-NUCen med grafikkprosessfor for VR er fysisk mindre enn Mac Mini.

 

En vesentlig ting som ikke nevnes, er om det er blitt M.2-format på flashlagringen nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

En Intel NUC er bedre speccet - Og du får en Intel Nuc NUC7i7DNK2E med Core i7-8650U med en 512gb ssd til rundt 7000kr. - Langt bedre kjøp.

 

Og langt mindre fysisk størrelse. Mac Mini er mer “beist” på utsiden enn innsiden, vil jeg si. T.o.m. versting-NUCen med grafikkprosessfor for VR er fysisk mindre enn Mac Mini.

 

En vesentlig ting som ikke nevnes, er om det er blitt M.2-format på flashlagringen nå.

Men har Intel NUC innebygd strømforsyning? Nei.

Jeg skjønner ikke hvorfor PC-produsentene ikke klarer å levere μSFF-maskiner med innebygd PSU. Så vidt jeg vet har hverken Dell, Lenovo, HP eller Intel slike maskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig hvor mye de får plass til i denne. Blir interessant å se når noen får testet ytelse med den beste prosessoren. Klarer Apple å kjøre den for fullt uten varmeproblemer er det veldig imponerende.

Herregud, intel Nuc er bedre på alle måter, eneste negative før hadde mac mini også DVD drev og skjermkort.

Noe slikt hadde vært noe med kraftigere PSU og gpu. Nvidia GTX 1070 og i7-8650U

 

nuc6i7kyk-skull-canyon-nuc-internal-shot

Lenke til kommentar

 

Utrolig hvor mye de får plass til i denne. Blir interessant å se når noen får testet ytelse med den beste prosessoren. Klarer Apple å kjøre den for fullt uten varmeproblemer er det veldig imponerende.

Herregud, intel Nuc er bedre på alle måter, eneste negative før hadde mac mini også DVD drev og skjermkort.

Noe slikt hadde vært noe med kraftigere PSU og gpu. Nvidia GTX 1070 og i7-8650U

 

nuc6i7kyk-skull-canyon-nuc-internal-shot

Nei, NUC er ikke bedre på alle måter. Her er et par eksempel:

- NUC har kun 2 stk Thunderbolt-porter

- NUC har ekstern strømforsyning

- NUC bruker prosessorer fra U-serien (laget for laptops) mens nye Mac mini har fra stasjonære serien. Så langt uklart hvilken modell, men hvis man sammenligner vanlige i3-8100 med toppmodellen av NUC som har i7-8809G så har faktisk i3-modellen bare 9% lavere single-core ytelse. i5 og i7 vil garantert yte mye mye bedre enn toppspecet NUC.

 

Her tok Apple åpenbart et valg å gå for høyere CPU-ytelse i stedet for bedre integrert grafikk siden Vega-grafikken bare finnes på U-serien. Det var 7 år siden Mac mini hadde egen GPU-brikke (AMD Radeon 6630M, hvilket neppe er mye bedre enn integrerte kort), men med flere eGPU-muligheter og 4 TB3-porter så kan de som virkelig trenger mer grafikkytelse går for den løsningen. Da har man større valgfrihet. Sjekk f.eks. https://egpu.io/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En Intel NUC er bedre speccet - Og du får en Intel Nuc NUC7i7DNK2E med Core i7-8650U med en 512gb ssd til rundt 7000kr. - Langt bedre kjøp.

 

Det er helt klart mer for pengene, og bedre mulighet å oppgradere både RAM og SSD etterpå.

Ytelsen er nok for de fleste, men i7-8650U har mye lavere ytelse enn desktop-prosessorene i 8-serien. Venter på mer detaljer om akkurat hvilken modell det er i nye Mac mini. Intel ARK viser ingen som stemmer overens med frekvensene på Apples nettsider.

Men jeg tror de aller fleste ikke står å velger mellom NUC eller Mac mini.

Mac mini kjøper man hvis man vil ha en maskin med macOS. Hvis man er fornøyd med Windows er NUC et bedre valg.

 

Oppdatering: NUC7i7DNK2E har ikke heller noen Thunderbolt-porter, så ikke mulig å bruke ekstern grafikk eller andre tilleggsutstyr som krever høy båndbredde.

Endret av Pylons
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.ifixit.com/Device/Mac_Mini_Unibody

Foreløpig vet ikke om ram\SSD enkelt kan byttes, men mener det ble endringer siden sist jeg kjøpte mac mini.

At apple gjør bytte ram vanskeligere ved å lodde på hovedkortet. Cpuen har vel aldri kunnet byttes.

Apple var tydelige med at den nye versjonen har SO-DIMM-plasser, så RAM kan altså oppgraderes etterpå. Vi må gi oss til tåls å vente på teardown av oppdatert versjon når iFixit får tak i den for å se hvis det er like enkelt som på 2011-versjonen (vri av luken på undersiden) eller om det er noe annet som f.eks. ekstra metallplate å skru av som på 2012-versjonen.

SSDen er derimot integrert og kan ikke skiftes. I tillegg til å få folk å enten betale overpriser for større integrert SSD eller å gå for ekstern lagring (jeg ville brukt NAS uansett) kan jeg spekulere at det kan være en sikkerhetsaspekt at disken er kryptert og access må autentiseres gjennom T2-brikken.

CPU har altid vært integrert på Mac mini.

Lenke til kommentar

 

Ytelsen er nok for de fleste, men i7-8650U har mye lavere ytelse enn desktop-prosessorene i 8-serien. Venter på mer detaljer om akkurat hvilken modell det er i nye Mac mini. Intel ARK viser ingen som stemmer overens med frekvensene på Apples nettsider.

 

 

I følge wikipedia er det snakk om i3-8100, i5-8500B og i7-8700B. Så langt jeg kan se er 8700B samme som 8700, eneste forkjellen er at B utgaven er loddet på hovedkort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurdere å få kjøpt denne i Hong Kong for 9500 (i5). Installere Win10 ved siden av. Noen som har tenkt på denne med en eGPU?

Du kan vel kjøpe den på neste supertilbud hos power for 9832 med i5. Forrige supertilbud var forrige uke, men i fjor hadde de et i sluttav oktober. Og et i begynnelsen av desember. Så jeg tipper på 6-8 desember.
Lenke til kommentar

 

Vurdere å få kjøpt denne i Hong Kong for 9500 (i5). Installere Win10 ved siden av. Noen som har tenkt på denne med en eGPU?

Du kan vel kjøpe den på neste supertilbud hos power for 9832 med i5. Forrige supertilbud var forrige uke, men i fjor hadde de et i sluttav oktober. Og et i begynnelsen av desember. Så jeg tipper på 6-8 desember.

Takk for info!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...