Gå til innhold

Her er nye Mac mini


Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter en god grunn til å kjøpe Mac Mini. Kan noen nevne en killer app?

 

Hvis du er på leting etter en god grunn høres det litt ut som at du nok ikke trenger den.

Som allerede nevnt er vel beste grunnen til å kjøpe en Mac mini at man heller vil bruke macOS enn Windows. Det handler mye om smak. Jeg bruker både Windows, Mac og Linux daglig og syns alle har forskjellige fordeler og ulemper.

 

Men for å svare på spørsmålet likevel:

Blandt Mac-spesifike programmer er vel Apples egne bra eksempler. De har gjennomtenkte grensesnitt og ofte veldig enkle å komme igang med:

- Musikkproduksjon: Logic Pro X

- Videoredigering: Final Cut Pro X (men Davinci Resolve er en god konkurrent som dessuten er gratis)

 

De medfølgende gratisprogrammene iMovie, Garageband og office-pakken med Pages, Numbers og Keynote er også fine.

 

Ellers finnes jo mange programmer både for Windows og Mac, så for mange kreative ("content creators" heter det vel nåfortiden) er det ikke i det hele tatt en selvfølge å gå for Mac. Et par eksempler som finnes både til Mac og Windows er:

- hele Adobes Creative Cloud-pakke

- Davinci Resolve og Fusion

- Skylum Luminar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lenke til kommentar

Hvis du er på leting etter en god grunn høres det litt ut som at du nok ikke trenger den.

Som allerede nevnt er vel beste grunnen til å kjøpe en Mac mini at man heller vil bruke macOS enn Windows. Det handler mye om smak. Jeg bruker både Windows, Mac og Linux daglig og syns alle har forskjellige fordeler og ulemper.

 

Men for å svare på spørsmålet likevel:

Blandt Mac-spesifike programmer er vel Apples egne bra eksempler. De har gjennomtenkte grensesnitt og ofte veldig enkle å komme igang med:

- Musikkproduksjon: Logic Pro X

- Videoredigering: Final Cut Pro X (men Davinci Resolve er en god konkurrent som dessuten er gratis)

 

De medfølgende gratisprogrammene iMovie, Garageband og office-pakken med Pages, Numbers og Keynote er også fine.

 

Ellers finnes jo mange programmer både for Windows og Mac, så for mange kreative ("content creators" heter det vel nåfortiden) er det ikke i det hele tatt en selvfølge å gå for Mac. Et par eksempler som finnes både til Mac og Windows er:

- hele Adobes Creative Cloud-pakke

- Davinci Resolve og Fusion

- Skylum Luminar

Hei,

Vet du om man kan bruke Canal digital sin Apple TV app på en mac mini?

 

Jeg vil gjerne ha en slik som dette koblet opp i stua som multimedia maskin, men jeg trenger tv funksjonalitet. 

Lenke til kommentar

Hei,

Vet du om man kan bruke Canal digital sin Apple TV app på en mac mini?

 

Jeg vil gjerne ha en slik som dette koblet opp i stua som multimedia maskin, men jeg trenger tv funksjonalitet. 

Canal Digital har ingen "app" til Mac (eller Windows heller for den delen), men du kan jo surfe inn på go.canaldigital.no eller twe.no.

Men å bruke en datamaskin koblet til TV gir vel ikke spesielt bra brukeropplevelse. Du kan sikkert bruke en spesialfjernkontroll over bluetooth men hele grensesnittet på datamaskinen er jo opplagt til at man skal bruke tastatur og mus.

Mitt intrykk er at hele HTPC-segmentet, som var ganske populært for 10-15 år siden, har blitt erstattet av diverse bokser som f.eks. Apple TV og Chromecast, i tillegg til smart-TV-løsninger som er bygget inn i mange TV-apparater. De er enklere å styre, enten med fjernkontroll eller med smarttelefon/nettbrett.

Men det finnes jo programmer som Kodi og Plex som gir en elegantere opplevelse når man vil se på videofiler som ligger på datamaskin eller NAS, men jeg tror at du må bruke nettleseren til å se på TV fra Canal Digital.

Lenke til kommentar

Canal Digital har ingen "app" til Mac (eller Windows heller for den delen), men du kan jo surfe inn på go.canaldigital.no eller twe.no.

Men å bruke en datamaskin koblet til TV gir vel ikke spesielt bra brukeropplevelse. Du kan sikkert bruke en spesialfjernkontroll over bluetooth men hele grensesnittet på datamaskinen er jo opplagt til at man skal bruke tastatur og mus.

Mitt intrykk er at hele HTPC-segmentet, som var ganske populært for 10-15 år siden, har blitt erstattet av diverse bokser som f.eks. Apple TV og Chromecast, i tillegg til smart-TV-løsninger som er bygget inn i mange TV-apparater. De er enklere å styre, enten med fjernkontroll eller med smarttelefon/nettbrett.

Men det finnes jo programmer som Kodi og Plex som gir en elegantere opplevelse når man vil se på videofiler som ligger på datamaskin eller NAS, men jeg tror at du må bruke nettleseren til å se på TV fra Canal Digital.

Ok , ideen her var jo da å bruke mus og tastatur, men du har rett i hva gjelder grensesnitt etc. 

 

Min tanke var da at jeg kunne åpne appen fra maskinen, og deretter gå over til fjernkontroll for styring, men i så måte er det jo litt overkill med en maskin til denne prisen.

Lenke til kommentar

 

 

En Intel NUC er bedre speccet - Og du får en Intel Nuc NUC7i7DNK2E med Core i7-8650U med en 512gb ssd til rundt 7000kr. - Langt bedre kjøp.

 

Og langt mindre fysisk størrelse. Mac Mini er mer “beist” på utsiden enn innsiden, vil jeg si. T.o.m. versting-NUCen med grafikkprosessfor for VR er fysisk mindre enn Mac Mini.

 

En vesentlig ting som ikke nevnes, er om det er blitt M.2-format på flashlagringen nå.

Men har Intel NUC innebygd strømforsyning? Nei.

Jeg skjønner ikke hvorfor PC-produsentene ikke klarer å levere μSFF-maskiner med innebygd PSU. Så vidt jeg vet har hverken Dell, Lenovo, HP eller Intel slike maskiner.

De kan, men velger å avstå, en ekstern strømforsyning fjerner ca 50% av kjølebehovet i en så liten enhet.

Lenke til kommentar

Kan jeg chippe inn med en fråga? Jeg har pr. i dag en 2011 iMac med 3.4GHz Intel Core i7. Nye Mac Mini kommer med 3.6GHz firekjerners Intel Core i3 eller 3.0GHz sekskjerners Intel Core i7.

 

Vil en 3.6GHz firekjerners i3 være en oppgradering i forhold til min iMac? Litt lost med disse CPU Spec’ene siden jeg ikke har brydd meg nevneverdig om det siden 2007 når jeg bygde min siste PC ?

Lenke til kommentar

Kan jeg chippe inn med en fråga? Jeg har pr. i dag en 2011 iMac med 3.4GHz Intel Core i7. Nye Mac Mini kommer med 3.6GHz firekjerners Intel Core i3 eller 3.0GHz sekskjerners Intel Core i7.

 

Vil en 3.6GHz firekjerners i3 være en oppgradering i forhold til min iMac? Litt lost med disse CPU Spec’ene siden jeg ikke har brydd meg nevneverdig om det siden 2007 når jeg bygde min siste PC

FOrskjellen i CPU kraft vil være relevant, men det som spiller større rolle er da den særdeles raskere m2 harddisken, samt mye raskere ram. Brukeropplevelsen vil være en del bedre. 

Lenke til kommentar

Kan jeg chippe inn med en fråga? Jeg har pr. i dag en 2011 iMac med 3.4GHz Intel Core i7. Nye Mac Mini kommer med 3.6GHz firekjerners Intel Core i3 eller 3.0GHz sekskjerners Intel Core i7.

 

Vil en 3.6GHz firekjerners i3 være en oppgradering i forhold til min iMac? Litt lost med disse CPU Spec’ene siden jeg ikke har brydd meg nevneverdig om det siden 2007 når jeg bygde min siste PC

Jeg tipper at i7 fra 2011 er en i7-2600. I så fall er den omtrent like rask som i3-8100. Dette er raskt nok til de aller fleste oppgaver.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-2600-vs-Intel-i3-8100/1vs3103

Det som er mye viktigere enn cpu er at der er en moderne SSD disk, og at der er 8GB minne.

Lenke til kommentar

Den kommer med SO-DIMM ja (DDR4 SO-DIMM 2666 MHz), slik at du selv kan bytte minne, den støtter opp til 64GB.

CPU-vifte er garantert fastmontert.

 

Kan leveres med følgende CPUer:

4 core:

Intel Core i3-8100H

 

6 core:

Intel Core i5-8500B

Intel Core i7-8700B

 

SSD er også fastmontert, da Apple bruker sin egen SSD kontroller (Apple T2).

Nye Mac mini kan også oppgraderes til 10 Gigabit Ethernet.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

https://www.apple.com/no/shop/buy-mac/mac-mini/3,6-ghz-firekjerners-prosessor-128gb

 

Seriøst billigste koster 10 090,00

skal ha 3300 kr for å oppgradere cpu? Eller 2200 kr for dobling av ram er det mulig?

SSD diskprisene er jo helt vanvittig.

 

Apple Samsung 512 GB SSUAX SSD MZ-JPU512T/0A1 Heatsink Mac Pro Macbook IMac

 

Crucial DDR4 SO-DIMM 2400Mhz 32GB MAC

2 x 16GB, PC4-19200, CL17, DR x8, Unbuffered 260pin for MAC

Nå er vel kanskje rambrikkene her litt stiv priset. Men ikke så ille.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er på leting etter en god grunn til å kjøpe Mac Mini. Kan noen nevne en killer app?

Jeg bruker ikke Mac selv, men av det jeg har funnet ut kan nevnes:  iMovie, Garageband, Logic Pro X, Final Cut Pro X.

Ellers er inntrykket mitt at om du ikke trenger andre programmer enn det som finnes til Mac så er Mac et alternativ. Har en derimot ønske om å bruke programmer som finnes til Windows, men ikke til Mac så er Windows eneste alternativ. Det finnes mye mer software til Windows enn til Mac.

Lenke til kommentar

Jeg bruker min mac mini til nettsurfing og film, både lokalt arkiv av filmer og serier, og streaming. Har sikkert rundt 30 faner åpne til en vær tid, og mange av dem har videoer på pause. Til det bruket er den veldig fin, kjapp og responsiv og utrolig stabil. Blir sikkert restartet rudt to ganger pr år. Den driver heller ikke å mase om at den må reboote for å installere oppdateringer i tide og utide slik alle mine windowsmaskiner gjør. Utrolig stillegående er den også

 

Jeg har nå en 2014 model med i5-4278U, 8GB ram og en SSD jeg har satt i selv 

Lenke til kommentar

Pr nå bruker jeg en apple tv 4k med canal digital appen for å se på tv.

 

Er det noen som vet om samme app vil kunne fungere på en slik mac mini? Kunne godt tenkt meg å ha denne koblet til skjermen i stua, men jeg vil jo gjerne beholde funksjonaliteten til apple tv ellers er det verdiløst.

 

Nei, AppleTV-appen kan ikke brukes på en Mac Mini. Men du kan bruke go.canaldigital.no eller twe.no (avhengig av om du har CD Satellitt eller Kabel) i nettleseren på maskinen.

 

Jeg foretrekker selv å ha en datamaskin i tv-benken, og bruker et trådløst kompakt tastatur med touchpad. Kan da ligge i sofaen og kjøre Spotify i bakgrunnen, mens man surfer nyheter eller hva det måtte være, eller bruker vanlig nettleser-versjon av Youtube - og man har elelrs Netflix, Viaplay etc. direkte i nettleseren. For meg gir dette en bedre brukeropplevelse. Kjører her med en gammel Core i3-2100T-basert PC (helt vifteløs), som fortsatt leverer ytelse som er mer enn god nok. Men kan nok bli en oppgradering den dagen en 4K TV er i hus.

 

Fordel med PC-en er at den også fungerer veldig godt som bildeframviser - også når man går gjennom bilder i RAW-format, eller spille av gamle DV-tape-captures med deinterlacing.

 

Har AndroidTV-boks (m/Chromecast), men det er i praksis PC-en som benyttes, med mindre jeg ikke ser det på TV-dekoderen (bedre kvalitet på sendingene der enn via straming-løsningene).

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Ser et par ulemper med intern strømforsyning. Ja, rent estatisk/praktisk er det greit, men hvis PSU-en skulle ryke, vil gjerne en ekstern være enklere og billigere - f.eks. Intel NUC kan man bruke (i hvert fall tidligere) med en del universalstrømforsyninger, samt strømforsyningene til en del andre PC-produsenter (var vel 19V så vidt jeg husker).

 

PSU-en blir også en kilde til varme, og skal det være et mest mulig stille system kan det være greit å få den ut, slik at ikke avkjølingen av pc-en også må håndtere PSUen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med MacOS er at det kan brukes bare på Apples produkter. For Windows eller Linux kan en bygge en maskin selv, noe som kan bli både bedre og billigere, f.eks slik:

Mini PC
AMD Ryzen 3 2200G 3,5GHz Socket AM4 Box, kr 899,-Prosessor
MSI B450M PRO-M2, kr 739,-Hovedkort, microATX
Crucial BX500 2.5" 7mm 240GB, kr 454,-Solid State Disk (SSD)
Kingston HyperX Predator DDR4 3000MHz 2x4GB (HX430C15PB3K2/8), kr 971,-DDR4-minne
Chieftec Uni UE-02B 250W (Sort), kr 719,-Kabinett med strømforsyning
Sum kr 3782
 
Eller for et mer kompakt Mini-ITX bygg, erstatt hovedkort og kabinett/strømforsyning med disse:
Kabinett: Sharkoon CA-I
Hovedkort: MSI B450I Gaming Plus AC
Strømforsyning: EVGA 500 BQ 500W
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...