Gå til innhold

Kystverket skjønner ikke hvorfor Hurtigruten vil droppe Stad skipstunnel: – Argumentene skurrer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal holde tunga rett i munnen når man skal styre de største båtene igjennom denne tunnelen. Tunnelen er 26,5m bred og skal kunne ta båter som er inntil 23m bred så det blir 1,75m på hver side. Det er ikke mye på en så stor båt (se siste bilde i artikkelen). Tipper styrmannen kommer til å være rimelig anspent mens de kjører igjennom og særlig når de skal kjøre inn i tunnelen. Hva skjer hvis de skraper borti kanten?

Lenke til kommentar

mye både negativt og positivt kan sies om skipstunellen - men denne uttalelsen smaker av toppstyrt sabotasje for å spare penger og gi alibi for å ikkje bygge tunellen ...som et av verdens rikeste land har vi god råd til tunellen og ingen kommer unna sikkerheten og nytteverdien for veldig mye av skipstrafikken . økonomi betyr lite for penger har vi nok av og det er enormt mye å spare på div off sløsing - vi søler fks vekk en milliard i uka på helt unødvendig eiendomsspekulasjon i utlandet ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se hvorfor vi på død og liv skal ha skipstunnel! Det er vel et av prosjektene med absolutt dårligst samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Veg og jernbane i og rundt de største byene må prioriteres! Dette bør sløyfes!

 

Jeg jobber som koordinator for fartøyer i 15 meters klassen. Selskapet har flere fartøyer som er mellom 100 og 500 brutto ton. Det er bare noen få av disse som kan gå Stadt i en kuling. Vi taper ganske mye penger pr år fordi dette ikke er mulig. Sammen med andre tilsvarende selskaper, betyr det vanvittige summer hvert år. Så tunellen, om den blir bygget, er ekstremt viktig for kystsamfunnet på nordvestlandet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se hvorfor vi på død og liv skal ha skipstunnel! 

Interessant at du bruker uttrykk som liv og død, for det er dette det dreier seg om. Det er et urent farvann med mye vind og strøm, og mange sjøfolk har mistet livet nettopp her. Et raskt søk gir treff som http://naturperler.com/default.asp?pageid=5892 der det står om 58 skipsvrak på en kort strekning.

 

For alt jeg vet kan det være "sammfunnsøkonomisk lønnsomhet" i at sjøfolk drukner i hopetall, men det betyr du ikke verdsetter disse menneskene særlig høyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant at du bruker uttrykk som liv og død, for det er dette det dreier seg om. Det er et urent farvann med mye vind og strøm, og mange sjøfolk har mistet livet nettopp her. Et raskt søk gir treff som http://naturperler.com/default.asp?pageid=5892 der det står om 58 skipsvrak på en kort strekning.

 

For alt jeg vet kan det være "sammfunnsøkonomisk lønnsomhet" i at sjøfolk drukner i hopetall, men det betyr du ikke verdsetter disse menneskene særlig høyt.

 

La oss heller se på tallene da?

 

"Ifølge statsbudsjettet for 2019 ferdigstilte Kystverket i 2017 et forprosjekt for skipstunnelen. Den eksterne kvalitetssikringen som var ferdig i mai år viste at den forventede kostnaden «er økt til 3,7 milliarder kroner og forventet nytte redusert til -3,1 milliarder kroner». Regjeringen skrev at de vil komme tilbake til Stortinget i saken."

 

https://e24.no/naeringsliv/hurtigruten/hurtigruten-vil-droppe-stad-skipstunnel-vi-har-passert-stad-nesten-12-000-ganger-uten-problemer/24472414

 

Så nei, det er ikke slik feks Sten H sier at fordi noen bedrifter taper penger, så skal samfunnet tape milliarder. Det er samme kost/nytte øvrige deler av landet må forholde seg til. 

Lenke til kommentar

 

Mht Samfunnsnytte er det en størrelse i stor grad basert på synsing. Hva er samfunnsnytten av f.eks Opreaen. Vestlandet mellom Bergen og Trondheim har ikke jernbane, med unntak av en stasjon innerst i Romsdalsfjorden som nå legger ned godstrafikken (les veslemannen). Dermed blir store mengder gods til og fra maritim-, fiske- og havbruks- næring, konsum og annet gods fraktet landeveien. De store skipene som "ikke har utfordringer" over Stadt er for store til å gå inn til virksomhetene som skal sende/motta gods. Og når det da likevel må lastes om flere ganger er det greiere å sende det hele vegen på bil. Derfor er det 5-600 trailere som hver dag som kjører gjennom Romsdalen til/fra Sunnmøre, i tillegg til trafikken over Oppdal og Strynefjellet og langs kysten til Bergen og Trondheim.

 

Forøvrig interessant det med brann i tunnel som det fokuseres på i lenken over. Jeg tror det er lettere å komme unna en brann i en tunell som er 30m høy, helt rett og med "kai" rett ved siden enn om det blir brann ute på Stadthavet og en skal ut i flåter - just saying.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se hvorfor vi på død og liv skal ha skipstunnel! Det er vel et av prosjektene med absolutt dårligst samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

Det er ganske åpenbart du ikke vet hva du snakker om

 

Sittert fra Wikipedia-artikkelen om Stadt:

 

Havet utenfor Stad kalles Stadhavet og er et farvann med krevende bølgeforhold for skipsfart i 90 til 110 dager i året. Høy sjø med bølgereflekser fra land gir vanskelige manøvreringsforhold. Stadhavet er derfor kjent som et av de mest værharde stedene langs norskekysten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slusene i Panamakanalen er minst like lang som denne Stadttunnelen. Der passerer skip mange ganger større enn hurtigruten. Ofte er klaringen på hver side bare noen få cm..

 

Utspillet i mediene i går var et rent politisk utspill for å oppnå politiske fordeler.

 

Men i Panamakanalen trekkes skipene gjennom de smale passasjene med små skinnegående lokomotiv på hver side. 

Lenke til kommentar

Mitt største spørsmål er; Hvordan skal dette finansieres? Denne har ikke nok nytteverdi til at den fullt og helt bør finansieres av skattebetalerne. Tvert imot bør det være passerings-avgift (,ja bompengerordning) for å finansiere den.

 

Er det ikke veldig sprøtt å blåse seg gjennom millioner av kubikk med stein for å lage tunnel til båter? Har aldri hørt om noe slikt før. Vi må da ha andre ting som er mer fornuftige å bruke penger på.

 

Alle som kjører om denne fjorden priser uansett ut ifra det som trengs, så priser kan alltids justeres. Når det gjelder farer til sjøs er jo det litt relativt. Her til lands er det ikke mange som dør på sjøen, særlig ikke dem som kjører skip! De fleste som dør i båt kjører i fylla, eller er tyskere på fisketur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her til lands er det ikke mange som dør på sjøen, særlig ikke dem som kjører skip! De fleste som dør i båt kjører i fylla, eller er tyskere på fisketur.

Statistikk finner du her: https://www.yrkesfisker.no/globalassets/dokumenter/statistikk/ulykker-fiskefartoy-01.08.2016.pdf

I korte trekk: "I perioden 2006 til 2015 har det i gjennomsnitt omkommet 6 personer hvert år." Dette gjelder fiskefartøy, Jeg regner med de er edru på jobb.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har krysset Folda og Vestfjorden i de mest moderne hurtigrutene noen ganger og kan informere om at selv med aktive stabilisatorer kan det bli veldig dårlig stemning om bord. Stad har da ofte enda verre vær, som det kan være kult å unngå. 

I alle dager?  Unngå disse havstrekningene?  Hva er det du mener?  Det er bare å ta fly, tog eller bil, så unngår du disse problematiske havstrekningene.

Lenke til kommentar

Det er ganske åpenbart du ikke vet hva du snakker om

 

Sittert fra Wikipedia-artikkelen om Stadt:

 

Hva er det som gjør norskekysten og hurtigrutestrekningen spektakulær, om det ikke også er de spesielt værharde havstrekningene?  Temmelig arrogant å beskrive en bidragsyter i debatten som; "Det er ganske åpenbart du ikke vet hva du snakker om".  Ikke annet enn forsøk på velkjent hersketeknikk.  En kan ha gode kunnskaper om kysten, selv om en ikke er enig i dine standpunkter, ilpostino .

 

 

Det er ganske åpenbart du ikke vet hva du snakker om

 

Sittert fra Wikipedia-artikkelen om Stadt:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...