Gå til innhold

Erfaring med jobbe nattevakt?


Heinseberg

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå fått tilbud om jobb på lager med svært god timelønn.

Det eneste som gjør at jeg sliter med å foreløpig takke ja, er at arbeidstiden er kl 03 om natta til kl 9 om morgen, mandag-fredag.

Det er altså ikke så veldig lange vakter, men tidspunktet er litt dritt.

Noen som har erfaring med sånne tider, og hvordan det er lurt å snu døgnet? Sove etter vakt, eller legge seg tidlig på kvelden før vakta? Har en dame oppi det hele, der det ikke virker så gøy å legge seg kl 18 på kvelden, for å nok søvn.. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har nå fått tilbud om jobb på lager med svært god timelønn.

Det eneste som gjør at jeg sliter med å foreløpig takke ja, er at arbeidstiden er kl 03 om natta til kl 9 om morgen, mandag-fredag.

Det er altså ikke så veldig lange vakter, men tidspunktet er litt dritt.

Noen som har erfaring med sånne tider, og hvordan det er lurt å snu døgnet? Sove etter vakt, eller legge seg tidlig på kvelden før vakta? Har en dame oppi det hele, der det ikke virker så gøy å legge seg kl 18 på kvelden, for å nok søvn.. :)

 

Å jobbe nattevakt er ikke bra for helsen, men for en periode i livet er det "ikke noe problem". Jeg sover på dagene de gangene jeg jobber natt, da får en med seg de "vanlige" timene i døgnet og sover når resten av omgangskretsen er på jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med søvn varierer veldig fra person til person. 

Jeg jobber mye natt selv, ender opp med å bare sove noen timer om gangen om jeg prøver å sove langt ute på dagen. Men om jeg legger meg "tidelig" nok på morningen så sover jeg glatt sammenhengende 8-9 timer. Har derimot enkelte kolleger som er helt motsatt. 

Lenke til kommentar

Med 3 til 9 arbeidstid så har du to valg med tanke på å søvnmønster.

 

Enten så må du sjå på det som ei tidlegvakt der du legg deg tidleg om kvelden og står opp ca kl 02 for å gjere deg klar til å reise på jobb. 

Fordelen med denne måten er at du då er opplagt til å jobbe gjennom dei litt tøffe timane mellom kl 04 og 06, og at du får ei døgnrytme som liknar meir på ei normal døgnrytme.

Ulempen er at du er mykje våken på dagtid når andre er på jobb/skule og at du må legge deg når dei andre har fri om kvelden.

 

Det andre alternativet er å sove rett etter at du er ferdig på jobb, slik at når du er heime rundt klokka 10 så legg du deg til å sove og står opp omtrent når andre er ferdige på jobb/skule.

Dette er nok den døgnrytma som er mest egna til å oppretthalde det sosiale livet, men det er nok fysisk mykje tøffare å skulle fullføre arbeidsdagen når du begynner å bli trøtt, samt at du må sove medan dagen er på det lysaste.

Lenke til kommentar

Med 3 til 9 arbeidstid så har du to valg med tanke på å søvnmønster.

 

Enten så må du sjå på det som ei tidlegvakt der du legg deg tidleg om kvelden og står opp ca kl 02 for å gjere deg klar til å reise på jobb.

Fordelen med denne måten er at du då er opplagt til å jobbe gjennom dei litt tøffe timane mellom kl 04 og 06, og at du får ei døgnrytme som liknar meir på ei normal døgnrytme.

Ulempen er at du er mykje våken på dagtid når andre er på jobb/skule og at du må legge deg når dei andre har fri om kvelden.

 

Det andre alternativet er å sove rett etter at du er ferdig på jobb, slik at når du er heime rundt klokka 10 så legg du deg til å sove og står opp omtrent når andre er ferdige på jobb/skule.

Dette er nok den døgnrytma som er mest egna til å oppretthalde det sosiale livet, men det er nok fysisk mykje tøffare å skulle fullføre arbeidsdagen når du begynner å bli trøtt, samt at du må sove medan dagen er på det lysaste.

Høres ganske fornuftig ut ja. Tusen takk :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg jobber offshore og har mange års erfaring med nattarbeid. Det går helt fint, men kan være litt uvanlig å venne seg til.

 

Sov når du kommer hjem. Legg opp døgnrytmen slik du sover fra morgen til ettermiddag. Om du vokner tidlig eller er trøtt når kvelden nærmer seg, kan du ta en liten lur før arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...