Gå til innhold

Dagen etter at F-35B ble brukt i kamp for første gang, gikk det første flyet tapt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det jo sånn, om fly havarerer, skal det skje under trening. Ikke under faktisk krigføring.

Jeg ser ikke noe annet enn klikkbait her.

 

?

 

For noen er det viktigste i livet å klage! Så vidt jeg kan forstå, så kommer artikkelen med en dobbeltnyhet. Første gang at F-35 er i kamp og første gang at et F-35 har havarert. Hva er galt i å rapportere dette (og å nevne det i overskriften)?

 

Ofte må det være slitsomt å være journalist. Uansett hva du skriver, så må noen komme med sure oppstøt!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Nå er det jo sånn, om fly havarerer, skal det skje under trening. Ikke under faktisk krigføring.

Jeg ser ikke noe annet enn klikkbait her.

 

?

 

For noen er det viktigste i livet å klage! Så vidt jeg kan forstå, så kommer artikkelen med en dobbeltnyhet. Første gang at F-35 er i kamp og første gang at et F-35 har havarert. Hva er galt i å rapportere dette (og å nevne det i overskriften)?

 

Ofte må det være slitsomt å være journalist. Uansett hva du skriver, så må noen komme med sure oppstøt!

ja er tydelig at enkelte har dårlig fordøyelse når det kommer til nyheter.

Lenke til kommentar

Jeg tror du (@Ketil Jacobsen) mangler forståelse i viktigheten i å formulere seg klart og tydelig, uten å skape misforståelser.

 

-Noe samfunnet lider av i dag.

Og du er en av de som underbygger språket, ved å ikke henge det bare litt opp i sms-språkets påvirkning.

Du står sikkert aldri litt tilbake, og gjennomleser teksten før du trykker ‘Enter’...

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er det jo sånn, om fly havarerer, skal det skje under trening. Ikke under faktisk krigføring.

Jeg ser ikke noe annet enn klikkbait her.

 

?

 

For noen er det viktigste i livet å klage! Så vidt jeg kan forstå, så kommer artikkelen med en dobbeltnyhet. Første gang at F-35 er i kamp og første gang at et F-35 har havarert. Hva er galt i å rapportere dette (og å nevne det i overskriften)?

 

Ofte må det være slitsomt å være journalist. Uansett hva du skriver, så må noen komme med sure oppstøt!

Rund 60% av alle "lesere" leser kun overskriften. Denne overskriften får det til å høres ut som om flyet ble skutt ned eller kræsjet pga andre kamprelaterte hendelser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

For noen er det viktigste i livet å klage!

 

At noen (de aller fleste) missliker clickbait betyr ikke at det viktigste i livet for dem er å klage. Det betyr at de missliker clickbait.

Kan vel egentlig kun snakke for meg selv, men for min del så blir bruken av en nettside vesentlig redusert hvis jeg gang på gang ender opp i artikler som er soleklare clickbait.

 

Denne artikkelen var ikke særlig imponerende og mer skuffende enn interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er flere som reagerer på bruk av såkalt «clickbait» i overskrifta i denne artikkelen, og vil gjerne kommentere dette litt:

 

Jeg vil begynne med å si at som journalist selv, misliker jeg også å bli lurt inn i artikler som lover mer enn de holder. Dette var ikke intensjonen her. Vi har null og niks å tjene på å villede leserne våre, tvert imot.

 

Bakgrunnen for denne saken var at det skjedde to viktige F-35-hendelser i forrige uke (tre, hvis man teller med at britene landet på eget hangarskip tirsdag), som vi ennå ikke hadde omtalt. Altså at F-35B hadde vært i strid for første gang, og at et F-35 hadde gått tapt for første gang (også dette en B-versjon). Tre-fire dager etter at det har skjedd, er det strengt tatt ingen nyhet, men ettersom vi/jeg skriver mye om denne for Norge meget viktige teknologien, ville det vært rart å unnlate å omtale det. Dermed ble løsninga å omtale to(tre) nyheter i en og samme artikkel. 

 

Dagen etter at saken ble skrevet, ser jeg også at det er mulig å oppfatte vinklinga som at et F-35B havarerte som konsekvens av kamp i Afghanistan. Igjen: Dette var ikke meninga. Tittelen forsøkte å få fram et poeng om at det skjedde to vesentlige ting tett på hverandre i tid.

 

Mvh Per ED, TU

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er ikke ærlig med deg selv. Det er ikke "mulig å tolke(..)", det har vært lagt opp til å tolke det slik. Sløyf en av hendelsene i tittelen, og behold beskrivelsen av den i innholdsteksten. Vanskeligere er det ikke å unngå opplagt clickbait.

 

Så hver gang man drister seg til å beskrive mer enn én enkeltstående hendelse i en tittel, så er det «opplagt clickbait»? Jeg vil heller si at denne saken er i andre enden av klikkagn-skalaen: Vi gir jo bort begge nyhetspoengene allerede i inngangen (F-35B i kamp for første gang, F-35 tapt for første gang).

Det jeg i ettertid altså er enig i, er at det er mulig å tolke det ene som en konsekvens av det andre, og det var ikke intensjonen. Men jeg kan love deg at det ikke var noen som satt på desken og gned seg i hendene mens de grublet på hvordan de kunne lokke og lure lesere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hver gang man drister seg til å beskrive mer enn én enkeltstående hendelse i en tittel, så er det «opplagt clickbait»?

 

Nei, men når du binder de sammen med et bindeledd når disse ikke er bundet sammen, så er det opplagt clickbait. Det samme er sant når du kun skiller dem ved et komma.

 

Edit 2: For å gjøre det helt klart, det som har vært gjort her er følgende: "X, så Y." Dette er tittelen. Dersom det er ingen sammenheng mellom X og Y, så er det clickbait. Ja, hver gang.

Endret av cuadro
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Så hver gang man drister seg til å beskrive mer enn én enkeltstående hendelse i en tittel, så er det «opplagt clickbait»?

 

Nei, men når du binder de sammen med et bindeledd når disse ikke er bundet sammen, så er det opplagt clickbait. Det samme er sant når du kun skiller dem ved et komma.

 

Edit 2: For å gjøre det helt klart, det som har vært gjort her er følgende: "X, så Y." Dette er tittelen. Dersom det er ingen sammenheng mellom X og Y, så er det clickbait. Ja, hver gang.

Sammenhengen er jo hovedpersonen her, F-35. Jeg vil anbefale for enkelte å lese hele artikler før de blåser seg opp og blir nærmest sprekkferdige.

 

 

Utrolig å påstå at det ikke er sammenheng mellom x og y her. Lærdommen i følge cuadro må altså være at en ALDI må komme ut med to nyheter samtidig om noe som henger sterkt sammen. For eksempel skuespiller x fikk Oscar på lørdag og døde på søndag. Det MÅ deles opp i to artikler (to nyheter)!

Lenke til kommentar

Det ser ut til at du har lettere lese-vansker. Nei, jeg skriver ikke at du må dele det opp i to nyheter. Jeg sier at du ikke må implisere en kausal sammenheng i tittelteksten, når det ikke er en kausal sammenheng.

 

"Hovedpersonen" er heller ikke den samme i disse to nyhetene. Det er forskjellige F-35-fly. Analogien din måtte være at skuespiller x fikk Oscar på lørdag, og skuespiller y døde på søndag (eller riktigere: menneske vant oscar, y døde – den første referer til det generelle, den andre til ett enkelt eksemplar). Hadde du implisert en kausal sammenheng her også, og det ikke er noen, så hadde du vært ute på dypt vann: "Skuespiller x tatt med kniv på lørdag, skuespiller y funnet død på søndag."

 

Ta deg en bolle, ingen er sprekkferdige, men to stykker sålangt forsøker å forsvare dårlig praksis. Skjerpings.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser ut til at du har lettere lese-vansker. Nei, jeg skriver ikke at du må dele det opp i to nyheter. Jeg sier at du ikke må implisere en kausal sammenheng i tittelteksten, når det ikke er en kausal sammenheng.

 

"Hovedpersonen" er heller ikke den samme i disse to nyhetene. Det er forskjellige F-35-fly. Analogien din måtte være at skuespiller x fikk Oscar på lørdag, og skuespiller y døde på søndag (eller riktigere: menneske vant oscar, y døde – den første referer til det generelle, den andre til ett enkelt eksemplar). Hadde du implisert en kausal sammenheng her også, og det ikke er noen, så hadde du vært ute på dypt vann: "Skuespiller x tatt med kniv på lørdag, skuespiller y funnet død på søndag."

 

Ta deg en bolle, ingen er sprekkferdige, men to stykker sålangt forsøker å forsvare dårlig praksis. Skjerpings.

 

Det er forskjellige F-35 fly! Nå begynner det å bli hysterisk morsomt. Artikkelen handlet om F-35 fly generelt. Ikke enkelte produksjonsnummer, eller A, B eller -versjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...