Gå til innhold

Hvorfor gutta ikke fikk bli med: Girl Tech-fest for 1500 jenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hun viser til Norge er et av landene i verden der jenter og gutter i størst grad velger ulik utdanningsretning, til tross for at samfunnet er så likestilt."

 

Alltid så rart at dette kommer frem som ett mål å eliminere. Det tar jo utgangspunkt at det umulig kan være preferanseforskjeller mellom kjønn, og at alt har en naturlig fordeling 50/50 mellom menn og kvinner.

 

Det kan jo argumenteres for at nettop siden Norge er likestilt og med sikkerhetsnett, så kan vi velge fritt hva vi vil jobbe med.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

"Hun viser til Norge er et av landene i verden der jenter og gutter i størst grad velger ulik utdanningsretning, til tross for at samfunnet er så likestilt."

 

Alltid så rart at dette kommer frem som ett mål å eliminere. Det tar jo utgangspunkt at det umulig kan være preferanseforskjeller mellom kjønn, og at alt har en naturlig fordeling 50/50 mellom menn og kvinner.

 

Det kan jo argumenteres for at nettop siden Norge er likestilt og med sikkerhetsnett, så kan vi velge fritt hva vi vil jobbe med.

 

Du tror ikke det har noe å gjøre med at jenter blir påvirket av folk som deg, som mener det er helt naturlig at jenter ikke liker å jobbe med teknologi?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du tror ikke det har noe å gjøre med at jenter blir påvirket av folk som deg, som mener det er helt naturlig at jenter ikke liker å jobbe med teknologi?

 

Nå tillegger du meningsmotstander uriktige karakteristikker for å styrke din sak. Svaret er selvsagt nei. Dette med kjønnsdelt arbeidsmarked i Norges likestilte samfunn finnes det forskning på samt det har vært gjenstand i mange debatter både her og i utlandet.

 

Man er ikke slem fordi man diskuterer et ikke-politisk korrekt tema, samtidig må vi også huske at ingen grupper har blitt løftet frem og opp så sterkt som kvinnene de siste tiårene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"Hun viser til Norge er et av landene i verden der jenter og gutter i størst grad velger ulik utdanningsretning, til tross for at samfunnet er så likestilt."

 

Alltid så rart at dette kommer frem som ett mål å eliminere. Det tar jo utgangspunkt at det umulig kan være preferanseforskjeller mellom kjønn, og at alt har en naturlig fordeling 50/50 mellom menn og kvinner.

 

Det kan jo argumenteres for at nettop siden Norge er likestilt og med sikkerhetsnett, så kan vi velge fritt hva vi vil jobbe med.

 

Du tror ikke det har noe å gjøre med at jenter blir påvirket av folk som deg, som mener det er helt naturlig at jenter ikke liker å jobbe med teknologi?

Nei?

Jo mer likestilt et land er, jo mer segregert er valgene i utdanning/arbeid mellom kjønnene. Her er Norge det mest ekstreme eksempelet på dette.

 

Kjønnsdiskriminering er uansett ikke ok, uansett hvilken vei det slår ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå tillegger du meningsmotstander uriktige karakteristikker for å styrke din sak. Svaret er selvsagt nei. Dette med kjønnsdelt arbeidsmarked i Norges likestilte samfunn finnes det forskning på samt det har vært gjenstand i mange debatter både her og i utlandet.

 

Man er ikke slem fordi man diskuterer et ikke-politisk korrekt tema, samtidig må vi også huske at ingen grupper har blitt løftet frem og opp så sterkt som kvinnene de siste tiårene.

 

Jeg ser ikke hvordan jeg tillegger ham uriktige karakteristikker. Det skal ikke mye lesing mellom linjene til for å se hva som er synspunktet hans, og jeg synes du tillegger meg uriktige karakteristikker når du antyder at jeg synes han er slem. Man blir påvirket av de holdningene som er vanlige i samfunnet og som kommer til syne i ordskiftet (f.eks her), og jeg mener selvfølgelig ikke at Spoki0 aktivt oppsøker jenter og sier at det er unaturlig for dem å like teknologi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Der finnes ingen gyldig grunn.  Skulle bare ha sett avisoverskrifterne om jentene ble ekskludert fra noe... 

Det ville nok blitt full fordømmelse i alle landets aviser, i tillegg til at landets feminister ville tatt til gatene med høygafler og fakler.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gruppering av unger er ofte nødvendig for at alle skal få prøvd seg (forhindre at de vanlige 10% tar 90% av oppmerksomheten). Om kjønnsmessig separering er nødvendig må bli opp til arrangøren, men spesiell jubel fortjener det neppe.

 

Spørsmålet er jo om likestillingen har gått så langt at mennesker blir "pålagt" stillinger de egenlig ikke ønsker (pga krav/holdninger i samfunnet). Jeg vil helst ha folk med sann entusiasme og engasjement for emnet, ikke slike som hopper på fagretninger pga lønn eller press fra omgivelser/samfunnet.

 

Helt greit at begge kjønn skal ha muligheten til alt, men det virker lite fornuftig å gjøre det til et krav å ha halvparten av hvert i enhver stilling.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan jeg tillegger ham uriktige karakteristikker. Det skal ikke mye lesing mellom linjene til for å se hva som er synspunktet hans, og jeg synes du tillegger meg uriktige karakteristikker når du antyder at jeg synes han er slem. Man blir påvirket av de holdningene som er vanlige i samfunnet og som kommer til syne i ordskiftet (f.eks her), og jeg mener selvfølgelig ikke at Spoki0 aktivt oppsøker jenter og sier at det er unaturlig for dem å like teknologi.

Jeg leser mellom linjene på det du skriver, og ditt synspunkt må jo være at jenter som velger eks. å studere sykepleier fremfor IT, velger feil...

 

Evt. vi ikke tillegge meningsmotstandere meninger for å styrke egen argumentasjon.

 

Er det faktisk utenkelig for deg at det er statistisk forskjell på interesser mellom kjønn? Hvis det ikke er 50/50 fordeling på absolutt alt, så er det noen som velger feil, enten gutter eller jenter.

 

Mener du faktisk at "noen mener det er naturlig at jenter ikke liker å jobbe med teknologi", skal forskyve flere av verdens mest likestilte land til ett nivå som isolert sett er fra før krigen? Til tross for at jenter både gjør det bedre på skolen, og prioriteres inn på de aktuelle studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vi noe informasjon om kvinner som velger teknolgifag etter slike prosjekter angrer mer eller mindre enn andre? Det høres nok underlig ut, men vi ser at 40% angrer på sine studier, og tallet er større for kvinner enn for menn, det er helt enormt.

https://studenttorget.no/index.php?show=3796&expand=3796&artikkelid=9854

 

Teknologi er så mangt, men jeg ser fokus ligger på IT. Jeg håper de er godt informert om arbeidsstilen der, med 6 måneders crunchtime med pizza til middag hver eneste dag. Mot slutten gjelder dette lørdager og søndager. Jeg greier ikke å se en pizza uten å føle at nå er det crunchtime igjen.

 

Jeg vil ikke navngi arbeidsgiver her, men de er på listen over Great Place to Work.

Lenke til kommentar

Har vi noe informasjon om kvinner som velger teknolgifag etter slike prosjekter angrer mer eller mindre enn andre? Det høres nok underlig ut, men vi ser at 40% angrer på sine studier, og tallet er større for kvinner enn for menn, det er helt enormt.

https://studenttorget.no/index.php?show=3796&expand=3796&artikkelid=9854

 

Teknologi er så mangt, men jeg ser fokus ligger på IT. Jeg håper de er godt informert om arbeidsstilen der, med 6 måneders crunchtime med pizza til middag hver eneste dag. Mot slutten gjelder dette lørdager og søndager. Jeg greier ikke å se en pizza uten å føle at nå er det crunchtime igjen.

 

Jeg vil ikke navngi arbeidsgiver her, men de er på listen over Great Place to Work.

Spennende, og skremmende lesning det der. Kjenner selv folk som har byttet både til og fra IT i studie og arbeidsliv.

 

Skulle gjerne sett litt nedbrytning av tallene. Eks. om de som angrer er arbeidsledige eller ser andre med høyere lønn.

 

Akkuratt innen IT er det jo desperat mangel på folk, så om jobben har 6 måneder crunch, så er det mange andre som har ledig stilling. Referansebonus er det også.

Lenke til kommentar

Er det faktisk utenkelig for deg at det er statistisk forskjell på interesser mellom kjønn? Hvis det ikke er 50/50 fordeling på absolutt alt, så er det noen som velger feil, enten gutter eller jenter.

 

Det er ikke utenkelig for meg. Høres det usannsynlig ut for deg at sosiale forventninger og stereotypier i stor grad påvirker hva folk velger?

Lenke til kommentar

Det er ikke utenkelig for meg. Høres det usannsynlig ut for deg at sosiale forventninger og stereotypier i stor grad påvirker hva folk velger?

Referer resten av forrige svaret mitt:

 

Mener du faktisk at "noen mener det er naturlig at jenter ikke liker å jobbe med teknologi", skal forskyve flere av verdens mest likestilte land til ett nivå som isolert sett er fra før krigen? Til tross for at jenter både gjør det bedre på skolen, og prioriteres inn på de aktuelle studiene.

Som andre har påpekt ser vi paradoksalt nok økning i kjønnsforskjeller i utdanningsløp og yrke når land blir mer likestilt. Du mener da at jo mer likestilt land blir, jo mer fordommer er det?

 

Edit:

https://www.thetimes.co.uk/article/patriarchy-paradox-how-equality-reinforces-stereotypes-96cx2bsrp

https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/02/the-more-gender-equality-the-fewer-women-in-stem/553592/

 

For å gå andre veien, jeg antar du ikke er sykepleier, ett kvinnedominerte yrke. Hvorfor ikke? Din konklusjon må jo være at samfunnet sine sosiale forventninger og stereotyper er grunnen, ikke egne preferanser.

Endret av Spoki0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har påpekt ser vi paradoksalt nok økning i kjønnsforskjeller i utdanningsløp og yrke når land blir mer likestilt. Du mener da at jo mer likestilt land blir, jo mer fordommer er det?

 

 

Jeg merker meg også at land med høyere andel kvinner har svakere økonomi og lavere tilgang på høyere utdanning. Dermed vil det være et større økonomisk press for kvinner til å søke høyt lønnede jobber, og de som har anledning til det vil i større grad komme fra velstående hjem hvor foreldrene har teknologiske yrker og ofte færre fordommer enn lavt utdannede og lønnede.

 

For å gå andre veien, jeg antar du ikke er sykepleier, ett kvinnedominerte yrke. Hvorfor ikke? Din konklusjon må jo være at samfunnet sine sosiale forventninger og stereotyper er grunnen, ikke egne preferanser.

 

Jeg ser slettes ikke bort fra at mine egne preferanse har blitt formet av samfunnet rundt meg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...