Gå til innhold

Hvorfor gutta ikke fikk bli med: Girl Tech-fest for 1500 jenter


Anbefalte innlegg

Jeg merker meg også at land med høyere andel kvinner har svakere økonomi og lavere tilgang på høyere utdanning. Dermed vil det være et større økonomisk press for kvinner til å søke høyt lønnede jobber, og de som har anledning til det vil i større grad komme fra velstående hjem hvor foreldrene har teknologiske yrker og ofte færre fordommer enn lavt utdannede og lønnede.

 

 

Jeg ser slettes ikke bort fra at mine egne preferanse har blitt formet av samfunnet rundt meg. :)

Bra du legger merke til det, for det er nemlig hele poenget...

 

Det du selv sier er at kvinner ikke personlig har preferanse for disse fagene, men at økonomisk press gjør at de velger strategisk. Til tross for betydelig kraftigere stereotyper og forventninger til kjønn.

 

I likestilte land som Norge hvor vi ikke har dette økonomiske presset, og har betydelig svakere stereotyper og forventninger knyttet til kjønn, så skal jenter altså allikevel aktivt velge mot sine egne interesser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosiale og økonomiske press kan jobbe mot hverandre. Jeg jobber i et internasjonalt forskningsmiljø og kjenner haugevis med kvinner fra mindre velstående land som blir fortalt av familien hjemme at de burde drite i å gjøre mannearbeid og heller bli hjemmeværende mor, men likevel har gått inn i realfag fordi det utgjør hele forskjellen på å ha en godt lønnet jobb i Vest-Europa og å sitte i en landsby i hjemlandet og strikke.

Lenke til kommentar

Sosiale og økonomiske press kan jobbe mot hverandre. Jeg jobber i et internasjonalt forskningsmiljø og kjenner haugevis med kvinner fra mindre velstående land som blir fortalt av familien hjemme at de burde drite i å gjøre mannearbeid og heller bli hjemmeværende mor, men likevel har gått inn i realfag fordi det utgjør hele forskjellen på å ha en godt lønnet jobb i Vest-Europa og å sitte i en landsby i hjemlandet og strikke.

Nå må du bestemme deg her...

Du kan ikke ekskludere sosialt press som faktor kun i land som ikke har mye likestilling, og du kan ikke isolere sosialt press kun til nærmeste familie hvis de er rike i fattige land. Du sier jo selv nå at det er økonomisk press som var faktoren for dine bekjente, ikke interesse, og på tross av sosialt press...

 

.

 

Vi har simplifisert det til tre faktorer, hvor interessen kan antas å være konstant. De to andre faktorene jobber stort sett mot hverandre for jenter, da jenters sosiale press skjeldent er mot høytlønnede yrker, men begge jobber mot individet sin frihet til å velge basert på interesse.

 

Sosialt press dytter jenter vekk fra tekniske yrker. Land med lite sosialt press burde da åpne for at jenter velger yrke etter interesse, og land med mye sosialt press hindrer det.

 

Økonomisk press dytter folk mot godt betalte yrker. Land uten økonomisk press burde da tillate folk å velge yrker basert på interesse, og land med høyt økonomisk press gjør at de velger strategisk istedenfor.

 

Norge har veldig lite sosialt press, og minimalt økonomisk press. Jenter står da friere enn andre land til å velge yrke basert på interesse. Hva tilsier at de ikke gjør det...?

 

Spesielt siden de ser ut til å velge mer utifra interesse i land som kraftig hindrer dem å velge basert på interesse. Siden de er nærmere målet om en kunstig 50/50 kjønnsfordeling i tekniske yrker.

Lenke til kommentar

Du forstår at mennesker blir påvirket av mange ting på en gang, ikke sant? Og at det er statistikk vi snakker om? Det er ikke så enkelt som at det finnes tre faktorer og at kun én av dem er utslagsgivende for hvert land. Alle blir påvirket av interesser, sosialt press, økonomi og hele resten av samfunnet i varierende grad. Faktorene påvirker også hverandre. Jeg går glatt med på at min interesse for realfag har kommet fra et sted. I mitt tilfelle vil jeg påstå at det kommer blant annet fra å ha lest mye tegneserier og spilt dataspill som liten. Gutter får i større grad enn jenter tegneserier og dataspill når de er barn. 

 

Nå må du bestemme deg her...
Du kan ikke ekskludere sosialt press som faktor kun i land som ikke har mye likestilling, og du kan ikke isolere sosialt press kun til nærmeste familie hvis de er rike i fattige land. Du sier jo selv nå at det er økonomisk press som var faktoren for dine bekjente, ikke interesse, og på tross av sosialt press...
 

 

Det gjør jeg da ikke? Jeg sier at økonomisk press er en større faktor i fattigere land enn i rike, og at i noen sosiale lag er det sosiale presset mindre enn i andre. Og selv om man er oppvokst i et møblert hjem i Italia ser man hvordan de med lavere utdannelse lever, så at man har lavere sosialt press betyr ikke nødvendigvis at det økonomiske presset er borte.

 

Vi har simplifisert det til tre faktorer, hvor interessen kan antas å være konstant. De to andre faktorene jobber stort sett mot hverandre for jenter, da jenters sosiale press skjeldent er mot høytlønnede yrker, men begge jobber mot individet sin frihet til å velge basert på interesse.

Sosialt press dytter jenter vekk fra tekniske yrker. Land med lite sosialt press burde da åpne for at jenter velger yrke etter interesse, og land med mye sosialt press hindrer det.

Økonomisk press dytter folk mot godt betalte yrker. Land uten økonomisk press burde da tillate folk å velge yrker basert på interesse, og land med høyt økonomisk press gjør at de velger strategisk istedenfor.

Norge har veldig lite sosialt press, og minimalt økonomisk press. Jenter står da friere enn andre land til å velge yrke basert på interesse. Hva tilsier at de ikke gjør det...?

Spesielt siden de ser ut til å velge mer utifra interesse i land som kraftig hindrer dem å velge basert på interesse. Siden de er nærmere målet om en kunstig 50/50 kjønnsfordeling i tekniske yrker.

 

Du forstår at mennesker blir påvirket av mange ting på en gang, ikke sant? Og at det er statistikk vi snakker om? Det er ikke så enkelt som at det finnes tre faktorer og at kun én av dem er utslagsgivende for hvert land. Alle blir påvirket av interesser, sosialt press, økonomi og hele resten av samfunnet i varierende grad. Faktorene påvirker også hverandre. Jeg går glatt med på at min interesse for realfag har kommet fra et sted. I mitt tilfelle vil jeg påstå at det kommer blant annet fra å ha lest mye tegneserier og spilt dataspill som liten. Gutter får i større grad enn jenter tegneserier og dataspill når de er barn, og dette forsterker sosiale normer også i dagens Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forstår at mennesker blir påvirket av mange ting på en gang, ikke sant? Og at det er statistikk vi snakker om? Det er ikke så enkelt som at det finnes tre faktorer og at kun én av dem er utslagsgivende for hvert land. Alle blir påvirket av interesser, sosialt press, økonomi og hele resten av samfunnet i varierende grad. Faktorene påvirker også hverandre. Jeg går glatt med på at min interesse for realfag har kommet fra et sted. I mitt tilfelle vil jeg påstå at det kommer blant annet fra å ha lest mye tegneserier og spilt dataspill som liten. Gutter får i større grad enn jenter tegneserier og dataspill når de er barn.

 

 

Det gjør jeg da ikke? Jeg sier at økonomisk press er en større faktor i fattigere land enn i rike, og at i noen sosiale lag er det sosiale presset mindre enn i andre. Og selv om man er oppvokst i et møblert hjem i Italia ser man hvordan de med lavere utdannelse lever, så at man har lavere sosialt press betyr ikke nødvendigvis at det økonomiske presset er borte.

 

 

Du forstår at mennesker blir påvirket av mange ting på en gang, ikke sant? Og at det er statistikk vi snakker om? Det er ikke så enkelt som at det finnes tre faktorer og at kun én av dem er utslagsgivende for hvert land. Alle blir påvirket av interesser, sosialt press, økonomi og hele resten av samfunnet i varierende grad. Faktorene påvirker også hverandre. Jeg går glatt med på at min interesse for realfag har kommet fra et sted. I mitt tilfelle vil jeg påstå at det kommer blant annet fra å ha lest mye tegneserier og spilt dataspill som liten. Gutter får i større grad enn jenter tegneserier og dataspill når de er barn, og dette forsterker sosiale normer også i dagens Norge.

Jeg skrev også at det forenklet er tre faktorer nettop av den grunn... Selvfølgelig klart over at det er mer enn tre faktorer, men vi har ikke vært innom noen andre, og du står fritt til å nevne dem.

 

Interesse for faget er ikke det samme som interessen for å være trygg økonomisk og med høyere levestandard. Det er nok mange som gjør det de oppfatter som drittjobber, nettop fordi de er godt betalt.

 

Det eneste du har gjort er å ekskludere faktorer som ikke støtter ditt synspunkt, og vektlegger en isolert faktor ekstremt høyt, paradoksalt nok bare hvis denne faktoren er veldig lav... For du har ikke anerkjent noen andre forklaringer enn sosialt press på hvorfor det er lav kvinneandel i Norge.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har tid til å lese artikkelen nå, men kjapt spørsmål: Ble det et tilsvarende arrangement for gutta eller ikke?

Nei, ingenting som ser ut til å nevne noe tilsvarende arrangement for gutter. Det blir nevnt at guttene fra Lillestrøm skal ha egen tech fest på skolen, men ingenting ellers.

.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Nei, ingenting som ser ut til å nevne noe tilsvarende arrangement for gutter. Det blir nevnt at guttene fra Lillestrøm skal ha egen tech fest på skolen, men ingenting ellers.

.

Bortsett fra at det er nevnt i fjerde setning av artikkenen at det er et tilsvarende arrangement for guttene er det ikke nevnt i artikkelen at det skal være et tilsvarende arrangement for guttene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grimnir skal vel arrangere SuperStrikkekveld for gutta på Deichman til helgen.

NRK dukker sikkert opp og lager en positivt vinklet sak på det.

Ja virkelig krise for samfunnet. Tenk gutter og jenter går hver for seg for å gjøre noe tradisjonelt motsatt deres kjønn! Feminaziene tar over!!! Bare TENKT hvordan media hadde fullstendig flippet ut om det var GUTTER istedenfor JENTER! SJWS er hele media og de er kanskje eid av jødene og. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å forsvare forskjellsbehandling i denne saken i noen retning. Ei heller for strikkekvelder eller de fleste andre ting. Spesielt når det gjelder undervisningsopplegg for unger.

 

Dersom problemet er at undervisning for et normalt blandet publikum ikke fungerer bra, så får vi vel innføre litt kostskole-kjønndeling og undervise jenter og gutter separat. Løsningen er ikke å fryse ute det ene kjønnet ved å gi de et dårligere tilbud eller ikke noe tilbud i det hele tatt.

 

Vi har lover som ivaretar fornuftig likebehandling så dette handler egentlig bare om håndhevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å forsvare forskjellsbehandling i denne saken i noen retning. Ei heller for strikkekvelder eller de fleste andre ting. Spesielt når det gjelder undervisningsopplegg for unger.

 

Dersom problemet er at undervisning for et normalt blandet publikum ikke fungerer bra, så får vi vel innføre litt kostskole-kjønndeling og undervise jenter og gutter separat. Løsningen er ikke å fryse ute det ene kjønnet ved å gi de et dårligere tilbud eller ikke noe tilbud i det hele tatt.

 

Vi har lover som ivaretar fornuftig likebehandling så dette handler egentlig bare om håndhevelse.

Nei, dette handler om et arrangement som sørger for å få flere kvinner inn i teknologi. Ser virkelig ikke problemet. Akkurat som at psykologistudiet skulle invitert gutter for å vise hva det går ut på. 

Lenke til kommentar

Det virker som du har et mål om at det bør være 50/50 kjønnsfordeling i "teknologi" og psykologi? Stemmer det?

 

Kvinnfolk har naturlig mer interesse av helsefag enn menn og det er ikke noe galt i det. Man bør ikke tvinge eller lokke og lure med ørten tiltak for å nærme seg 50/50 kjønnsfordeling i ulike yrker. Folk må få holde på med det de har mest interesse av, fritt egenvalgt.

 

Likestilling er preget av tvang og forskjellsbehandling. Det jeg vil ha er likebehandling og så får folk velge det de føler er mest rett for dem, og respekteres for det valget selv om det skulle bety skjev kjønnsfordeling i en rekke yrker.

Lenke til kommentar

Kvinnfolk har naturlig mer interesse av helsefag enn menn og det er ikke noe galt i det.

 

Mener du at de naturlige kjønnsforskjellene er så store at det er fire ganger så mange menn som kvinner som liker teknologi? Eller er du med på at det også er sosiale årsaker til skjevfordelingen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som du har et mål om at det bør være 50/50 kjønnsfordeling i "teknologi" og psykologi? Stemmer det?

 

Kvinnfolk har naturlig mer interesse av helsefag enn menn og det er ikke noe galt i det. Man bør ikke tvinge eller lokke og lure med ørten tiltak for å nærme seg 50/50 kjønnsfordeling i ulike yrker. Folk må få holde på med det de har mest interesse av, fritt egenvalgt.

 

Likestilling er preget av tvang og forskjellsbehandling. Det jeg vil ha er likebehandling og så får folk velge det de føler er mest rett for dem, og respekteres for det valget selv om det skulle bety skjev kjønnsfordeling i en rekke yrker.

Nettopp derfor man fint kan introdusere jenter for teknologi så de også kan fatte interesse for det. Gutter vil alltid være mer interessert, men hva med å gi jenter rom for å bli interessert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at de naturlige kjønnsforskjellene er så store at det er fire ganger så mange menn som kvinner som liker teknologi? Eller er du med på at det også er sosiale årsaker til skjevfordelingen?

Det kan være sosiale årsaker. Så lenge de eksponeres likt for informasjon, undervisning osv så får de et mest mulig likt grunnlag å vurdere sin interesse.

 

For å ta et ekstremt eksempel: Det er like idiotisk å sende barneskolegutter på et ballettkurs som jentene ikke får delta på som det er å sende barneskolejenter på et teknologikurs som guttene ikke får være med på. Den ene forskjellsbehandlingen rettferdiggjør ikke den andre. La de få et likt grunnlag til å ta sine egne avgjørelser uten at noen skal forsøke å dytte de inn i roller de kanskje ikke ville valgt på nøytralt grunnlag.

Lenke til kommentar

RRhoads: Det er sikkert en del damer som også sliter med matlaging, hvorfor i all verden skal de fryses ute fra et sånt arrangement? Eller ikke få et tilsvarende kun for damer om det skulle være et problem å ha begge til stede samtidig?

 

nebrewfoz: Ja, ca 10:1, men jeg har ikke i min villeste fantasi sett for meg at vi skal forskjellsbehandle oss frem til en annen fordeling. Hverken kvotering i utdanning, ansettelser eller spesialopplegg som ekskluderer ett av kjønnene fra sosiale eller etterutdannende arrangementer.

 

Hos oss er flertallskjønnet like mye verdt som mindretallskjønnet og får de samme gode tilbudene, rettighetene, etterutdanningen, arrangementene og andre ting. Vagina eller penis vurderes hverken som fremhevende eller tilbakesettende kvalifikasjon hos oss. Kompetanse og egnethet er det vi ser etter, ikke kjønn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...