Gå til innhold

Hvorfor gutta ikke fikk bli med: Girl Tech-fest for 1500 jenter


Anbefalte innlegg

Bortsett fra at det er nevnt i fjerde setning av artikkenen at det er et tilsvarende arrangement for guttene er det ikke nevnt i artikkelen at det skal være et tilsvarende arrangement for guttene.

Og I andre setning på kommentaren du siterer, henvises til fjerde linje i artikkelen...

 

Forsåvidt, en klasse fra Lillestrøm som skal ha "egen tech fest på skolen", sitert tilsynelatende fra en elev, er ikke tilsvarende arrangement. Hvis de hadde tilsvarende utstyr og kompetanse på skolen så hadde det ikke vært behov for tech fest i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at de naturlige kjønnsforskjellene er så store at det er fire ganger så mange menn som kvinner som liker teknologi? Eller er du med på at det også er sosiale årsaker til skjevfordelingen?

Mener du sosiale årsakene i landene med minst sosialt press skal utgjøre en reduksjon i interesse hos jenter på ca. 60%?

Lenke til kommentar

nebrewfoz: Ja, ca 10:1, men jeg har ikke i min villeste fantasi sett for meg at vi skal forskjellsbehandle oss frem til en annen fordeling. Hverken kvotering i utdanning, ansettelser eller spesialopplegg som ekskluderer ett av kjønnene fra sosiale eller etterutdannende arrangementer.

 

Hos oss er flertallskjønnet like mye verdt som mindretallskjønnet og får de samme gode tilbudene, rettighetene, etterutdanningen, arrangementene og andre ting. Vagina eller penis vurderes hverken som fremhevende eller tilbakesettende kvalifikasjon hos oss. Kompetanse og egnethet er det vi ser etter, ikke kjønn.

 

Har du tenkt over om arbeidsmiljøet kanskje kan være årsaken til 10:1-forholdet?

At det foregår en ubevisst forskjellsbehandling som gjør at kvinner ikke finner arbeidsplassen attraktiv?

 

At det derfor ikke handler om å innføre en forskjellsbehandling, men at forskjellsbehandlingen allerede skjer - i menns favør?

Lenke til kommentar

Mener du sosiale årsakene i landene med minst sosialt press skal utgjøre en reduksjon i interesse hos jenter på ca. 60%?

 

Jeg har da ikke satt tall på noe? Jeg sier at sosiale faktorer har innflytelse, ikke at 50/50 er det eneste akseptable. Jeg sier det er veldig snodig at det er fire ganger så mange gutter som jenter som studerer teknologiske fag. Disse tallene inkluderer også kjemi, som snodig nok ofte har flertall av jenter.

 

 

Og I andre setning på kommentaren du siterer, henvises til fjerde linje i artikkelen...

 

Forsåvidt, en klasse fra Lillestrøm som skal ha "egen tech fest på skolen", sitert tilsynelatende fra en elev, er ikke tilsvarende arrangement. Hvis de hadde tilsvarende utstyr og kompetanse på skolen så hadde det ikke vært behov for tech fest i utgangspunktet...

Tech fest for jentene er noe som arrangeres av en annen organisasjon enn skolen. Og årsakene de nevner er ikke at skolene ikke har kompetanse, men at slike arrangementer for begge kjønn ofte ender med at jentene ikke slipper til i samme grad.

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke satt tall på noe? Jeg sier at sosiale faktorer har innflytelse, ikke at 50/50 er det eneste akseptable. Jeg sier det er veldig snodig at det er fire ganger så mange gutter som jenter som studerer teknologiske fag. Disse tallene inkluderer også kjemi, som snodig nok ofte har flertall av jenter.

 

 

Tech fest for jentene er noe som arrangeres av en annen organisasjon enn skolen. Og årsakene de nevner er ikke at skolene ikke har kompetanse, men at slike arrangementer for begge kjønn ofte ender med at jentene ikke slipper til i samme grad.

Når du sier 4:1 som snodig forhold impliserer du i stor grad at det burde være 1:1, for det er jo avviket fra normalen/forventinger som er interessant/snodig. I dette tilfellet, fire ganger så mange gutter som jenter.

 

Men nei, du har ikke satt noe konkret tall på forventet fordeling. Hvis vi ser i forhold til sykepleier som har rundt 8-10:1 i forhold jenter mot gutter, så er det snodig mange jenter som velger tekniske fag.

 

Jeg tror ikke det var det du mente, så kansje du kan presisere hva du forventer av fordeling. Altså, at fordelingen ikke er snodig lengre...

 

-

 

Problemet med sosialt press er som nevnt at det paradoksalt øker forskjellene i tekniske fag, jo lavere presset blir...

 

-

 

Jada, og det er ett argument for å ikke ha det felles. Det er ingenting som stopper de fra å ha det separat på skolen. (Annet enn nevnte manglende ressurser og kompetanse.)

 

Allikevel er ikke en "tech-fest" for guttene i en klasse i Lillestrøm, lokalt på skolen, i nærheten av sammenlignbart med arrangementet her...

Lenke til kommentar

nebrewfoz: Damene sier de trives veldig hos oss og blir værende i gjennomsnitt lengre enn mannfolka. Så, ja, jeg har tenkt over saken, men nei, det er neppe årsaken. Vi har forsåvidt også noe høyere kvinneandel enn tilsvarende bedrifter.

Så bra :) Hadde vært kjipt om noen skulle invetere flere jenter på fest slik at flere kunne få øynene opp for hvor flott IT er. 

Lenke til kommentar

Når du sier 4:1 som snodig forhold impliserer du i stor grad at det burde være 1:1, for det er jo avviket fra normalen/forventinger som er interessant/snodig. I dette tilfellet, fire ganger så mange gutter som jenter.

 

 

lol

 

Men nei, du har ikke satt noe konkret tall på forventet fordeling. Hvis vi ser i forhold til sykepleier som har rundt 8-10:1 i forhold jenter mot gutter, så er det snodig mange jenter som velger tekniske fag.

 

Her forutsetter du konklusjonen, som er at det naturlige er at jenter velger helsefag og gutter velger data.

 

Jeg tror ikke det var det du mente, så kansje du kan presisere hva du forventer av fordeling. Altså, at fordelingen ikke er snodig lengre...

 

Hadde det vært nærmere 2:1 eller 3:2 hadde jeg ikke giddet å krangle om dette. På mange tekniske studier i Norge ser vi opptak på rundt det nivået. Hva vil du si er det naturlige tallet? Det spriker jo fra land til land, så hvilket land er det naturlige og hvorfor?

 

Problemet med sosialt press er som nevnt at det paradoksalt øker forskjellene i tekniske fag, jo lavere presset blir...

Det er det motsatte av det jeg har sagt hele tiden, så jeg skjønner ikke hvor du får dette fra. Korrelasjon er ikke kausalitet, og jeg har pekt på f.eks økonomisk press og ujevn fordeling av tilgang på høyere utdanning.

 

Men nei, du har ikke satt noe konkret tall på forventet fordeling. Hvis vi ser i forhold til sykepleier som har rundt 8-10:1 i forhold jenter mot gutter, så er det snodig mange jenter som velger tekniske fag.

 

Her forutsetter du konklusjonen, som er at det naturlige er at jenter velger helsefag og gutter velger data.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

lol

 

 

Her forutsetter du konklusjonen, som er at det naturlige er at jenter velger helsefag og gutter velger data.

 

 

Hadde det vært nærmere 2:1 eller 3:2 hadde jeg ikke giddet å krangle om dette. På mange tekniske studier i Norge ser vi opptak på rundt det nivået. Hva vil du si er det naturlige tallet? Det spriker jo fra land til land, så hvilket land er det naturlige og hvorfor?

 

Det er det motsatte av det jeg har sagt hele tiden, så jeg skjønner ikke hvor du får dette fra. Korrelasjon er ikke kausalitet, og jeg har pekt på f.eks økonomisk press og ujevn fordeling av tilgang på høyere utdanning.

 

Du sier lol, men det er allikevel impliserte at det burde være nærmere 1:1. Eller mener du at du selv var tvetydig, og ditt eget utsagn om snodig fordeling like gjerne kunne bety at det burde være 8 ganger flere gutter enn jenter?

 

Nei, jeg bruker ett eksempel. Angående å forutsette konklusjonen, du har jo konkludert med at det er unaturlig at gutter velger data og at jenter velger helsefag. Hvorfor er dette objektivt mer riktig?

 

-

 

Jeg ekskluderer ikke mulighet for at det er statistiske forskjeller i interesser mellom kjønn. Hvor stor denne forskjellen er vet jeg ikke, men 1:10 er like naturlig som 1:1 fra mitt ståsted.

 

Jeg ekskluderer heller ikke andre faktorer. Tvert imot tror jeg det er andre faktorer enn interesse som er viktigste faktor i flere land i verden. Eksempelvis økonomiske årsaker, infrastruktur og lignende.

 

Stiller deg annen vinkling på eget spørsmål: Hvorfor er ikke landene med mest likestilling og minst økonomisk press det som er nærmest naturlig fordeling?

 

-

 

Hvis sosialt press hadde stor innvirkning i landene hvor det er lite sosialt press, burde jo dette overdøve det meste annet i land som er diskriminerende.

 

Eventuelt så er sosialt press ubetydelig i forhold til presset om en trygg økonomi.

 

Ellers tror jeg det er vanskelig for deg å støtte opp om at ujevn fordeling av utdanning i mindre likestilte land, skal være en fordel for jenter. Siden de har høyere andel jenter i taktiske fag.

 

Forsåvidt, at du er uenig i grunnlaget bak statistikken det henvises til, bekrefter ikke dine egne meninger.

.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Så bra :) Hadde vært kjipt om noen skulle invetere flere jenter på fest slik at flere kunne få øynene opp for hvor flott IT er. 

Hva med alle gutta som ikke får være med på festen? Skal de gå helt uvitende da? Jeg foreslår at begge kjønn får like mye IT-fest så alle kan ha et grunnlag til å vurdere yrket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, hvis det er et problem for jentene at det er gutter der, så går det an å velge kjønns-separerte arrangementer så begge kjønn får samme grunnlag.

 

Det sagt så tror jeg ikke hjernedød zombie-slakting til langt utpå natta er spesielt forberedende for en IT-karriere. (Profesjonelle spillere er en uhyre smal nisje)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...