Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørte fra politiet uten førerkort. Hva blir straffen?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjørte uten lappen på motorsykkel (A2) da politiet lyste med blålys bak meg. Jeg fikk panikk og tenkte at det beste var å stikke av, men de klarte å fange meg. Har vært på avhør der jeg har erkjennet straffskyld. Skal snart i en tilståelsesrettsak der jeg får vite hva straffen blir. Hva tror dere at straffen min blir? Er det noe jeg kan argumentere for i rettsaken å få en mindre straff?

 

Mvh en 17 år gammel gutt

 

Anonymous poster hash: 4624f...b7b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erkjenning av straffeskyld er vel formildende i seg selv. Hva du kan bruke som argumenter er vel hvor lei deg du er og at det ikke skal skje igjen. Du sparer jo også retten for mye jobb med innkalling av meddommere osv, men vil ikke anta at det er formildende.

 

Hva straffen blir er opp til dommeren å beregne ut fra de fakta som foreligger

 

Anonymous poster hash: a1022...a31

Lenke til kommentar

Å stikke av fra politiet er alvorlig, men det skal veldig mye til for at man må sone fengselstraff for forhold man gjorde som mindreårig, selv om man er over den kriminelle lavalder.

 

Er enig med anonym bruker her, i at best mulig utfall kan oppnås ved å vise at man angrer på det som har skjedd, og at man ikke vil gjøre noe tilsvarende igjen. At du fikk panikk, er en rasjonell forklaring på hvorfor du stakk av fra politiet, men vet ikke hvor mye dette vektlegges i formildende retning. Det er vanligvis formildende at man er ung, og særlig når man er mindreårig.

 

Det er vanskelig å spå hva en eventuell straffe reaksjon blir, men i tillegg til bøter er det er vanlig med inntil to års utsettelse på sertifikat for denne typen overtredelse. Sperring av muligheten til å ta sertifikat er forøvrig ikke regnet som en straff i ordets rette forstand, men mer en konsekvens av en uansvarlig handling. Dersom det ikke skjedde noe mer enn beskrevet her, vil nok straffereaksjonen være til å leve med. Det hadde vært langt verre dersom noen hadde blitt skadet.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Ingen ble skadet og de har heller ingen måling på hvor fort jeg kjørte. Har aldri vært involvert med politiet før og er en lovlydig person (untatt denne hendelsen)

 

Er vel liten sjanse at jeg får mer enn 2 år utsettelse. Boten er ikke så nøye. Det er utsettelsen jeg er mest stressa med.

Lenke til kommentar

Jeg tenker jo at du bør få tilbud om ungdomskontrakt, med tanke på at du er 17 år gammel. Fullfører du en ungdomskontrakt så blir også forholdet strøket fra rullebladet. Du kan jo argumentere for at du er motivert for noe slikt. Da får du heller ikke noen bot du må betale.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Erkjenning av straffeskyld er vel formildende i seg selv. Hva du kan bruke som argumenter er vel hvor lei deg du er og at det ikke skal skje igjen. Du sparer jo også retten for mye jobb med innkalling av meddommere osv, men vil ikke anta at det er formildende.

 

Anonymous poster hash: a1022...a31

 

Det blir i utgangspunktet trukket fra omtrent 10% når en sak kan gå som tilståelsespådømmelse i stedet for vanlig straffesak, nettopp fordi det er prosessbesparende for alle involverte. 

 

Høyere strafferabatt blir gjerne gitt når det ville vært vanskelig for politiet å løse saken uten dine opplysninger. Det virker ikke å være tilfellet her. Å vise seg som en angrende synder er i hvertfall ingen bakdel, men jeg tror straffen i dette tilfellet er ganske standardisert.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ville bare si at jeg har fått straffen og jeg var veldig heldig.

Slapp rettsak. Fikk 5 måneder utsettelse på mellomtunglappen. Ingenting i bot. Må møte i konfliktrådet.

 

Hei! Vil bare si at det er godt å se at du innser at du har vært veldig heldig og håper at du har lært noe av denne saken og oppfører deg bedre i trafikken fremover.

Lenke til kommentar

Ser du har fått svar. Normalt sett får man dog 8000kr forelegg for kjøring uten førerkort, som medfører som oftest 6 mnd sperrefrist. I tillegg er det bot på kr10 000 for å unnlate å stoppe for kontrollmyndigheter, samt alle andre eventuelle brudd på veitrafikkloven de får med seg. Feks fartmåling, brudd på vikeplikt, kjøre på rødt lys osv mens de følger etter deg.

 

Så du kan si du slapp temmelig mildt unna...

 

Er bare noen få år siden jeg ble tatt uten førerkort i foreldrenes bil i alder 16 og en gang i alder 17, jeg fikk da 2x8000kr bot, men aldri noe utsettelse/sperrefrist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...