Gå til innhold

Kumulativt regnestykke


Taurean

Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut ca hvor mye man sparer på å la være å spille lotto i 50 år. Jeg vet ikke hvor den jeg skal regne kumulativt og inkludert renter.

 

50 kr x 2600 uker = 130 000 kr.

 

Jeg regner med at rente regnes hvert år? Eller gjelder det fra en viss tidsperiode man setter inn pengesummen? Man kan vel ikke sette inn 5 millioner den 30. Desember og heve 2.50% rente den 1. Januar? Det blir jo skatt, men det er irrelevant her. La oss gjøre det litt enkelt.

 

Med tanke på skatt, så er det så langt jeg kan google meg frem til, kun formueskatt til kommune som blir relevant her, altså 0.70%. Den kan vel også endre seg, men la oss si den holder seg stabil. https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

 

En rask googling sa at easybank gav 2.50% rente. Det er ikke sannsynlig at den holder seg stabil i 50 år, men la oss si at den gjør det. Så trekker vi fra formueskatt = 1.80%. Hvordan blir regnestykket da?

 

År 1: 2600 x 1.80% = 46,80 kr.

 

År 2: 2646,80 + 2600 = 5246,80 x 1.80% = 94,4424 kr.

 

Å regne ut dette steg for steg er jo upraktisk. Hvordan regner man det ut på en lettere måte, og hva blir sluttsummen etter 50 år?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på skatt, så er det så langt jeg kan google meg frem til, kun formueskatt til kommune som blir relevant her, altså 0.70%. Den kan vel også endre seg, men la oss si den holder seg stabil. https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

 

Hvorfor ikke ta med formuesskatt til stat også? Jeg ville ha regnet med 0,85 %. Husk også at innslagspunktet er på 1,48 mill. kr, ikke fra første krone du har.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Statistisk sett vinner man en premie, med 4 rette eller bedre, i snitt på hver femte kupong med ti rekker." - Norsk tipping.

For å komplisere det enda mer så må du jo regne med sannsynlighet for å vinne også.

Unødvendig. Premier kan regnes isolert.

 

 

Hvorfor ikke ta med formuesskatt til stat også? Jeg ville ha regnet med 0,85 %. Husk også at innslagspunktet er på 1,48 mill. kr, ikke fra første krone du har.

Jøss, jeg har sett feil på den siden i forhold til kommuneskatt. Det var forvirrende. Det står at man både skal betale kommuneskatt og at man ikke skal gjøre det. Jeg lar den som skal regne ut få bestemme.

 

 

Hvis du hadde sett der, så ser du at formueskatt til stat ikke gjelder før man har formue over en viss sum.

Lenke til kommentar

Må ikke glemme å medregne inflasjon heller..

Godt poeng. Kan kanskje trekkes fra totalsummen? Inflasjon er vel ganske stabilt over mange år? Blir komplekst det her ^^ men bra å få med alle faktorer

 

Hvis ingen matematisk geni regner det ut, så gjør jeg det steg for steg. Vil ta hundre år men hadde vært gøy å gjort det mest mulig riktig for å overbevise folk til å slutte å gamble

Lenke til kommentar

Renter får ein jo utbetalt ved nyttår. Det blir vel ikkje rekna renter av rentene før ein har fått dei på konto?

 

Set du inn pengar til 2,5 % rente p.a. den 31.12 får du rente tilsvarande 2,5/365 den 01.01 - dvs. Rente for dei dagane dei har stått på konto.

 

50 kr * 52 veker = 2600 kr per år. Med fast 2,5% rente i 50 år og årleg renteutbetaling blir formelen: SUM<0:50>(2600*1,025^n). Det tyder 2600+2600*0,025+2600*0,025^2+...´+2600*0,025^50 (bruk Excel til å summera),

 

Inflasjon kan ein vel trekka frå bankrenta. Inflasjonsmålet til Noregs Bank er 2,5%, slik at realrenta blir 0 og ein får 2600*50 = 130 000 kr om ein antar bankrente på 2,5%. I realiteten kan ein nok anta at renta vil ligga ein del høgare i snitt over 50 år. Dvs. Bankrente på t.d. 4% og inflasjon 2,5% gir realrente 4-2,5=1,5%, då bruker ein 0,015 i formelen over.

 

Formueskatt er berre relevant om ein har høg nok netto formue. Det blir veldig individuelt kva prosentsats ein skattar av eventuell formue. Ein person med normal styring på økonomien får gjerne formueskatt eit par år etter at huset er nedbetalt, men slikt kjem jo heilt an på inntekt, forbruk etc.

Endret av MKap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes vel kalkulatorar som gjer dette på nett?

 

Ein ting å merke seg er at om du tar med 2% inflasjon i 50 år så blir ikkje sluttsummen samanliknbar med dagens verdiar og inntekter.

 

I kalkulatoren under får du beløp både i dagens verdi og # år i framtida. Du kan justere inflasjon sjølv, velje skatt og om formuesskatt skal tas med.

 

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/923-hva-vokser-et-sparebelop-til

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, jeg har sett feil på den siden i forhold til kommuneskatt. Det var forvirrende. Det står at man både skal betale kommuneskatt og at man ikke skal gjøre det. Jeg lar den som skal regne ut få bestemme.

 

Hvis du hadde sett der, så ser du at formueskatt til stat ikke gjelder før man har formue over en viss sum.

Innslagspunktet for formuesskatt til stat og kommune er likt, 1 480 000 kr. Har man mindre enn det i netto formue betaler man 0. 

 

Jeg kom fram til 158 460 kr ved 1 % (netto) årlig rente, 175 650 kr ved 1,5 % rente, 195 200 kr ved 2 % rente.

Forutsetninger:

  • Man setter inn 50 kr hver uke, altså forutsetter man at Norsk Tipping ikke setter opp prisen de neste 50 årene. (Kan evt. rette dette manuelt i regnearket.)
  • Rentene utbetales i uke 52 hvert år, og man regner med dette beløpet fratrukket skatt fra og med uke 1 påfølgende år.
  • Skatt på alminnelig inntekt holdes fast på 23 %.

Lottoberegning.xlsx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Frank Debrin: Suverent! Det der skal jeg bruke til å overtale folk til å slutte å spille lotto med ^^ Veldig bra jobb!

 

Det klarer du ikke. 158460 kr om 50 år vs potensielt flere millioner på lørdag?

Folk som spiller lotto er det ingen håp for. Bare la dem betale idiotskatt.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Det klarer du ikke. 158460 kr om 50 år vs potensielt flere millioner på lørdag?

Folk som spiller lotto er det ingen håp for. Bare la dem betale idiotskatt.

Man kan i hvert fall prøve ^^ og hvis man er 2 personer i et forhold, så blir det 300 000 man har å gi til barna. Man kan lære det til barna, hvis man har 3 barn, og alle skal få seg partnere, så blir det 900 000. Over tid blir små summer mye penger. Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...