Gå til innhold

Jeg håndhilser ikke på muslimer, menn som kvinner


Anbefalte innlegg

De aller fleste muslimer i Norge har ingen problemer med å håndhilse på andre mennesker og det motsatte kjønn. Du vil altså kollektivt straffe hver eneste muslim som bor her, religiøse eller ikke, fordi noen få fanatikere nekter å håndhilse på motsatt kjønn?

 

Islam er en politisk styrt religion og som vi ser er det det lille mindretallet som faktisk klarer å endre samfunnet, men det er Islam som politisk religion som har hovedansvaret. Når det er mange nok muslimer på stortinget og I Oslo, hovedstaden, vil også det politiske landskap endre seg, og da spørs det hvor moderate de moderate muslimene er. Se hvor mektige Saudi arabia, Iran, Emiratene, Qtar og disse landene er, som også er I stand til å kjøpe opp hva det skulle være av bedrifter og eiendom.

 

Alt er forresten slik I dag. Når noen gjør noe galt så straffes vi kollektivt. Da er det vel det som funker. Sanksjonene for anekteringen av Krim er et godt eksempel. Det er det russiske folket som straffes. I Norge straffes vi kollektivt hver gang noen gjør noe galt.

 

Poenget mitt var likevel at det er en protest. Jeg har ingen ting I mot dem som mennesker. Det er det forvridde menneskesynet jeg vil til livs. Jeg glemte også å ta med at jeg vil heller ikke håndhilse på dem som gjeninnfører tolleranse for og faktisk lovbud FOR kvinnediskriminering. Det går også den veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskrimineringen er åpenbar.

 

Hei. *Håndhilse*

Hei. *Håndhilse*

Hei. Usikkert blikk.

Hei. *Håndhilse.

 

...det sender et signal.

 

Uansett om det er Trump som ikke håndhilser på en farget, en muslim som ikke håndhilser på en jente, eller en AP politiker som ikke håndhilser på en FrP politiker.

 

 

 

Jeg har ikke fått med meg at Donald Trump har nektet å hilse på en farget? Når skjedde dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går kveld kom det faktisk en god nyhet på NRK om dette. Jeg vil samtidig benytte anledningen til å si at jeg aldri vil nekte å håndhilse på noen. Det var jeg også fullt bevisst på da jeg skrev innlegget. Det er bedre å gå foran som et godt eksempel enn å bruke samme mynt. Tanken var å skape debatt som viser litt om hvordan ting kan bli om ikke en gang myndighetene vil følge norsk skikk og bruk. Da må folk protestere og skape debatt, men metodene kan nok diskuteres.

 

Som nevnt står det ingenting I Koranen som forbyr håndhilsing blant kjønn, det var basert på at profeten selv ikke tok kvinner I hånden. Nå tar heldigvis høytstående imaner affære.

 

IMAMER MED KLAR BESKJED: HÅNDHILSING ER TILLATT I ISLAM

Det høyeste organet for muslimer i Europa har sagt ja til håndhilsing på tvers av kjønn. https://www.nrk.no/norge/imamer-med-klar-beskjed_-handhilsing-er-tillatt-i-islam-1.14206082

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil kjøpe øl på søndager, men det går ikke fordi samfunnet vårt er tilpasset en religion. Akkurat der er jeg helt enig med deg.

Opprinnelig var søndagen fri på grunn av religion, men nå er det av hensyn til arbeiderne. Når vi ikke har søndagsåpne butikker så er det kun en marginal gruppe som ønsker det på grunn av religion. Begrunnelsen er at folk skal ha fridager.

 

Hvis du kun tenker på at man ikke får kjøpt alkohol på søndager så er det jo en bevisst politikk for å gjøre alkohol mindre tilgjengelig, på grunn av alle skadevirkningene det har på samfunn og individ.

 

Uansett, jeg lurer på om Posten hadde fått kritikk for å ikke ansette en hvit mann som nektet å håndhilse på mennesker med en annen hudfarge.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange butikker som holder åpent på søndager, men som ikke får lov til å selge alkohol på denne dagen. Jeg klarer ikke finne noen god grunn til det, bortsett fra moralisme og religion.

Moralisme, kanskje. Det handler jo om å begrense tilgjengeligheten. Men det har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skurupu, at du ikke klarer å finne en godt grunn til noe betyr ikke at det ikke finnes en. Alkoholpolitikk er nok preget av moral og religion, men det er folkehelsemessige hensyn som også tas.

 

Religion er en privat sak og burde holdes unna det offentlige. Hvis en jobb krever at du håndhilser på folk, men din religion ikke tillater det så er du ikke skikket til den jobben. Tro på hva du vil, men ikke ta det med deg ut i det offentlige. Hvis man vil argumentere for at det ikke er nødvendig å håndhilse og at det er litt rart at det er den eneste aksepterte måten å hilse på så er jeg kanskje enig i det. Kanskje vi burde endre normene litt.

 

Vi burde være åpene og vise vilje til å tilpasse samfunnet litt, men det er helt klart enkelte verdier i det norske samfunn som er gode og moralske verdier. Disse må vi beskytte. I dette tilfellet er vel likestilling og kvinnesyn sentralt. Vi må spørre oss om denne typen adferd vil svekke to viktige prinsipper. Integrering er en går begge veier, begge parter må være villige til å endre seg.

 

 

Det at det ikke skal diskrimineres på bakgrunn av religion er helt tullete. Det er ikke sånn at religion er et trumfkort som kan benyttes til å rettferdiggjøre en hver ting. Av en eller annen merkelig grunn aksepterer vi veldig mye på bakgrunn av religion, enten det er snakk om støy fra kirkeklokker, håndhilsning eller omskjæring. Jeg blir sliten av hvor mye dumt vi må finne oss i på bakgrunn av eventyr nedskrevet av våre utdannet forfedre. Hvis noen vil tro på det tullet, hvis det gir noen håp om at døden ikke er endelig, så for all del tro i vei. Alt jeg ber om er at dere lar resten av oss i fred og at dere ikke drar frem religion som en grunn til å gjøre hva dere vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser hele tiden at folk prøver å bortforklare hvorfor folk skulle være så kvinnefiendtlige, jeg skjønner behovet til å prøve å gjøre det logisk så du skjønner det mer selv, men det er ikke en debatt engang om hvorfor de har disse reglene. Det er fordi kvinner blir sett på som skitne dyr, horer som må holdes unna menn så vi ikke frister dem til å voldta oss med å gå i feil klær eller gi dem kroppskontakt ved å våge å ta dem i hånden.

 

Jeg ble oppfordret til å håndhilse hele tiden da jeg var ung, kvinner, menn, spilte ingen rolle, det er ett tegn på respekt også innen islam og det er den ærlige sannheten om hvorfor så mange muslimer ikke vil håndhilse på kvinner.

 

Jeg kjøper heller ikke deres gamle bullshit regler om at kvinner som har mensen ikke skal håndhilse på menn (skulle tro de trodde vi gikk rundt med blod på fingrene når vi menser?) , skulle nesten tro at de *gasp* har ett utdatert, forvrengt syn på kvinner.

 

Enig. Deres kultur er så langt fra vår vestlige at de må kurses når de kommer her.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skurupu, at du ikke klarer å finne en godt grunn til noe betyr ikke at det ikke finnes en.

Det er jeg selvsagt helt enig i. Nettopp derfor jeg formulerte meg som jeg gjorde.

 

(...) Det at det ikke skal diskrimineres på bakgrunn av religion er helt tullete. Det er ikke sånn at religion er et trumfkort som kan benyttes til å rettferdiggjøre en hver ting. Av en eller annen merkelig grunn aksepterer vi veldig mye på bakgrunn av religion, enten det er snakk om støy fra kirkeklokker, håndhilsning eller omskjæring. Jeg blir sliten av hvor mye dumt vi må finne oss i på bakgrunn av eventyr nedskrevet av våre utdannet forfedre. Hvis noen vil tro på det tullet, hvis det gir noen håp om at døden ikke er endelig, så for all del tro i vei. Alt jeg ber om er at dere lar resten av oss i fred og at dere ikke drar frem religion som en grunn til å gjøre hva dere vil.

Jeg er for det meste helt enig med deg. Det eneste jeg er uenig med deg i, er når det gjelder overbevisninger og tru som ikke skader andre. Da mener jeg det er helt OK å la de fortsette med det, og man skal i hvert fall ikke diskriminere folk på bakgrunn av det, slik denne arbeidsgiveren gjorde. Arbeidssøkeren ble nektet intervju på bakgrunn av arbeidsgiverens fordommer. Den eneste godkjente forklaringen på noe annet i dette tilfellet, hadde vært om håndhilsing var en påkrevd del av stillingen. Da mener jeg det er greit å nekte intervju, men ellers ikke.

 

 

Litt raskt om dine eksempler:

Støy fra kirkeklokker er som oftest ikke et problem, men i ekstreme tilfeller kan jeg være enig i at det burde kunne innføres restriksjoner, og at religion ikke er god nok grunn til å fortsette.

 

Omskjæring skader barn. Burde åpenbart forbys, uansett hvor mye tradisjon det har.

 

Det å avstå fra håndhilsing går ikke negativt utover noen andre, og da synes jeg det er helt greit, og mener at man ikke skal straffes for det. Viktig å peke på at reglene gjelder både kvinner og menn, så det er ikke noe seksistisk inne i bildet her, da hadde det vært noe helt annet.

Lenke til kommentar

Litt raskt om dine eksempler:

Støy fra kirkeklokker er som oftest ikke et problem, men i ekstreme tilfeller kan jeg være enig i at det burde kunne innføres restriksjoner, og at religion ikke er god nok grunn til å fortsette.

 

Omskjæring skader barn. Burde åpenbart forbys, uansett hvor mye tradisjon det har.

 

Det å avstå fra håndhilsing går ikke negativt utover noen andre, og da synes jeg det er helt greit, og mener at man ikke skal straffes for det. Viktig å peke på at reglene gjelder både kvinner og menn, så det er ikke noe seksistisk inne i bildet her, da hadde det vært noe helt annet.

Ja her er vi vel egentlig ganske enige. Det er fornuftig å ta en debatt om hvor grensen burde gå. Det med håndhilsning er kanskje innenfor, men det er ikke åpenbart at vi bare burde godta det. Når det kommer til kirkeklokker, jeg har bodd ved siden av en stor kirke i mange år nå (har akkurat flyttet) og den kirka ringer hele tiden. Tidlig om morgenen, seint om kvelden og gjennom hele dagen. Når den setter igang kan det vare alt fra noen sekunder til 15 minutter. Det er helt absurd hvor mye støy den kirka produserer, langt over det som er lovlig desibel grense. (Her burde jeg legge til at dette ikke er i Norge.)

Lenke til kommentar

Jeg er for det meste helt enig med deg. Det eneste jeg er uenig med deg i, er når det gjelder overbevisninger og tru som ikke skader andre. Da mener jeg det er helt OK å la de fortsette med det, og man skal i hvert fall ikke diskriminere folk på bakgrunn av det, slik denne arbeidsgiveren gjorde. Arbeidssøkeren ble nektet intervju på bakgrunn av arbeidsgiverens fordommer. Den eneste godkjente forklaringen på noe annet i dette tilfellet, hadde vært om håndhilsing var en påkrevd del av stillingen. Da mener jeg det er greit å nekte intervju, men ellers ikke.

 

 

 

 

Her mener jeg du tar feil - det er arbeidssøkeren som har fordommer og ikke håndhilser på arbeidsgiveren. Resultatet av arbeidssøkerens fordommer og kvinnediskriminering er at han ikke blir innkalt til intervju. Du snur problemstillingen på hodet.

 

Så kan man kanskje tenke at det er greit allikevel, litt slingring kan vi ha, eller kan vi det?

 

Edit: Men jeg tenker jo mitt om hvordan denne arbeidssøkeren på noen måte tror han vil få en jobb hvis han holder på slik? I og med at han er oppvokst i Norge, og vet godt hvordan ting fungerer her, så kan han umulig tro at han havner på toppen av listen for å få jobben? Som nevnt, lukter stunt lang vei.....

Endret av Mr_Spock
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette er et åpenbart tilfelle av religiondiskriminering. Det er helt på sin plass å straffe bedrifter som gjør slikt. Tommel opp fra meg.

 

Et lite spørsmål til deg, TS. Hvorfor drar du inn kjønn her? Reglene er vell identiske for både menn og kvinner, eller har jeg misforstått noe?

 

 

Norske normer og kulturelle verdier går ALLTID foran religion, uavhengig av hvilken religion det er snakk om. Religion kan tolereres, men det skal aldri gå foran våre vestlige verdier. Har du prinsipper og verdier som ikke er forenlige med det vi har og verdsetter Norge - Fine, men da skal du søren meg takle og tåle konsekvensene av det. Ikke forvent at andre skal tilpasses deg! Vær så snill. Religion er noe som skal være innenfor fire vegger - ikke ute i arbeidslivet. At det i det hele tatt er en diskusjon som må tas er beyond me. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Arbeidssøkeren ble nektet intervju på bakgrunn av arbeidsgiverens fordommer. Den eneste godkjente forklaringen på noe annet i dette tilfellet, hadde vært om håndhilsing var en påkrevd del av stillingen. Da mener jeg det er greit å nekte intervju, men ellers ikke.

 

 

Litt raskt om dine eksempler:

Støy fra kirkeklokker er som oftest ikke et problem, men i ekstreme tilfeller kan jeg være enig i at det burde kunne innføres restriksjoner, og at religion ikke er god nok grunn til å fortsette.

 

Omskjæring skader barn. Burde åpenbart forbys, uansett hvor mye tradisjon det har.

 

Det å avstå fra håndhilsing går ikke negativt utover noen andre, og da synes jeg det er helt greit, og mener at man ikke skal straffes for det. Viktig å peke på at reglene gjelder både kvinner og menn, så det er ikke noe seksistisk inne i bildet her, da hadde det vært noe helt annet.

 

 

Håndhilsing er en vesentlig del av oppriktighet, og våre norske verdier. Uansett jobb! Hvilken jobb har du der du er garantert å IKKE komme opp i en situasjon der du må håndhilse?

 

Og jo, å avstå fra håndhilsing går negativt utover andre fordi det fremmer et syn og perspektiv på verden som ikke er forenlig med det vi har pr. dags dato i Vesten. Det passer i verden, men i det helt annet sted. Du trenger ikke straffes for det (å ikke håndhilse), men du må også tåle konsekvensene av dine valg! Irriterer meg at folk hele tiden skal presse sine holdninger på andre og kreve at det respekteres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her mener jeg du tar feil - det er arbeidssøkeren som har fordommer og ikke håndhilser på arbeidsgiveren. Resultatet av arbeidssøkerens fordommer og kvinnediskriminering er at han ikke blir innkalt til intervju. Du snur problemstillingen på hodet.(...)

Nei, jeg trur det er du som snur det på hodet.

 

Arbeidssøkerens begrunnelse for hvorfor han ikke kan håndhilse på det motsatte kjønn er ikke kvinnediskriminering. Det samme hadde tross alt skjedd om kjønnene var reverserte. Det er arbeidsgivers fordommer og ignoranse som gjør at hun nekter ham et intervju.

 

 

Norske normer og kulturelle verdier går ALLTID foran religion, uavhengig av hvilken religion det er snakk om. Religion kan tolereres, men det skal aldri gå foran våre vestlige verdier. Har du prinsipper og verdier som ikke er forenlige med det vi har og verdsetter Norge - Fine, men da skal du søren meg takle og tåle konsekvensene av det. Ikke forvent at andre skal tilpasses deg! Vær så snill. Religion er noe som skal være innenfor fire vegger - ikke ute i arbeidslivet. At det i det hele tatt er en diskusjon som må tas er beyond me.

Religion gjennomsyrer hele vårt samfunn, inkludert våre normer og verdier. Kanskje spesielt våre normer og verdier.

Lenke til kommentar

(...) Og jo, å avstå fra håndhilsing går negativt utover andre fordi det fremmer et syn og perspektiv på verden som ikke er forenlig med det vi har pr. dags dato i Vesten. Det passer i verden, men i det helt annet sted. Du trenger ikke straffes for det (å ikke håndhilse), men du må også tåle konsekvensene av dine valg! Irriterer meg at folk hele tiden skal presse sine holdninger på andre og kreve at det respekteres.

Er det ikke nettopp nøyaktig det du her gjør?

Lenke til kommentar

Religion gjennomsyrer hele vårt samfunn, inkludert våre normer og verdier. Kanskje spesielt våre normer og verdier.

 

Point being?

 

Er det ikke nettopp nøyaktig det du her gjør?

 

Nei. Det er ikke det jeg gjør i det hele tatt, og les litt nøyere gjennom. Jeg presser ikke MINE syn på andre mennesker, men alle skal følge norske normer og verdier (som er utviklet over lang tid). Stor forskjell, klarer du ikke se det er det lite jeg kan gjøre. Det er veldig enkelt; passer det deg ikke så finn deg et annet sted å bo. 

 

Jeg tvinger ingen til å håndhilse, poenget er at folk må lære seg å ta konsekvensene av sine valg. Derfor sier jeg: Hvis du ikke vil håndhilse, greit, men da må du tåle at samfunnet reagerer. Passer det deg ikke, så finn et annet sted der dine trange syn passer samfunnet rundt deg.

 

Dette minner meg om 5-åringer som ikke får viljen sin. I Norge har vi verdisystemer som vi følger, og det er derfor Vesten blomstrer (kontra muslimske land), og det en god grunn til det. 

 

Forresten, ikke at det er nødvendig for meg å fortelle dette, men er halvt utlending selv der mine utenlandske røtter består av både kristne og muslimske verdier. Legger det bare inn her fordi jeg er vant med at da tolereres slike meninger mer (som er helt på trynet). 

Endret av T.A298
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke nettopp nøyaktig det du her gjør?

 

La oss ta ditt argument til det ekstreme med en tenkt logikk. Så du kanskje forstår hvor jeg vil hen.

 

Jeg har min egen religion der jeg mener at alle menn skal tafse på kvinner. Dette er måten jeg hilser på. Ta tak i både venstre og høyre brød. Jeg vil at dette skal respekteres fordi det er min religion og en del av mitt verdenssyn (som er der du prøver å få frem; man skal respekteres uansett). 

 

En dag hilser jeg på søsteren, moren eller tanten din og tar på dem. Ukomfortabelt? I don't care, min mening og mitt syn skal respekteres. Hvis ikke er du intolerant. 

 

Makes sense?

Endret av T.A298
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Arbeidssøkerens begrunnelse for hvorfor han ikke kan håndhilse på det motsatte kjønn er ikke kvinnediskriminering. Det samme hadde tross alt skjedd om kjønnene var reverserte. Det er arbeidsgivers fordommer og ignoranse som gjør at hun nekter ham et intervju.

 

 

 

Selvfølgelig diskriminerer han kvinner! Hvordan i all verden kan du se det annerledes? Bare for at han skylder på religion? Det er like fullt kvinnediskriminering.

 

Arbeidsgiver har på ingen måte noen fordommer eller utøver noen ignoranse. Hun behandler faktisk alle likt - setter de samme krav til alle.

 

Det er arbeidssøker som "krever" spesialbehandling.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...