Gå til innhold

Dette bør du sjekke når du skal kjøpe en brukt elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er lett å gjøre dumme feil når man kjøper bruktbil, og jeg kan dele de feilene jeg gjorde ved et bilkjøp for noen år tilbake:

 

En seks år gammel bil, kjøpt hos forhandler. Ved første øyekast og prøvekjøring virket den helt fin. Det jeg derimot oppdaget etter kjøp og noen ukers eierskap:

 

*En del rust på bakre "bærebjelke" på understell, dette fikk jeg ikke sjekket på kjøpstidspunktet (alltid sjekk bilens underside godt med lommelykt)

*Små lakkskader som man bare finner ved å finkjemme lakken (1-2 mm store)

*Ene frontlykta var punktert (man ser dette ved at det danner seg fuktighet/dogg på innsiden av lykta, dette var bare synlig av og til under rette forhold)

*Ene lyktspyleren fremme trakk seg ikke tilbake etter bruk

*Automatisk lyssensor funket ikke, ingen knapp innvendig som kan justere høyde på nærlys, måtte justeres ned via computer på verksted for å ikke blende medbilister

*AC sluttet å virke etter noen dager med bruk

*Håndbrekket var for slakk

 

Fikk avtalt avslag på prisen i etterkant ved å påpeke disse manglene, men ikke uten en del e-poster frem og tilbake. Og dette var et kjøp fra det jeg trodde var en seriøs forhandler. NAF sin sjekkliste ved bruktbilkjøp virket helt uaktuell for meg da den listet opp ting som man bør sjekke ved skikkelig gamle biler som koster under 10 000 kr. Nyere biler med mer tekniske og elektriske feil er vanskeligere å oppdage ved prøvekjøring. Om bilen lager rare lyder eller trekker til ene siden under prøvekjøring er den mest sannsynlig en dødsfelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla.

 

Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil.

 

Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla.

 

Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil.

 

Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt.

 

Batteriene "må skiftes"? Hele poenget er jo at de fleste aldri vil klare å kjøre bilen langt nok til at batteribytte blir aktuelt i løpet av sitt eieforhold. Selvsagt med mindre man har et kjøremønster med oppsiktsvekkende høye km-tall per år. Dette gjelder de aller aller færreste.

 

Så hovedpoenget til artikkelen står fast, nemlig at de aller fleste av oss ikke bør fokusere på bekymringer rundt degradering av batteriet og levetiden til dette, men at det er alminnelige mekaniske slitedeler og deler man finner i alle biler man bør fokusere på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil.

 

 

Dette er forresten en veldig svak, alarmistisk og udokumentert påstand.

Erfaringene til elbilister er snarere stikk motsatt. En del studier fra f.eks. California med biler som kjører i varmt klima viser en degradering (men som likevel vil være helt udramatisk for en gjennomsnittlig norsk bilist), men erfaringer fra Norge viser at dette er mye mindre gjeldende her pga. vårt kalde klima.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla.

 

Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil.

 

Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt.

 

Har Tesla Model S 2014 (82000 km) og har aldri byttet girolje eller drive unit. Har også ein Nissan Leaf 2012 (91000 km) og har fortsatt over 85% igjen på batteriet og har kun byttet bremseklosser ein gang.

 

Selvfølgelig kan det være andre som har problemene du nevner men trur ikkje det gjelder flertallet...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt.

 

Når  elbiler kommer mer & mer, og bremsene brukes mindre - og ruster, vil det være rart om vi ikke får bremseskiver som er laget i materialer som ikke korroderer så lett ved ikke bli brukt så mye.

GM har bremseskiver på noen biler som er rustfrie inntil 130 000 km. Disse sitter også på Opel Ampera-e: https://media.gm.com/media/us/en/gm/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2011/Nov/1130_fnc.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla.

 

Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil.

 

Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt.

 

Hva i alle dager snakker du om? Ser en på service oversiktene så stemmer ikke dette med Girolje. Ikke har jeg fått det to ganger heller(min er kjørt >30 000). batteriene skiftes mellom 100 og 150 000? Det må du gjerne vise til... At du har lest ett par tester der det har blitt gjort betyr ikke at det gjøres for alle... Var vell nettopp en som hadde gått 675 000 uten å bytte batteri.. Utvidet garanti? den har alltid vært 8 år.

 

Nå fabler du mer enn normalt her..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. Tesla har også store og dyre problemer med drive unit, og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer. Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest! En drive unit koster rundt 150 000 kroner og skifte, batteri koster over 300 000 kroner å skifte. Tesla har riktignok utvidet garantien til 8 år på gir og batteri, men etter det kan det bli svært dyrt å eie en Tesla.

 

Batteriene i Nissan Leaf er ofte alvorlig svekket etter 5-6 års bruk, samtidig som kapasiteten er langt under en ny elbil.

 

Elbiler spiser også bremser fordi de brukes altfor lite, og det er VELDIG dyrt.

Etter 6 år og 83 000 km med min Leaf har  jeg nå byttet 0 liter olje, med en tilsvarende diesel eller bensinbil ville jeg ha byttet ca 25 liter olje allerede, og nærmet meg neste oljeskift. I tillegg vill jeg nok ha etterfylt 5-6 liter olje og brent opp mellom 4 og 6 tonn drivstoff.

 

I tillegg byttet oljefilter, luftfilter til motoren og kupeluftfilter hvert år, nå nøyer jeg meg med kupeluftfilter en gang i året.

 

Og ja, når det gjelder bremser så byttet jeg nettopp et sett bremseklosser etter anbefaling fra verkstedet under EU-kontoroll, men oppdaget at de fint hadde klart set et år til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter 6 år og 83 000 km med min Leaf har jeg nå byttet 0 liter olje, med en tilsvarende diesel eller bensinbil ville jeg ha byttet ca 25 liter olje allerede, og nærmet meg neste oljeskift. I tillegg vill jeg nok ha etterfylt 5-6 liter olje og brent opp mellom 4 og 6 tonn drivstoff.

 

I tillegg byttet oljefilter, luftfilter til motoren og kupeluftfilter hvert år, nå nøyer jeg meg med kupeluftfilter en gang i året.

 

Og ja, når det gjelder bremser så byttet jeg nettopp et sett bremseklosser etter anbefaling fra verkstedet under EU-kontoroll, men oppdaget at de fint hadde klart set et år til.

Jeg byttet bremser på en 5 serie ved samme km intervall, dog langt "yngre" bil. Var vell 4 år eller noe sånn den gang.

 

Dette med bremser er overdrevet, det er bare til å bruke de innimellom og gjerne sjekke de i blandt at de ikke er åpenbart oksidert til hekkan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er blank løgn at elbiler ikke har behov for oljeskift! Tesla må skifte girolje hver 15 000 km, og det er både dyrere og hyppigere enn vanlige biler. [\quote]

 

Her kjem du med ein blank løgn. Olje på DU skal skiftast kvar 80.000 km.

 

Tesla har dessutan 20.000 km serviceintervall.

 

 

Tesla har også store og dyre problemer med drive unit[\quote]

 

Skift ut "har" med "hadde".

Med min første DU merka eg slakk etter 20.000 km, brummande ukyd etter 50.000 km og den såkalla sirkelsaglyden etter 75.000 km. DU skifta på 80.000 km.

 

Har no køyrt 167.000 km, altså 87.000 km med ny DU utan å merke noko som helst problem eller ulyd med motoren. DU-tråden på elbilforum har også dødd ut for lenge sidan.

 

og batteriene må skiftes mellom 100- og 150 tusen kilometer.

[\quote]

 

Blank løgn igjen. Min har køyrt 167.000 km på orginalt batteri. Kontaktor vart skifta utan at batteriet måtte byttast no i sommar.

 

Dette har vært gjort i ALLE langtester av Tesla jeg har lest!

[\quote]

 

Då har du ikkje lest mange. Tesloops Model X90D har passert 500.000 km på orginalt batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har hatt flere brukte elbiler, og det er omtrent kun tilstanden på batteret jeg ser etter når jeg skal vurdere en bil.

Det som betyr noe når man kjører elbil, er om man kommer fram til målet innen rimelig tid eller ikke. Når man blir stående 1 time i ladekø her eller der, eller man må fryse og saktelade et par timer fordi hurtigladeren ikke virker, så er det så mange egenskaper ved bilen som egentlig ikke betyr noe.

Har tidligere eier behandla batteriet dårlig ved å kjøre det for varmt og fullade om sommeren, kan bilen være ubrukelig. Jeg har hørt om folk som har kjøpt ca 5 år gammel elbil for å pendle 2-3 mil til jobb, så har det vist seg at batteriet er for dårlig etter aldring.

Har man ett friskt batteri på 22kwt, kan man lade 8-10 minutter hver 5. mil, og man får full ladefart på 48kw opptil ca 13-14 kwt, før ladehastigheten går nedover.

Når batteriet er brukt flere år, og kapasiteten er nede i 16kwt, så går ladehastigheten nedover når man har kanskje 6-8kwt på batteriet, og det kan være ofte man ikke får mer enn 30kw når man lader. Skal man da stoppe hver 3. mil og kanskje lade 10-15 min, så er det ikke så gøy lengre.

http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...