Gå til innhold

- De fleste biler vil nå bli titusener av kroner dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evt kjøper en biler uten disse avgiftene, som en elbil. 

Problemet batteriprisene vil falle, samme med tekniske utviklingen. Så tviler på batteri har særlig fremtid før en del år.

Litt usikker på fremtiden til hydrogen og biodisel, bensin og disel vil forsvinne. Finnes jo propan eller  LPG (Liquified Petroleum Gas) Fornybar Diesel (HVO) Etanol https://bilimportorene.no/fakta/fremdrifts-og-drivstofftyper/

 

Hva er billigst?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du er litt av en rebell

 

Jeg tar det som et kompliment. Jeg har pr. idag en 2008 VW Caddy 1,9 TDI (kostet 179.000 Kr. i 2007), og den har jeg hatt på verksted omtrent hver vinter med problemer på det elektriske anlegget - hvilket inkluderer lys, ABS og ESP systemet.

 

Nå er jeg ferdig med både turbo, diesel og "moderne" biler som tydeligvis ikke tåler kulde (jevnlig -20°C, og ofte -30°C og kaldere), til tross for 3-5 timer motorvarmer (ettermontert ELOC vannvarmer) med en gang temperaturen går under 5°C, samt nytt batteri 2 ganger, i tillegg til det så godt som nye batteriet bilen kom med.

 

Jeg hadde tidligere en 1987 Chevrolet Beauville 5.0 L V8 bensin, og alt som ble gjort med den i de ca. 15 årene vi hadde den var jevnlige servicer, 2-3 ganger justering av forstillingen, skiftet hele eksosanlegget (rust) og noen gummislanger til kjølesystemet. Og det var det så vidt jeg vet. Jeg gjorde noen beregninger en gang, og kom til at jeg kunne holde Chevy van'en med bensin i 6 år med mitt bruk kontra det Caddy'en har kostet meg bare i reparasjoner.

 

Kostnader vedrørende innkjøp, service og tekniske problemer på disse to bilene satt opp mot hverandre, så er det ingen diskusjon - jeg skal ha en eldre bil neste gang, og det skal være en bensinbil (bor på landet uansett, så det finnes ingen restriksjoner mot slikt her).

 

Siden det ble nevnt sikkerhet, så er det nettopp 1993 (~) modellene fra GMC som kom med ABS (min '87 hadde det ikke), og dem ble utrolig stygge i designet nærmere 2000-tallet, så...derfor en slik modell.

Endret av PaladinNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med elbiler er at de enten er veldig dyre, eller at de har kort rekkevidde. Ladbare hybrider er både dyre og det at der er både en vanlig bensinmotor og et stort batteri er vel en dårlig løsning. Ikke ladbare hybrider er bra, men gir ikke så mye forskjell fra vanlig bensinbil i forbruk. Derfor står det ofte igjen å velge mellom bensinbil og dieselbil for mange. Om disse blir dyrere så vil mange velge å bruke eldre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med elbiler er at de enten er veldig dyre, eller at de har kort rekkevidde. Ladbare hybrider er både dyre og det at der er både en vanlig bensinmotor og et stort batteri er vel en dårlig løsning. Ikke ladbare hybrider er bra, men gir ikke så mye forskjell fra vanlig bensinbil i forbruk. Derfor står det ofte igjen å velge mellom bensinbil og dieselbil for mange. Om disse blir dyrere så vil mange velge å bruke eldre biler.

 

Nei, det er ikke slik om en ser på hvordan folk bruker bilene sine. Alle elbiler dekker snittlengden folk kjører pr dag. Kostnaden for biler med lengre rekkevidde er også på vei ned, dramatisk etterhvert som flere kommer på banen. Problemet er at de ikke leverer nok. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...