Gå til innhold

Har aldri kjørt ruset: Kristoffer mistet førerkortet likevel.


Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At misbrukere av et illegalt rusmiddel blir straffet på denne måten anser jeg som helt innafor.

Nå kommer sikkert noen med det klassiske våset om at alkohol er minst like ille som hasj, men det er ikke relevant i det hele tatt all den tid alkohol er del av kulturen vår gjennom århundrer. Det finnes ingen som helst god grunn til å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er legale.

Helt enig! Det beviser hvor viktig det er å få legalisert cannabis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Problemet for min del er at det blir fratatt lappen på ubestemt tid.

Som det blir sagt i intervjuet, du kan kjøre i fylla, havne i grøfta, blitt fratatt lappen og få vite akkurat når du kan få den igjen. 

Lenke til kommentar

 

Det er ikke slik at medisiner og rusmidler er det samme av den grunn.

Du innser kanskje at du kom med rent vås?

 

 

Veldig gjerne, det vil forhåpentligvis kunne hindre noen i å begynne med narkotikamisbruk.

 

 

Misbruk av rusmidler bør føre til det, det samme med vinningskriminalitet, seksualforbrytelser og voldshendelser der bilen har vært et redskap. Potensielt bør også en del andre former for lovbrudd føre til at man mister førerkortet.

 

 

Det vil måtte være gjenstand for en individuell vurdering.

Vi har straffer for kriminalitet. Å få straff, og så miste førerkortet som en ekstra straff henger jo ikke sammen synes jeg. Men så er jo Norge det eneste landet der man nå gjøre seg fortjent til å få lov å kjøre bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ikke slik at medisiner og rusmidler er det samme av den grunn.

Du innser kanskje at du kom med rent vås?

Jeg har heller ikke påstått det, men påstanden min er at det finnes stoffer du får over disk som er langt verre enn hasj, samt at hasj har medisinske bruksområder, uansett hvor trangsynte vi er i norge.

 

Forøvrig er mange legemidler også rusmidler, fra wikipedia;

 

 

Rusmiddel er en vare – nærings- eller legemiddel – som konsumeres for sitt innhold av kjemiske stoff som påvirker nervesystem og sanseapparatet
Lenke til kommentar

*snip* Det finnes ingen som helst god grunn til å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er legale.

 

Hva med: å selge hasj på lovlige utsalgssteder der man sjekker at kjøperne er gamle nok, istedenfor kriminelle som selger til hvem som helst uten å sjekke legitimasjon. Et lovlig utsalgssted vil også naturligvis ha mer informasjon om varene samt bedre kvalitetskontroll enn en dealer. Så fjerner man noe inntekt til kriminelle i samme slengen. Lovlig salg kan også beskattes så det kommer  samfunnet til gode.

Endret av iGlenn
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Like regler gjedler også folk som misbruker alkohol, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan dere mener folk som bruker ulovelige rusmidler skal få kjøre som de vil.

Så du ikke statistikken i artikkelen eller? Hvor mange som mistet for hhv alkohol og hasj?

 

Hvem er mest edruelig - en som røyker 2ggr/mnd eller en som drikker seg full hver helg?

Lenke til kommentar

Jeg kan dra en enkel paralell så dere pro-hasjfolk kanskje klarer se hvorfor det er slik at man kan miste førerertt dersom man ikke opptrer edruelig.

 

Kai på 32 som er gift med Inga eier 2 hagler, siden han jakter innimellom. Etter Inga gjorde det slutt fordi Kai til stadighet banka henne opp i fylla fordi hun «flørtet» med andre menn i bygda, tok lensmannen fra han retten til å bære våpen, og inndrog samtidig haglene. Både mtp egensikkerhet og mtp sikkerhet for de rundt, da han ikke oppter etter våpenloven.

 

«Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen»

 

 

Edit, som jeg har nevnt til det kjedsommelige her inne.

 

Like regler gjedler også folk som misbruker alkohol, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan dere mener folk som bruker ulovelige rusmidler skal få kjøre som de vil.

Jeg venter fortsatt på kilden din ang ditt tidligere utsagn.

 

«Jo mer man røyker, jo større er risikoen for å få en psykose. Cannabis rammer dessuten evnen til å planlegge, lære og huske.» OSV.

 

Eller var det også bare en "enkel paralell"?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel, å kjøre etter/mens man bruker cannabis bør være ulovlig, fordi det er økt risiko. Men bare fordi man har brukt cannabis generelt sett, bør ikke brukes som argument.

 

Hvis noen forstår Tysk:

 

En fyr som gjorde selvtester på forskjellige faktorer, sammenlikning av nykter, cannabis og alkohol. Jeg vet at Cannabis gjør personer mindre egnet til å kjøre, så det bør egentlig ikke være en diskusjon. Røyker man, så bør man ikke kjøre, man bør vente til man er nykter.

 

Men, som jeg også vet så bekrefter den videoen at alkohol gjør totalt uegnet for det meste, mens cannabis langtifra har så negative virkninger som alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, å kjøre etter/mens man bruker cannabis bør være ulovlig, fordi det er økt risiko. Men bare fordi man har brukt cannabis generelt sett, bør ikke brukes som argument.

 

Hvis noen forstår Tysk:

https://www.youtube.com/watch?v=WMwvJ4kNsGM

 

En fyr som gjorde selvtester på forskjellige faktorer, sammenlikning av nykter, cannabis og alkohol. Jeg vet at Cannabis gjør personer mindre egnet til å kjøre, så det bør egentlig ikke være en diskusjon. Røyker man, så bør man ikke kjøre, man bør vente til man er nykter.

 

Men, som jeg også vet så bekrefter den videoen at alkohol gjør totalt uegnet for det meste, mens cannabis langtifra har så negative virkninger som alkohol.

Diskusjonen handler om man burde få lov å ha førerkort hvis man benytter seg av rusmidler feks cannabis. Ikke kjøring i påvirket tilstand. Feks røyke idag, og kjører ikke bil før imorgen eller overmorgen en sjelden gang i blant.

Lenke til kommentar

Vel, å kjøre etter/mens man bruker cannabis bør være ulovlig, fordi det er økt risiko. Men bare fordi man har brukt cannabis generelt sett, bør ikke brukes som argument.

 

En fyr som gjorde selvtester på forskjellige faktorer, sammenlikning av nykter, cannabis og alkohol. Jeg vet at Cannabis gjør personer mindre egnet til å kjøre, så det bør egentlig ikke være en diskusjon. Røyker man, så bør man ikke kjøre, man bør vente til man er nykter.

 

Men, som jeg også vet så bekrefter den videoen at alkohol gjør totalt uegnet for det meste, mens cannabis langtifra har så negative virkninger som alkohol.

Det er helt klart at bruk av ethvert rusmiddel mens man kjører en dødsmaskin i 80 km/t burde være og er ulovlig. 

 

Jeg er forøvrig enig i hva du sier her, det spiller ingen rolle hvor negativ en effekt er på deg, man burde aldri kjøre bil rusa. 

 

Forøvrig så er det en frustrerende forsøpling av debatten når alkohol alltid skal tas opp som en motpol til cannabis-bruk, og er vel det man kaller klassisk "whatabout-ism". Argumentene for og imot cannabis burde kunne stå på egne ben, uten at alkohol skal dras inn i bildet. Nå er ikke dette rettet mot deg, var ment generelt i henhold til debatten. 

Lenke til kommentar

Hva med: å selge hasj på lovlige utsalgssteder der man sjekker at kjøperne er gamle nok, istedenfor kriminelle som selger til hvem som helst uten å sjekke legitimasjon. Et lovlig utsalgssted vil også naturligvis ha mer informasjon om varene samt bedre kvalitetskontroll enn en dealer. Så fjerner man noe inntekt til kriminelle i samme slengen. Lovlig salg kan også beskattes så det kommer  samfunnet til gode.

Tror du alkohol og tobakk er noe som kommer samfunnet til gode bare fordi vi beskatter omsetningen?

Tror du situasjonen med hasj blir den samme eller en annen?

Det er svært lite som tyder på at samfunnet vårt har nytte av rusmidler.

 

 

Utdyp. Logisk fra hvilket perspektiv?

Logisk som i at det er på sin plass å redusere rusproblemer og i størst mulig grad eliminere de. Dog skal det sies at det i realiteten er umulig på kort sikt å fjerne allerede legaliserte rusmidler, derfor bør man i det minste ikke tillate nye rusmidler.

 

Jeg mener man gjerne kan starte med en utfasing av tobakk i første omgang og alkohol i neste, start med å si at alle født etter en gitt dato aldri blir gamle nok til å få tak i djevelskapen så vil det bli stadig mindre av både bruk og misbruk.

 

Jeg er klar over at jeg her trekker en linje mellom nytelsesmidler og rusmidler og omtaler de på samme måte.

 

Samfunnet har enorme kostnader med både legal og illegal rus, det er ingen tjent med at fortsetter.

 

For ordens skyld, jeg nyter selv alkoholholdige drikkevarer i godt lag.

Lenke til kommentar

Nå kommer sikkert noen med det klassiske våset om at alkohol er minst like ille som hasj, men det er ikke relevant i det hele tatt all den tid alkohol er del av kulturen vår gjennom århundrer.

 

Det er da helt irrelevant hvilken plass alkohol har i kulturen vår. Det er ironisk nok klassisk vås av ypperste klasse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om man røyker cannabis på dagen er man ikke lenger ruset neste dag, selv om stoffene kan finnes i kroppen flere dager eller uker etterpå. Du er på ingen måte da ruset lenger selv om en rusprøve evt viser positivt.

 

Det er nettop det som er bevist at man blir. Sen effektene av cannabis, kan sitte lenge i kroppen og jo mer hyppig man røyker jo større sannsynlighet er det for at dette blir sittende igjen.

 

Kan du vise til en kilde på utsagnet ditt her?

 

Ja, jeg kan med enkelhet liste opp flere kilder.

 

Begynner med en liten artikkel skrevet at en som har ganske peiling på området, han har utviklet tegn og symptomer, en test som med så og si null prosent avvik klarer kun ved hjelp av enkle fysiske tegn avgjøre hva du går på av narkotika, skriver også om virkninger og senvirkning;

http://www.retretten.no/wp-content/uploads/2015/06/tegn_symptomer_fhi.pdf

 

 

 

DNL har også skrevet en artikkel om at effekter av cannabis varer lengre enn tidligere antatt

https://tidsskriftet.no/2017/10/kronikk/effekter-av-cannabis-varer-lenger-enn-antatt

 

Ellers så står du i aller høyeste grad i fri disposisjon til å google selv og du vil raskt innse at til og med side3 har slengt seg på denne debatten. Eksemplene jeg har tatt fram er på norsk...

 

Avslutningsvis; for all del det er fornuftig og ha en diskusjon om ting, men folk har en tendens til å høre det de vil. Det er i debatter som dette, er det ganske trist synes jeg. 

Som jeg har nevnt til det kjedsommelige her inne, kjøring av bil er ikke en folkerett, det er et privilegium. Det gies dermed til folk som beviser at de klarer og leve opp til, det jeg synes er, ganske enkle forventningene. Hvis ikke er faktum at de står i fare for å bli fratatt dette privilegiet. 

Med en gang en bil på over 1tonn settes i bevegelse er dette vanvittig farlig, og skadepotensialet er enormt. 

 

Mer enn dette kommer jeg ikke til og bruke energi/krefter på i denne tråden, enten så skjønner man alvoret, eller så nekter man og forholde seg til fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...