Gå til innhold

Har aldri kjørt ruset: Kristoffer mistet førerkortet likevel.


Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dog veldig mye forskjell på å ha noe i blodet/rester og faktisk være påvirket av stoffet. Flere stoffer kan påvises i blodet dager etterpå, selv om du bare er påvirket noen få timer.

Var jo akkurat det jeg skrev. Du får gidde og google det selv, hasj kan sitte lenge hos folk. Spesielt folk som bruker jevnlig.

 

Så folk som ikke har drukket siden dagen før bør få kjøre i fylla når de velger og vente til dagen etter?

Lenke til kommentar

At misbrukere av et illegalt rusmiddel blir straffet på denne måten anser jeg som helt innafor.

Nå kommer sikkert noen med det klassiske våset om at alkohol er minst like ille som hasj, men det er ikke relevant i det hele tatt all den tid alkohol er del av kulturen vår gjennom århundrer. Det finnes ingen som helst god grunn til å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er legale.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

At misbrukere av et illegalt rusmiddel blir straffet på denne måten anser jeg som helt innafor.

Nå kommer sikkert noen med det klassiske våset om at alkohol er minst like ille som hasj, men det er ikke relevant i det hele tatt all den tid alkohol er del av kulturen vår gjennom århundrer. Det finnes ingen som helst god grunn til å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er legale.

Poenget her, er at man ikke en gang trenger å være misbruker for å miste lappen. Men jeg mistenker at din oppfatning av bruk av cannabis uavhengig av frekvens = misbruk?

 

 

Dette er vel i utgangspunktet ikke en diskusjon som hører hjemme i denne tråden, men det er vel en grunn til at til og med Nei-landet Norge går mot avkriminalisering av cannabis/marihuana.

 

Jeg er også fundamentalt uenig i den siste påstanden din. Den virker trangsynt og lite opplyst.

 

Og ps, jeg er avholds, og forholder meg kun til rus på et teoretisk nivå.

Endret av Minus
  • Liker 5
Lenke til kommentar

At misbrukere av et illegalt rusmiddel blir straffet på denne måten anser jeg som helt innafor.

Nå kommer sikkert noen med det klassiske våset om at alkohol er minst like ille som hasj, men det er ikke relevant i det hele tatt all den tid alkohol er del av kulturen vår gjennom århundrer. Det finnes ingen som helst god grunn til å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er legale.

Innlegget handler ikke om hvor vidt narkotika skal være lov eller ikke.

 

Innlegget handler om det å miste førerkort fordi man tar seg en joint en gang i måneden for eksempel. Ikke på grunn av ruskjøring, men bare fordi man tar det en gang i blant. Uten å kjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Var jo akkurat det jeg skrev. Du får gidde og google det selv, hasj kan sitte lenge hos folk. Spesielt folk som bruker jevnlig.

 

Så folk som ikke har drukket siden dagen før bør få kjøre i fylla når de velger og vente til dagen etter?

Om man røyker cannabis på dagen er man ikke lenger ruset neste dag, selv om stoffene kan finnes i kroppen flere dager eller uker etterpå. Du er på ingen måte da ruset lenger selv om en rusprøve evt viser positivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At misbrukere av et illegalt rusmiddel blir straffet på denne måten anser jeg som helt innafor.

Nå kommer sikkert noen med det klassiske våset om at alkohol er minst like ille som hasj, men det er ikke relevant i det hele tatt all den tid alkohol er del av kulturen vår gjennom århundrer. Det finnes ingen som helst god grunn til å legalisere flere rusmidler enn de som allerede er legale.

Kultur er da ikke relevant for om man er farlig i trafikken eller ei.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Var jo akkurat det jeg skrev. Du får gidde og google det selv, hasj kan sitte lenge hos folk. Spesielt folk som bruker jevnlig.

 

Så folk som ikke har drukket siden dagen før bør få kjøre i fylla når de velger og vente til dagen etter?

Nei, men argumentet ditt heller mere mot at dersom en pisseprøve viser at noen har tatt seg en øl for 2 uker siden så er det samme straff som å kjøre i fylla.

 

Det er stor forskjell på å ha sporstoff av noe i kroppen, og det å være beruset, selv om sporstoffet sitter lenge.

 

 

EDIT; Forøvrig legaliseres det relativt ofte nye rusmidler, og det av ganske viktige grunner, men det er som sagt en annen diskusjon.

Endret av MariusJS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda mer OT da.

 

Nei, det jeg legger til grunn er at;

«Jo mer man røyker, jo større er risikoen for å få en psykose. Cannabis rammer dessuten evnen til å planlegge, lære og huske.» OSV.

 

-Så du har ikke noe imot å gå tur, når en jevnlig hasjeøyker får anfall og pløyer deg ned som du var laget av papp?

 

-Det er samme med folk som har fått eplepsianfall/ er nylig hjerneopererte osv osv osv, de blir fratatt lappen for lange perioder. Nettop pga av faremomentet å kjøre bil, hvis de skulle få senvirkninger.

 

Legaliseringsdebatten hører heller ikke hjemme om man skal få kjøre bil mens man er ruset, eller gjennomgår senvirkningene av cannabis.

 

 

Og, bare slik de av dere som ikke vet det får det med seg. Edruelig er mer enn å være edru på gjeldene tidspunkt. Igjen er det og kjøre bil heldigvis ett privilegium og ikke en folkerett. En bil i seg selv er vannvittig dødelig, både for den som fører og de som er så uheldige at de er i nærheten.

Endret av SKAÐI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda mer OT da.

 

Nei, det jeg legger til grunn er at;

«Jo mer man røyker, jo større er risikoen for å få en psykose. Cannabis rammer dessuten evnen til å planlegge, lære og huske.» OSV.

 

-Så du har ikke noe imot å gå tur, når en jevnlig hasjeøyker får anfall og pløyer deg ned som du var laget av papp?

 

-Det er samme med folk som har fått eplepsianfall/ er nylig hjerneopererte osv osv osv, de blir fratatt lappen for lange perioder. Nettop pga av faremomentet å kjøre bil, hvis de skulle få senvirkninger.

 

Legaliseringsdebatten hører heller ikke hjemme om man skal få kjøre bil mens man er ruset, eller gjennomgår senvirkningene av cannabis.

 

 

Og, bare slik de av dere som ikke vet det får det med seg. Edruelig er mer enn å være edru på gjeldene tidspunkt. Igjen er det og kjøre bil heldigvis ett privilegium og ikke en folkerett. En bil i seg selv er vannvittig dødelig, både for den som fører og de som er så uheldige at de er i nærheten.

Kan du vise til en kilde på utsagnet ditt her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget her, er at man ikke en gang trenger å være misbruker for å miste lappen. Men jeg mistenker at din oppfatning av bruk av cannabis uavhengig av frekvens = misbruk?

Å nyte et ulovlig rusmiddel er for meg misbruk.

En forklaring fra ordnett.no om ordet misbruk:

"ulovlig eller utilbørlig bruk"

 

Så da er det enkelt, bruk av narkotika er misbruk.

 

Dette er vel i utgangspunktet ikke en diskusjon som hører hjemme i denne tråden, men det er vel en grunn til at til og med Nei-landet Norge går mot avkriminalisering av cannabis/marihuana.

 

Jeg er også fundamentalt uenig i den siste påstanden din. Den virker trangsynt og lite opplyst.

 

Og ps, jeg er avholds, og forholder meg kun til rus på et teoretisk nivå.

 

Hvorfor skal vi tillate flere rusmidler? Vi vet at rusmidler (både legale og illegale) drar med seg en rekke problemer vi ikke ønsker i samfunnet vårt..

 

 

Innlegget handler om det å miste førerkort fordi man tar seg en joint en gang i måneden for eksempel. Ikke på grunn av ruskjøring, men bare fordi man tar det en gang i blant. Uten å kjøre.

Innlegget handler om førerkortbeslag som følge av misbruk. 

 

Om man røyker cannabis på dagen er man ikke lenger ruset neste dag, selv om stoffene kan finnes i kroppen flere dager eller uker etterpå. Du er på ingen måte da ruset lenger selv om en rusprøve evt viser positivt.

Man er allikevel misbruker, det bør holde i massevis for å ta lappen. 

 

Kultur er da ikke relevant for om man er farlig i trafikken eller ei.

 

Kultur er relevant for hvilke rusmidler vi tillater brukt i samfunnet vårt, vi har forøvrig ingen kultur for at ruskjøring er ok annet enn noen steder langt ute på bøgda.

 

EDIT; Forøvrig legaliseres det relativt ofte nye rusmidler, og det av ganske viktige grunner, men det er som sagt en annen diskusjon.

Kan du opplyse meg ytterligere om dette?

Hvilke rusmidler har blitt legalisert i Norge de siste 3 årene?

Eller blander du bare rusmidler med legemidler?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å nyte et ulovlig rusmiddel er for meg misbruk.

En forklaring fra ordnett.no om ordet misbruk:

"ulovlig eller utilbørlig bruk"

 

Så da er det enkelt, bruk av narkotika er misbruk.

 

 

Hvorfor skal vi tillate flere rusmidler? Vi vet at rusmidler (både legale og illegale) drar med seg en rekke problemer vi ikke ønsker i samfunnet vårt..

 

 

 

Innlegget handler om førerkortbeslag som følge av misbruk.

 

 

Man er allikevel misbruker, det bør holde i massevis for å ta lappen.

 

 

Kultur er relevant for hvilke rusmidler vi tillater brukt i samfunnet vårt, vi har forøvrig ingen kultur for at ruskjøring er ok annet enn noen steder langt ute på bøgda.

 

 

Kan du opplyse meg ytterligere om dette?

Hvilke rusmidler har blitt legalisert i Norge de siste 3 årene?

Eller blander du bare rusmidler med legemidler?

Hvorfor skal misbruk/bruk gjøre at man mister lappen automatisk? Selv om det overhodet ikke trenger å påvirke kjøringen eller førerkortet?

 

Skal enhver ulovlig aktivitet føre til å miste førerkortet?

 

Skal de som går til psykolog og har nevnt noe om at de har tenkt tanken på å ta livet sitt også miste lappen? Siden det er en bitteliten mulighet at de kanskje benytter bilen til noe slikt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste rusmidler har vært eller er legemidler og motsatt.

 

Det er ikke slik at medisiner og rusmidler er det samme av den grunn.

Du innser kanskje at du kom med rent vås?

 

Hvorfor skal misbruk/bruk gjøre at man mister lappen automatisk? Selv om det overhodet ikke trenger å påvirke kjøringen eller førerkortet?

Veldig gjerne, det vil forhåpentligvis kunne hindre noen i å begynne med narkotikamisbruk.

 

Skal enhver ulovlig aktivitet føre til å miste førerkortet?

Misbruk av rusmidler bør føre til det, det samme med vinningskriminalitet, seksualforbrytelser og voldshendelser der bilen har vært et redskap. Potensielt bør også en del andre former for lovbrudd føre til at man mister førerkortet.

 

Skal de som går til psykolog og har nevnt noe om at de har tenkt tanken på å ta livet sitt også miste lappen? Siden det er en bitteliten mulighet at de kanskje benytter bilen til noe slikt?

Det vil måtte være gjenstand for en individuell vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan dra en enkel paralell så dere pro-hasjfolk kanskje klarer se hvorfor det er slik at man kan miste førerertt dersom man ikke opptrer edruelig.

 

Kai på 32 som er gift med Inga eier 2 hagler, siden han jakter innimellom. Etter Inga gjorde det slutt fordi Kai til stadighet banka henne opp i fylla fordi hun «flørtet» med andre menn i bygda, tok lensmannen fra han retten til å bære våpen, og inndrog samtidig haglene. Både mtp egensikkerhet og mtp sikkerhet for de rundt, da han ikke oppter etter våpenloven.

 

«Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen»

 

 

Edit, som jeg har nevnt til det kjedsommelige her inne.

 

Like regler gjedler også folk som misbruker alkohol, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan dere mener folk som bruker ulovelige rusmidler skal få kjøre som de vil.

Endret av SKAÐI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...