Gå til innhold

SNIKTITT: Galaxy Tab S4 Er Android-nettbrettene tilbake nå?


Anbefalte innlegg

Fortrinnet har jo alltid vært prisen. Med galaxy tab s3 endret dette seg da den er svindyr.

 

Forstår ikke markedet de er ute etter heller. Når du får en iPad med retina skjerm til 3000 kr så blir jo denne tung å svelge. De skulle laget en budsjett variant.

 

I tillegg så sender de ut modellen med fjorårets Snapdragon prosessor, som allerede var betydelig svakere enn den du finner i iPad til 3000 kroner. Og i iPad Pro er prosessoren milevis foran, dette gjelder også grafikken.

 

En iPad Pro har i tillegg et 120hz panel som jeg velger foran AMOLED skjermen any day.

 

Sist men ikke minst.. Android på tablets er og blir ubrukelig. Grensesnittet blir bare dårligere med årene, og appene blir ikke oppdatert så nesten alt er bare oppblåste mobil-apper fremfor faktisk apper som tar i bruk den store skjermen sine muligheter for mer innhold.

 

Nei.. før Google kommer på banen å fikser ting, så er Android på tablet dødt. ChromeOS har kanskje en fremtid, om de klarer å optimalisere det bedre for touch.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Verden blir enklere.

"Hvilket nettbrett skal jeg ha?"

- "Surface Go".

 

:)

 

Surface må være det dårligste alternativet til iPad pr. dags dato, spesielt om du spesifikt skal ha et nettbrett. Windows 10 er simpelthen tungt å bruke i forhold - i tillegg er det vanskelig å finne gode applikasjoner som fungerer bra med touch input. Derfor endte jeg opp med både Surface OG iPad. Sistnevnte er en fryd å bruke på fly, sofaen etc. 

Kjører utelukkende Surface selv om jeg har både iPad og Android nettbrett i hus. Nå skal det sies at sistnevnte trekker på årene da det er air 2 og tab3, men jeg ser altså ikke mange grunner til å kjøpe nye nettbrett. Spesielt ikke nå som det omsider skjer noe i MS store.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

....

 

Nei.. før Google kommer på banen å fikser ting, så er Android på tablet dødt. ChromeOS har kanskje en fremtid, om de klarer å optimalisere det bedre for touch.

 

Dette burde du fortelle Google og Samsung så de ikke kaster bort ressurser på et dødt system. For ikke snakke om alle som kjøper produktene og tror de er fornøyd!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortrinnet har jo alltid vært prisen. Med galaxy tab s3 endret dette seg da den er svindyr.

Forstår ikke markedet de er ute etter heller. Når du får en iPad med retina skjerm til 3000 kr så blir jo denne tung å svelge. De skulle laget en budsjett variant.

Samsung har vel en budsjett variant i A nettbrettene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortrinnet har jo alltid vært prisen. Med galaxy tab s3 endret dette seg da den er svindyr.

 

Forstår ikke markedet de er ute etter heller. Når du får en iPad med retina skjerm til 3000 kr så blir jo denne tung å svelge. De skulle laget en budsjett variant.

 

Det har de faktisk gjort:

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_tab_a_10_5-9263.php

https://itavisen.no/2018/08/01/dette-er-samsungs-nye-nettbrett-uten-hjemknapp-dette-ma-du-vite-om-den-norske-lanseringen/

 

Om den klarer å konkurrere må vi jo vente å se :)

Lenke til kommentar

Kjører utelukkende Surface selv om jeg har både iPad og Android nettbrett i hus. Nå skal det sies at sistnevnte trekker på årene da det er air 2 og tab3, men jeg ser altså ikke mange grunner til å kjøpe nye nettbrett. Spesielt ikke nå som det omsider skjer noe i MS store.

I tillegg til at man faktisk kan kjøre android-apper i Windows:

 

https://www.extremetech.com/computing/83812-run-android-apps-on-your-windows-pc-2

 

Da er jo mulighetene uendelig :D

 

Har ikke fått gjort dette selv, siden jeg uheldigvis ikke har en laptop med touchskjerm. Men om jeg hadde hatt en Surface så hadde jeg ihvertfall prøvd å sett hvor bra det fungerer.

 

Noe du vil anbefale fra MS Store forresten? :)

Lenke til kommentar

Fordi du får ikke en telefon på størrelse med et nettbrett med deg uten å måtte ty til fagbag

 

Men fagbag er praktisk. Tar sjansen selv om jeg er hetero. Bare ikke fagbag pluss akkurat denne nettbrettmodellen, eller forøvrig kanskje heller aldri mer Samsung på meg. Tiden, OS-oppdaterbarhet og prising får avgjøre det merkevalget.

Lenke til kommentar

Mitt nettbrett var i mange år iPad. Det viktigste for min del når det gjelder nettbrett er skjerm og smidighet/hastighet.

 

Mulig jeg er spesiellt streng nå. Retina og det der er vel og bra med Apple, men de blør lys. Det liker jeg ikke med iPad'sene

Lenke til kommentar

Kan dere også teste Amazon Fire HD 10 eller 8, helst begge ?

PCMAG Juni 2018:
"The HD 8 is our Editors' Choice for affordable mid-size slates. The HD 10, while more expensive, boasts a bigger, sharper screen, a more powerful processor, and more RAM. We think that makes it a justifiable upgrade if you want the larger display. It also makes it our Editors' Choice for low-cost, big-screen tablets."

 

Helst en test med å stappe inn Google Play, eller roote nettbrettet til "ren" utgave

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Kjører utelukkende Surface selv om jeg har både iPad og Android nettbrett i hus. Nå skal det sies at sistnevnte trekker på årene da det er air 2 og tab3, men jeg ser altså ikke mange grunner til å kjøpe nye nettbrett. Spesielt ikke nå som det omsider skjer noe i MS store.

 

Vi har vel alle ulikt bruksområde. Som nevnt finner jeg Windows klønete i touch formatet, men helt klart overlegent så fort tastaturet tilkobles. Derfor kjører jeg begge enhetene i baggen når jeg er på farten. Ta til eks. Reddit klienten Apollo; langt mer behagelig i bruk enn eks. ReddHub (kommer ikke på alle variantene jeg har testa). I utgangspunktet hadde jeg likt å kun forholde meg til Surfacen.. men jeg orker simpelthen ikke å bruke halv-gode løsninger som fungerer halv-godt med touch inputs. 

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan denne er en konkurrent til iPad. Du får en 128GB iPad med 4G til 5990, mens Samsungen uten 4G og 64GB koster 2000 kr mer. I tillegg stor bakside i glass med de ulempene (glatt, knuser) det fører med seg. 

 

men det største problemet er vel kanskje Samsungs totalt fraværende oppdateringer. iPad og andre Apple-produkter får i det minste oppdateringer endel år fremover, mens min erfaring med Samsung er at man er heldig om det kommer en oppdatering langt om lenge.. Eksempel: Jeg har et Note 8.0 nettbrett fra samsung - forøvrig en topp sak med S-pen osv - men det kan ikke oppdateres utover 4.4.2. Som da gjør at det er MANGE apper som ikke virker, sikkerhetspolicyer er utdatert, osv, og jeg kan ikke bruke dette i jobbsammenheng på grunn av det. 

 

Så har jeg en iPad mini fra samme årstall som har fått oppdateringer hvert år! (Slutter dessverre med iOS 11, men da er nå iPaden også 5 år gammel). 

 

Så dessverre - Det er ikke noe alternativ for meg, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg bedre lyd og integrert skjermpenn (som S-pen) i iPaden. 

Lenke til kommentar

....

 

- men det kan ikke oppdateres utover 4.4.2. Som da gjør at det er MANGE apper som ikke virker, sikkerhetspolicyer er utdatert, osv, og jeg kan ikke bruke dette i jobbsammenheng på grunn av det. 

..... 

 

Galaxy S4 er vel ikke ment som noen konkurrent til iPad, til det har/lanserte Samsung en mye billigere versjon. S4 er vel ment som konkurrent til iPad Pro og er priset tilsvarende. Om det er en verdig konkurrent spørs vel helt på hvilke egenskaper man ser på. Lagring er oppgarderbart på S4 så for noen hundrelapper ekstra (burde ikke vært nødvendig) får man 128GB ekstra og 256GB ekstra er under tusenlappen. Penn er inkludert og det koster ekstra hos Apple.

 

Forøvrig helt enig i kommentaren om oppgradering der Samsung er versting. Utrolig irriterende at en toppmodell kun får en hovedoppgradering av Android, og har opplevd at jeg ikke fikk det engang på et eldre nettbrett. De hadde til og med en viktig oppgradering ute i noen markeder, men gadd ikke lansere det i Europa og USA.

Lenke til kommentar

Galaxy S4 er vel ikke ment som noen konkurrent til iPad, til det har/lanserte Samsung en mye billigere versjon. S4 er vel ment som konkurrent til iPad Pro og er priset tilsvarende. Om det er en verdig konkurrent spørs vel helt på hvilke egenskaper man ser på. Lagring er oppgarderbart på S4 så for noen hundrelapper ekstra (burde ikke vært nødvendig) får man 128GB ekstra og 256GB ekstra er under tusenlappen. Penn er inkludert og det koster ekstra hos Apple.

 

 

Joda, enig i det. jeg synes nå at iPad Pro også er overpriset. Nå som vanlige iPad har støtte for Apple Pencil ser jeg ikke helt hva annet Pro kan gjøre (bortsett fra litt bedre skjerm og bedre lyd). Men det er hva man ønsker etter behov. jeg hadde et Huawei-nettbrett på prøve noen uker, og var virkelig imponert over lyden der, men så lenge det ikke var mulig å se netflix/hbo på det, nyttet det dessverre ikke..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...