Gå til innhold

TEST: Dyson V10


Anbefalte innlegg

Jeg har en Electrolux Ergorapido.

 

Var fornøyd med den i starten, men etter en stund virker det som at batteriet enten dør eller slutter å lade.

Den kan stå i laderen i timesvis, starter når jeg trykker på knappen, men stopper etter få sekunder.

 

Muttern har hatt to stykker og søstera mi en, og de har endt opp på samme vis alle sammen.

 

Hadde vært perfekt med en enkel og lett håndholdt støvsuger til å gå over en gang i uka og ta det Roomba'en ikke fikser i det daglige,  men har vært nødt til å gå tilbake til det gamle beistet med ledning og pose.

 

Er batteritid over tid en del av testen, eller mulig å teste?

 

Langtidstester er alltid en liten logistikkutfordring, spesielt hvis vi skal gjøre det på mange produkter. Jeg skal høre med Dyson om vi kan låne denne litt lenger, så kan jeg sjekke om en måned eller to om batteritiden synker nevneverdig.

 

Jeg tror uansett det vil være et merkbart batteritap etter flere års bruk. Det skjer med mobilene våre og det skjer også med håndholdte støvsugere. Dyson hevder at batteriet i V10 skal være på 80 prosent etter 15 års daglig bruk. Det høres litt drøyt ut, men vanskelig å etterprøve. Tar de feil kan du alltids kjøpe et nytt batteri og bytte ut det gamle selv.

 

- Niklas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer kritikken:

 

Kan man kalle dette en seriøst test? Det er i hvert fall ikke i nærheten av ordentlige tester av støvsugere på seriøse testsider.

Her er det masse synsing i testen og ikke bruk av noen måleinstrumenter eller fast testmetode.

Hva er den reelle sugekraften? Hvor mye støv blåses rett ut i rommet? Hva er støynivået?

Hvilke testkriterier og metode bruker man i testene. Er det bare hva man gidder eller finner på gang for gang?

 

Er referansen sugekraft på gode håndholdte støvsugere eller gode vanlige støvsugere? Med tanke på prisen så er man oppe i luksussegmentet av vanlige støvsugere.

 

Husk at spesifikasjoner ikke alltid stemmer med virkeligheten. Det er blitt avslørt i mange ulike tester av produkter. Husk og at håndholdte støvsugere dessverre ikke har krav til merking av ulik effekt slik vanlige støvsugere har.

 

Hei!

 

Konstruktiv kritikk tar vi imot med åpne armer! :)

 

Å teste støvsugere uten avansert måleutstyr har definitivt sine utfordringer. Den relle sugekraften og støvfiltrering er for eksempel tilnærmet umulig for oss å teste skikkelig, ettersom vi ikke har riktig utstyr. EU har derimot visse regler for hvordan støvsugere skal testes, og Dyson har fått støvsugerne sine sertifisert for både sugekraft og HEPA-filtrering, så der har vi valgt å tro dem. Som du skriver er det ikke noe krav til merking i denne kategorien, noe som gjør det veldig vanskelig å sammenligne på tvers av produkter.

 

Derfor har jeg prøvd å gjøre så mange praktiske tester som mulig for å se hvordan støvsugeren oppfører seg i den virkelige verden. Det blir definitivt mer subjektivt enn vi ønsker i de fleste tester, men vi føler likevel vi har prøvd den på såpass mange forskjellige måter, i såpass lang tid, at vi føler oss trygge på anbefalingen vår.

 

- Niklas

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror uansett det vil være et merkbart batteritap etter flere års bruk. Det skjer med mobilene våre og det skjer også med håndholdte støvsugere. Dyson hevder at batteriet i V10 skal være på 80 prosent etter 15 års daglig bruk. Det høres litt drøyt ut, men vanskelig å etterprøve. Tar de feil kan du alltids kjøpe et nytt batteri og bytte ut det gamle selv.

 

- Niklas

Kan man det?

Er det slik å forstå at de hevder 80% etter 15 år, men ikke har noen garanti for det? Vet du i så fall hvordan batterigarantien eventuelt er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Dyson-produkter flest med sitt futuristiske design og plastmateriale...

 

...skru opp siden med en mynt, så kan du...

 

Futuristisk design og mynt "verktøy" passer ikke særlig sammen spør du meg.

 

Men men, TEK.NO kan dere skrive litt teknisk om hva 150 AW (Air Watt) er for noe?

Har det noe sammenheng med strømforbruk? Eller trykk/vakuum? Eller luft mengde? Eller luft hastighet? Eller sammenlignet med en referanse maskin? Eller.. hva er dette??

 

Og til sist, forstår det slik at EU, i forbindelse med ett grønnere skifte, har innført forbud av støvsugere som trekker mer en X antall watt fra veggen. Er det ett smutthull hvis batteriet klarer å levere over denne grensen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Dyson-produkter flest med sitt futuristiske design og plastmateriale...

 

...skru opp siden med en mynt, så kan du...

 

Futuristisk design og mynt "verktøy" passer ikke særlig sammen spør du meg.

 

Men men, TEK.NO kan dere skrive litt teknisk om hva 150 AW (Air Watt) er for noe?

Har det noe sammenheng med strømforbruk? Eller trykk/vakuum? Eller luft mengde? Eller luft hastighet? Eller sammenlignet med en referanse maskin? Eller.. hva er dette??

 

Og til sist, forstår det slik at EU, i forbindelse med ett grønnere skifte, har innført forbud av støvsugere som trekker mer en X antall watt fra veggen. Er det ett smutthull hvis batteriet klarer å levere over denne grensen?

 

Hei!

 

Med «Futuristisk design» tenkte vi mest på det visuelle, ikke konstruksjonen. Jeg er helt enig i at en konstruksjon som krever en mynt for å vri om ikke akkurat passer inn i den neste Star Trek-filmen...

 

Air Watts er en betegnelse for å definere sugekraft.

(Air Flow * Vacuum)/8.5 = Air Watts.

 

I mangel på måleverktøy har vi ikke hatt mulighet for å sjekke om de bare klarte å levere f.eks 130 eller 140 AW - i stedet har vi testet støvsugeren i en rekke praktiske scenarioer, og tatt en helhetlig vurdering i etterkant.

 

- Niklas

Lenke til kommentar

"Ja, den kan faktisk erstatte din vanlige støvsuger"

 

Dette blir helt useriøst når dere tester denne i et hjem som normalt er holdt rent av en robotstøvsuger, noe som absolutt ikke gjør gulvet rent. Produktet er ikke sammenlignet i testen med en god vanlig støvsuger for å se forskjellen på jobben de gjør, jeg forstår at for noen så er det godt nok med en oppladbar støvsuger for fjerne det lett synlige støvet men er dette virkelig gjeldene for en vanlig husholdning med barn som ønsker å ha det rent hjemme?

 

Jeg stiller også spørsmål med å bare teste denne oppladbare støvsugeren, er det en sammenheng med at dere har blitt innvitert til en Paris reise for å se lanseringen til Dyson?

 

Dere som "tester" produkter har en veldig stor påvirkningskraft for oss forbrukere da det finnes stort utvalg av produkter å velge imellom, da burde dere gjøre en grundig jobb og sammenligne mange produkter på er seriøst grunnlag og ikke ett produkt dere har fått tilsendt av en leverandør.

 

Vennligst endre overskriften til noe som kan virkelig bekreftes etter en grundig test av mange støvsugere og ikke la oss lesere få et inntrykk av dette er en definert sannhet etter å hå sett testen med denne overskriften i en seriøs avis som VG.

 

Eller der det viktigere med clikcbait for dere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den fra Panasonic ser jo helt jævlig ut! I tillegg så må du lade den på bakken (Dyson har veggfeste).

Tja. Spør fruen din om hun vil ha noe robotliknende, fargesprakende og gjennomsnittlig greier stående midt i stua, eller om hun heller vil ha noe som kommer i litt mer anonyme farger (Panasonic sin er tilgjengelig i drøssevis av farger).

 

Jeg rekner med vi kommer til å ende opp med Dyson vi også, men det er ihvertfall ikke pga designet! 

 

Og veggfeste trenger vi overhodet ikke. Det at Panasonic sin lades i en dock som står fast på gulvet er for vår del en stor fordel.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå bråker også denne håndholde ekstremt mye i forhold til en vanlig støvsuger. Selv på vanlig styrke så er den over dobbelt så støyende som vanlig støvsuger i prisklassen kr 1500-1700.

 

Det er flere faktorer å tenke på dersom man skal erstatte en støvsuger med en batteridrevet, det er det som er tema her. En støvsuger til så ekstrem pris, er vel mer ment å erstatte vanlig støvsuger.

 

Takker for svar på tidligere innlegg om kritikk til testen. Hadde dette vært en blogger som omtalte den, er det helt innenfor. Men et stort millionkonsern med betalte ansatte til å teste alt mulig... Jeg slakter ikke testen, men savner litt mer enn bloggnivå på slike tester.

 

Tek.no "tester alt mulig", man kan risikere å skyte seg litt selv i foten over tid, vedrørende troverdighet. Mange tester er meget grundige med faste metoder, utstyr som brukes osv. Andre tester er mer basert på synsing.

 

Hva med å være mer kategorisk og dele tester inn i test og minitest. Der minitest er slik som testen her, altså mer basert på subjektive inntrykk uten klar erfaring, uten sammenligningsgrunnlag, uten fast testmetode mm.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Noen poenger fra amerikanske Consumer Reports litt mer edruelig test av denne:

 

- Prisen tilsier at V10 bør være best på ALT

- V10 støyer 60% mer enn forrige modell V8 på Max innstilling  (78db)

- Batteriet varer bare 6 minutter med støvsuging på Max innstilling

- Pålitelighet: 24% av Dyson støvsuger eiere rapporterte at deres støvsuger gikk i stykker.

  Det er midt på treet, men dårlig i forhold til hvor mye V10 koster

 

Dyson V10 får 'Excellent Overall' rating, men pga. av prisen vurderes Dyson V8 Absolute som den beste støvsugertilbudet.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde aldri trodd jeg skulle skrive noe om en støvsuger. Men denne er helt rå!

Eneste grunnen til å beholde den vanlige støvsugeren. Er fordi den er lettere å bruke rundt i bilen.

Var så imponert over den, så måtte Google litt. Motoren spinner på 125.000 - 130.000rpm. Ikke så rart den orker litt.

(Det er nesten så jeg synes det var morsomt å støvsuge)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Electrolux Ergorapido.

 

Var fornøyd med den i starten, men etter en stund virker det som at batteriet enten dør eller slutter å lade.

Den kan stå i laderen i timesvis, starter når jeg trykker på knappen, men stopper etter få sekunder.

 

Muttern har hatt to stykker og søstera mi en, og de har endt opp på samme vis alle sammen.

 

Hadde vært perfekt med en enkel og lett håndholdt støvsuger til å gå over en gang i uka og ta det Roomba'en ikke fikser i det daglige,  men har vært nødt til å gå tilbake til det gamle beistet med ledning og pose.

 

Er batteritid over tid en del av testen, eller mulig å teste?

 

Kan hende de hadde hatt godt av en oppgradering til lithium-batteri?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Med «Futuristisk design» tenkte vi mest på det visuelle, ikke konstruksjonen. Jeg er helt enig i at en konstruksjon som krever en mynt for å vri om ikke akkurat passer inn i den neste Star Trek-filmen...

 

Air Watts er en betegnelse for å definere sugekraft.

(Air Flow * Vacuum)/8.5 = Air Watts.

 

I mangel på måleverktøy har vi ikke hatt mulighet for å sjekke om de bare klarte å levere f.eks 130 eller 140 AW - i stedet har vi testet støvsugeren i en rekke praktiske scenarioer, og tatt en helhetlig vurdering i etterkant.

 

- Niklas

 

Forstår ikke helt hvorfor det med mynt blir dratt inn som noen ulempe. De fleste i den vestlige verden har en mynt tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Nå bråker også denne håndholde ekstremt mye i forhold til en vanlig støvsuger. Selv på vanlig styrke så er den over dobbelt så støyende som vanlig støvsuger i prisklassen kr 1500-1700.

 

 

Ikke bare det, men dyson plasserer jo "ulyden" nærmere øret ved å ha motoren i håndhøyde. Samt den andre ulempen, belastningsskader av å måtte flytte rundt på en tung ting i håndhøyde, framfor å plassere det på et mindre belastende sted. Altså få plassert det på en så balansert måte som mulig. Kan jo hende at det ligger i håndhøyde for hva jeg vet. Men det å ha noe tungt i hånden kan være belastende, så derfor tenkte jeg å nevne det som et moment man kanskje bør kikke på også?

 

Det beste der hadde jo vært å hentet inn et testpanel av gamle mennesker, som kanskje har mistet litt av kreftene i armer og bein.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...