Gå til innhold

EU kan forby Apples Lightning-kabel


Anbefalte innlegg

 

Da kanskje det da i uoverskuelig tid fremover blir slutt på Apple-eiere med tomt batteri som løper fra kontor til kontor for å finne lader.. :p

Jeg minnes også tiden med egne ladere for hver eneste produsent, de hadde i tillegg mange versjoner hver!

 

Hos meg er det motsatt. De som kommer på besøk og som alltid skal låne lader er *droid folka :)

Uavhengig av hvem som skal låne lader er det jo en fordel at dere har samme type. Dersom du er en person som har en iPhone som omgår folk som stort sett har Android så har flertallet mikro-USB eller USB-C og da ender du opp med å spørre mange om de har en iPhone lader. Alle telefoner går tom for strøm dersom du skulle ha glemt å lade den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle mobilprodusenter ble enige om å bruke usb for å vaerne om miljoet. bortsett fra apple som ville tjene penger på ladere å kabler.

 

Er kun et spoersmål om tid til det at ladekabler hoerer til historien.

Heldigvis byttet ikke Apple ut Lightning med mini/micro-USB. Tiden får vise om de bytter til en annen løsning. Helt enig at miljøet må være førsteprioritet fremover!
Lenke til kommentar

Heldigvis byttet ikke Apple ut Lightning med mini/micro-USB. Tiden får vise om de bytter til en annen løsning. Helt enig at miljøet må være førsteprioritet fremover!

Nå kom både min-usb og micro-usb før lightning, den kom istedet for at Apple ikke ville bruke micro-usb. Så Apple gikk fra en proprietær plugg til en annen proprietær plugg.

 

Virker som det eneste som får de til å følge en standard 100 %, er når de selv har utviklet den. Selv mini-jack laget de en versjon av som ikke støttet alle enheter, om man skal tro de som har testet macbookene dems.

 

Var flere produsenter som har måttet tilpasse sine kabler for å rekke inn i enhetene dems, fordi de valgte en krøkkete utforming som gjorde at innkapslingen av standardplugger ble for tykk, og da rakk ikke selve pluggen langt nok inn for å kobles fullstendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke dette å sparke inn åpne dører?

 

USB-C er for pokker et utviklingssamarbeid av flere store tech firma, der Apple er en av de.

 

 

PS

Selv om Intel var de første som ga støtte for USB I sine chips, var det Apple som først solgte USB-kompatible produkter til sluttbrukere — iMac G3 1998. Deretter hang Microsoft seg på ved introduksjonen av Windows 98's 2.0.

 

Litt interessant er at det var ingen som tjente penger på patentet. Oppfinneren av Universal Serial Bus hadde bestemt seg for ikke å kreve royalty.

 

Siden Apple eier patentet til Lightning (og innebygd har en verifikasjons chip) har de følgelig kontroll over kvaliteten til de tredjehånds firma som ønsker å tilby ekstra utstyr til deres produkter. Hvilket er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide, gi Apple bøter for vær iphone solgt siden 2010 som ikke hadde USB/micro/c

 

Lightning gir INGENTING av verdi utover hva USB-C gir.

 

 

Kjære vene, er du helt android?

 

USB-C er for pokker et utviklingssamarbeid av flere store tech firma, der Apple er en av de. Forvrig Apple som først solgte USB-kompatible produkter til sluttbruker (iMac)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære vene, er du helt android?

 

USB-C er for pokker et utviklingssamarbeid av flere store tech firma, der Apple er en av de. Forvrig Apple som først solgte USB-kompatible produkter til sluttbruker (iMac)

Ja akkaurt, hvorfor i all verden har ikke apple lagt inn USB C på iphone da? er det forde de vil ha penger for alt det eksta utstyret som sleges? høytalere der de som lager de må betale store summer til apple for og få lov og bruke den forbasket lighting pluggen. 

 

Eller er det fordi apple ikke er fornøyd med hva de var med og lage? 

jeg heller mot det første for apple handler alt om penger og dongler. 

 

 

Hvorfor fjerent apple minijack? som de også hadde revasert polariten ut ifra hva andre har slik at kontroller ikke funket uten at det var spessial apple plug, igjen måtte man ha en adapter 

31waJBGQgwL.jpg

At Apple ikke er bøtlagt for og ikke følge standarder som alle andre følger er latterlig, og noe jeg håper EU tar de nå så hardt at de ikke tør og gjøre noe annet i framtiden.  får see når de får et GDPR brudd, 

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kanskje det da i uoverskuelig tid fremover blir slutt på Apple-eiere med tomt batteri som løper fra kontor til kontor for å finne lader.. :p

Jeg minnes også tiden med egne ladere for hver eneste produsent, de hadde i tillegg mange versjoner hver!

 

Det jo være nitrist å arbeide på et kontor med så få iPhone brukere at det må løpes fra kontor til kontor. Cirka like trist at disse igjen åpenbart har en gammel iPhone som ikke tåler en arbeidsdag. Har du kontor i Burundi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm. Hvis ryktene stemmer så vil årets telefoner komme med en usb-c lader. Hvis dette stemmer så vil de også nødvendigvis komme med en usb-c til lightning kabel. (forutsatt at telefonen har en lightning plug). Da vil man ikke behøve en overgang lengre. De av oss som har en macbook pro og har lust til å hurtiglade en ipad pro har nok allerede kjøpt en slik kabel da den er nødvendig for å hurtiglade en ipad pro.

 

Tja jeg tror nok at Apple’s 29-watts lader vil være den raskteste. Men til halve prisen får du en Anker’s PowerPort Speed PD 30 som er nesten like bra.

 

Det er amperen som til syvende og sist bestemmer hvor raskt du får ladet. De fleste smarttelefoner kan derimot maks tette 1 eller 2 ampere. Apples Lightning kabel leverer 1.8 ampere.

 

USB-C er faktisk bare en betegnelse på utformingen; den ekte kraften kommer fra USB 3.1 teknologien den bruker, som kan levere 100w, 20 volt, 5 ampere, og opp til 10Gbps ovvebrfringsshastighet.

 

USB-C såsom er kompatibel med USB 3.1 hastigheter, vvil en vanlig USB lader være begrenset til USB 2.0n ytelse.

 

MacBook Pro med Thunderbolt 3, har derimot en overføringshasstighet på 40gbps, dvs fire ganger raskere enn en standard USB 3.1.

 

Motsatt kan flere Android telefon med en USB-C port, ofte begrense seg til USB 2.0 hastigheter.

Lenke til kommentar

Men siden Apple var med på å signere den "understanding" (jeg vil kalle det "kontrakt") i 2009 hvor de ble enige om å harmonisere alle laderne innen 2011, og de ikke gjorde det, tvert i mot. Vil ikke det bety et kontraktbrudd helt siden 2011 og noen saftige bøter og krav??!

 

Nei, her er du helt på vidda. En MOU er ikke juridisk bindene. Derimot er en MOU ofte første steg til en bindende kontrakt..

Lenke til kommentar

 

Jeg håper EU får tvunget flere produkter til å skifte over til USB-C. At det kommer nye power banks, kameraer, PC-er osv. uten USB-C i dag syns jeg lite om.

 

Tåpelig hateboy-kommentar. Religiøse forhold til produkter slik du virker å ha til Apple forsøpler tråder som dette.

Nei langt i fra, Dette handler om noe alle har gjort i alle år og apple nekter, og tviholder til sine adapter opp og ned, isteden for og følge etter hva som er defakto standard, at du tolker det som hat/fanboy sier mer om deg at du tolker alt som er noe negativ ladet til apple som kritikk. 

 

 I dag burde alle ultrabooker, tablet, telefoner osv komme med USB-C som lade port, ikke noe sære ting fra en leverandør som krever høye summer fra alle som vil bruke den, dette handler ikke om forbrukeren for apple de driter dem i. De vil selge og ta for apple er et gunstig med sin egen plugg. derfor burde EU bøtelegge de så kraftig at det svir. 

Hva med å sette seg litt inn i ting slik at du slipper å fremstå som en total idiot?

 

Appel var den første som benyttet USB og er en av utviklerene til USB-C

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja akkaurt, hvorfor i all verden har ikke apple lagt inn USB C på iphone da? er det forde de vil ha penger for alt det eksta utstyret som sleges? høytalere der de som lager de må betale store summer til apple for og få lov og bruke den forbasket lighting pluggen.

 

Eller er det fordi apple ikke er fornøyd med hva de var med og lage?

jeg heller mot det første for apple handler alt om penger og dongler.

 

 

Hvorfor fjerent apple minijack? som de også hadde revasert polariten ut ifra hva andre har slik at kontroller ikke funket uten at det var spessial apple plug, igjen måtte man ha en adapter

31waJBGQgwL.jpg

At Apple ikke er bøtlagt for og ikke følge standarder som alle andre følger er latterlig, og noe jeg håper EU tar de nå så hardt at de ikke tør og gjøre noe annet i framtiden. får see når de får et GDPR brudd,

Fordi at når de begynte med lightningporten så var ikke usb-c klart? Apple kom med lightningporten i sept 2012, samsung kom med sin første usb c telefon 4 år senere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USB-C mot lightning kabel...

 

USB-C vinner hver dag!

Hvorfor?

Fordi en usb-c er bygd på samme teknologi som USB3.1, noe som vil si at du har mye raskere dataoverføring med en usb-c mot en lightning kabel.

En usb-c kabel gir alltid (om den ikke er skadd), opp til 10Gbps

Lightning kabelen vet vi desverre lite om, pga av at apple ikke forteller noe om den.
Men det er gjort tester av disse type kablene. De måler seg opp mot USB2 hastighet, noe som er svært dårlig i forhold til usb3/c. Noe som gir en hastighet på opp mot 480mbps...

Men dog, må nevnes at apple har prøvd, i 2015 kom de med iPad Pro, som hadde en lightning kabel som skulle være tilsvarende USB-3 fart, men den målte bare opp mot 5Gbps..

 

Så jeg ville nok ha valgt en USB-C da den passer i alle nye pcer og alle nye telefoner som ikke er av merket Apple..

Så med andre ord, Apple har her bevist gjort det vanskelig for deres kunder og bruke andre produsenter sine produkter, så de har nok selv om de fleste fanbois ikke vil skrive under på det, ført kundene sine inn på en dyr sti. Ingen kan påstå at Apple leverer dårlige produkter, men de er så overpriset at det er dumt med tanke på hva du får for pengene. Lagt de samme pengene på en PC, så har de fått et monster av en maskin som kan spille alt, kjøre alt av software uten problemer, du kan til og med lade iPhone din på den. Så jeg skjønner kanskje at fanbois velger å være bastant, når de har brukt en formue på produkter som kun kan prate med produkter av samme merke.

 

Blir fort dyrt da om man føler seg utelatt av andre produkter, å må kjøpe tileggsutstyr for å prate med den enheten, annet for den.. Blir tungvindt...

Endret av JegHarRettUansett
Lenke til kommentar

Fordi at når de begynte med lightningporten så var ikke usb-c klart? Apple kom med lightningporten i sept 2012, samsung kom med sin første usb c telefon 4 år senere.

du vet det er forskjell på USB1,2,3 ja?? Stooooor forskjell også..

Fordi om det heter mini,micro usb. Så betyr ikke det at det er en micro usb med egene spesifikasjoner.. Spesifikasjonene er på den hvite snippen som følger med samtlige usb kabler i fra leverandørene. Der står det om det er 1,2,3/3.1 om du skjønner deg på fagspråk.

 

Den Lightning kabelen du sikter til i 2012 hadde den nette hastighet på 480mbps. Mot Android sin micro usb, akkurat i 2012, hadde de ikke mindre en USB3 på sin standard, noe som gir hastigheter på opp mot 5Gbps, i 2013 kom Usb3.1 som ga de en fart opp mot 10Gbps noe Apple enda ikke har på sin Lightning kabel som er i praksis er en USB3 kabel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du har samme problem som jeg hadde med min s8+, viste seg at porten var stappfull av støv og det var derfor den løsnet så lett... (hadde det slikt i ca 6 mnd). Løste lett med en binders og litt graving :)

 

Jeg har testet USB-C i det siste, og kommer vel fort til konklusjonen at de sitter ikke særlig godt fast. Jeg er faktisk ganske overrasket over hvor lite sideveis og oppned stress den tåler. Her tror jeg at den gamle lightningpluggen som sitter som støpt har et lite overttak. Jeg har ikke Apple-produkt selv, men har nå tatt i en lightningplugg.

 

Montro om jeg med tiden vil komme til å like micro-USB bedre enn USB-C. Kan tenkes!

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...