Gå til innhold

Bevepnet Politi dreper en med Down syndrom og lekepistol ... er det slik vi vil ha det?


Anbefalte innlegg

For å avklare litt angående politifolk og sivile drept i Norge etter NOKAS-ranet, så er det følgende, om jeg husker rett:

 

2008: En politimann påkjørt og drept i en trafikkontroll

2009: En politimann påkjørt og drept under en biljakt

2010: En politimann knivstukket og drept av en psykisk syk mann

2011: En politimann skutt og drept på utøya. Han var dog ikke på jobb, men utførte sannsynligvis en form for tjenestehandling da han ble drept.

 

Etter det har vi heldigvis ikke hatt flere drepte politifolk i tjeneste. Det har vært noen nære-på tilfeller, som f.eks:

 

2006: En politimann skutt med hagle i halsen

2012: En politimann knivstukket, trolig reddet av vernevesten

2014: En politimann skutt i ryggen med hagle, trolig reddet av vernevesten

2015: En politimann skutt i armen/brystet med pistol

2015: En politimann og en politistudent knivstukket i halsen

2018: To politimenn knivstukket

2018: En politimann knivstukket

 

Og så hvem politiet har drept siden NOKAS-ranet, når man først tar det som utgangspunkt:

 

2005: En person skutt og drept av politiet etter han løp mot politiet med hevet kjøttøks, og politiets pepperspray ikke hadde virkning

2006: En person skutt og drept av politiet etter å ha skutt flere skudd mot politiet og truffet en i halsen.

2015: En person skutt og drept i det han skjøt en politimann

2016: En person skutt og drept etter å ha avfyrt skudd mot politiet med hagle

 

Og så har selvfølgelig politiet skutt og skadet flere andre personer som ikke døde av skadene. Setter vi utgangspunktet tidligere enn 2004, så får man naturligvis høyere tall, da flere politifolk ble drept, og flere ble drept av politiet. Men om sistnevnte skjedde hyppigere før, klarer jeg faktisk ikke å finne statistikk på. Det eneste jeg finner er at 10 politifolk ble drept i tjeneste mellom 1945 og 2010, hvorav 4 på 90-tallet.

 

Med forbehold om feil, all informasjon er hentet fra åpne kilder via googling, og jeg kan lett ha oversett noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å avklare litt angående politifolk og sivile drept i Norge etter NOKAS-ranet, så er det følgende, om jeg husker rett:

 

2008: En politimann påkjørt og drept i en trafikkontroll

2009: En politimann påkjørt og drept under en biljakt

2010: En politimann knivstukket og drept av en psykisk syk mann

2011: En politimann skutt og drept på utøya. Han var dog ikke på jobb, men utførte sannsynligvis en form for tjenestehandling da han ble drept.

 

Etter det har vi heldigvis ikke hatt flere drepte politifolk i tjeneste. Det har vært noen nære-på tilfeller, som f.eks:

 

2006: En politimann skutt med hagle i halsen

2012: En politimann knivstukket, trolig reddet av vernevesten

2014: En politimann skutt i ryggen med hagle, trolig reddet av vernevesten

2015: En politimann skutt i armen/brystet med pistol

2015: En politimann og en politistudent knivstukket i halsen

2018: To politimenn knivstukket

2018: En politimann knivstukket

 

Og så hvem politiet har drept siden NOKAS-ranet, når man først tar det som utgangspunkt:

 

2005: En person skutt og drept av politiet etter han løp mot politiet med hevet kjøttøks, og politiets pepperspray ikke hadde virkning

2006: En person skutt og drept av politiet etter å ha skutt flere skudd mot politiet og truffet en i halsen.

2015: En person skutt og drept i det han skjøt en politimann

2016: En person skutt og drept etter å ha avfyrt skudd mot politiet med hagle

 

Og så har selvfølgelig politiet skutt og skadet flere andre personer som ikke døde av skadene. Setter vi utgangspunktet tidligere enn 2004, så får man naturligvis høyere tall, da flere politifolk ble drept, og flere ble drept av politiet. Men om sistnevnte skjedde hyppigere før, klarer jeg faktisk ikke å finne statistikk på. Det eneste jeg finner er at 10 politifolk ble drept i tjeneste mellom 1945 og 2010, hvorav 4 på 90-tallet.

 

Med forbehold om feil, all informasjon er hentet fra åpne kilder via googling, og jeg kan lett ha oversett noe.

 

Det kunne jo ha vært greit med noen kildehenvisninger.

 

Da man vet lite om forholdene i de angrepene. Var det fordi politiet ble overrasket, var det fordi politi ikke vet hvordan de skal hanskes folk? Årsakene varierer jo sikkert også enormt i fra sak til sak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kunne jo ha vært greit med noen kildehenvisninger.

 

Da man vet lite om forholdene i de angrepene. Var det fordi politiet ble overrasket, var det fordi politi ikke vet hvordan de skal hanskes folk? Årsakene varierer jo sikkert også enormt i fra sak til sak?

Det hadde blitt så mange linker, men alle sammen er lett tilgjengelige ved et kjapt google-søk, i form av nyhetsartikler. Ellers er alle tilfeller der politiet har skutt noen siden 2005 dokumentert av spesialenheten og tilgjengelige på spesialenheten.no

 

Det som går igjen i mange av tilfellene er at politiet har blitt enten uprovosert eller overraske angrepet av en gjerningsperson. Flere er også tilfeller der politiet bistår helsevesenet med å tvangsinnlegge psykisk syke personer. Er man nysgjerrig på sakene er det bare å lese seg opp. Poenget mitt med innlegget var at Skatteflyktning sin påstand: "Ja i kampen mellom Politet og befolkningen leder Politiet stort i bodycounts, på begge sider av grensen. " ikke er en korrekt påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hadde blitt så mange linker, men alle sammen er lett tilgjengelige ved et kjapt google-søk, i form av nyhetsartikler. Ellers er alle tilfeller der politiet har skutt noen siden 2005 dokumentert av spesialenheten og tilgjengelige på spesialenheten.no

 

Det som går igjen i mange av tilfellene er at politiet har blitt enten uprovosert eller overraske angrepet av en gjerningsperson. Flere er også tilfeller der politiet bistår helsevesenet med å tvangsinnlegge psykisk syke personer. Er man nysgjerrig på sakene er det bare å lese seg opp. Poenget mitt med innlegget var at Skatteflyktning sin påstand: "Ja i kampen mellom Politet og befolkningen leder Politiet stort i bodycounts, på begge sider av grensen. " ikke er en korrekt påstand.

 

Jeg tror det ville fått større konsekvenser for de involverte dersom politiet brakk armen ved tvangsinnleggelse, enn hva det muligens nå får i saken for den drepte Eric Torell. Man har et helsetilsyn som også bryr seg på sykehus. Her er en annen Erik som fikk brukket armen. Det vekker en del oppsikt når slikt skjer.:

 

post-30484-0-37321800-1556201840_thumb.jpg

(nok en leketøy våpensak)

 

Det er politiets oppgave å passe på at pasientene har det bra ved tvangsinnleggelse, det er jo derfor tvangsinnleggelse benyttes, ikke for å skade dem.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tror det ville fått større konsekvenser for de involverte dersom politiet brakk armen ved tvangsinnleggelse, enn hva det muligens nå får i saken for den drepte Eric Torell. Man har et helsetilsyn som også bryr seg på sykehus. Her er en annen Erik som fikk brukket armen. Det vekker en del oppsikt når slikt skjer.:

 

attachicon.gifErik-får-brukket-armen-av-politipågripelse.jpg

(nok en leketøy våpensak)

 

Det er politiets oppgave å passe på at pasientene har det bra ved tvangsinnleggelse, det er jo derfor tvangsinnleggelse benyttes, ikke for å skade dem.

 

Tror du politiet brekker armen på folk med vilje? Pågripelsessituasjoner kan bli kaotiske og skader kan oppstå, spesielt når politiet må bruke makt for å få kontroll på en person. Noen har skjøre bein som brekker lett, eller andre anatomiske forhold som gjør at skader lettere kan oppstå.

Lenke til kommentar

Tror du politiet brekker armen på folk med vilje? Pågripelsessituasjoner kan bli kaotiske og skader kan oppstå, spesielt når politiet må bruke makt for å få kontroll på en person. Noen har skjøre bein som brekker lett, eller andre anatomiske forhold som gjør at skader lettere kan oppstå.

Man kan ikke automatisk frikjenne enhver politimann for enhver handling bare fordi du ikke tror at de gjør det med vilje. Det ser ut som om du gjør det her.

 

Sansynlighet for at denne personen var beskjør eller hadde andre anatomiske forhold er i utgangspunktet så liten at det er helt urimelig å spekulere i dette.

 

Det er påfallende at man ikke kan tenke seg at det blant de tusentalls arrestasjoner politiet gjør ikke kan finnes tilfeller hvor de bruker for stor makt, enten ved uhell eller med vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du politiet brekker armen på folk med vilje? Pågripelsessituasjoner kan bli kaotiske og skader kan oppstå, spesielt når politiet må bruke makt for å få kontroll på en person. Noen har skjøre bein som brekker lett, eller andre anatomiske forhold som gjør at skader lettere kan oppstå.

Tror du Politiet bruker vold mot andre uten gyldig grunnlag ved uhell?

Lenke til kommentar

Melder meg offisielt ut av denne debatten. Ikke fordi jeg er tom for argumenter, jeg orker bare ikke mer av kveruleringen deres.

 

Jeg kan godta at du ikke la ved kilder. Kilder kan likevel beskrive et komplekst bilde som du forsøkte å tegne av alle skadene som politiet har opplevd i listen din. Og jeg kaller ikke et spørsmål om det for kverrulering. Man må dessuten også veie hvor mye makt som er nødvendig gitt mer tålmodighet og tidsbruk for politiet opp i mot det skadepotensiale som kan skje om man ikke tar hensyn til det. Jeg synes ikke det er kverrulerende heller å tenke på disse sidene. Jeg synes det er en nødvendighet å vurdere de sidene også.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det våpenet så ikke akkurat ufarlig ut i en stresset situasjon med skylapper og faremelding.

 

Tragisk sak for alle parter.

 

De som skjøt er vel fra seg over at de ikke reagerte på far eller høyden.

 

Samtidig vet jeg om kortvokste folkegrupper jeg vet bevæpner seg tungt, kjenner flere av sånne fra ungdommen.

 

Uten at jeg akkurat vil nevne folkegruppe for ikke å generalisere.

 

Selv de mer "normale" av de hadde med seg gunner på jobb, og skole.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det våpenet så ikke akkurat ufarlig ut i en stresset situasjon med skylapper og faremelding.

 

Tragisk sak for alle parter.

 

De som skjøt er vel fra seg over at de ikke reagerte på far eller høyden.

 

Samtidig vet jeg om kortvokste folkegrupper jeg vet bevæpner seg tungt, kjenner flere av sånne fra ungdommen.

 

Uten at jeg akkurat vil nevne folkegruppe for ikke å generalisere.

 

Selv de mer "normale" av de hadde med seg gunner på jobb, og skole.

Blir dessverre slik når vi har store svarte markeder med mye penger. Er jo en vill vest. Og man kan ikke ringe politiet, "En fyr stjal 200,000 fra meg når jeg skulle selge Kokain til han" funker dårlig. Og da er alternativet og få seg en pistol så man ikke blir ranet etc.

 

Håpe de med makt våkner snart.

 

På videregående hadde 2 stk i klassen så si alltid pistol på seg. En dag dro jeg opp i et steinbrudd for og kjøre litt cross etter skolen. Japp der sto de 2 og tømt magasin etter magasin fra en helautomatisk Uzi inn i et gammelt bilpanser som sto der.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...