Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, noen som vet hvordan sjansene er for å få egnethetsvurdering dagen etter fysiske tester?

Er du en av de første dagene der du skal på opptak? Jeg var i Trondheim i fjor, og andre dagen. Det var bare noen få plasser igjen på egnethetsvurderinga den uka, da de som var første dagen hadde fått plass. Vi måtte komme med en god grunn for å få plass dagen etterpå, siden det var kun få igjen. Det var en del som hadde reist langt, og som ville ha dagen etter, men de prioriterte da de som de mente var viktigst. Om du måtte fly dit hadde ikke så mye å si da mange hadde gjort det. 

Lenke til kommentar

Er du en av de første dagene der du skal på opptak? Jeg var i Trondheim i fjor, og andre dagen. Det var bare noen få plasser igjen på egnethetsvurderinga den uka, da de som var første dagen hadde fått plass. Vi måtte komme med en god grunn for å få plass dagen etterpå, siden det var kun få igjen. Det var en del som hadde reist langt, og som ville ha dagen etter, men de prioriterte da de som de mente var viktigst. Om du måtte fly dit hadde ikke så mye å si da mange hadde gjort det. 

Skjønt, takk :)

Lenke til kommentar

Mitt beste tips til svømming er absolutt mengdetrening. Hvis crawl ikke er noe for deg, ville jeg muligens godt for bryst. Et alternativ kan jo være å starte med crawl for å så fortsette med bryst. Nå har jeg ikke sett deg svømme, men kan prøve å komme med noen tips. 

Er det bryst du skal gå for, kan du spare enormt mye tid med å lære deg litt teknikk. Det trenger ikke være perfekt, men det kan være lettere. Se på video av hvordan armene skal beveges, også beina. Om du får til et ordentlig armtak på bryst, kan du gli langt på det, noe som sparer en del krefter. Sparkene i seg selv er egentlig avansert teknisk, men du kan lett finne en mellomting som gjør at du klarer å få den kraften du er ute etter. 

Om du vil satse på crawl i tillegg, ville jeg kanskje tatt en titt på video der og. Hvis du lar overkroppen og hode være mer rolig, kan man spare krefter. Ellers kan du utnytte den kraften du får ved hvert armtak, og la beina sparke fort. 

Også mulig å spare inn om man stuper, eller ved hver vending. Det skal være lov med litt undervannsarbeid, såkalte kick. Husk også og skyv armen og "dytt" vannet. 

 

Tusen tusen takk for tips! Så noen flere som hadde gitt svar til spørsmålene mine, setter stor pris på alle tips dere gir:) Jeg får vel bare prøve, har øvd i 3 måneder nå, men føler liksom ikke at noe som helst fungerer uansett hva jeg gjør, men det er ennå 3 uker igjen til opptaksprøven min, og jeg vil ikke gi opp! 

 

Kjapt spørsmål til, er det lov å veksle mellom svømmeteknikker, i og med at du foreslo å starte med crawl og forsette med bryst? Jeg har hele tiden trodd at regelen er å forholde seg til én og samme teknikk på alle de tre første lengdene (regner ikke med ryggsvømmingen altså), men da er det vel ikke slik altså? Hvis det er lov å veksle gir det meg en del håp haha :-) 

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Tusen tusen takk for tips! Så noen flere som hadde gitt svar til spørsmålene mine, setter stor pris på alle tips dere gir:) Jeg får vel bare prøve, har øvd i 3 måneder nå, men føler liksom ikke at noe som helst fungerer uansett hva jeg gjør, men det er ennå 3 uker igjen til opptaksprøven min, og jeg vil ikke gi opp!

 

Kjapt spørsmål til, er det lov å veksle mellom svømmeteknikker, i og med at du foreslo å starte med crawl og forsette med bryst? Jeg har hele tiden trodd at regelen er å forholde seg til én og samme teknikk på alle de tre første lengdene (regner ikke med ryggsvømmingen altså), men da er det vel ikke slik altså? Hvis det er lov å veksle gir det meg en del håp haha :-)

 

Takk igjen!

Ja, det er lov å endre teknikk på brystsvømmingen :) anbefaler og starte med crawl, da dette går betydelig raskere enn vanlig brystsvømming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er lov å endre teknikk på brystsvømmingen :) anbefaler og starte med crawl, da dette går betydelig raskere enn vanlig brystsvømming.

 

Åå, skjønner! Leste faktisk på phs sine nettsider nå at det kan "veksles" mellom de tre teknikkene, men av en eller annen grunn har jeg ikke tatt det til meg at de mener at man fritt kan endre (ja, veksle rett og slett som de sier hahah) i løpet av de 3 første lengdene, og ikke at man må velge én av tre. Åh, jeg er så fjern!!

 

Tusen takk :-) Da er det kanskje litt håp likevel! 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har akkurat oppdaget denne tråden. Jeg søker for første gang til PHS og venter spent på fysiske opptak 15. mai :) Men jeg lurer på, med forbehold at man består fysisk. Når får man vite om man er funnet egnet eller ikke egnet? Er det noe man får svar på samme dag som intervjuene foregår eller er det en vurdering som går over lengre tid? Noen som vet?

Ellers vil jeg ønske alle søkere lykke til med opptaket!

Endret av PHSJulian
Lenke til kommentar

Til alle nye og gamle fjes her inne, så er jeg, i likhet med Krimt3k utdannet som politi og jobber i etaten. Så om dere har spørsmål dere ikke vil stille i offentligheten om opptaket, utdanningen eller om jobben etter endt utdanning, så er det bare å sende meg en melding :) Ellers kommer jeg også til å forsøke å svare på det dere lurer på her inne i tråden.

 

Stalltips: start tidlig med treningen og forbedringen av karakterer

Prøvde å sende deg pm, men fikk det ikke til?

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som har gode tips å komme med? Jeg sliter veldig med svømming, jeg kan rett og slett ikke svømme. Har vært på 5 svømmekurs, hvor av 2 var på PHS. Har og vært hos psykolog, men ingenting hjelper meg! Har brukt flere tusen på kurs, men null resultat. Vurderte nesten å bli politi i Sverige og jobbe her, men det er altfor usikkert☹️. Har nesten druknet 2 ganger og er derfor så redd for vann.

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som har gode tips å komme med? Jeg sliter veldig med svømming, jeg kan rett og slett ikke svømme. Har vært på 5 svømmekurs, hvor av 2 var på PHS. Har og vært hos psykolog, men ingenting hjelper meg! Har brukt flere tusen på kurs, men null resultat. Vurderte nesten å bli politi i Sverige og jobbe her, men det er altfor usikkert☹️. Har nesten druknet 2 ganger og er derfor så redd for vann.

 

Uffda! Det var kjedelig å høre. Jeg har nok ikke noe bedre tips enn profesjonelle instruktører. Men du nevner at du er redd vann, så det kan jo være lurt å prøve å overkomme den frykten i første omgang. Trene på vanntilvenning, samtidig med å fortsette hos psykolog dersom det er en mental sperre. Ser for meg at der er vanskelig å få noe god progresjon i svømmeferdigheter dersom man er i konstant frykt så lenge man er i vannet. Jeg vet at PHS har noen øvelser som er ment for vanntilvenning i forbindelse med dykk og undervannsvømming.

 

Jeg vet ikke om dette var til noe hjelp, men jeg ønsker deg i alle fall masse lykke til! 

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har akkurat oppdaget denne tråden. Jeg søker for første gang til PHS og venter spent på fysiske opptak 15. mai :) Men jeg lurer på, med forbehold at man består fysisk. Når får man vite om man er funnet egnet eller ikke egnet? Er det noe man får svar på samme dag som intervjuene foregår eller er det en vurdering som går over lengre tid? Noen som vet?

 

Ellers vil jeg ønske alle søkere lykke til med opptaket!

Man får kun beskjed om man ikke er funnet egnet. Uavhengig av når du har intervju så sender phs ut e-post til søkere som ikke blir funnet egnet ila første uken i juli.

Personlig så synes jeg man kunne fått beskjed så fort som mulig, da det er lenge og vente for de slm har intervju i midten av mai.

Avgjørelsen tas så vidt meg bekjent av nemda samme dag egnethetsvurderingen finner sted.

Lenke til kommentar

Er det 100 meter som er det vanskeligste eller er det dykk eller å svømme under vann å plukke opp ringer bortover? Prøv og lokaliser hvor problemet ligger. Så eventuelt øke graden av vanskelighet. 100m trenger du i teorien ikke ha hele hodet under vann. Men det gjør det tyngre å svømme fordi at hodet er så høyt hevet hele tiden.

 

Mengdetrening er det som må til. Øv et sted hvor du alltid kan stå. Da kam du reise deg dersom du kjenner en frykt. Når du føler på litt mestring så begir du deg utpå litt dypere.

 

Håper du overvinner frykten din og består! Ha tro på seg selv. Jeg har tro på deg :)

Lenke til kommentar

Man får kun beskjed om man ikke er funnet egnet. Uavhengig av når du har intervju så sender phs ut e-post til søkere som ikke blir funnet egnet ila første uken i juli.

Personlig så synes jeg man kunne fått beskjed så fort som mulig, da det er lenge og vente for de slm har intervju i midten av mai.

Avgjørelsen tas så vidt meg bekjent av nemda samme dag egnethetsvurderingen finner sted.

 

Takk for svar! Ja jeg skal sannsynligvis ha intervju i midten av mai hvis jeg kommer så langt. Det blir en nervepirrende halvannen måned må jeg si  :hmm:

Lenke til kommentar

 

Takk for svar! Ja jeg skal sannsynligvis ha intervju i midten av mai hvis jeg kommer så langt. Det blir en nervepirrende halvannen måned må jeg si :hmm:

Har selv blitt funnet egnet to ganger, men like nervøs igjen. Den første uken i juli kommer til å bli lang, hvertfall nå når jeg føler meg relativt trygg på at konkuransepoengene gir skoleplass hvertfall et av stedene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...