Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Til dels enig med deg ang konkurransepoengene. Etaten går nok glipp av en del gode søkere pga dette. Grenda burde bli satt litt lavere, slik at man får flere konkurrenter om studieplassene.

 

Når det gjelder det fysiske er jeg totalt uenig at dette må endres for å bli enda strengere for å komme inn. Ja, testene i dag er enkle de. Men det er ikke alle som skal søke operativ tjeneste eller bli medlem av et ueh-lag ila. tjenesten. Det et en mye om at man må være veldig godt trent for yrket.

 

Egnethetstesten er vel grundig nok i seg selv, så ser ikke for meg noen måte at dette kan bli enda strengere.

Her må jeg henge meg på og være enig! Egnethetsvurderingen er nokså grundig, og tror ikke mye kan endres på for å skille mer mellom søkere.

Angående det fysiske opptaket så kunne dette vært strengere om phs var delt mellom ulike linjer, slik at man kunne utdannes som operativ betjent eller utdannet seg som etterforsker.

Phs er jo forsåvidt en generalistutdanning, og selv om jeg personlig kunne ønske det var tøffere fysiske krav (for å få et fortrinn her) så har nok det absolutt ingenting for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som sitter med annen utdanning, jobberfaring og kompetanse som politiet har bruk for. For meg blir det nesten for dumt at man da må sitte å ta opp naturfag, nynorsk osv . Det finnes nok endel søkere phs får mer igjen for å få ut i jobb 1-2 år tidligere enn at de sitter og tar opp fag.

En mulighet kan feks være at man blir vurdert på realkompetanse selv om man har generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Det er mange som sitter med annen utdanning, jobberfaring og kompetanse som politiet har bruk for. For meg blir det nesten for dumt at man da må sitte å ta opp naturfag, nynorsk osv . Det finnes nok endel søkere phs får mer igjen for å få ut i jobb 1-2 år tidligere enn at de sitter og tar opp fag.

En mulighet kan feks være at man blir vurdert på realkompetanse selv om man har generell studiekompetanse.

Sånn er det når man følger opptaksforskriften for opptak til høyere utdanning. Alle som har bestått fysisk opptak og blitt funnet egnet er i følge loven om opptak like kvalifiserte. Derfor konkurrerer man med konkuransepoeng. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-06-13#KAPITTEL_7

 

Personlig kunne jo jeg ønske at andre ting ble vurdert sterkere, men jeg har brettet opp ermene, tatt opp masse fag og gjennomfører et årsstudie i år for å kunne komme inn på drømmestudiet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har selv gjort det, og det føles til tider ut som et bortkastet år. For meg blir det et paradoks at man ikke kan vise seg som en mere kvalifisert søker enn andre, foruten konkurransepoeng, men med en gang man kommer inn på skolen vil erfaring utelukkende telle positivt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har selv gjort det, og det føles til tider ut som et bortkastet år. For meg blir det et paradoks at man ikke kan vise seg som en mere kvalifisert søker enn andre, foruten konkurransepoeng, men med en gang man kommer inn på skolen vil erfaring utelukkende telle positivt.

Når det gjelder det med konkurransepoeng må jeg si meg helt uenig med deg. Det å ha et godt karakterkort fra VGS er på ingen måte en tilfeldighet - og sier ofte mye om en person. For de aller fleste ligger det flere hundre timer bak 50 konkurransepoeng, og dette er noe som alle kan klare.

 

Det at enkelte ikke ser i en alder av 16 år at gjennomgående innsats over flere år gir resultater i form av gode karakterer er synd. Personlig blir jeg veldig provosert når noen mener at yrkeserfaring skal telle over den gode innsatsen fra VGS.

 

Alle har hatt like muligheter - noen har valgt å bruke dem.

(Ja, noen må jobbe litt hardere enn andre - men mulighetene lå der).

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke yrkeserfaring utelukkende skal telle over gode karakterer. Jeg prøver å få fram at mye god kompetanse for phs kan gå tapt på grunn av konkurransepoeng. Jeg synes værtfall det blir merkelig at en person som feks har jobbet som sykepleier i 10 år i utgangspunktet skal vurderes på akuratt samme grunnlag som en person rett fra VGS.

Endret av Kaffebord
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke yrkeserfaring utelukkende skal telle over gode karakterer. Jeg prøver å få fram at mye god kompetanse for phs kan gå tapt på grunn av konkurransepoeng. Jeg synes værtfall det blir merkelig at en person som feks har jobbet som sykepleier i 10 år i utgangspunktet skal vurderes på akuratt samme grunnlag som en person rett fra VGS.

PHS har nok tatt en faglig vurdering på dette. Jeg tenker også det kan være bra for politiet at noen kommer uten mye erfaring - mens andre har noen år bak seg. Da kan de «skoleflinke» gjensidig utveksle kunnskap med de med mer erfaring.

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som synes det er trist at opptaket legger mye fokus på konkurransepoeng?

 

 

Som flere her nevner, kan nok dette diskuteres til det uendelige. Jeg er dog enig i at ved å fokusere så mye på konkurransepoeng kan PHS miste flere kompetente, og ikke minst fullt egnede personer til yrket. Personlig mener jeg at erfaring og alder burde stått høyere, da det per nå er veldig mange unge uten særlig erfaring som kommer inn grunnet gode karakterer i eksempelvis RLE. Når det er sagt er det slik loven om opptak til høyere utdanning er, og så lenge PHS er en høyskole vil det nok fortsette å være slik. 

Lenke til kommentar

Som flere her nevner, kan nok dette diskuteres til det uendelige. Jeg er dog enig i at ved å fokusere så mye på konkurransepoeng kan PHS miste flere kompetente, og ikke minst fullt egnede personer til yrket. Personlig mener jeg at erfaring og alder burde stått høyere, da det per nå er veldig mange unge uten særlig erfaring som kommer inn grunnet gode karakterer i eksempelvis RLE. Når det er sagt er det slik loven om opptak til høyere utdanning er, og så lenge PHS er en høyskole vil det nok fortsette å være slik.

Jeg er tildels uenig her. Man kan gå glipp av gode kandidater pga konkuransepoeng, men i bunn og grunn tror jeg fortsatt de som kommer inn med sine konkurransepoeng er vel så gode kandidater.

Om man skulle satt en gitt grense på poeng man måtte hatt, ville selve prosessen blitt betydelig dyrere, da man i teorien måtte satt hver kandidat opp mot hverandre. Jeg synes ordningen i dag er rettferdig, når alle konkurrerer på like vilkår. Har man funnet ut at dette virkelig er drømmen, så må man nesten bite tennene sammen og enten jobbe hardt gjennom vgs eller faktisk ta opp fag.

Man kan i alle studieretninger trekke frem at man går glipp av gode kandidater. Det kan være at mange går glipp av legedrømmen, eller advokatdrømmen fordi de gjorde det elendig i fremmedspråk og historie.

Lenke til kommentar

Jeg er tildels uenig her. Man kan gå glipp av gode kandidater pga konkuransepoeng, men i bunn og grunn tror jeg fortsatt de som kommer inn med sine konkurransepoeng er vel så gode kandidater.

Om man skulle satt en gitt grense på poeng man måtte hatt, ville selve prosessen blitt betydelig dyrere, da man i teorien måtte satt hver kandidat opp mot hverandre. Jeg synes ordningen i dag er rettferdig, når alle konkurrerer på like vilkår. Har man funnet ut at dette virkelig er drømmen, så må man nesten bite tennene sammen og enten jobbe hardt gjennom vgs eller faktisk ta opp fag.

Man kan i alle studieretninger trekke frem at man går glipp av gode kandidater. Det kan være at mange går glipp av legedrømmen, eller advokatdrømmen fordi de gjorde det elendig i fremmedspråk og historie.

 

 

Formulerte meg muligens litt dårlig. Mente selvsagt ikke at de som til syvende og sist kommer inn ikke er gode kandidater. Alle må gjennom en prosess, og jeg vil tro at PHS klarer å sile ut dem som ikke er egnet, og dem som er egnet her. Så de som til slutt ender opp med å få tilbud om studieplass vil jeg tro er gode kandidater. Men jeg tror også PHS mister mange godt egnede kandidater med mye erfaring, nettopp på grunn av konkurransepoeng, da det gjerne er mange som er en del år eldre som rett og slett ikke vil bruke 2-3 år ekstra på å forbedre fag. Men er man motivert nok vil jeg si at det aldri er for sent, og man vil til slutt komme inn. 

Lenke til kommentar

Jeg er tildels uenig her. Man kan gå glipp av gode kandidater pga konkuransepoeng, men i bunn og grunn tror jeg fortsatt de som kommer inn med sine konkurransepoeng er vel så gode kandidater.

Om man skulle satt en gitt grense på poeng man måtte hatt, ville selve prosessen blitt betydelig dyrere, da man i teorien måtte satt hver kandidat opp mot hverandre. Jeg synes ordningen i dag er rettferdig, når alle konkurrerer på like vilkår. Har man funnet ut at dette virkelig er drømmen, så må man nesten bite tennene sammen og enten jobbe hardt gjennom vgs eller faktisk ta opp fag.

Man kan i alle studieretninger trekke frem at man går glipp av gode kandidater. Det kan være at mange går glipp av legedrømmen, eller advokatdrømmen fordi de gjorde det elendig i fremmedspråk og historie.

Jeg mener å huske at de i år prøver en ny ordning på medisin i Oslo. Der en del av de som søker fra VGS også kan komme inn via intervju. Jeg tror du måtte ha noe sånn som 50 poeng minimum for å kunne kvalifisere for intervju.

Nå er ikke snittet på Phs i nærheten av medisin, men det er en interessant utvikling.

Endret av Kaffebord
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at de i år prøver en ny ordning på medisin i Oslo. Der en del av de som søker fra VGS også kan komme inn via intervju. Jeg tror du måtte ha noe sånn som 50 poeng minimum for å kunne kvalifisere for intervju.

Nå er ikke snittet på Phs i nærheten av medisin, men det er en interessant utvikling.

Det er Kristiania som tilbyr en bachelor i medisin, hvor man kan bygge videre i utlandet. Det er verdt og merke seg at dette er en privatskole, og 3+4 år på privatskole er meget dyrt.

Uansett spennende og diskutere dette, og jeg håper at de som virkelig vil bli politi biter tenna sammen og til slutt kommer inn. Er enig i det som er nevnt over at man kan miste gode kandidater til andre studieretninger fordi man ikke ønsker å bruke år på å ta opp fag.

Lenke til kommentar

Er det noen som tidligere har strøket på det fysiske? Er usikker på benk og svømming, men jeg tenker liksom.. hvis man tar benkpressen og rett og slett ikke får stanga opp, hjelper de deg med den (du har jo strøket, men jeg tenker i forhold til at du ligger der og ikke får opp stanga) haha! Kan se for meg i min situasjon at jeg hadde blitt veldig flau, men håper jo ikke at de rundt deg tenker så mye over det. Og hvilke personlige erfaringer har dere i forhold til å yte bedre enn man tror pga adrenalinet?

Lenke til kommentar

Er det noen som tidligere har strøket på det fysiske? Er usikker på benk og svømming, men jeg tenker liksom.. hvis man tar benkpressen og rett og slett ikke får stanga opp, hjelper de deg med den (du har jo strøket, men jeg tenker i forhold til at du ligger der og ikke får opp stanga) haha! Kan se for meg i min situasjon at jeg hadde blitt veldig flau, men håper jo ikke at de rundt deg tenker så mye over det. Og hvilke personlige erfaringer har dere i forhold til å yte bedre enn man tror pga adrenalinet?

Jeg røk på benken for tre år siden. Da tok de stangen på siste rep da jeg ikke klarte jobbe den opp (så ja, de hjelper deg opp med stangen). Adrenalinet hjelper nok på både negativt og positivt. Du får et ekstra kick som gjerne gir litt ekstra energi. Adrenalinet kan derimot også være veldig trettende, iom at pusten gjerne går fortere og blodet pumper raskere. Hvordan ligger du an med benken og svømmingen per nå? Og når har du opptak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan trener dere ukene før opptak for å yte best og for å få riktig mengde restitusjon før testene? =)

Trener normalt to uker i forveien. Uken før kjører jeg et deload-program hvor jeg kun trener øvelsene til opptaket en gang de tre første dagene av uken. De to neste kjører jeg svømming en dag og løping en, før jeg har helt fri dagen før opptak.

Lenke til kommentar

Hvordan trener dere ukene før opptak for å yte best og for å få riktig mengde restitusjon før testene? =)

Jeg trener helt vanlig, mulig at jeg prøver å legge økta dagen før litt tidligere på dagen om det lar seg gjøre. Jobber jeg dagen før, så trener jeg på ettermiddag/kveld. Jeg unngår og legge inn tunge knebøy, ellers trener jeg som normalt.

 

Dersom du stresser og er litt usikker, så anbefaler jeg en deload en uke i forveien, og få nok søvn. Da skal du være godt restituert :)

Lenke til kommentar

Jeg trener helt vanlig, mulig at jeg prøver å legge økta dagen før litt tidligere på dagen om det lar seg gjøre. Jobber jeg dagen før, så trener jeg på ettermiddag/kveld. Jeg unngår og legge inn tunge knebøy, ellers trener jeg som normalt.

 

Dersom du stresser og er litt usikker, så anbefaler jeg en deload en uke i forveien, og få nok søvn. Da skal du være godt restituert :)

Og spis nok!☺️

Lenke til kommentar

Hvordan trener dere ukene før opptak for å yte best og for å få riktig mengde restitusjon før testene? =)

Ukene før opptak trente jeg ca 4-5 ganger i uken. Dette inkluderte styrke, svømming og kondisjon. Jeg trente med opptakskravene i fokus, og utførte øvelsene jevnlig. Jeg tok helt fri tre dager før opptaket. Da følte jeg meg godt restituert, og det gikk kjempefint på opptaksdagen. Hva som er best varierer vel fra person til person, og jeg er ingen ekspert, men det var slik jeg gjorde det i alle fall :)

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...