Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Tenkte å investere i en varmepumpe i leiligheten til høsten og lurte på om dere med litt erfaring kunne ha hjulpet meg vedr. valg av pumpe.

 

Tanken er at den skal fungere som kjøling på sommertid. Dette er minst like viktig som selve varmefunksjonen på vintertid.

 

Leiligheten er bare på 70m2, men anser det likevel som smart å velge en stor pumpe som da kan jobbe med litt lavere intensitet enn det en liten vil gjøre(?)

Lavt støynivå er viktig siden jeg er i nærheten av den hele tiden.

 

Jeg lurer også på om de finnes med wifi og mobilapp slik at man kan spare på strømmen når man ikke er hjemme på mange timer?

F.eks sette den til å holde 19C mens man er på jobb, og justere den opp et par grader timen før man reiser hjem?

 

Er det produsenter/produkter jeg bør unngå?

 

Hva bør jeg estimere vedr. kostnader: Pumpe+innstallasjon?

Jeg ønsker god kvalitet.

 

Hvis du har erfaring å dele med meg, eller andre ting jeg bør tenke på som jeg ikke allerede har nevnt vil jeg sette stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken er at den skal fungere som kjøling på sommertid. Dette er minst like viktig som selve varmefunksjonen på vintertid.

 

Leiligheten er bare på 70m2, men anser det likevel som smart å velge en stor pumpe som da kan jobbe med litt lavere intensitet enn det en liten vil gjøre(?)

Lavt støynivå er viktig siden jeg er i nærheten av den hele tiden.

 

Jeg lurer også på om de finnes med wifi og mobilapp slik at man kan spare på strømmen når man ikke er hjemme på mange timer?

 

Hva bør jeg estimere vedr. kostnader: Pumpe+innstallasjon?

Jeg ønsker god kvalitet.

 

Mitsubishi og Panasonic er markedsledende i Norge.  Jeg valgte førstnevnte. 

 

~25K per enhet inkl installasjon for en med app-styring.

 

Selv har jeg hatt 2 "små" (MSZ-AP25VG) i 3 uker og får snart installert 2 "medium" (MSZ-LN35VGK) som til sammen vil dekke et hus på 216 m2 over to etasjer, men kunne egentlig fint ha klart meg med 3 totalt for de to små kan faktisk kjøle øverste etasje alene uten problemer (108 m2) og uten å skru de helt opp.  

 

De to små er på soverom og kontor og de kjører på laveste trin hele tiden. Veldig lite lyd det meste av tiden.  Sover med den på uten problemer.  De første par netter skulle man lige ble vant til at den i et par minutter et par gange av natten lager litt lyd. 

 

Har sett en marginal øking på strømforbruket, så lite det ikke er noe å bry seg om. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Mitsubishi og Panasonic er markedsledende i Norge. Jeg valgte førstnevnte.

 

~25K per enhet inkl installasjon for en med app-styring.

 

Selv har jeg hatt 2 "små" (MSZ-AP25VG) i 3 uker og får snart installert 2 "medium" (MSZ-LN35VGK) som til sammen vil dekke et hus på 216 m2 over to etasjer, men kunne egentlig fint ha klart meg med 3 totalt for de to små kan faktisk kjøle øverste etasje alene uten problemer (108 m2) og uten å skru de helt opp.

 

De to små er på soverom og kontor og de kjører på laveste trin hele tiden. Veldig lite lyd det meste av tiden. Sover med den på uten problemer. De første par netter skulle man lige ble vant til at den i et par minutter et par gange av natten lager litt lyd.

 

Har sett en marginal øking på strømforbruket, så lite det ikke er noe å bry seg om.

Takk for informasjon :)

Det høres ut som om 1stk medium holder for meg(?)

Jeg har som sagt ikke store leiligheten og eneste mulige, og ønskelige, plassering er å plassere den et sted på stueveggen.

Stua har åpen løsning til kjøkkenet.

Jeg har også en verandadør på denne veggen.

 

Soverommet er ikke veldig viktig da det kun trengs en liten dørlufting før rommet går i ett med resten av leiligheten temperaturmessig.

 

25k er 5k over det jeg anså som normalt budsjett, men det får i så tilfelle gå.

Appstyring må til i disse dager :)

Lenke til kommentar

Mitsubishi og Panasonic er markedsledende i Norge. Jeg valgte førstnevnte.

 

~25K per enhet inkl installasjon for en med app-styring.

 

Selv har jeg hatt 2 "små" (MSZ-AP25VG) i 3 uker og får snart installert 2 "medium" (MSZ-LN35VGK) som til sammen vil dekke et hus på 216 m2 over to etasjer, men kunne egentlig fint ha klart meg med 3 totalt for de to små kan faktisk kjøle øverste etasje alene uten problemer (108 m2) og uten å skru de helt opp.

 

De to små er på soverom og kontor og de kjører på laveste trin hele tiden. Veldig lite lyd det meste av tiden. Sover med den på uten problemer. De første par netter skulle man lige ble vant til at den i et par minutter et par gange av natten lager litt lyd.

 

Har sett en marginal øking på strømforbruket, så lite det ikke er noe å bry seg om.

Har alle separate utedeler, eller er de på samme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om utedelen monteres på vegg vil den gi litt vibrasjoner slik at eget stativ på bakken kanskje er bedre. Den vil også avgi mye vann så pass på drenering.

Innedelens støy styres med viftehastighet og du trenger trolig bare ha den på 2 av 5, og ingen leverandører oppgir støy på trinnivå. Dessuten er støymålingene ikke til å stole på. Når det gjelder utedelen må du nesten bar reise rundt å høre selv, men særlig på vinteren kan de gi litt lyd.

Jeg ville ikke gått for appstyring eller hatt dette som noe kriterie fordi en varmepumpe gir best effekt ved kontinuerlig drift og man kan heller justere med ett par grader manuelt. Det å slå den av og på en til to ganger om dagen er heller ikke anbefalt.

Når det gjelder nordisk type med varmekabel i bunnen så er ikke dette strengt tatt nødvendig, særlig ikke om du kan følge med på utedelen om den skulle ise til på ekstremt kalde vintere. De uten varmekabel er programmert på en annen måte og du får mer varme da de ikke av-iser like ofte og lenge. Varmeelementet er også fraværende og bruker heller ikke strøm.

Enkelte modeller krever egen kurs eller kontakt ute, så om du ikke har dette vil du få dette som ekstrakostnad. Kan være greit å unngå.

Lenke til kommentar

Har alle separate utedeler, eller er de på samme?

 

Separate utedele.  Jeg fikk også et tilbud på et multi-system med 1 utedel og 4 innedeler, men det kostet hele 160K (!) og har noen ulemper iforhold til å ha 4 enkeltstående varmepumper, bl.a. at du ikke kan velge varme i ett rom og kjøle et annet på samme tid og så vil utedelen støye betragtelig mer. 

Lenke til kommentar

TS, har du sjekket at borettslaget/sameiet tillater endringer på fasaden og installasjon av varmepumper?

I mitt borettslag så er ikke slike ting tillatt, siden du bor i en leilighet så bør du sjekke ut hva reglene sier.

 

Når det gjelder varmepumpe, så har gamlingene mine en Daikin. De er veldig fornøyde, stillegående innedel og utedel. Den støtter også app, slik at mange av funksjonene kan styres når du er ute av hjemmet.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om 1stk medium holder for meg(?)

Jeg har som sagt ikke store leiligheten og eneste mulige, og ønskelige, plassering er å plassere den et sted på stueveggen.

Stua har åpen løsning til kjøkkenet.

Jeg har også en verandadør på denne veggen.

 

Soverommet er ikke veldig viktig da det kun trengs en liten dørlufting før rommet går i ett med resten av leiligheten temperaturmessig.

 

25k er 5k over det jeg anså som normalt budsjett, men det får i så tilfelle gå.

Appstyring må til i disse dager :)

 

Ja jeg vil tro at 1 stk medium (rundt de 6,6 kWh) holder for deg, uten å vite noe konkret om boligen som vinduer mot solside osv..  De fleste seriøse autoriserte montører tilbyr gratis befaring, så jeg vil anbefale å utnytte det og få deres forslag til løsning.  Jeg hadde selv 3 forskjellige montører på besøk før jeg valgte hvilken løsning jeg skulle ha. 

 

Og ja, vil man ha app-styring og alt det nye, så må man jo gjerne også betale en premium pris for det, sådan er det. Jeg har valgt det mest for moro skyld og inntil videre jar jeg endret minimalt på innstillingerne, men det er jo litt kult å vise frem  :)

 

Verd å merke seg at der også kan komme elektrikker-arbeid ovenpå prisen, avhengig av hvordan den skal kobles på og hva du har av muligheter, men igjen, det kan montøren svare deg på. 

Lenke til kommentar

Det veldig mange gjør når de skal velge en varmepumpe er gå for en kraftig en som er større enn det er behov for for å være på den sikre siden. Ulempen med de største er at de har relativt høy minste-effekt, dvs den minste effekten den gir får den slår seg av. Alle stopper og starter er et tap, det beste er at den har evnene til å justere så lavt som mulig slik at den kan gå nesten hele tiden. Mye av tiden det er behov for litt ekstra varme, høst og vår, er det mellom 5 og 15 grader ute, og en varmepumpe med 1 kW som minste effekt vil stoppe og starte et utall av ganger. Jeg valgt en Toshiba med minste effekt på 450 W og man knapt kjenne varmen fra den på minste effekt. Lydnivået er jeg veldig godt fornøyd med, også fra utedelen selv om vi ikke har umiddelbare naboer i den retning. Kjøling nå om sommeren går også fint. Det er sjelden man trenger 6-7 kW konstant, da er det enten veldig kaldt ute, dårlig isolert eller kjempestort hus. I de kalleste periodene er det uansett anbefalt å fyre litt med ved hvis man har mulighet for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det veldig mange gjør når de skal velge en varmepumpe er gå for en kraftig en som er større enn det er behov for for å være på den sikre siden. Ulempen med de største er at de har relativt høy minste-effekt, dvs den minste effekten den gir får den slår seg av. Alle stopper og starter er et tap, det beste er at den har evnene til å justere så lavt som mulig slik at den kan gå nesten hele tiden. Mye av tiden det er behov for litt ekstra varme, høst og vår, er det mellom 5 og 15 grader ute, og en varmepumpe med 1 kW som minste effekt vil stoppe og starte et utall av ganger. Jeg valgt en Toshiba med minste effekt på 450 W og man knapt kjenne varmen fra den på minste effekt. Lydnivået er jeg veldig godt fornøyd med, også fra utedelen selv om vi ikke har umiddelbare naboer i den retning. Kjøling nå om sommeren går også fint. Det er sjelden man trenger 6-7 kW konstant, da er det enten veldig kaldt ute, dårlig isolert eller kjempestort hus. I de kalleste periodene er det uansett anbefalt å fyre litt med ved hvis man har mulighet for det.

 

Jeg gjorde nettopp dette, gikk for en som er litt større enn det som egentlig trengs, for mitt behov. Mitsubishi FH35 6,6kW. Nettopp for å ha litt headroom. 

 

Men den har allikevel ikke noen høy minste effekt. Ser den ofte ligger og lunker på rundt 250W.

 

Sikker på at du har tallene riktig her? Akkurat nå kjøler den med ca 500W og mengden kall-luft fra den nå er ganske massiv.

 

Liker at den takler de verste forholdene, både kaldt og varmt, uten å at den på noen måte blir presset.

Lenke til kommentar

Jeg valgt en Toshiba med minste effekt på 450 W og man knapt kjenne varmen fra den på minste effekt. Lydnivået er jeg veldig godt fornøyd med, også fra utedelen selv om vi ikke har umiddelbare naboer i den retning.

Hva oppgir du her? Avgitt varmeeffekt eller tilført effekt?

 

Jeg har hatt både Panasonic og Toshiba, og av disse var det desidert minst støy fra innedelen på Panasonic. Toshiba hadde mer støy på alle trinn på viften, og hadde dårligere Auto-funksjon. I tillegg hadde Panasonic egen "Silent Mode" som satte viften ca 1/2 trinn ned, noe som reduserte støyen ytterligere, denne hadde ikke Toshiba.

Lenke til kommentar

Det blir på en måte en "teoretisk" tall, men jeg skjønner hva du mener. Det innebærer at tilført effekt også går lavere ned og kan medføre mindre start og stopp.

 

Min erfaring med min pumpe er at av og på skjer sjelden, hos meg. Typisk kan det skje med kalde netter og varme dager, men da av og på en gang i døgnet. 

Lenke til kommentar

Her var det mye nevenyttig informasjon ja :)

 

Mr. Spock: pumpa di høres ut som noe som passer meg godt, og ser at den koster 12k + 5.7k i innstallasjon.

Antar at den ikke har app-funksjoner.

 

Jeg leser her at pumpa ikke har godt av å bli skrudd av og på iløpet av dagen.

Hos meg har det vært 40+ i leiligheten frem til 18 på kvelden når sola har forsvunnet - da blir det plutselig kjølig og behagelig når jeg åpner verandadøra.

 

Bruker jeg da pumpa "feil" om jeg skrur den av om kvelden? Det føles jo rimelig opp-ned å la den fortsette å gå når døre står på vidt gap rett ved siden av?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville kjøpt en liten modell siden den trolig holder for ditt bruk siden de gir mest pr. krone tilbake.

En av/på pr. dag er innafor ;)

Ellers går det helt greit å sette temperatur i feks. kjølemodus og bare la den stå slik. Altså justere gradene fremfor å slå den av/på.

Selv om det virker bakvendt å la den stå på om natten må du tenke på at da bruker den trolig svært lite strøm fordi utetemperaturen er lav, og innetemperaturen det samme siden du setter opp dørene.

Selv bruker jeg pumpen hele året, og på sommeren slipper jeg insekter, støy og pollen - og det beste av alt er at i kjølemodus viser det seg knapt på strømmåleren.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg leste at de modellene jeg har av Mitsubishi er på vei ut, nye modeller med apper og diverse finnes eller kommer snart. Men det er jo gamle testvinnere dette, som går veldig billig for tiden.

 

I år slo jeg pumpen over fra varme til kjøling kun med et par dagers opphold. Tildligere vår/somre/høst har jeg ikke slått av pumpen, men kun satt den i "vifte-modus", ble fortalt at dette sirkulerte væske og holdt den i gang - og var anbefalt.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Tildligere vår/somre/høst har jeg ikke slått av pumpen, men kun satt den i "vifte-modus", ble fortalt at dette sirkulerte væske og holdt den i gang - og var anbefalt.

Har ikke lest meg opp på ren viftefunksjon, men vil anta at væsken da IKKE sirkulerer. Ved avfukting-modus vil væsken sirkulere, og luften inne tørkes og kjøles ned litt.

Lenke til kommentar

Det blir på en måte en "teoretisk" tall, men jeg skjønner hva du mener. Det innebærer at tilført effekt også går lavere ned og kan medføre mindre start og stopp.

 

Min erfaring med min pumpe er at av og på skjer sjelden, hos meg. Typisk kan det skje med kalde netter og varme dager, men da av og på en gang i døgnet. 

 

Det jeg mener er at utedelen stopper (og dermed kjøle/varme funksjon), ikke innedelen. Vifta i innedelen kan surre og gå fordi om utedelen har stoppet. Hos meg er det bare når det blir alt for varmt og den står på "heat" at vifta i innedelen stopper, og da har utedelen stoppet for lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...