Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Da ligger det an til å bli en Panasonic - den som er avbildet på høyre side på bildet.

(Ser at bildet er 90 grader vridd - beklager dette)

 

Hvis ingen her inne har dårlig erfaring eller andre invendinger mot denne pumpa?

 

Jeg skulle få den for 20k inkludert montering.

App-styring ville koste 1000kr og bestod av en "plugg" som enkelt kunne ettermonteres hvis jeg ønsket det. Dropper det inntil videre.

 

post-268618-0-69446300-1533551421_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer på er, hva er det som skiller nevnte varmepumpe fra et såkalt "flaggskip" som montøren snakket om på befaringen?

Er det støynivået det går på?

 

Han viste meg ikke dette "flaggskipet" siden jeg sa jeg hadde et budsjett på 20k - og det er like greit. Men jeg lurer på hva annet en slik "flottere" og dyrere modell kan gi meg som ikke denne kan?

Lenke til kommentar

Kan anbefale Daikin Synergy.

 

Kraftig knallpumpe med appstyring, og meget stillegående: https://www.daikin.no/produkt/synergi-r-32-7-2kw/

 

Fikk denne for 22k ferdig montert og er storfornøyd!

Er det noe annet godt som kommer ut av denne enn av andre?

 

Det virker som en veldig bra pumpe, men jeg hører de samme ordene fra andre som kun har betalt 15k for sin :)

 

Selv om det kanskje virker slik er ikke pris det viktigste for meg.

Irritasjonsmomenter er det viktigste - derfor jeg spør og graver litt i "hvorfor ditt og hvorfor datt".

 

Jeg tipper at jeg overdriver det hele, og kommer til å bli veldig fornøyd uansett jeg :l

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som nevnt er støy et irritasjonsmoment så jeg synes du bør dra på demosenter og faktisk høre på dem før du bestiller.

Har en kompis som kjøpte gulvmodell Mitsubishi i fjor og den støyer endel innvendig, har ikke hørt utvendig. En annen kompis har en gammel Daikin gulvmodell og den er langt mer stillegående, men heller ikke her har jeg hørt utedelen. Så har jeg en tredje kompis som kjøpe Misubishi veggmodell i vinter, og den gikk relativt stille men var utrolig stor/diger/klumpete der den hang midt på veggen.

Prisen/tilbudet du har fått er vel sånn midt på treet.

Personlig ville jeg valgt en gulvmodell om jeg skulle ha ny - mye penere, og bedre med varme på gulv/langs gulv som kan blåses i alle himmelretninger.

Lenke til kommentar

Er det noe annet godt som kommer ut av denne enn av andre?

 

Det virker som en veldig bra pumpe, men jeg hører de samme ordene fra andre som kun har betalt 15k for sin :)

 

Selv om det kanskje virker slik er ikke pris det viktigste for meg.

Irritasjonsmomenter er det viktigste - derfor jeg spør og graver litt i "hvorfor ditt og hvorfor datt".

 

Jeg tipper at jeg overdriver det hele, og kommer til å bli veldig fornøyd uansett jeg :l

 

 

Grunnen til at jeg gikk for denne var på grunn av den gode prisen jeg fikk.

Det er jo en toppmodell.

Andre tar gjerne 30K for denne ferdig montert og med appstyringsmodul.

 

For meg er det viktig at den er kraftig, strømgjerrig, stillgående og med mulighet for appstyring / støtte for IFTTT.

 

 

Har ikke merket noe økt forbruk fra sommeren ifjor når jeg ikke hadde pumpe. (ser jo eksakt i hafslund sin app)

Nå har den stått på stått på autokjøl og 21 grader hele sommeren mellom 07-22 og bare luftrenser 22-07. 

Merker ikke at den står på med tanke på støy og herlig inneklima :)

 

Luftrenserer virker faktisk veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 Slipper man å tørke støv da?

Nope, er vel mest en gimmick med like dårlig funksjon som luftrensere flest. Men noe støv legger seg naturligvis i filteret, men på lukt osv. er det dårlige greier.

Lenke til kommentar

Da ligger det an til å bli en Panasonic - den som er avbildet på høyre side på bildet.

(Ser at bildet er 90 grader vridd - beklager dette)

 

Hvis ingen her inne har dårlig erfaring eller andre invendinger mot denne pumpa?

 

Jeg skulle få den for 20k inkludert montering.

App-styring ville koste 1000kr og bestod av en "plugg" som enkelt kunne ettermonteres hvis jeg ønsket det. Dropper det inntil videre.

 

attachicon.gifvarmepumpe.jpg

Jeg har ikke erfaring med denne pumpa, men ser det er fjorårets modell. Nå vet jeg ikke hva som er nytt av året, men jeg ville ha undersøkt litt mer før kjøp. Det er heller ikke toppmodellen som jo er HZ og VZ-serien med høyere virkningsgrad.

 

HZ25-TKE får du for 14.000,- online + montering på 5-6K. Den har marginalt lavere maks effekt, men høyere virkningsgrad. Det er også 2018-modellen  :)

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt med meg en del av det dere har skrevet her til forhandler - og jeg har kverulert litt for å finne ut av ting :)

 

Det var ikke mulig hos dem å komme ned for demonstrasjon eller testing av diverse pumper - forhandler var riktignok så sikker i sin sak på at denne pumpa ville oppfylle mine krav, både når det kom til funksjonalitet og nevnte irritasjonsmomenter, at jeg skulle få bytte den gratis til en annen modell hvis jeg ikke ble fornøyd :)

 

Så da får jeg jo egentlig et eget demosenter her hjemme i stua :)

Jeg godtok dette og får pumpa innstallert allerede til fredag. Jeg er bortreist når den monteres og får ikke testet den før om 2-3 ukers tid.

Skal gi tilbakemelding her når den tiden kommer :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvilken Toshiba-modell er dette?

 

Vi planlegger å innstallere varmepumpe. Huset er ca 90 m2 fordelt på to etasjer, men innedelen skal stå i den øverste etasjen. Det viktigste kriteriet er lav støy (ute og inne), og da anbefalte selgeren en Thosiba Daisekai Polar 35. Men når jeg søker etter denne på Google, kommer den opp som ei av de pumpene som støyer mest. Noen her som har erfaring med den?

 

Jeg driver en varmepumpebedrift og vi selger hovedsakelig Daikin og Toshiba, men kan i utgangspunktet selge hva som helst. Vi har solgt Panasonic, Mitsubishi, Fuji Electric og Fujitsu tidligere, men faset samtlige ut etter hvert pga. reklamasjoner. Årsaken til at vi har landet på Daikin og Toshiba er utelukkende pga. kvalitet. Vi har reparert på tusenvis av pumper, og vi ser at de pumpene som trenger desidert minst reparasjon er disse to merkene. Andregenerasjons Panasonic og Mitsubishi har vi demontert i fleng, mange også innenfor garantitiden (heldigvis ikke montert av oss), uten at jeg skal komme med bastante påstander om deres nyeste modeller - det er enda for tidlig å si noe om levedyktigheten deres nå. 

 

Toshiba er noe mer støyete enn de fleste andre pumper i dag, samt at innedelene er mer ruvende og har glansbehandlet deksel, så de reflekterer mye lys. Utover dette er det lite negativt man kan ta Toshiba på. 

 

Polar 35 er noe mer støyete enn andre modeller i dagens marked, men i min erfaring er det ikke den mekaniske støyen som er problemet, det er vel heller mer luftstøy av den, til tross for at den angivelig slår ut høyere på dB(A)-skalaen som ekskluderer luftstøy fra målingene. Selve pumpa er fantastisk. Vi monterte en 25 (6,5 kW) hos min mor som har et hus på kun ett plan og som er hele 170 kvm stort. Huset er formet i en 90-graders vinkel med to like lange sider, hvor pumpa står i den ene enden (stua) og soverommet hennes er helt i andre enden. Hun får faktisk varme hele veien inn på soverommet sitt om vinteren, utrolig nok. I forkant av monteringen forklarte jeg henne at hun ikke kunne forvente at dette skulle skje, men jeg tok visst feil der. 

 

For øvrig holder jeg til i Tromsø, dersom noen skulle lure. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, artig - fyren som monterte min Mitsubishi varmepumpe fortalte at nettopp Mitsubishi var det merket han var minst borti med feil, selv om han kun solgte Daikin i sitt eget firma. Han fortalte samtidig at mange varmepumpefirmaer var veldig missfornøyd med at for eksempel Elkjøp solgte disse så billig inkl montering.

 

Men det er klart, kanskje han bare var hyggelig. Men kompisen hadde service på sin Mitsubishi varmepumpe i sommer og fyren som utførte servicen sa rett ut at dette var en av de bedre pumpene kvalitetsmessig - selv om det firmaet heller ikke førte Mitsubishi varmepumper. Antagelig bare for å være hyggelig....

 

Men jeg skjønner selvfølgelig at dere synes de varmepumpene dere fører er de beste. Skulle bare mangle!

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, artig - fyren som monterte min Mitsubishi varmepumpe fortalte at nettopp Mitsubishi var det merket han var minst borti med feil, selv om han kun solgte Daikin i sitt eget firma. Han fortalte samtidig at mange varmepumpefirmaer var veldig missfornøyd med at for eksempel Elkjøp solgte disse så billig inkl montering.

 

Men det er klart, kanskje han bare var hyggelig. Men kompisen hadde service på sin Mitsubishi varmepumpe i sommer og fyren som utførte servicen sa rett ut at dette var en av de bedre pumpene kvalitetsmessig - selv om det firmaet heller ikke førte Mitsubishi varmepumper. Antagelig bare for å være hyggelig....

 

Men jeg skjønner selvfølgelig at dere synes de varmepumpene dere fører er de beste. Skulle bare mangle!

 

Jeg ser hvor du vil hen, og det kan godt hende de sa det og oppriktig mente dette. Forskjellige firma har forskjellige erfaringer. Vi holder til i Tromsø, så varmepumpene får virkelig kjørt seg i vinterhalvåret (ja, det er faktisk vinter fra oktober til mai her), og det er gjerne da man ser hvilke merker som skiller seg ut. Mitsubishi Norge har ringt meg mange ganger for å få oss på laget for å selge for dem etter vi slutta å selge Mitsubishi i 14/15, hvorpå de forklarer at det ikke er de som selger til kjedene som Elkjøp og Coop Obs Bygg, men at det parallellimporteres fra utlandet og inn til kjedene direkte. De får derfor ikke gjort noe med det. Disse pumpene kommer uten "nordisk programvare", som vil si at de ikke yter bra når kulda setter inn. Det er gjerne på disse modellene at vi finner hull i kompressoren, men det er akkurat samme mekaniske deler på disse som de som selges direkte av Mitsubishi Norge.

 

Den nyere modellen, Kaiteki, kjøper Coop direkte fra importør nå, og der ble jeg fortalt at de har en vanvittig dårlig rabattsats, slik at de nok går i null i beste tilfelle på salg av denne modellen. Å konkurrere på pris med dem nå er ingen problem - faktisk satte jeg Kaitekien i vår priskalkyle for å regne hva vi må ha for den for å få det samme som vi tjener på de andre pumpene, og det er utrolig nok samme prisen som Coop skal ha for den.

 

Vi har vår erfaring herfra vedr. Mitsubishi, og med den erfaringa kom også avgjørelsen med å slutte å føre det merket. Det kan godt hende at andre forhandlere både her og andre steder i landet har en annen erfaring, men når vi har regionsmøter eller treffer på andre i bransjen er det ofte gjengangere det snakkes om. 

 

Jeg tjener ingenting på å overbevise deg om det ene eller det andre, jeg forklarer bare hva min erfaring er. Gjør med det hva du vil :) 

Lenke til kommentar

Mitsubishi Norge har ringt meg mange ganger for å få oss på laget for å selge for dem etter vi slutta å selge Mitsubishi i 14/15, hvorpå de forklarer at det ikke er de som selger til kjedene som Elkjøp og Coop Obs Bygg, men at det parallellimporteres fra utlandet og inn til kjedene direkte. De får derfor ikke gjort noe med det. Disse pumpene kommer uten "nordisk programvare", som vil si at de ikke yter bra når kulda setter inn. Det er gjerne på disse modellene at vi finner hull i kompressoren, men det er akkurat samme mekaniske deler på disse som de som selges direkte av Mitsubishi Norge.

 

 

Finner dessverre ikke bruksanvisningene som fulgte med min Mitsubishi varmepumpe (kjøpt på Elkjøp), men ser på nett at jeg har samme modellbetegnelse på både ute og inne-del som den norske bruksanvisningen viser.

 

Hadde vært fint om du kunne vise til noe litt mer konkret enn bare synsing om dette - at Mitsubishi modellene for eksempel Elkjøp selger, ikke er forberedt for klimaet i Norge - og yter dårlig her.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner litt mer av disse "nordisk modell" utsagnene.

 

Ser at den norske hovedimportøren av Mitsubishi varmepumper skriver:

 

 

 

Man skal være skeptisk til å kjøpe modeller utenfor vårt autoriserte forhandlernett, da disse kan være uten nordisk software og uten varmestav. Velg en autorisert forhandler fra Mitsubishi Electric – velg trygghet!

 

https://www.miba.no/kaldtvaer/

 

Samtidig skriver Elkjøp:

 

 

 

Effekt: Mitsubishi Electric FH 35 er en av de mest solgt varmepumpene i Norden og er tilpasset bruk i nordisk klima. Hyper Heating funksjonen gjør den effektiv med til -25 °C. Varmepumpen kan også brukes som aircondition om sommeren.

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/varmepumpe/MSZFH35VEE1/mitsubishi-electric-varmepumpe-fh35

 

Dette er jo bare klassisk oppførsel av hovedimportør når de får konkurranse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...