Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av varmepumpe


Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at utedelen stopper (og dermed kjøle/varme funksjon), ikke innedelen. Vifta i innedelen kan surre og gå fordi om utedelen har stoppet. Hos meg er det bare når det blir alt for varmt og den står på "heat" at vifta i innedelen stopper, og da har utedelen stoppet for lenge siden.

 

Ok, kan ikke si at jeg har opplevd at innedelen ikke blåser varmluft når den er i gang. Men kan jo hende at det skjer.

 

Jeg ser problemstillingen, men jeg tror allikevel at tanken om litt headroom allikevel har noe for seg, med tanke på levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip

 

En av/på pr. dag er innafor ;)

Ellers går det helt greit å sette temperatur i feks. kjølemodus og bare la den stå slik. Altså justere gradene fremfor å slå den av/på.

 

*snip

Hva skjer om man ikke er veldig flink til å opprettholde dette, ved feks å skru den av og på 5 ganger daglig gjennom sommeren, vet du?

Og hva gjør man for å fikse det som "ødelegges"?

 

Er usikker på hva hoteller i diverse varme strøk benytter på rommene sine, men jeg har erfart rundt om kring i asia at de der benytter varmepumper - som blir slått av og på hele tiden ettersom den som leier rommet flyr inn og ut.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt på varmepumpen på kjøling, døgnet rundt siden begynnelsen av juni, bare regulerer tempen litt opp før leggetid.

 

Det er veldig deilig inne, har en datter med pollenallergi og hun er meget fornøyd med luftkvaliteten.

 

Har tidligere bestandig åpnet alt av vinduer og verandadører, litt klaus nesten det vi har innført i sommer på grunn av varmen. Men tror dette er noe vi kommer å fortsette med, ikke en jævla flue  :D  

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Har booket befaring fra to forskjellige steder nå - ønsker å se om det er noe forskjell hva de kan tilby, inkludert priser.

 

Det jeg er redd for når jeg skal handle noe slikt er at jeg får et produkt som ender opp som et irritasjonsmoment.

 

Masse nyttig informasjon her i tråden vil avverge de største fellene.

Takk så mye for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

Du får fortelle hva det blir og hva prisen havner på. Jeg handlet min Mitsubishi på Elkjøp, kostet 15k, bestilte jeg montering via Elkjøp som kostet 5k - i tillegg kjøpte jeg et pulverlakkert pumpehus til ca 3k som jeg monterte selv. Stikk monterte jeg selv.

 

Håper du blir fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det største irritasjonsmomente ved en varmepumpe er støy. Når jeg skal ha ny skal både inne og utedel sjekkes nøye i virkeligheten. Tallene som oppgis fra produsent kan man ikke stole på.

Lenke til kommentar

Hos meg har det vært 40+ i leiligheten frem til 18 på kvelden når sola har forsvunnet - da blir det plutselig kjølig og behagelig når jeg åpner verandadøra.

 

Bruker jeg da pumpa "feil" om jeg skrur den av om kvelden? Det føles jo rimelig opp-ned å la den fortsette å gå når døre står på vidt gap rett ved siden av?

Har du ingen form for solskjerming, eller blir det 40 grader likevel?

 

Det er forøvrig riktig "ryggmargsrefleks" at det er feil å la VP gå med døra åpen, det blir å kjøle for kråkene hvis det er varmere ute enn du ønsker inne. Men hvis det er kaldere ute enn inne vil jo VP ikke gå siden den føler på temperaturen i rommet.

 

Naboen til min mor har nok valgt en VP som ikke klarer å regulere langt nok ned i effekt nå på sommeren - det er ekstremt irriterende å høre på en utedel som starter og stopper hvert fjerde minutt. På større kommersielle varmepumper for vannbårne anlegg dimensjonerer vi akkumulatortanken for minimum 20 min. gangtid på VP, da blir i hvert fall ikke levetid på kompressor kortet ned noe særlig pga. veldig mange start og stopp.

Lenke til kommentar

Utedelen bør plasseres på den delen av huset det ikke er folk, om mulig

 

Dette kan muliggjøres, og er en prioritet.

 

Har du ingen form for solskjerming, eller blir det 40 grader likevel?

 

Det er forøvrig riktig "ryggmargsrefleks" at det er feil å la VP gå med døra åpen, det blir å kjøle for kråkene hvis det er varmere ute enn du ønsker inne. Men hvis det er kaldere ute enn inne vil jo VP ikke gå siden den føler på temperaturen i rommet.

 

Naboen til min mor har nok valgt en VP som ikke klarer å regulere langt nok ned i effekt nå på sommeren - det er ekstremt irriterende å høre på en utedel som starter og stopper hvert fjerde minutt. På større kommersielle varmepumper for vannbårne anlegg dimensjonerer vi akkumulatortanken for minimum 20 min. gangtid på VP, da blir i hvert fall ikke levetid på kompressor kortet ned noe særlig pga. veldig mange start og stopp.

 

Hele stue og kjøkkenveggen er dekket med inne-persienner. Dette er ikke rare solskjermingen, men rundt 20-30% av varmen stoppes her. Litt trist å oppholde seg innendørs i mørket når været på utsiden er fantastisk.

Jeg har veranda langs hele denne veggen, og så fort jeg åpner vinduer og verandadøren stiger temperaturen drastisk i leiligheten grunnet i at den blir stekende varm.

 

Ja, det er kanskje bedre å justere inn gradene på en slik måte at den "nærmest stopper" hvis verandadør/vinduer åpnes fremfor å slå den av. Hvis dette er bedre for helsa til pumpa gjør jeg det slik - og hvis energiforbruket da er minimalt er det ok.

Jeg vil jo gjerne at den skal leve så lenge som mulig :)

 

Jeg skal ha et høyt fokus på det du og flere sier ang. en pumpe tilpasset bruken for å minimere start/stopp.

Lenke til kommentar

3 måneder i strekk nå med klin likt vær hver dag - dårlig søvn i lang periode og energitapping av varmen som har tatt livet av en del fritidsaktiviteter har gjort meg "lettere sleten".

Litt irriterende at jeg har begynt å tenke på dette først nå, men det er vel aldri for sent. Og, hvis slike sommere ikke kommer tilbake får jeg uansett en flott vinteroppvarming i leiligheten - noe som også har vært et irritasjonspunkt de seneste årene.

 

Vinn vinn detta!

 

Gleder meg :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med å ta steget Countryman! Jeg tok steget før forrige vinter og angrer på at jeg ikke har gjort det før! Når du skal velge pumpe fikk hvertfall jeg fortalt at det kunne være lurt å overdimensjonere litt for å senke støy og for at det skal bli mindre belastning. Dette kan jo selvsagt være noe de sier for å selge en dyrere modell. Jeg tok kontakt med flere selgere og endte opp med ACsenteret. Her gikk jeg for en Fujitsu 09LZ som nok er litt i kraftigste laget. Per dags dato varmer den opp huset som har ca 95 kvadrat i grunnflate. En del av rommene står normalt lukket, så jeg vil anslå at den står for oppvarmingen av omtrent 65 kvadrat. Den jobben fikser den enkelt, og det er sjelden vifta trenger å gå for fullt. Prisen kom på 19000,- ink montering + elektriker for å legge opp 16A kurs. Vi har kalde vintere hos oss og det er en viktig faktor å ta med i beregningen. Altså hvor effektiv den er ved for eks -15 grader og -25 grader. Den fungerer også utmerket nå om dagen når det er +30 grader. 

Normalt står den på døgnet rundt, og det er kun temperaturen som blir justert. Den har en egen funksjon som setter ned temperaturen etter en stund etter at den ikke har detektert bevegelse. Deretter skrur den opp igjen når den detekterer bevegelse igjen. Det er en fin funksjon for å senke temp når man er på jobb eller sover. Det er ikke anbefalt å skru den av når man for eksempel reiser på jobb, da den vil bruke mye mer energi på å varme opp det tapte enn å bare holde jevn temp. Mener selgeren sa at det var testet og bevist at å senke temp med 3 grader var mest energisparende. Når den må ta igjen for eksempel ti grader jobber den også veldig tungt. 

 

Selgeren sa også at man kunne kjøpe en dings for å koble den til en app, men at dette var ekstrautstyr han ikke anbefalte, fordi det rett og slett ikke var nødvendig. Reiser du bort på hytta ei helg kan du skru ned til for eksempel 12 grader, og skru opp når du kommer hjem. Det er lite å spare på å trykke på appen at du skal starte den i det du reiser hjem, for det blir uansett så fort varmt at om du skrur den på full guffe når du kommer hjem er det omtrent varmt før du har rukket å bære inn fra bilen. 

 

Jeg er alt i alt megafornøyd med denne modellen, men har riktignok ingen erfaring med varmepumpe fra før. Eneste jeg kan sette fingeren på er at jeg synes designet på fjernkontrollen ser ut som den er 20 år gammel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fine saker @Panten :)

Det er slik informasjon (bruk) jeg var ute etter da jeg startet tråden og nå føler jeg meg klar for å ta steget ut i den store verden :dribble:

 

Jeg reiser på ferie om halvannen uke - håpet er at noen har tid til å innstallere den mens jeg er bortreist.

 

Denne helgen har jeg forøvrig sittet inne i en 10m2 arbeidsbu i 3 x 12timer.

Bua står 5m over bakken og sola steker konstant utenfor.

Inne i bua er det montert en skikkelig pumpe som har skapt et særdeles behagelig miljø for meg hele helgen.

Ikke bare har den kjølt, men jeg kjenner at det er en behagelig sirkulasjon i lufta også.

Fine saker.

Lenke til kommentar

Hele stue og kjøkkenveggen er dekket med inne-persienner. Dette er ikke rare solskjermingen, men rundt 20-30% av varmen stoppes her. 

 

Det er noe persienne-selgerne påstår.  I virkeligheten hjelper inne-persienner så godt som ingen verdens ting mot varmen.  Det sier egentlig seg selv, for årsaken til at det blir så varmt inne er at vinduet varmes opp og deretter fungerer som en varmeovn.  

 

Jeg testede det iøvrig med 2-lags plissègardiner og målte i beste fald en reduksjon på 0,5 grader inne.  Vinduet blir iøvrig mye varmere og dem varmer da også opp huset i lengere tid.  Jeg brukte iøvrig et termisk kamera til å følge med på det.  Jeg snakkede også med et par som hadde kjøpt presis samme huset som meg og de hadde brukt 150K på inne-persienner, men kunne ikke rapportere om noe fall i inne-temperatur i forhold til temperaturene hos meg.  De ble rett og slett lurt og skulle ha brukt pengene på A/C istedet. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i dette.

Når sola steker ned på stuegulvet fungerer dette som å ha en svær varmeovn igang.

 

I mitt tilfelle vil hele kjøkkenet og stuegulvet dekkes av sol. Skal love deg at persiennene er med på å stoppe noe av denne varmen,selv om vinduet i seg selv blir varmere med persiennene nede.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hva skjer om man ikke er veldig flink til å opprettholde dette, ved feks å skru den av og på 5 ganger daglig gjennom sommeren, vet du?

Og hva gjør man for å fikse det som "ødelegges"?

 

Er usikker på hva hoteller i diverse varme strøk benytter på rommene sine, men jeg har erfart rundt om kring i asia at de der benytter varmepumper - som blir slått av og på hele tiden ettersom den som leier rommet flyr inn og ut.

Jeg snakket med en kjølemontør om dette i forbindelse med feil på min varmepumpe. Han mente det beste var å aldri slå av pumpen. Mener det var fordi varmepumpa kjører en del selvsjekk og slikt under oppstart som sliter mye. Forskjellen på "syden-airconditioner" og ei moderne varmepumpe er at varmepumpa regulerer seg trinnløst opp/ned fra 0-100% etter behov (kalles vel inverter?), der null betyr at utedelen stopper opp. Billige AC er ofte bare on/off. noe som betyr at den regulerer satt temperatur med å enten kjøre utedel 100%, eller slå av utedel, innedelen har jo bare vifta som mekanisk del. På en slik AC vil det ikke være noe forskjell om det er du som kutter strømmen med fjernkontrollen eller om den kutter selv pga oppnådd temperatur.

 

Jeg løser dette ved å sette temperaturen såpass lavt at den ikke produserer noe varme om sommeren. Kjøledelen bruker jeg sjelden  :)

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...