Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Noen tips om hva som er de beste/bedre micro-ATX kabinettene ift. 

- Asus Gene Z390 hovedkort m-atx

- god luftflyt

- Bruk av AIO på 9900K CPU (min. 2x120)

- Luftkjølt non-blower 1080Ti (Aourus) - dumper luft i kassa

- Seasonic Platinum PSU (størrelse?)

- Innebygd viftekontroll?

- Plass til et par 2,5" SSD og kanskje 1 3,5" HDD (siste ikke must)

- Stillegående

 

 

 

RAM:

Samt hva er raskeste og beste 2x16GB DDR4 med lavest/strammest mulig timing? Er det noe poeng å gå over 4266Mhz ift. minnekontroller på 9900K og ytelsesforbedringer etc? Hvilke brikker kan man spare mest penger på å klokke opp til dette? Hva er laveste frekvens jeg bør gå for? 3200 med C14?

 

Finnes det noen 2x32GB DDR4 som ikke koster skjorta og har god ytelse?

Hvorfor skal du ha så mye minne? Hva slags bruksområder har du? Gamingpc og serverpark i kombi? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kan være greit å senke forventningene for maksfart litt med 2x16. Har du flaks så går 4000-ish. Men kan fort hende du må litt lenger ned.

 

2x32GB med kurant pris er i praksis helt umulig å få til foreløpig. For tidlig enda - men det er på vei. Det fins jo noen rare brikker med dobbel høyde (som... oppfører seg som om de var 2 brikker i en - med de ulemper det gir for hastighet.)

 

Bør ikke være noe problem med størrelse på strømforsyning, men det *kan* være en ide å se på hvilke alternativer som fins. Bla. så har jo Silverstone noen veldig gode SFX-L strømforsyninger, og det man sparer av plass kan være kjekt å ha i et trangt matx-kabinett.

 

Men hvorfor ikke gå "helt" ned på mitx?

Lenke til kommentar

Man må ikkje ha lite kabinett, selv om hovedkortet er litt kortere enn atx. Lite kabinett betyr varmere komponenter, og det ønsker man ikkje, med mindre man må ha et lite "lan" kabinett.

 

Store maxitower kabinetter krever jo også flere vifter, eller vifter som spinner raskere for å kunne flytte nok volum også da. Fractal Meshify C TG er jo ikke så stort kabinett, men man har muligheter for greie temps.

Lenke til kommentar

Man må ikkje ha lite kabinett, selv om hovedkortet er litt kortere enn atx. Lite kabinett betyr varmere komponenter, og det ønsker man ikkje, med mindre man må ha et lite "lan" kabinett.

Godt poeng, da går jeg for vanlig størrelse kabinett uansett. 

 

 Jeg så Nizzen hadde 4266Mhz på 2x16 så tenkte å gå for de samme brikkene evt.

 

Cowboystrekk:

Fordi jeg ikke gidder å ha flere PCer og trenger minne til VM labbing osv. Når jeg kjøpte X58 med 12GB i jan 2009 så angret jeg på at jeg ikke gikk for full 24GB senere. Så tenkte å gå maks denne gangen evt.

 

Men blir det dobbelt så dyrt med 2x32 som 4x16 så dropper jeg det :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke riktig og det vet du. Det er klart det er flere muligheter på et større kort. Flere pcie, flere dimms, flere m.2, u.2, flere Sata, flere onbord brytere, større utvalg, oftest bedre vrm .. for å nevne noe.

Det var ikkje det jeg skrev :)

 

Er jo ingen bakdeler med å ha et gene i et atx kabinett...

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig og det vet du. Det er klart det er flere muligheter på et større kort. Flere pcie, flere dimms, flere m.2, u.2, flere Sata, flere onbord brytere, større utvalg, oftest bedre vrm .. for å nevne noe.

 

For noen er overklokkings potensiale for CPU og RAM viktigere enn de tinga der.

Lenke til kommentar

Mulig 9900K vil skille seg ut litt på dette men det viser nøyaktig det samme resultatet som jeg har fra mitt luffokuserte bygg fra 2009 som jeg nå skal bytte ut, and it has served me well for 10 years.

 

 

Det var forøvrig i 2009 jeg gikk fra vannkjøling (custom, ikke AIO) og tilbake til luftkjøling med utelukkende Noctua på alt. 

 

Hadde de bare laget en D15 Black Edition :p

 

Liker AI overklokkingen til Asus.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For noen er overklokkings potensiale for CPU og RAM viktigere enn de tinga der.

Ja det er jo greit. Da vil jeg vel nesten tørre påstå at samtlige verdensrekorder i OC er utført på atx/eatx pga bedre vrm og øvrige funksjoner (f.eks spenning readouts). :)

 

Men det var ikke dette som var poenget mitt. Samma det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er jo greit. Da vil jeg vel nesten tørre påstå at samtlige verdensrekorder i OC er utført på atx/eatx pga bedre vrm og øvrige funksjoner (f.eks spenning readouts). :)

 

Men det var ikke dette som var poenget mitt. Samma det..

 

Asus Gene har sinnsykt bra vrm, og alt annet er bra på det kortet. Rett og slett en kraftpakke av et hovedkort i liten forpakning. Eneste korta som er litt bedre i teorien er Apex og evga dark. Disse er også dyrere. Så om man ikkje trenger mere enn 1x pci-e x16 slot (som de aller fleste ikkje trenger), så er Gene det ultimate hovedkortet. Som bonus får du den beste biosen på markedet. Ganske mange verdensrekorder er satt med akkurat z390 gene med Ln2. :)

 

Tror kanskje vi snakka forbi hverandre, og mente 2 forskjellige ting.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig 9900K vil skille seg ut litt på dette men det viser nøyaktig det samme resultatet som jeg har fra mitt luffokuserte bygg fra 2009 som jeg nå skal bytte ut, and it has served me well for 10 years.

 

<snip>

 

Det var forøvrig i 2009 jeg gikk fra vannkjøling (custom, ikke AIO) og tilbake til luftkjøling med utelukkende Noctua på alt. 

 

Hadde de bare laget en D15 Black Edition :p

 

Liker AI overklokkingen til Asus.

<snip>

:)  :thumbup: 

Er jo nesten så man får lyst å klokke/tweake litt igjen.  :grin: 

(Godt å se en kvalitetstråd innimellom) :thumbup:

 

Edit:

Har vel landet på samme konklusjon som deg Theo angående vannkjøling.

Custom loops var gøy, men etter ett par/tre lekkasjer pga sprekte reservoarer og tette CPU-blokker.. ha'kke tid til dette.

AIO er mest for "looks" og "coolness" (pun intented). 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...