Gå til innhold

Nå kommer «sportsbil»-utgaven av Nissan Leaf. 2019-modellen får større batteri


Anbefalte innlegg

Det store spørsmålet er hvorvidt denne får aktivt kjølt batteri. Hvis de unnlot å si noe om det så er det vel usannsynlig at de holder inne en positiv overraskelse..?

 

Ellers så lurer jeg på hva de mener med elektriske bremser. Hvilken mekanisme er det snakk om? Kraftigere regenerering, eddy current bremseskiver eller noe annet?

Det meste tyder på at denne får samme celler og motor som Bolt.altså LGC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nissans leder for EV Marketing, Brian Marango, sa nylig til nettstedet at denne utgaven får 200 hestekrefter (mot 142 hestekrefter i dagens utgave). Det gjøres mulig av et større batteri.

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

Det har med tilgjengelig energi å gjøre. For at en el motor skal yte best mulig er den avhengig av nok strøm. For eksempel med Tesla har de fleste bilene med dual motor (utenom performance) identiske motorer. Det er likevel litt forskjell i opplevd ytelse siden noen biler leveres med 100 kWh batteri og de minste leveres med 75 kWh. Man merker også på en elbil at bilen yter dårligere når batteriet er ned mot tomt. Større batteri gir tilgang på mer strøm, som gir bedre ytelse.

 

Hvis du tar en lyspære og kobler den til to ulike batterier vil du se at den lyser svakere med det minste batteriet.

 

En siste mulighet er at de har SW eller HW begrenset ytelsene til den vanlige bilen og lar "sportsbil utgaven" yte den klarer. At eneste forskjellen i ytelse ligger i en slags mekanisk eller software begrenset plombering.

Endret av Tullballj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Større motor? Ja det blir noe annet. Da er det parallelt med bensinbiler. En større bensinmotor gir som oftest større effekt.

 

Ei lyspære lyser ikke kraftigere hvis den får 1,5 V fra et AA-batteri i stedet for fra et AAA-batteri. Lyspæra lyser i lengre tid, men makseffekten blir den samme. At det skulle være anderledes for en elmotor synes jeg høres ut som ren svada.

Større batteri i en elbil betyr i praksis å øke antall battericeller som er koblet i parallell. Dermed vil det for det samme strømtrekket fra motor bli trukket mindre strøm per celle. Tapt energi pga indre motstand går som kvadratet av strømstyrken, altså er det svært gunstig å trekke minst mulig strøm per celle.

Lenke til kommentar

 

Sammenlign heller med større dyser som kan pumpe mer bensin inn i motoren...

Tykkere ledninger høres heller ut som større dyser ...

 

Jeg kjøper fortsatt ikke større ladekapasitet som årsak til mer effekt. Sammenlign med et vannkraftverk. Større vannmengde i dammen (f.eks ved å koble til et annet vann via en tunnel) betyr ikke større fallhøyde for kraftverket. Man kan selvsagt sette inn rør med større diameter, som gir mindre energitap i rørgata, men hvis ikke turbinen og generatoren oppgraderes vil ikke kraftverket kunne levere mere strøm.

To batterier leverer selvsagt mer strøm enn ett batteri på samme måte som 6000 battericeller leverer mer strøm og ikke minst spenning enn 4000 battericeller. Økt spenning/høyere volt = økt effekt på motoren. Når batteribanken blir 60 kwh så er det i hovedsak fordi de har satt inn flere celler.

Lenke til kommentar

 

@SeaLion, Du har selv merket med rødt i sitatet: Det gjøres mulig av et større batteri. 

Altså det er mulig med større motor pga batteriet. Et større batteri betyr ofte at det kan tappes mer watt ut av det.

Større motor? Ja det blir noe annet. Da er det parallelt med bensinbiler. En større bensinmotor gir som oftest større effekt.

 

Ei lyspære lyser ikke kraftigere hvis den får 1,5 V fra et AA-batteri i stedet for fra et AAA-batteri. Lyspæra lyser i lengre tid, men makseffekten blir den samme. At det skulle være anderledes for en elmotor synes jeg høres ut som ren svada.

Et batter består av mange celler. Et stort batteri har flere celler enn et lite batteri.

 

Så sammenligningen blir at to celler kan levere 3 volt til lyspæren istedet for 1.5 volt. Den vil lyse mye kraftigere eller rett å slett brenne ut.

 

Motorkontrolleren vil kompensere for den høyere spenningen ved å slå av strømmen 50% av tiden, så lyspæren får 3 volt 100 ganger i sekundet, og 0 volt 100 ganger i sekundet. Av-på-av-på osv. I snitt betyr det at ampæren ikke øker, selv om man har dobbelt så høy spenning - og derfor tåler motoren dette.

 

Det er ikke uvanlig at elmotoren er overdimensjonert i forhold til batteriet, slik at den ikke «brenner ut» om man leverer høyere spenning. Altså kan effekten på motoren øke av at man får større batteri.

Lenke til kommentar

 

Nissans leder for EV Marketing, Brian Marango, sa nylig til nettstedet at denne utgaven får 200 hestekrefter (mot 142 hestekrefter i dagens utgave). Det gjøres mulig av et større batteri.

 

Så hvis jeg setter på en større bensintank på bensinbilen min, så gir det bilen min flere hestekrefter? Tror ikke det ...

For Nissan Leaf har det vist seg at batteriet er en begrensende faktor når det gjelder ytelse. Med større motor må de enten ty til bedre kjøling av batteriet eller øke størrelsen på batteripakken.

Lenke til kommentar

Frodenerd: Du må nok se over avsnittet om Motorkontrolleren siden det stemmer ikke. (Det skal stå 25% i stedet for 50% om du skal få samme gjennomsnittseffekt). Du har også noe merkelig ordvalg om strøm. Det heter ikke at ampæren øker, det heter at strømmen øker. På samme måte som man sier avstanden blir lengre og ikke metern blir lengre.

 

Ellers så er det godt mulig SeaLion er klar over at større batteri kan levere høyere effekt, men at han vil ha en presisering om at motoren også må takle høyere effekt. Dvs enten ny og kraftigere motor eller at motoren yter under sitt maksimale i dagens biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers så er det godt mulig SeaLion er klar over at større batteri kan levere høyere effekt, men at han vil ha en presisering om at motoren også må takle høyere effekt. Dvs enten ny og kraftigere motor eller at motoren yter under sitt maksimale i dagens biler.

For noen år siden satte jeg inn et kraftigere (uoriginalt) batteri i min gamle Apple iPod. Det ga dobbelt så lang brukstid som et nytt originalbatteri, men musikken ble ikke avspilt fortere.

 

Hvis man setter inn et større batteri i en elbil, så skjønner jeg at rekkevidden øker. Men samtidig vil et større batteri også være tyngre, noe som vil gjøre bilen tregere, med mindre man kan pøse på mere strøm per tidsenhet, men da spises jo den økte rekkevidden opp. Elbilbatterier med lengre rekkevidde er neppe koblet slik at de gir høyere spenning (?), det vil jo bare øke faren for å brenne opp motoren (hvis den er den samme), og ytterlige minke rekkevidden.

 

I følge BilNorge (som jeg stoler mer på enn TU) vil ikke Nismo-utgaven av Leaf bli noen "sportsbil", den vil ha den samme motoren og batteripakken (40 kWh) som standard Leaf. Det eneste "sporty" er lekre emblemer, felger, farger og fartsstriper. Selvsagt er det noen som tror at fartsstriper gir fem ekstra hestekrefter, men de folkene får gjerne tro det.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Godt mulig denne Nismoen bare er pynt og chipping med ukjent betydning. Før linken din har jeg ikke lest noe annet enn TU sin artikkel om denne bilen og der står det at batterikapasiteten øker. Hvis det ikke stemmer likevel så får jeg bare trekke alle påstander basert på det.

 

Hvis man setter inn et større batteri i en elbil, så skjønner jeg at rekkevidden øker. Men samtidig vil et større batteri også være tyngre, noe som vil gjøre bilen tregere, med mindre man kan pøse på mere strøm per tidsenhet, men da spises jo den økte rekkevidden opp. Elbilbatterier med lengre rekkevidde er neppe koblet slik at de gir høyere spenning (?), det vil jo bare øke faren for å brenne opp motoren (hvis den er den samme), og ytterlige minke rekkevidden.

Et større batteri er mest sannsynlig tyngre ja, men ingen av dagens biler er så tynget av batteri at en marginal økning i batterikapasitet og vekt (lineært) vil gi samme eller redusert rekkevidde. Dagens biler tåler faktisk en ganske betydelig vektøkning før vinninga går opp i spinninga. Energi til aksellerasjon er egentlig ganske lite ved langkjøring fordi det er energi man enten får tilbake i form av regenerering eller uansett ville brukt til å overkomme luftmotstanden. Det samme gjelder stigninger. Vekt er ikke avgjørende siden det bare øker mengden regenerert energi eller energi som "brukes opp" til å overkomme luftmotstanden. For eksempel bruker Tesla model X med tung henger mer energi per km hovedsaklig på grunn av økt luftmotstand og ikke på grunn av økt vekt. Et unntak er ved småkjøring i gater med gatelys, rundkjøringer, kryss og mange andre ting som gir mye aksellerasjon og oppbremsing.

 

Motoreffekt er ikke skrevet i stein, akkurat som en og samme bensinmotor kan selges med flere motoreffekter og chippes til høyere ytelse, med fare for økte utslipp, overoppheting, økt forbruk og muligens ny avgiftsberegning etc. Det kan også gjøres kompenserende tiltak på de kraftigere modellene, som bedre kjøling.

Lenke til kommentar

Jeg tror Leaf 40+ kWh kommer til å konkurrere bra mot Tesla model 3 først og fremst på grunn av leveringstid, men også litt på grunn av andre forskjeller som pris, bakluke osv

Jeg har hørt om leveringstid på Leaf på opp mot fem måneder, mens Model S og Model X vel ligger på 3-4 måneder? Regner med at når Tesla får fart på Model 3-produksjonen så vil leveringstiden bli ganske lav der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...