Gå til innhold

14 mobiloperatører må endre markedsføringen – dette er de verste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er mest irriterende er at det står fri bruk i EU og EØS men å ringe fra Norge til eks Sverige er "ikke" fritt, dette er falsk og villedende informasjon er ikke Norge et EØS land da?? så å ringe fra EØS landet Norge til EU landet Sverige er ikke fritt, dette bør det ryddes opp i snarest!

Mener du til svensk telefonnummer eller norsk mottaker som befinner seg i Sverige?

Endret av Quickfragger
Lenke til kommentar

 

Det som er mest irriterende er at det står fri bruk i EU og EØS men å ringe fra Norge til eks Sverige er "ikke" fritt, dette er falsk og villedende informasjon er ikke Norge et EØS land da?? så å ringe fra EØS landet Norge til EU landet Sverige er ikke fritt, dette bør det ryddes opp i snarest!

Mener du til svensk telefonnummer eller norsk mottaker som befinner seg i Sverige?

Det er nettopp de tingene her som forvirrer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her er regelen: når du •roamer• i et EU/EØS-land betaler du •hjemlandets priser• for datatrafikk og samtaler/meldinger til alle •nummer• hjemmehørende i et EU/EØS-land.

 

Edit: presisering.

 

Noe som er ganske misvisende. Det er lett å forstå hvorfor folk klør seg i hodet.

 

Norge er et EØS land.

Sverige er et EU land.

 

Det er fri bruk i EU/EØS land, så fremt du ikke befinner deg i Norge og skal ringe ut av landet.

Befinner du deg i et annet EU/EØS land, så kan du ringe til Norge eller andre EU/EØS land.

Befinner du deg i Norge, så får du ikke fri bruk mot andre EU/EØS land.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest på er markedsføringen til enkelte selskaper der de hevder å være billig, eller billigere, men som man enkelt kan finne ut av via feks mobilpriskalkulatoren her på Tek IKKE er billig men ofte dyrt. Spesielt OneCall har strebet etter å fremvise seg som en billigoperatør men som egentlig er dyrere enn de fleste billigoperatørene som Chili, Telipol og Komplett.

 

Dette med roaming syns jeg er lett forståelig da reglene er de samme for alle operatørene ihh til EU direktivet. Det er kundens egen feil om han krysser grensen til inn til Andorra eller Monaco og plutselig må betale 125 000 kr pr GB (125 kr pr MB hos Telipol om jeg husker rett Edit: var ICE). Samme med skip og fly. Dette er ikke noe nytt og har vært slik i flere tiår.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det som er mest irriterende er at det står fri bruk i EU og EØS men å ringe fra Norge til eks Sverige er "ikke" fritt, dette er falsk og villedende informasjon er ikke Norge et EØS land da?? så å ringe fra EØS landet Norge til EU landet Sverige er ikke fritt, dette bør det ryddes opp i snarest!

 

Dette henger nøye sammen med det faktiske forhold, at Nordmenn flest er hjemme i Norge, og befinner seg mer sjeldent i de land som gitr gratis roaming. For deg som mobilkunde er dermed fordelen med "gratis" roaming dermed redusert, hvor mobiloperatørene må punge ut med mindre "gratis" utgifter.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer mest på er markedsføringen til enkelte selskaper der de hevder å være billig, eller billigere, men som man enkelt kan finne ut av via feks mobilpriskalkulatoren her på Tek IKKE er billig men ofte dyrt. Spesielt OneCall har strebet etter å fremvise seg som en billigoperatør men som egentlig er dyrere enn de fleste billigoperatørene som Chili, Telipol og Komplett.

 

Dette med roaming syns jeg er lett forståelig da reglene er de samme for alle operatørene ihh til EU direktivet. Det er kundens egen feil om han krysser grensen til inn til Andorra eller Monaco og plutselig må betale 125 000 kr pr GB (125 kr pr MB hos Telipol om jeg husker rett). Samme med skip og fly. Dette er ikke noe nytt og har vært slik i flere tiår.

 

Angående den siste er saken veldig grei, de fleste har en sperre på 3-500 kr, vil være naturlig om denne går på igjen neste gang du bruker opp beløpet på kort tid. Om dette ikke er mulig enkelt å greit ikke støtt roaming til idiot priser.

 

Trude på ferie i frankrike vet mindre en roaming en teleselskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er regelen: når du •roamer• i et EU/EØS-land betaler du •hjemlandets priser• for datatrafikk og samtaler/meldinger til alle •nummer• hjemmehørende i et EU/EØS-land.

 

Edit: presisering.

 

Noe som er ganske misvisende. Det er lett å forstå hvorfor folk klør seg i hodet.

 

Norge er et EØS land.

Sverige er et EU land.

 

Det er fri bruk i EU/EØS land, så fremt du ikke befinner deg i Norge og skal ringe ut av landet.

Befinner du deg i et annet EU/EØS land, så kan du ringe til Norge eller andre EU/EØS land.

Befinner du deg i Norge, så får du ikke fri bruk mot andre EU/EØS land.

Har man Telia, så er det gratis å ringe til Sverige fra Norge ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fruen brukte telefonen min til å ringe til Irland i fjor sommer, noe jeg vsr klar over at kom til å skape ekstra gebyr pga roam like home ikke gjalt hjemme siden hjemme er man ikke i "roaming". Regningen kom og prisen som forventet. Men akkurat før jeg betalte fikk jeg en melding av Telenor hvor de skrev at jeg kunne bruke telefonen i hele eu/eøs som om jeg var hjemme. Da denne meldigen var direkte missvisende og nevte ingenting om roaming ringte jeg telenor og fikk regningen redusert. Så falsk reklame er de ikke ukjent for, tar man dem i det ordner de opp da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

90% av befolkingen er idioter - når man er i Norge så er man ikke på roaming og dermed er trafikk til hverken sverige eller frankerike inkl.

 

At det er egne priser på ferjer eller fly vet jo selv datteren min på 7 år.

 

Må man bruke krefter å beskytte idiotene for seg selv hele tiden?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe som er ganske misvisende. Det er lett å forstå hvorfor folk klør seg i hodet.

 

Norge er et EØS land.

Sverige er et EU land.

 

Det er fri bruk i EU/EØS land, så fremt du ikke befinner deg i Norge og skal ringe ut av landet.

Befinner du deg i et annet EU/EØS land, så kan du ringe til Norge eller andre EU/EØS land.

Befinner du deg i Norge, så får du ikke fri bruk mot andre EU/EØS land.

 

Det er ikke min oppfattelse. Du kan vel ringe fritt innad det landet du besøker og også hjem til norske numre. Men kan du egentlig ringe i fra det landet du besøker og til et annet EU-naboland med denne "gratis" roamingen? Jeg tror ikke du har rett på det punktet. Men jeg kan også ta feil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...