Gå til innhold

Tyske Tesla-kunder må betale tilbake elbil-subsidie på nesten 40 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spørsmål til forfatter av denne artikkelen.

 

I denne saken så står det at Tesla går inn og dekker denne kostnaden mens saken pågår. Hvorfor har du skrevet at det er Tesla kundene da som må betale denne avgiften? Er det en reell mulighet at Tesla først dekker denne avgiften for sine kunder for deretter å belaste kundene igjen om de ikke vinner gjennom i sin sak?

 

Mvh

Robert Nystad

  • Liker 6
Lenke til kommentar

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

Nybilsalget bør styres av prisen på nye biler. Det blir helt feil når folk som ikke har råd til ny bil skal subsidiere veier, broer og tunneler for dem som kjører elbil gjennom skyhøye bompenger mens elbileiere kjører gratis. Det er enkelt sagt å ta fra de fattige og gi til de rike, noe som bør være helt uakseptabelt og som skaper splittelse og hat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor klage når du også kan kjøpe en elbil? Ingen som tvinger deg til å kjøpe og kjøre fossilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

Nybilsalget bør styres av prisen på nye biler. Det blir helt feil når folk som ikke har råd til ny bil skal subsidiere veier, broer og tunneler for dem som kjører elbil gjennom skyhøye bompenger mens elbileiere kjører gratis. Det er enkelt sagt å ta fra de fattige og gi til de rike, noe som bør være helt uakseptabelt og som skaper splittelse og hat.

Ta fra de fattig? For de fleste "fattig" ville det lønt seg å kjøpt en elbil. Du finner fint en elbil til under 100 tusen. Mindre vedlikehold og billigere "drivstoff".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

Nybilsalget bør styres av prisen på nye biler. Det blir helt feil når folk som ikke har råd til ny bil skal subsidiere veier, broer og tunneler for dem som kjører elbil gjennom skyhøye bompenger mens elbileiere kjører gratis. Det er enkelt sagt å ta fra de fattige og gi til de rike, noe som bør være helt uakseptabelt og som skaper splittelse og hat.

Siden når har de subsidiene blitt brukt til veier, broer og tunneler? Eneste pengene går til er å finansiere sykkelvei og annet kollektiv transport som ingen av oss nyter uansett...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

Nybilsalget bør styres av prisen på nye biler. Det blir helt feil når folk som ikke har råd til ny bil skal subsidiere veier, broer og tunneler for dem som kjører elbil gjennom skyhøye bompenger mens elbileiere kjører gratis. Det er enkelt sagt å ta fra de fattige og gi til de rike, noe som bør være helt uakseptabelt og som skaper splittelse og hat.

Ta fra de fattig? For de fleste "fattig" ville det lønt seg å kjøpt en elbil. Du finner fint en elbil til under 100 tusen. Mindre vedlikehold og billigere "drivstoff".

Det kan du ikke mene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

Nybilsalget bør styres av prisen på nye biler. Det blir helt feil når folk som ikke har råd til ny bil skal subsidiere veier, broer og tunneler for dem som kjører elbil gjennom skyhøye bompenger mens elbileiere kjører gratis. Det er enkelt sagt å ta fra de fattige og gi til de rike, noe som bør være helt uakseptabelt og som skaper splittelse og hat.

Siden når har de subsidiene blitt brukt til veier, broer og tunneler? Eneste pengene går til er å finansiere sykkelvei og annet kollektiv transport som ingen av oss nyter uansett...

Ja, og de fattige betaler jo for så mye mye flotte veier.

 

Hehe, komisk at folk kan klage også når noe er avgiftsfritt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

Nybilsalget bør styres av prisen på nye biler. Det blir helt feil når folk som ikke har råd til ny bil skal subsidiere veier, broer og tunneler for dem som kjører elbil gjennom skyhøye bompenger mens elbileiere kjører gratis. Det er enkelt sagt å ta fra de fattige og gi til de rike, noe som bør være helt uakseptabelt og som skaper splittelse og hat.

Ta fra de fattig? For de fleste "fattig" ville det lønt seg å kjøpt en elbil. Du finner fint en elbil til under 100 tusen. Mindre vedlikehold og billigere "drivstoff".

Det kan du ikke mene?

Det er riktig. Tror mange undervurderer hvor billige de er.

 

Og hvis det skaper slittelse og hat tror jeg heller hatet er der fra før og at grunnen er funnet i etterkant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Hvorfor må avgifter senkes på vanlige biler når poenget er at alle skal kjøpe elektrisk?

Nybilsalget bør styres av prisen på nye biler. Det blir helt feil når folk som ikke har råd til ny bil skal subsidiere veier, broer og tunneler for dem som kjører elbil gjennom skyhøye bompenger mens elbileiere kjører gratis. Det er enkelt sagt å ta fra de fattige og gi til de rike, noe som bør være helt uakseptabelt og som skaper splittelse og hat.

Nybilsalget bør IKKE justeres av nybil prisen, siden det er mye billigere å bygge forurensende trege dieselbiler enn elbil.

"Fattige" kan kjøpe seg rimeligere brukte elbiler, riktig nok med mindre plass og rekkevidde enn Tesla. Men om ingen kjøper Tesla nå blir det ikke mange brukte på markedet.. (sorry hvis dette var komplisert logikk)

 

Og link til billige elbiler:

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&price_from=40000&price_to=170000&sort=2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordeler til elbiler er jo fordi elbiler er ikke så gode enda. Altså objektivt vil elbiler bli bedre som biler for alle unntatt de som vil ha motorlyd og gir. Så da vil det ikke være noe poeng i fordeler til elbiler, fordi folk vil naturlig velge dem uansett. Eller kanskje bare fossilbiler blir forbudt?

 

Liksom noen som har sett subsidier for el-tog? Finnes ikke det, men det er ingen som lurer på om de kanskje skulle kjøpt et diesel-tog liksom. El-tog er jo bare en selvfølge. Slik blir nok elbiler og. Så støtteordning er for å gjøre overgangen raskere. Og da vil naturligvis støtte forsvinne gradvis over tid. Med mindre som foreslått over at regjeringen bare bestemmer seg for at vi skal ha mye lavere avgiftsnivå. Fordi om alle har elbiler, og elbiler har lavt avgiftsnivå så blir det jo det det i praksis er. Derimot virker jo det rimelig usannsynlig. Vil bety en stor reduksjon i inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du visste hvor mye av jernbanenettet i Norge som kun blir kjørt med diesel lokomotiv, så ville du trukket tilbake den sammenligningen...

 

Kun 53 % av jernbanenettet i Europa er elektrisk. Resten går på diesel.

JA det finnes mange eldre jernbanelinjer som ikke er elektrifiserte og dermed går på diesel. Det finnes mye diesel i en del land som England. Det vet jeg. Det var heller ikke poenget mitt. Når folk bygger nytt, kjøper nytt. Bygger de da nye jernbanelinjer uten strøm og bestiller flunkende nye dieseltog? Eller går de for elektrifiserte linjer med tog som går på strøm? Linjene i Norge i sentrale strøk og mye trafikk er elektrisk. Linjer med mindre trafikk, lengre ute i distrikter er diesel.

Lenke til kommentar

Alle har ikke mulighet til å lade EL-bilen og da er det ikke mulig å ha ELbil..

Det første de kan gjøre nå er å starte med halv bomavgift i hele landet og varsle at i 2020 så vil de innføre 15% moms på ELbiler

 

Det er i såfall et fåtall som bor i de store byene og da nyter du alerede godt av et bra kollektiv tilbud.

Lenke til kommentar

 

Hvis du visste hvor mye av jernbanenettet i Norge som kun blir kjørt med diesel lokomotiv, så ville du trukket tilbake den sammenligningen...

 

Kun 53 % av jernbanenettet i Europa er elektrisk. Resten går på diesel.

JA det finnes mange eldre jernbanelinjer som ikke er elektrifiserte og dermed går på diesel. Det finnes mye diesel i en del land som England. Det vet jeg. Det var heller ikke poenget mitt. Når folk bygger nytt, kjøper nytt. Bygger de da nye jernbanelinjer uten strøm og bestiller flunkende nye dieseltog? Eller går de for elektrifiserte linjer med tog som går på strøm? Linjene i Norge i sentrale strøk og mye trafikk er elektrisk. Linjer med mindre trafikk, lengre ute i distrikter er diesel.

Men det er jo kanskje ett godt poeng då? At så lenge det er billigere å drifte diesel tog linjer, vil det ikke bli elektrifisert.

Og det vil vel også gjelde for nye linjer også, ettersom det sikkert er ganske mye dyrere å bygge elektriske tog linjer enn "diesel tog linjer". Strøm er jo heller ikke nødvendigvis mye billigere enn diesel i andre land.

 

Kommentaren til bzzlink er interessant som ett eksempel på at 100% elektrifisering er utfordrende om en ikke har el-goder (les:økonomisk støtte).

 

PS: Har ingen kilder for å støtte kommentaren min, tenker kun høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...