Gå til innhold

Tyske Tesla-kunder må betale tilbake elbil-subsidie på nesten 40 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er i såfall et fåtall som bor i de store byene og da nyter du alerede godt av et bra kollektiv tilbud.

Ikke bare i byene og kollektivtilbudet er langt fra bra, om du skal ut av byen

 

Jeg kan ta buss til byen, men skal jeg andre veien (bort fra byen) eller besøke familie så er eneste måte å kjøre selv

 

Det er fortsatt ikke lovpålagt med lading i byene heller

Lenke til kommentar

På tide å se på avgiftene i Norge også, det er ikke lenger 'graverende ulemper' ved elbiler, og i hvertfall ikke Teslaer (eller Jaguar for den delen) som kan brukes som helt vanlige biler.

Ingen grunn til at ikke de skal bidra på linje med alle andre bilister. Alternativt må avgiftene senkes tilsvarende for vanlige biler, men det vet vi jo alle at er en utopi.

 

Kan ikke huske at røykere forlanger ikke-røykere skulle betale mer skatt eller avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo kanskje ett godt poeng då? At så lenge det er billigere å drifte diesel tog linjer, vil det ikke bli elektrifisert.

Og det vil vel også gjelde for nye linjer også, ettersom det sikkert er ganske mye dyrere å bygge elektriske tog linjer enn "diesel tog linjer". Strøm er jo heller ikke nødvendigvis mye billigere enn diesel i andre land.

 

Kommentaren til bzzlink er interessant som ett eksempel på at 100% elektrifisering er utfordrende om en ikke har el-goder (les:økonomisk støtte).

 

PS: Har ingen kilder for å støtte kommentaren min, tenker kun høyt.

Det er mer at det finnes mange jernbanelinjer i Europa fra for lenge siden. Det er ingen behov for mange store nybygginger, kun oppgradering av eksisterende linjer. Det koster penger. Ser du i Norge så diskuterer vi kun kostnader ved det å oppgradere linjer, vi snakker aldri om diesel vs elektrisk.

 

Så det at så mye i Europa er diesel betyr bare at det er mange gamle linjer og land vil eller har ikke penger til å oppgradere disse. Hverken til ny diesellinje eller ny elektrisk. Igjen ikke at noen akkurat oppgraderer til ny diesel i videre grad da.

 

https://www.slideshare.net/shyamraman/alternate-rail-powertrain-europe

 

Graden av diesel i Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og UK er langt lavere enn 52% sammenlagt. Der er spesielt Tyskland og Frankrike høyt oppe da. Ser du på lokomotivene derimot ligger nesten alle togene deres på en gjennomsnittlig alder som er 37 år. Elektrifisering øker og overalt. Og hybridtog blir vanligere på slike strekninger siden det gjerne er deler med strøm og noen uten.

 

Uansett er det rimelig åpenbart hvilken retning det går. Mot mer og mer strøm. Til tross for at diesel er enklere og bedre så vinner strøm mot diesel uten subsidier, fordi elektrisk er bedre. Og nå med strengere krav til utslipp så kommer nok diesel til å falle kjapt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke bæra av artikkelen. Hvis det er mulig å få kjøpt bilen til under 60000euro så kvalifiserer den og etter det jeg ser så er det mulig. Case closed. Håper Tesla saksøker dem sønder og sammen.

Hva skal man med advokater når du er her og forteller tyske myndigheter hvordan ståa er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle har ikke mulighet til å lade EL-bilen og da er det ikke mulig å ha ELbil..

Det første de kan gjøre nå er å starte med halv bomavgift i hele landet og varsle at i 2020 så vil de innføre 15% moms på ELbiler

 

Det er i såfall et fåtall som bor i de store byene og da nyter du alerede godt av et bra kollektiv tilbud.

Fåtall? Hvor tar du det fra? Er faktisk veldig få i byene rundt om kring som har tilgang til egen parkeringsplass med lademulighet. Og i og med at de fleste elbilene på markedet til en fornuftig pris må anses som en bybil så bommer man jo litt på markedet..

Jeg kjører selv elbil på jobben, og elsker den. Men er fremdeles helt uaktuelt for meg å kjøpe en privat da jeg, som veldig mange andre Bergensere, bor i et område uten mulighet for lading. Det å eie en elbil og basere seg på hurtiglading er ikke lurt.. hverken økonomisk, tidsmessig eller miljømessig..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror nok elbil revolusjonen kommer til å ta litt lenger tid enn folk tror

 

Ford solgte 450.000 av sin F-150 pickup truck 1. Halvår 2018....

 

Pickup er vel fremdeles ikke å få i elektrisk utgave? 

 

Elbilrevolusjonen vil gå svært raskt når solid state batteriene en gang får sitt kommersielle gjennombrudd. 

 

Se Mike Zimmerman og Ionic Materials sitt batteri i denne dokumentaren (starter på 30:37): https://www.youtube.com/watch?v=a4McN9OYDwg 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...