Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Barn med diabetes?


Anbefalte innlegg

Har en sønn som drikker veldig store mengder vann. Han kan fint sluke 1l vann på no time. Han drikker som regel 4 glass med melk/juice/vann til måltidene, i tillegg til at han maser om vann store deler av dagen, gjerne hvert 15min. Oppe ofte for å tisse på nattene. Burde han testes for diabetes? Er det noen andre sykdommer som kan gjøre barna veldig tørste? Er det andre symptomer på diabetes jeg kan se etter?

 

Anonymous poster hash: 7d322...934

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg fikk diabetes type 1 i en alder av 14, så var det øynene jeg merket det på først, våknet nesten opp over natta og alt var blurry. I tillegg var det mye drikking og flying på do som du nevner. Tretthet og sliten osv. i tillegg, følte meg rett og slett syk.

 

Sjekk det asap, som det blir nevnt så er det relativt enkelt å sjekke med en blodsukkermåler, selv om en endelig diagnose nok krever mer enn som så, så gir det nok en grei indikasjon.



Anonymous poster hash: 3346b...8d8
Lenke til kommentar

Det er flere tilstander og sykdommer som kan gjøre barna tørste, og ellers mange naturlige forklaringer.

 

Det (jeg antar) at legen vil sjekke for, er hvordan elektrolyttene er i blodet, nyretall, samt blodsukkeret. Triaden av de klassiske symptomer på diabetes er: økt matlyst, økt urinmengde, økt væskeinntak.

 

Som barn snakker man da om Diabetes type 1, derfor er det viktig å få dette utredet fort når symptomer på dette oppstår. Er det ikke diabetes, så har man ihvertfall utelukket det. 

Lenke til kommentar

Jeg skal ta han med å sjekke. Men når du nevner dette med øynene, jeg har samme problem selv. Og når jeg tenker over det målte jeg blodsukkeret mitt på jobb for 1 år siden og da fikk jeg kommentarer om at det var veldig høyt. Kan det stemme det var 10? Mener å huske det. Hadde da ikke spist noe før målingen i 11 tiden. Kan jeg også ha denne sykdommen uten å ha oppdaget det før og jeg er i starten av 20årene??

 

Anonymous poster hash: 7d322...934

Lenke til kommentar

Jeg skal ta han med å sjekke. Men når du nevner dette med øynene, jeg har samme problem selv. Og når jeg tenker over det målte jeg blodsukkeret mitt på jobb for 1 år siden og da fikk jeg kommentarer om at det var veldig høyt. Kan det stemme det var 10? Mener å huske det. Hadde da ikke spist noe før målingen i 11 tiden. Kan jeg også ha denne sykdommen uten å ha oppdaget det før og jeg er i starten av 20årene??Anonymous poster hash: 7d322...934

En frisk person har aldri 10.

Blodsukkeret svinger lite hos en frisk person. Normalt blodsukker er mellom 3,3 og 7mmol/ .

Når man spiser fungerer en frisk persons bukspyttkjertels insulinproduksjon av naturlig insulin veldig raskt og avtar raskt og man ser små svingninger.

 

Som sagt bør dere sjekkes begge.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det kan ikke være denne livstilssykdommen hos meg hvertfall. Jeg spiser sunt og rører ikke godteri. Har aldri gjort det hele livet.. kun om jeg føler meg dårlig så kan jeg hive i meg en sjokoladebit som er lett tilgjengelig.

 

Anonymous poster hash: 7d322...934

Diabetes 1 er ingen livsstilssykdom. Diabetes 2 er det.

Lenke til kommentar

En frisk person har aldri 10.

Blodsukkeret svinger lite hos en frisk person. Normalt blodsukker er mellom 3,3 og 7mmol/ .

Når man spiser fungerer en frisk persons bukspyttkjertels insulinproduksjon av naturlig insulin veldig raskt og avtar raskt og man ser små svingninger.

 

Som sagt bør dere sjekkes begge.

En frisk person kan ha blodsukker i hvert fall helt opp til 11. Det er i kun i helt fastende tilstand at friske personer ytterst sjelden har høyere enn 5-6 i blodsukker. 

Endret av Vulpes Vulpes
Lenke til kommentar

En frisk person kan ha blodsukker i hvert fall helt opp til 11. Det er i kun i helt fastende tilstand at friske personer ytterst sjelden har høyere enn 5-6 i blodsukker.

 

Jasså , si meg , har du diabetes.

 

Var kanskje upresist å si aldri 10.

Men i situasjonen kommentaren gjaldt.

Kan det stemme det var 10? Mener å huske det. Hadde da ikke spist noe før målingen i 11 tiden.

Selv har jeg hatt det i 20 år. Og om det du sier er riktig har jeg blitt løyet til av leger og helsepersonell i alle år.

Jeg har også blodsukker apparat som har blitt brukt av friske personer for å «teste» og har aldri sett noen over 8,

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jasså , si meg , har du diabetes.

 

Var kanskje upresist å si aldri 10.

Men i situasjonen kommentaren gjaldt.

 

Selv har jeg hatt det i 20 år. Og om det du sier er riktig har jeg blitt løyet til av leger og helsepersonell i alle år.

Jeg har også blodsukker apparat som har blitt brukt av friske personer for å «teste» og har aldri sett noen over 8,

Jeg er ganske sikker på jeg ikke hadde spist. Jeg spiser ikke frokost nemlig. Spiser også lite kveldsmat før jeg legger meg fordi jeg blir rastløs av det, og får hjertebank, klarer derned ikke sove. Mest sannsynlig hadde jeg gått fra kl21 til kl 11 uten mat. Om jeg isåtilfelle skulle spist noe akkurat denne dagen ville det vært en liten yoghurt kun for å slippe svimmelheten og det.

 

Anonymous poster hash: 7d322...934

Lenke til kommentar

Det er ingen vits å fortsette å gjette her i forumet på hverken det ene eller det andre og bekymre seg på forskudd.

Legg det frem og ta dette opp hos fastlegen og få tatt blodprøver.

 

Hos den med ekstrem tørste og hyppig vannlating derimot bør dere få sjekket ut kvikt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Forresten. Jeg har slike «anfall» der jeg får prikking i armer,ansikt og tunge. Kan også miste synet ,blir kvalm, og får hodeverk..legen jeg var til da jeg var liten mente jeg hadde angst.slet med skolegang pga dette, og forsto ikke selv hvorfor jeg hadde det. Spurte meg selv ofte «hva er det du er redd for nå?» og det var aldri noe. Men jeg slo meg vel til ro med det, legen vet best. Nå i ettertid har jeg selvsagt forstått at det er noe annet som feiler meg, det er ikke normalt miste synet. Kan dette være linket til diabetes eller?

 

Anonymous poster hash: 7d322...934

Lenke til kommentar

Det er ingen vits å fortsette å gjette her i forumet på hverken det ene eller det andre og bekymre seg på forskudd.

Legg det frem og ta dette opp hos fastlegen og få tatt blodprøver.

 

Hos den med ekstrem tørste og hyppig vannlating derimot bør dere få sjekket ut kvikt.

Jeg skal ta ham med imorgen tidlig! Skal oppdatere dere ;)

 

Anonymous poster hash: 7d322...934

Lenke til kommentar

Forresten. Jeg har slike «anfall» der jeg får prikking i armer,ansikt og tunge. Kan også miste synet ,blir kvalm, og får hodeverk..legen jeg var til da jeg var liten mente jeg hadde angst.slet med skolegang pga dette, og forsto ikke selv hvorfor jeg hadde det. Spurte meg selv ofte «hva er det du er redd for nå?» og det var aldri noe. Men jeg slo meg vel til ro med det, legen vet best. Nå i ettertid har jeg selvsagt forstått at det er noe annet som feiler meg, det er ikke normalt miste synet. Kan dette være linket til diabetes eller? Anonymous poster hash: 7d322...934

Det tror jeg ikke. Jeg har aldri hatt noen slike følelser selv. Dette høres mere ut som panikk anfall eller sjokk.

Lykke til med legebesøket.

Lenke til kommentar

Jo, se over.

Da har vi ulike oppfatninger og erfaringer og fått motstridende informasjon.

https://www.news-medical.net/health/Blood-Sugar-Normal-Values.aspx

For det første, så kommenterte jeg bare din påstand om at "en frisk person har aldri 10", selv etter et måltid, som er feil. Trådstarter var fastende da hun målte 10, så for henne er det høyt, ja.

 

Den generelle regelen (som bare er en kunstig grense leger setter så de har et tall å forholde seg til) er 11,1 mmol/L. Har man høyere blodsukker enn dette på noe tidspunkt så er det grunn til å mistenkte diabetes, men det kan også være andre årsaker.

 

Har selv målt over 10 mmol/L blodsukker på min mor kort tid etter et måltid. Noen timer senere var hun nede på 4,3. Hun har vært hos fastlegen og tatt en grundigere test som viste at hun ikke har diabetes. Hennes høye måling kan sikkert forklares med alder. Blodtrykket blir også høyere med alderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...