Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

La et vindu stå åpent mens du er på ferie?


Anbefalte innlegg

Vi bor i femte etasje i en leilighet. Jeg har alltid lukket alle vinduene når vi er bortreist på ferie i tre uker, men har alltid vært litt usikker på den avgjørelsen. Jeg må si at jeg er av den super-nevrotiske typen som må plugge ut alle kontakter i ferien og sjekke og dobbeltsjekke at alt er på stell før vi drar. Jeg hater å la det være en glipe i solgardinene fordi jeg er livredd for at sollyset skal lyse inn i leiligheten, reflektere av noe metall og ta fyr...
Men er det bedre å lufte litt? Det er ingen som kan komme seg inn vinduet, foruten fugler, men, samtidig, kan denne varmen egentlig gjør noen skade?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på åpent og på gløtt som ikke kan åpnes utenfra. Jeg har alltid noe på gløtt for at det skal være bra luft når jeg kommer hjem

Et vindu på gløtt kan som regel åpnes utenfra, med mindre det er spesielt godt sikret. Jeg lukker alltid alt når jeg ikke er hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor ikke på bakken, må ha lift for å komme inn..

Jeg bor i 1. etg i småhus på 2 etasjer, så det blir noe annet. I tillegg har jeg balansert ventilasjon med varmegjenvinning, så jeg trenge ikke å ha noe åpent uansett.

 

Poenget var at en vindu på gløtt kan åpnes.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Du har ventilar på vindauge og/eller vegg antar eg, så det blir alltid litt ventilasjon sjølv om ingenting står ope. Eg har alltid alt lukka igjen. Sesong poenget er at det skal lukte litt friskt ved retur så tar det ikkje lang tid npr du byrjar å ta det i bruk og lufter litt.

Lenke til kommentar

Du kunne festet insektnetting som man får kjøpt på Clas Ohlson.

 

Men jeg ville ansett det som galskap å la et vindu stå åpent ^^ Sjansen er kanskje veldig lav for at det skal skje noe, men hvorfor ta risikoen?

 

Godt poeng med forsikringsselskap, de vil nok ikke like det.

Lenke til kommentar

Du kunne festet insektnetting som man får kjøpt på Clas Ohlson.

 

Men jeg ville ansett det som galskap å la et vindu stå åpent ^^ Sjansen er kanskje veldig lav for at det skal skje noe, men hvorfor ta risikoen?

 

Godt poeng med forsikringsselskap, de vil nok ikke like det.

 

Takk for svar alle sammen. Da er den grei. I det nevrotiske hodet mitt var jeg litt bekymret for at varmen kunne gjøre noen skade.... Men antar det er umulig, spesielt med ventilene åpne. Takk.

Lenke til kommentar

Alle hus skal ha ventiler for lufting, så bare sett de på vidt gap

Unntak: Ved balansert ventilasjon får man lufting uten å bruke ventiler, og luften som kommer inn i huset gjennom anlegget er filtert for pollen og urenheter. Bedre å la anlegget være slått på, og ikke bruke ventiler.

Lenke til kommentar

Trekker slik balansert ventilasjon strøm?

Naturligvis, siden den har vifter. Min modell har 2 vifter som trekker ca 150 W hver i forsert modus (= på full guffe), men hva de bruker når anlegget går på vanlig tomgang vet jeg ikke.

 

I tillegg har den et varmeelement på ca 1 KW som kan kobles inn ved en valgfri (programmerbar) temperatur, som bidrar til å øke temperaturen på luften etter varmegjenvinneren når det er kaldt ute.

 

Til sammenligning bruker viften i en bolig med aktivt avtrekk (uten gjenvinning) ca 150 W på max. Da er man avhengig av å få innluft i boligen gjennom ventiler i yttervegger, og har selvsagt heller ikke gjenvinning av varmen i luften som føres ut.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Er det ingen som har sånne ventiler på veggen i tillegg lenger??

i tillegg?

I min leilighet har de spart på pengene, så her er det bare et luftehull i kottet og på badet, uten vifter

 

Terrassen er kledd igjen, men det er luftehull, så terassedøra står åpen døgnet rundt, selv når jeg er borte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...