Gå til innhold

Hvorfor blir pengene mindre verdt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nok til å forstå at inflasjon ikke er en government conspiracy, men en naturlig konsekvens av en voksende økonomi.

Hvordan ville en ikke statlig(fiat) valuta(byttemiddel) fungert?

Endret av QS4MO8J3
Skrevet

...

Jeg snakker om fundamentale makroøkonomiske prinsipper.

Stikk motsatt. En økonomi med høy velocity of money er en sunn økonomi. Hele det kapitalistiske konseptet ligger til grunn på at penger forflytter seg. En usunn økonomi er en økonomi der penger ikke blir brukt. Samfunnsøkonomien elsker sløsing av penger.

Hva konkret er kapitalisme? Hva konkret er det ved kapitalisme som krever 'at penger forflytter seg'?

Er kapitalisme og 'Samfunnsøkonomien' det samme?

Skrevet

Om pengemengden er konstant og verdiene øker skulle en tro at pengenes verdi øker, og man opplever deflasjon?

Om fiat-pengemengden er konstant? Hva med penger knyttet til realverdier?

Skrevet

Ond sirkel vettu. 

1. Du jobber godt for å få et lønnspålegg og dermed tjene mer penger. 

2. Arbeidsgiveren din gir deg mer penger og øker prisene sine for å kompensere "tapet". 

3. Dette gjøres overalt, så priser blir dyrere,

4. Siden prisene blir dyrere så ønsker du mer lønn.

5. Gå til 1. 

Nå er dette litt overdrevent og sarkastisk ment såklart, men alikevel...  

• Liker 1
Skrevet

Stikk motsatt. En økonomi med høy velocity of money er en sunn økonomi. Hele det kapitalistiske konseptet ligger til grunn på at penger forflytter seg. En usunn økonomi er en økonomi der penger ikke blir brukt. Samfunnsøkonomien elsker sløsing av penger.

Jeg sa det ikke var bærekraftig. Og da snakker jeg også om økonomisk.

Skrevet (endret)

2. Arbeidsgiveren din gir deg mer penger og øker prisene sine for å kompensere "tapet". 

Spørs hvor mye prispress det er.

EDIT: Alternativet blir å kutte kostnader andre steder.

Endret av nightowl
Skrevet

Nok til å forstå at inflasjon ikke er en government conspiracy, men en naturlig konsekvens av en voksende økonomi.

Ut av nysgjerrighet, hva er det du mente var en "government conspiracy"?

Skrevet

I et intelligent drevet samfunn, ville alt blitt mer likt, arbeidsmengden blitt mer likt fordélt, og alt ville flyte bedre og bedre. I et ubalansért samfunn, blir forskjellene og ressursfordélingen større og større. Uintelligent lederskap skaper forkjeller for å sette folk opp mot hverandre for å holde dem i gjenge, og bruker penger som maktmiddel for å tvinge folk til å jobbe. Intelligent lederskap sørger for balanse i alle ledd.

Og sånn som det dessverre ser ut i verden i dag, så er det flere og flere rike som får mer og mer makt. Jeg lurer på hvordan det skal ende opp til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...