Gå til innhold

Hvorfor blir pengene mindre verdt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

Jeg snakker om fundamentale makroøkonomiske prinsipper.

 

Stikk motsatt. En økonomi med høy velocity of money er en sunn økonomi. Hele det kapitalistiske konseptet ligger til grunn på at penger forflytter seg. En usunn økonomi er en økonomi der penger ikke blir brukt. Samfunnsøkonomien elsker sløsing av penger.

Hva konkret er kapitalisme? Hva konkret er det ved kapitalisme som krever 'at penger forflytter seg'?

 

Er kapitalisme og 'Samfunnsøkonomien' det samme?

 

Lenke til kommentar

Ikke om personlig økonomi forbedres og etterspørselen også vokser.

 

https://investopedia.com/ask/answers/112814/why-does-inflation-increase-gdp-growth.asp

Produktivitetsvekst og BNP-vekst er ikke det samme. BNP kan vokse som følge av produktivitetsvekst, men dette vil ha lavere, eller ingen effekt på inflasjon, sammenlignet med BNP-vekst fra et etterspørsels- eller tilbudssjokk fra andre faktorer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ond sirkel vettu. 

 

1. Du jobber godt for å få et lønnspålegg og dermed tjene mer penger. 

2. Arbeidsgiveren din gir deg mer penger og øker prisene sine for å kompensere "tapet". 

3. Dette gjøres overalt, så priser blir dyrere,

4. Siden prisene blir dyrere så ønsker du mer lønn.

5. Gå til 1. 

 

Nå er dette litt overdrevent og sarkastisk ment såklart, men alikevel...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stikk motsatt. En økonomi med høy velocity of money er en sunn økonomi. Hele det kapitalistiske konseptet ligger til grunn på at penger forflytter seg. En usunn økonomi er en økonomi der penger ikke blir brukt. Samfunnsøkonomien elsker sløsing av penger.

Jeg sa det ikke var bærekraftig. Og da snakker jeg også om økonomisk.

Lenke til kommentar

I et intelligent drevet samfunn, ville alt blitt mer likt, arbeidsmengden blitt mer likt fordélt, og alt ville flyte bedre og bedre. I et ubalansért samfunn, blir forskjellene og ressursfordélingen større og større. Uintelligent lederskap skaper forkjeller for å sette folk opp mot hverandre for å holde dem i gjenge, og bruker penger som maktmiddel for å tvinge folk til å jobbe. Intelligent lederskap sørger for balanse i alle ledd.

 

Og sånn som det dessverre ser ut i verden i dag, så er det flere og flere rike som får mer og mer makt. Jeg lurer på hvordan det skal ende opp til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...