Gå til innhold

Musks ubåt har ankommet Thailand – men skal ikke brukes


Anbefalte innlegg

Hvem var det som risikerte sitt liv når de dykket i grotta, og minst 1 person omkom vel også. Hvem fortjener ære her, de som faktisk gjorde jobben når de visste at risikoen var ekstrem, eller han som satt med en mobil og skummet fløten over situasjonen?

Musk har en enorm tilhengerskare og alt han sier blir vridd til noe positivt. Det handler ikke om sjalusi på noe som helst måte, men å se hva som faktisk skjer når man tar et skritt tilbake og bivåner hele situasjonen. Men forumet er jo overfylt av folk som ligger langflate etter denne fyren, så det har jo ingenting å si hva han gjør eller ikke, det er positivt uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart dykkerene er heltene.

Men det blir jo fremstilt som om Musk her er djevelen selv fordi han lagde ubåten som kunne ha vært til hjelp. Selv syntes jeg det er en positiv ting at han forsøkte å hjelpe til..

 

Han er jo på ingen måte helten i aksjonen, men syntes ikke han skal få pes for prøve å hjelpe til.

 

Men du kan jo forklare hva du mener er så grusomt slemt med at han lagde en ubåt som kunne vært brukt og la dette ut på twitter. For selv klarer jeg ikke se grusomheten som andre åpenbart ser..

Lenke til kommentar

Hvorfor døde dykkeren?

De skriver at han gikk tom for luft, men han var da proff og burde visst hvor mye luft han trengte, evnt. ha reserve med seg

Det står han plasserte tanker på vei til guttene, så hvorfor ikke ta i bruk en av de når han så han hadde lite igjen..?

Ja, det er noe som skurrer

Det perfekte mord?

Lenke til kommentar

Konspirasjon, really? ... For alt det vi veit så kan han ha blitt sittende fast. Når man har harness/tank/bcd osv så er det MYE som kan henge seg fast. Han kan også ha blitt desorientert, samt han kan ha kavet veldig og dermed brukt mye mer luft enn det han var klar over

For dere som ikke dykker, aklla veit hva jeg snakker om, grottedykking kan være ekstremt farlig selv i perfekte forhold, og selv de mest erfarne dykkerne kan gå på smeller da. Grotta de var i var, ifølge rapportene, langt fra perfekte forhold, med et vann som så ut som tynn kaffe med svært dårlig sikt.

 

Faktisk så er det vel stortsett dykkere med bra erfaring som dør i dykking. Dette er selvsagt også relatert til vansklighetsgraden de dykker på, men det er et tankekors, da erfarne dykkere gjerne kan overse helt elementære ting, ting de tar forgitt - som nybegynnere fortsatt har i hodet når de dykker

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør han det? At media skriver om ham betyr ikke at det er han som brifer.

 

På samme måte som det at media skriver utrolig mye negativt om Trump ikke betyr at Trump flyr rundt og disser seg selv. Hva media skriver om og ikke skriver om er det media som bestemmer. Ikke Musk eller noen andre.

Ah.... Strmmer... Det er media som styrer twitterkontoen til Musk. Det er og media som bestemmer om Musk sender ut invitasjoner til pressetreff og annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor døde dykkeren?

De skriver at han gikk tom for luft, men han var da proff og burde visst hvor mye luft han trengte, evnt. ha reserve med seg

Det står han plasserte tanker på vei til guttene, så hvorfor ikke ta i bruk en av de når han så han hadde lite igjen..?

Ja, det er noe som skurrer

Det perfekte mord?

Han var da en av de som satte ut disse tankene.

Noen må nødvendigvis gå inn å plassere ut tanker, de som setter de ut kan jo ikke bruke de tankene de setter ut, da hadde det jo ikke blitt igjen noen. Klart, hadde han vist at han gikk tom hadde han jo tatt en ny, men tross alt var jo hele jobben til denne dykkeren å sette ut flasker til andre. Vet ikke hvor mange flasker de tok med seg om gangen, men ser ikke for meg at de satte igjen mer enn 1 eller 2 flasker pr tur.

Jeg tipper han så han vær nær grensen for hvor han burde være, men ikke tok en ny tank enten fordi det ikke var noen der han var, eller fordi turen hans hadde vært bortkastet om han byttet flaske og at han antok det skulle være nok.

Tipper han hadde lite igjen på alle dykkene der han plasserte ut flasker, dette var tross alt de "lette" dykkene.

 

Ingenting skurrer i mine ører her, det skal så lite til før det går galt når man dykker og i grotter osv.

 

Jeg har forresten drevet litt med vrakdykking der man er langt inni vrak. Fantastisk opplevelse, men øker både vanskelighetsgraden og risikoen betraktelig..

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er liksom det, når du snakker om "på grensen". Man er ikke i en "normal" situasjon der man dykker på blomsterdykk for kosen sin skyld. Man er i en trang grotte, det er dårlig tid, mye jobb, masse adrenalin, sikkert MASSE luft som går. Ting kan gå galt, og det gjorde det - dessverre. Utrolig trist

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

I tillegg tror jeg de hadde svært nedsatt visibility. Jeg får klaus bare av tanken...

 

Jeg tror ikke folk faktisk forstår hvor risikabelt og skummelt det de gjorde faktisk var. Snakk om baller...

 

Derfor er jeg også enig med de fleste andre her at Musk har gått på en blemme. Det virker svært usannsynlig at han hans involvering kom av en filantropiske agenda.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Har aldri huledykket selv, men jeg har blitt fortalt at i virkelig elendige forhold er det ikke lett å lese trykkmåleren heller. Desorientert, uten sikt, uten oversikt over hvor mye luft man har og med noen store tanker man må drasse rundt på og en beinhard stå på-holdning kan det gå jævlig galt. Det har også blitt påstått at de Thailandske huledykkerne hadde utstyr som kun var egnet til hobbybruk.

Lenke til kommentar

Det er jo heller ikke noe "hobby-kvalitet" på dykkeutstyr sånn sett, litt på samme måte som at det ikke er forskjell på hobby-fallskjerm og proff-fallskjerm.

Klart, det finnes bra og dårlig, finnes med og uten kommunikasjon osv, men f.eks er mitt utstyr like bra som noen som dykker proft, alt etter miljø. 

Å ha utstyr som egner seg der man skal dykke er kanskje viktigst, men hva egner seg i en trang, mørk grotte?

Kanskje utstyret deres faktisk er det de syntes er best der de skal dykke, selv om det er relativt simpelt.

 

Fant noen bilder:

9951222-3x2-940x627.jpg

gettyimages-991813404.jpg

Ganske simpelt utstyr, men igjen, jo enklere jo bedre i trange og vanskelige områder vil jeg tro. Sidemounts er f.eks ikke noe poeng om det uansett ikke er plass til tanken på siden i de trangeste områdene.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Thai Navy SEAL har en del bilder på facebooksiden sin. Ser ikke noe sidemount, det mener jeg heller ikke å ha sett på de Britiske dykkerne i nyhetsartikler.

 

 

775183603lp026-thailand-cav.jpg

Ser ut til at han har sidemount jo..

Ser ut som at det er i tillegg til flaske på ryggen

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Da kan det i tilfelle også være for transporten sin del, man kan feste haugevis av flasker i sidemounts. Det er interessant å se uansett, misforstå meg rett her, men som dykker selv så kunne det vært interessant å vært flue på veggen under planleggingen her, for å se hvordan de gikk frem

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...