Gå til innhold

Dette er de mest solgte elbilene så langt i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så rart når de er den eneste som faktisk gidder/klarer å produsere nok elbiler selv om leaf er ganske dårlig hvis man skal kjøre langt med den men funker bra som pendler bil og hvis man trenger et ladestopp etter det blir batteriet for varmt så det tar lang tid å få ladet batteriet. Kona kunne lett danket ut leaf men virker ikke som det kommer mer enn 5000 til norge i året.

Endret av onkel_jon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er rart at folk ikke ser ut til å bry seg om at Leaf ikke har temperaturregulering på batteriet. Det har jo helt klart negative konsekvenser som redusert ladeevne og muligens kortere levetid pga. ugunstige temperaturer. Kanskje folk rett og slett ikke er klar over det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er rart at folk ikke ser ut til å bry seg om at Leaf ikke har temperaturregulering på batteriet. Det har jo helt klart negative konsekvenser som redusert ladeevne og muligens kortere levetid pga. ugunstige temperaturer. Kanskje folk rett og slett ikke er klar over det...

 

Normalt er ikke varme så stort problem i Norge selv om vi til nå i år har hatt en ekstrem sommer i sør norge. Du skal normalt klare 400 km når man legger til et ladestopp og da er det ikke så ofte man kommer opp i problematikken med gjentatte hurtigladinger.

 

Det er først og fremst kjøring på motorvei i høy hastighet som gir problemer. Da får man redusert rekkevidde på grunn av farten og behov for mer hyppig lading. Om du stort sett kjører på vanlig landevei vil man ikke oppleve problemer med sakte lading i samme grad.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Normalt er ikke varme så stort problem i Norge selv om vi til nå i år har hatt en ekstrem sommer i sør norge. Du skal normalt klare 400 km når man legger til et ladestopp og da er det ikke så ofte man kommer opp i problematikken med gjentatte hurtigladinger.

 

Det er først og fremst kjøring på motorvei i høy hastighet som gir problemer. Da får man redusert rekkevidde på grunn av farten og behov for mer hyppig lading. Om du stort sett kjører på vanlig landevei vil man ikke oppleve problemer med sakte lading i samme grad.

Men i nord er det veldig lange perioder med kulde. Får jo knapt puttet noe som helst strøm i batteriene når dem er -30 grader og ikke kan varmes opp noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Normalt er ikke varme så stort problem i Norge selv om vi til nå i år har hatt en ekstrem sommer i sør norge. Du skal normalt klare 400 km når man legger til et ladestopp og da er det ikke så ofte man kommer opp i problematikken med gjentatte hurtigladinger.

 

Det er først og fremst kjøring på motorvei i høy hastighet som gir problemer. Da får man redusert rekkevidde på grunn av farten og behov for mer hyppig lading. Om du stort sett kjører på vanlig landevei vil man ikke oppleve problemer med sakte lading i samme grad.

Men i nord er det veldig lange perioder med kulde. Får jo knapt puttet noe som helst strøm i batteriene når dem er -30 grader og ikke kan varmes opp noe.

Om du bor i Folldal eller indre strøk av Finnmark kan du kanskje ha et poeng. Men i resten av landet ligger som regel temperaturen høyere enn 20 minus og da fungerer det greit å lade hjemme selv om hurtiglading går tregt inntil man får varme på batteriene. Det er heller ikke alle som kjører mye langt på vinteren og trenger å anvende hurtiglader i den kalde årstiden .

Lenke til kommentar

Mest solgt og dårligste el-bil.

 

Min stemme går til Zoe, en bil som ikke støtter norsk IT-nett. Man kan kjøpe ei bøtte eller spesialkabel for over 10k. Den støtter heller ikke hurtiglading annet enn 22kW slik at halvlading der du er heldig å finne 22kW-ladepunkter er over 1 time, ofte 2 timer da det bare er 11kW der. Helt rævva ytelser hjelper heller ikke.

 

Leaf har utfordringer på langtur med hurtiglading og høyt forbruk, MEN den er relativt sprek sammenlinga med f.eks eGolf og Ioniq som kanskje er de nærmeste konkurrentene. Den har ganske kort leveringstid, veldig god driftsikkerhet fra 1.gen og større bagasjerom enn alle andre elbiler foruten Tesla.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det er rart at folk ikke ser ut til å bry seg om at Leaf ikke har temperaturregulering på batteriet. Det har jo helt klart negative konsekvenser som redusert ladeevne og muligens kortere levetid pga. ugunstige temperaturer. Kanskje folk rett og slett ikke er klar over det...

 

1.pris, folk ledes av penger.

2.størrelse, bilen er liten på utsiden, og stor nok på i siden.

 

Super hyper avansert tekniske nerde greier som temperaturregulering har folk flest ikke interesse for.

 

 

Jeg synes det er overraskende og bemerkningsverdig at Tesla ligger på sterk andreplass (om man rangere etter produsent) blant elbil listene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1.pris, folk ledes av penger.

2.størrelse, bilen er liten på utsiden, og stor nok på i siden.

 

Super hyper avansert tekniske nerde greier som temperaturregulering har folk flest ikke interesse for.

 

 

Jeg synes det er overraskende og bemerkningsverdig at Tesla ligger på sterk andreplass (om man rangere etter produsent) blant elbil listene.

Det er vell pga uvitenhet at det ikke er interresant, varme under utladning/oppladning er forferdelig for batteriet og fører til at det kollapser helt. Bare se på mobiler.

Lenke til kommentar

Det er vell pga uvitenhet at det ikke er interresant, varme under utladning/oppladning er forferdelig for batteriet og fører til at det kollapser helt. Bare se på mobiler.

Da har vi forskjellig oppfatning av "folk flest".

 

Du kan si til folk at "varme under utladning/oppladning er forferdelig for batteriet", men får da svar "I dont care" + "har ikke tenkt å ha den så lenge uansett". Også kommer også "den er billig, stor nok, passer mitt bruk, alle andre har den, osv".

 

Ytterst få Leaf brukere bryr seg om dette, uavhengig av om de er vitende eller uvitende.

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har vi forskjellig oppfatning av "folk flest".

 

Du kan si til folk at "varme under utladning/oppladning er forferdelig for batteriet", men får da svar "I dont care" + "har ikke tenkt å ha den så lenge uansett". Også kommer også "den er billig, stor nok, passer mitt bruk, alle andre har den, osv".

 

Ytterst få Leaf brukere bryr seg om dette, uavhengig av om de er vitende eller uvitende.

Tja når de får se kosten for å nytte batteri tror jeg det får en annen tone...

 

Gen 1 av leaf måtte jo bytte ett lass av batterier pga dette. Kjekt i garantiperioden, etterpå er det nok kjipt..

Lenke til kommentar

Nissan, VW, Hyundai og Kia ser ut til å være greie biler.

BMB i3 er sikker også grei men veldig spesiell og bare 4 seter. Jeg synes også at det er negativt med veldig smale dekk.

Tesla er selvfølgelig altfor dyr for folk flest. Mye problemer også har jeg sett i pressen. På en annen side er det mye positivt også.

Opel Ampera er vel ikke å få tak i.

Renault. Har lest mye negative opplevelser med kvalitet. Ikke DC lading er også et stort minus. Går bare 150 km i kulde leste jeg.

Økonomisk sett er det vanskelig å forsvare elbil om det ikke var for fordelene staten gir.

En forutsetning for å ha elbil er å kunne koble den til strøm hjemme. Dette ikke minst for å forvarme bil og batteri.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opel Ampera er vel ikke å få tak i.

 

Ifølge artikkelen så har Opel levert ut over 100 eksemplarer av den i perioden, så dette ser ut til å normalisere seg. De har fremdeles mange kunder med bestillinger og mange på venteliste. Når forholdene normaliserer seg, vil de nok igjen selge til andre kunder enn de som nå venter på bil.

 

Foreløpig har ikke Opel eller dens nye søstermerker noen tilsvarende elbil å selge, så frem til dette er på plass, vil de nok fremdeles satse på rebranded Chevy. Et salg er et salg, og om de tjener penger på det, og ikke har alternativet selv, så vil de fortsatt selge. Samme for Chevy, om de tjener penger/reduserer tap på å selge til Opel, så vil de gjøre dette, ihvertfall til de selv har en organisasjon for å selve under eget navn, men da med modeller tilpasset Europa.

Lenke til kommentar

Men i nord er det veldig lange perioder med kulde. Får jo knapt puttet noe som helst strøm i batteriene når dem er -30 grader og ikke kan varmes opp noe.

Leaf batteriet har varme elementer som får batteriet opp i drifts temperatur ved slike tilfeller du beskriver, med mindre jeg missforsto innlegget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...