Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quadro og GTX er temmelig sidestilt nå for tiden, så lenge du ser bort fra en del detaljer som du bare får på Quadro som færre og færre programmer krever for å være konkurransedyktig. GTX er mest økonomisk.

 

Det er litt som Google som i begynnelsen bare brukte PC-komponenter istedet for dyre servere fordi dem kunne bruke dem smart.

Lenke til kommentar

Og argumentet mitt er at prisen er lav basert på hva vi får. 

 

Problemet her er at folk sammenligner CUDA delen mot 1080 TI som KUN inneholdt CUDA cores. 

Vi får sinnskyt mye mer enn kun FPS gains her. 

Teknologiske nyvinninger har da alltid kommet. Jeg synes ikke ray tracing er spennende nok til at det er verdt å betale for tilsvarende 20 års inflasjon fra en grafikkortgenerasjon til en annen. Spilling blir ikke dobbelt så morsomt selv om enkelte ting ser penere ut, selv om det selvfølgelig er en bra ting isolert sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er sikkert alene om å mene at Nvidia burde hatt lansert et Titan kort denne gang også under navn Titan RTX. Så kunne de droppet denne funksjonaliteten i de mer mainstream korta og heller fokusert på rå ytelse i dagens spill. Spill utviklere kunne da bruke Titan RTX til å videre utvikle denne RT teknologien og gjøre den mer moden før Per Banan fikk kjøpe kort med det. Så neste refresh fra NVidia basert på 7nm prosessen kunne da lansere dette til mainstream neste år. Da hadde også spill utviklere fått ett extra år på seg til å fin stille ting.

 

Isteden blir det jo slik at de som kjøper RTX 2080Ti nå, kommer garantert til å kjøpe 7nm refresh korta neste år også...bare innrøm det Nizzen! :D

Lenke til kommentar

Så det betyr at alle spill som støtter DX12 (eller vulkan) kan få patch for dette? Nice. 

 

Hmm husker noen spill fikk DX patcher ;). Heldigvis er jeg ikke så interessert i å få dette i Farcry 4 eller BF2, men spill av nyere dato :)

 

Vel, noen av DX12 titlene er bare "pakket inn" i et DX12 "lag" for å si det dumt. Jeg tviler på at det gir mening å forsøke å patche dem med RT i tillegg. Og som sagt; de aller fleste spillstudioer har ikke råd til å patche spill de ikke tjener penger på i all evighet.

 

Ellers så ser jeg det er vanskelig å nå frem til enkelte i "menigheten" her. Disse 21 spillene med støtte for RTX, er subsidiert av Nvidia for å lime inn effekter som de ikke visste var mulig når de begynte å designe spillene. Vi så jo hvor malplassert det ble seende ut i demoene. Det Nvidia gambler på er at "alle" skal ville ha RT, kreve RT, slik at spillstudioene må legge det til uten å få betalt av Nvidia for å gjøre det. Men det kommer kun til å skje med støtte i skjermkort fra alle parter. 12 000 Kr for det skjermkortet som kommer nærmest i å nesten klare jobben er med andre ord et selvskudd fra Nvidias side.

 

Ideen om at spill designere skal kunne "bare skru på RT" så slipper de å jobbe med lyssetting, er mange år inn i fremtiden. For så lenge flesteparten av skjermkort eiere ikke har RT kapable skjermkort, så må spill designerne gjøre jobben med lys setting for dem uansett. Det er de man faktisk selger spillet til man må sørge for at det blir seende best ut for.. Det er RTX som blir ekstra jobben.

 

Ta en titt på listen over PhysX spill, absolutt revolusjonerende i sin tid. Når Nvidia kjøpte opp Ageia i 2008, var der allerede rene PhysX kort på markedet. 10 år etterpå, støtter alle spill PhysX? Nei, og om 10 år kommer de heller ikke til å støtte RT.

 

Jeg kan love deg en ting, og det er at når jeg siden begynnelsen av året begynte å råde folk med å vente med å handle skjermkort til neste generasjon Nvidia kommer på markedet. Så var det ikke fordi jeg trodde de ville være 15% raskere i tradisjonelle spill, og lansere 2 nye effekter til "GimpWorks"! :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vega yter rett bak GTX1080 i noen spill. I noen spill er V64 dårligere enn GTX1070.

 

I ett spill slår den 1080Ti! :p

 

HWUB testet nettopp på nytt med siste patcher og drivere, average fps seier til 1080 på 5% tror jeg det var:

 

 

 

Interessant for de av oss som vet hvor viktig minimums fps kan være, så skiller det bare 1-2 fps mellom dem i 8 av spillene (4 "seirer" hver). Mens 1080 tok seieren med 3fps eller mer i 13 av testene, så tok faktisk V64 seieren i 11. Bortsett fra det åpenbart avsindige strømforbruket begynner jeg å lure på om dette kan bli AMDs "Fine Wine" kort i fremtiden. Om de får på plass "rapped packed math" nå som RTX får mixed precision for eksempel..

 

Lenke til kommentar

Spill handler også i stor grad om å ha det artig. Personlig kjører jeg alt på maks i battlefield og "klarer meg" mer enn bra nok.

Og som tidligere nevnt i denne 1080-tråden, så har jeg det artigst når jeg ligger på topp. Dette krever ofte at jeg ofrer litt av den peneste grafikken osv for å få akseptabelt antall fps osv.

Lenke til kommentar

Og argumentet mitt er at prisen er lav basert på hva vi får. 

 

Problemet her er at folk sammenligner CUDA delen mot 1080 TI som KUN inneholdt CUDA cores. 

Vi får sinnskyt mye mer enn kun FPS gains her.

Det du får mer her blir ikke raskt nok til praktisk bruk før flere kortgenerasjoner senere.

 

Det var artig med Voodoo Graphics i 1996 også, men det var først med Voodoo 2 at det var raskt nok til å bruke i praksis og da helst med SLI.

Lenke til kommentar

For orden skyld, så tror jeg de fleste her ønsker å se ytelse vs de spillene vi bruker NÅÅÅ kontra 1080Ti.. glem nå Raytracing et øyeblikk.

 

Ingen av 1080Ti og tidligere kort støtter Raytracing. Det er HER jeg er mest interessert i.

At 20 serien kommer med Raytracing ser jeg kun som et bonus..ikke noe annet.

I 2011 hadde John Carmack engine for Ray tracing oppe og kjøre i 720p 60 FPS på de kortene som var da.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

I 2011 hadde John Carmack engine for Ray tracing oppe og kjøre i 720p 60 FPS på de kortene som var da.

Det er ikke noe nytt, ble kjørte realtime raytracing i 1996 på Pentium 1 ;)  Allerede da ser eg at det var snakk om at dette ville ta over en gang i fremtiden. Så bra at den fremtiden er her nå, at dette endlig er komt. Og vil nok bli mye mer av fremover når konsollene begynner å bruke dette også. 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...