Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emile the rat skrev (På 2.3.2020 den 22.56):

Får man over 200 hz på men monitor uten g-sync gir ikke det bare tearing, men også stuttering og lag. 

Tydelig at du ikke forstår hvordan g-sync funker ?

Wat?

Är du utanför Gsync range med fps så fungerar skärmen som vilken som helst skärm. Du får tearing. Bara FPS limiter kan få oss att unngå tearing. Men en del ser tearing mer än andra. Och en spel är värre än andra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 2.3.2020 den 22.54):

I tillegg har du DLSS, som er mer interessant enn Ray Tracing på mer low-end skjermkort. 

Til slutt ser jeg at du velger å utelukke g-sync, som er en vesentlig oppgradering over freesync.

ALT dette er funksjoner du mister, ved å kjøpe AMD til samme prisen.

At du drar inn RTX er morsomt, da AMD per nå ikke har noe skjermkort som er i nærheten av å kunne få brukbar fps med den funksjonen, noe nVidia faktisk har. AMD har vel ikke hatt noe konkurranse dyktig med nVidia siden Fury X.

DLSS fungerer jo særs dårlig i de fleste spillene (av de ekstremt få) det finnes til. Control og WS: YB er vell de eneste spillene som har en bra implementering. I BF:V og SOTTR er DLSS tragisk. Personlig håper jeg DLSS blir mer utbredt da det er en spennende teknologi med mye potensiale, men dessverre er det bare 2 spill hvor man kan si det har vært vellykka de siste par årene.

Hva er teknisk sett den vesentlige oppgraderinga med g-sync over freesync? At du med ultimate må ha en modul som gjør prisen på skjermen mye høyere? Med den nye G-sync-implementeringa framover nå støttes også AMD-skjermkort. I tillegg har AMD adaptiv sync via HDMI, noe du ikke har med Nvidia-kort. Kjekt for mange av de som spiller på tven samt at en del helt greie skjermer med freesync ikke har DP. 

I hvilke spill kan du aktivere RTX med AMD-kort? Jeg ser ikke noen opsjon for det i verken Metro Exodus eller SOTTR.

Hva RTX angår er det også en spennende teknologi, men personlig synes jeg kun det er Minecraft som har en implementering det faktisk er verdt å bruke. I Control og Metro Exodus foretrekker jeg ofte å ikke ha det på da jeg synes det ser bedre ut uten, men skal ikke være uenig i at det er en bra funksjon for de som liker det. Dessverre er implementeringa omtrent fraværende som for DLSS.

Personlig har jeg flere (har hatt mange) Nvidia og AMD-kort og liker dem alle sammen godt ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Cowboystrekk said:

DLSS fungerer jo særs dårlig i de fleste spillene (av de ekstremt få) det finnes til. Control og WS: YB er vell de eneste spillene som har en bra implementering. I BF:V og SOTTR er DLSS tragisk.

DLSS V1 kan vel sies å være en flopp. Sikkert bra på papieret, men teknikken var for dårlig utviklet for prime time og de rushet det på markedet for blidgjøre investorene med litt oversalg. De har hatt mye tid på å tweake dette så kanskje det blir comeback med en ny versjon som leverer bedre. AMD tok en enklere vei og må si den faktisk er å foretrekke istedet til tross for DX-restriksjoner, noe som sikkert gjør at Nvidia prøver å bevise at DLSS var bra tenkt når de forhåpentligvis lanserer neste versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 timer siden):

DLSS V1 kan vel sies å være en flopp. Sikkert bra på papieret, men teknikken var for dårlig utviklet for prime time og de rushet det på markedet for blidgjøre investorene med litt oversalg. De har hatt mye tid på å tweake dette så kanskje det blir comeback med en ny versjon som leverer bedre. AMD tok en enklere vei og må si den faktisk er å foretrekke istedet til tross for DX-restriksjoner, noe som sikkert gjør at Nvidia prøver å bevise at DLSS var bra tenkt når de forhåpentligvis lanserer neste versjon.

DLSS i Control og WF:YB er vell en slags v2-utgave som både var lettere og implementere og hadde mindre problemer som vannmalingseffekten det hadde i BF:V f.eks. Nvidia har visstnok forenkla implementeringsprosessen kraftig i nyere software til utviklete så forhåpentligvis får vi se velfungerende DLSS i flere spill framover :)

Lenke til kommentar
On 3/11/2020 at 8:22 AM, Cowboystrekk said:

DLSS i Control og WF:YB er vell en slags v2-utgave som både var lettere og implementere og hadde mindre problemer som vannmalingseffekten det hadde i BF:V f.eks. Nvidia har visstnok forenkla implementeringsprosessen kraftig i nyere software til utviklete så forhåpentligvis får vi se velfungerende DLSS i flere spill framover :)

Det viser i alle fall commitment og at de er på ballen. Tror nok neppe de dropper DLSS men fortsetter å utvikle og forbedre det ytterligere. Når utviklerene ser frukter av det vil de nok være mer villig til å ta det i brukt. Spillutvikling er veldig komplekst så all forenkling som gjør ting enklere å implementere er lavthengende frukt.

Det at AMD har opensourcet CAS (parametrisk oppskarping som ikke overskarper) har jo ført til at det er portet og optimalisert av "Marty McFly" i ReShade i alle DX-versjoner som gjør at det funker på alt som kjører ReShade.

https://gist.github.com/martymcmodding/30304c4bffa6e2bd2eb59ff8bb09d135

Er bare å slenge denne filen inn sammen med resten av shaderene i ReShade, så plukkes den opp og blir kompilert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
3 hours ago, Mumriken said:

VM i bottleneck? noen bedre??

 

bah.thumb.jpg.b110ab31d0f115e4cadcb46e7fb5f3a2.jpg

Hvis det er PCIe hastigheten du tenker på for GPU skalerer den opp max under last. Dette er for å ikke bruke unødvendig energi ellers.

Bruker du MS Paint til screenshot kan du skalere ned kanvas før du kjører pastre, så slipper du å få med bakgrunnen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Hvis det er PCIe hastigheten du tenker på for GPU skalerer den opp max under last. Dette er for å ikke bruke unødvendig energi ellers.

Bruker du MS Paint til screenshot kan du skalere ned kanvas før du kjører pastre, så slipper du å få med bakgrunnen.

Takk for tipset.

Neida, det var cpu jeg siktet til.
4790k sliter ekstremt hardt med mate 2080Ti med nok frames. Merker den er utdatert :)

Lenke til kommentar
vidor skrev (43 minutter siden):

Det er vel verdt å få ting overklokket fra fabrikk hvis du vil være sikker på at det funker.

Ikke til den prisen https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-rtx-2070-super-strix-gaming-oc-8gb/1009420.11111/

Men 2060 super kortet mitt ligger på rundt 1920+Mhz og det ga jeg 3800 kr for. Denne gangen kjøpte jeg dette. Ja det var litt kostbart der så jeg kjøpte der her.

Så får en nesten se hva en foretrekker å kjøpe. Selv om at det koster mye vil ikke si det samme som at det er en god pris på produktet.

Endret av FranZe
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (7 minutter siden):

Ikke til den prisen https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-rtx-2070-super-strix-gaming-oc-8gb/1009420.11111/

Men 2060 super kortet mitt ligger på rundt 1920+Mhz og det ga jeg 3800 kr for. Denne gangen kjøpte jeg dette. Ja det var litt kostbart der så jeg kjøpte der her.

Så får en nesten se hva en foretrekker å kjøpe. Selv om at det koster mye vil ikke si det samme som at det er en god pris på produktet.

Tenker du å oppgradere fra et 2060 Super til et 2070 Super?

Det blir nok en skuffelse...

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (22 minutter siden):

Tenker du å oppgradere fra et 2060 Super til et 2070 Super?

Det blir nok en skuffelse...

ja, en kan vel si det slik. Noe boost blir det men jeg regner ikke med all verden. Begge kortene skal forøvrig brukes. Men noe høyere fps og ppd regner jeg med :)

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...