Gå til innhold

Nkom: Chilimobil Fri Data kan være i strid med loven


Anbefalte innlegg

Ja det kan brukes i en telefon. Uansett så kan du ikke kreve at tilbyderen legger til rette for dette, feks så kan du ikke kreve å få internett på mobilen selv om du har bredbånd via kabel hjemme (altså fritt valg av terminal) men dersom du finner en løsning for å få hjemmenettet på telefonen din så kan de ikke nekte deg det.

Går helt fint å bruke internetten du har i kabel hjemme på mobilen. Du har hørt om WiFi ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Nkom gjør at abonnementet legges ned, så kan de dra til helvete.

 

Og hva med ting som operatørers mulighet til å "preserve the integrity and security of the network" i lovteksten som siteres? Det er flere formuleringer som åpner for å nettopp begrense ting for kundene, så lenge det handler om riktige ting som å beskytte tjenesten mot misbruk el.l.

 

 

Nå griper du etter halmstrå. Og det har forsåvidt også Chili gjort med utformingen av avtalen. Om abb fra Chili forsvinner så er det jo ikke Nkom's feil. Det er ene og alene Chili som må ta ansvaret for måten de har utformet avtalen på. Chili som alle andre må forholde seg til lover og regler eller ta konsekvensene om de velger å ikke gjøre det. Nkom kom jo fordi det var for mange i bransjen som forsøkte å sno seg unna lover og regler. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen jævla takk for at dere ødelegger for oss som ikke bruker annet enn mobilen.

 

Er det veldig tungt for deg å skjønne saken? Det er jo ikke alle andre, eller noen utvalgte som "ødelegger", om abb trekkes så vil jo det være en konsekvens av avtalen som Chili har utformet for "fri data". Hva enn som skjer så er det kun Chili som evt. må ta skylden for det er jo Chili som forsøker å presse merkelige avtaler på kundene som ikke rimer med det som etterhvert har blitt en selvfølgelighet i mobilmarkedet. Hvordan vi bruker vår datakvote er altså ikke opp til operatøren å bestemme. Operatørene kan heller ikke diktere hva vi bruker datakvoten på, jmfr nettnøytralitet. Det er opp til kunden om data deles eller hvilke data som konsumeres, det ser vi klart i saken fra Danmark. 

 

Betaler du for mobildata så skal du altså selv bestemme om du bruker data på mobilen, deler til tablet, TV, pc eller kjæresten og det er opp til deg hva du bruker datakvoten til. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som både Norge og nordmenn ikke er klar til å ha denne friheten. La oss gå tilbake til 12gb i måneden for svindyre kroner. Ja, jeg forstår poenget til folk at de ikke vil at dem bestemmer over åssen man bruker abonementet, men er det så vanskelig å holde seg til bare mobilbruk på mobil abonomentet når det er noe dem vil at kundene gjør? Så kanskje når andre operatører henger seg på fri data, så går alle disse restriksjonene vekk når operatørene oppgraderer netverket mer. Jeg liker at Chili har tatt en sjanse for å fremme teknologien istedenfor at vi sitter fast i 2008 med tanke på priser til den mengde dataen vi får.

Endret av BadSmile
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det gjør de ikke. Du har åpenbart ikke lest abonnementsvilkårene.

Abbonementsvilkår er den avtalefriheten de har, innenfor lovens rammer. De MÅ overholde nettnøytralitet (Nkom-loven) og de MÅ overholde markesføringsloven (ikke love mer enn de holder). Merk at markedsføringsloven vektlegger hvordan ting formidles og oppfattes. Når den skrikende overskiften deres lover noe som senere trekkes tilbake med bortgjemt liten skrift i en tung og lang avtale, så er det førstnevnte som vektlegges. Det er ikke fryktelig vanskelig å markedsføre seg tydelig nok i utgangspunktet. "Hos oss får du minimum 10 GB til den prisen, eller kanskje helt opp til 1 TB hvis vi er i det gavmilde hjørnet"

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som både Norge og nordmenn ikke er klar til å ha denne friheten. La oss gå tilbake til 12gb i måneden for svindyre kroner. Ja, jeg forstår poenget til folk at de ikke vil at dem bestemmer over åssen man bruker abonementet, men er det så vanskelig å holde seg til bare mobilbruk på mobil abonomentet når det er noe dem vil at kundene gjør? Så kanskje når andre operatører henger seg på fri data, så går alle disse restriksjonene vekk når operatørene oppgraderer netverket mer. Jeg liker at Chili har tatt en sjanse for å fremme teknologien istedenfor at vi sitter fast i 2008 med tanke på priser til den mengde dataen vi får.

 

 

Virker for meg som om Chili ikke er klar for å drive i henhold til gjeldene lover og regler, og da er det ikke kundene som skal endre seg når feil påpekes. Da er det Chili som må endre seg. Enten må de endre vilkårene for fri data eller så må de i verste fall trekke abonnementet. 

 

Det siste er ikke veldig trolig i mine øyne, for om Chili trekker fri data så skaper de veldig mye støy og mange vil nok forlate Chili. Da blir det tap av både kunder og omdømme. Endrer de vilkårene slik at de leverer et produkt som er i henhold til Nkom kravene så slipper Chili å tape ansikt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan de se om dette sim kortet står i en mobil bredbåndsruter?

Det er vel heller høy forbruk på kort tid de ser først, f.eks hvis man bruker 50 GB på en dag og 1-5 GB på en annen dag eller 100 GB på neste dag. Det høres veldig rart ut for en telelevrandør.

Lenke til kommentar

Er det binding på dette abonnementet? Friste jo nesten selv samme abonnement, dersom Nkom "tvinger" dem til og åpne opp for MBB i vilkårene. Da er det vel kanskje lurt at man har abonnementet før de evt fjerner der fra porteføljen sin :p er man bundet opp i 12mnd kan de vel ikke bare ta det bort fra eksisterende kunder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det binding på dette abonnementet? Friste jo nesten selv samme abonnement, dersom Nkom "tvinger" dem til og åpne opp for MBB i vilkårene. Da er det vel kanskje lurt at man har abonnementet før de evt fjerner der fra porteføljen sin :p er man bundet opp i 12mnd kan de vel ikke bare ta det bort fra eksisterende kunder?

 

Ingen binding :)

Lenke til kommentar

Det har de ingen grunnlag for å kreve bindingstid med mindre du får en mobil gratis eller trådløs ruter å velge å binde deg i 12 måneder. Uansett vil endringer værtfall store være avtalebrudd og man kan si opp hvis ting vesentlig blir endret til det dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er opplagt lokketilbud for å kapre nye abonnenter. Og så legger de så mye restriksjoner på hvordan du skal kunne bruke kvoten din at du skal ha rimelig spesielt behov for bruke den opp med bare mobilen.

 

Hadde vært fint med 1TB data i abonnementet, men det blir først interessant når jeg kan bruke mobilen som aksesspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som både Norge og nordmenn ikke er klar til å ha denne friheten. La oss gå tilbake til 12gb i måneden for svindyre kroner. Ja, jeg forstår poenget til folk at de ikke vil at dem bestemmer over åssen man bruker abonementet, men er det så vanskelig å holde seg til bare mobilbruk på mobil abonomentet når det er noe dem vil at kundene gjør? Så kanskje når andre operatører henger seg på fri data, så går alle disse restriksjonene vekk når operatørene oppgraderer netverket mer. Jeg liker at Chili har tatt en sjanse for å fremme teknologien istedenfor at vi sitter fast i 2008 med tanke på priser til den mengde dataen vi får.

Det virker som om mange, eller de fleste hadde blitt mer fornøyd om de ble begrenset til la oss si 50gb i måneden til den prisen men at man kan bruke alt på en gang enn å få friheten til å bruke nærmest så mye man vil innenfor rimelighetens grense.

 

Kanskje de burde innføre times, dags og ukesgrense i tillegg, f.eks maks 5gb pr time, maks 75gb pr dag, maks 300 pr uke, maks 1000 pr måned.

 

En liten jævel i meg håper at de må gi seg, det påvirker jo ikke meg uansett :)

Lurer på om det blir noe klaging når de må tilby f.eks 50gb men med total frihet..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Synes at en 30GB dagen er en ganske så rimelig grense. Har de siste 2 dagene streamet ute til Twitch i rundt 6 timer tilsammen og brukt opp 10 GB. Snart brukt på 2 dager hva ett abbonement til samme pris fra Komplett for.eks har i måneden. Såklart hadde det vært fint å ikke hatt begrensninger, men når dette abonementet allerede er 100 ganger bedre enn alle operatører i Norge (med tanke på pris), så synes jeg vi bør være fornøyde. (Enig med at de bør opplyse om begrensningene bedre i vilkårene dog, spesielt angående denne grensen på 30GB dagen de har nevnt i en annen nyhetsartikkel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette tok eg opp i den andre rekord tråden.

Kan ikkje fatte at dei kan ha lov til å nekte å bruke telefonen som "hotspot".

 

Dette bør gå heilt fint for Chili å fjerne. Du skal ha ganske ekstrem bruk over lang tid for å bruke opp 1TB.

 

På min PC som eg brukar mykje kvar dag så brukar eg 20-30GB dagleg på HTTP og streaming trafikk.

Då ser eg på VM og til vanleg også på Youtube og Twitch streams.

 

 

Hvorfor har ikke dette rammet såkalt "mobilt bredbånd", da?

Kva du tenker på her?

Ca 30 GB pr dag vil bli rundt 900 GB i måneden. For en person. Sleng med en eller to andre brukere, så er du fint oppe i 2 TB i måneden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...