Gå til innhold

Tesla åpner dørene for Model 3-bestillinger i Nord-Amerika


Anbefalte innlegg

Står haugevis med Teslaer hos høggern i Brumundal. Gjennomsnittalder 2 år. De er ikke kollisjonskadet men feil som Tesla har gitt opp. Noen som fikk rett i at dette ville bli ett miljøproblem. Litt tidlig å levere bilen til høggern etter 2 år vel? Står om det i HA i gårdsdagens utgave. Sikkert sånn på mange høggeri rundt omkring vil je tru.

 

"bruk og kast" og ikke blitt noe bedre tilstander (miljøvennlig) siden 2014 muligens. (gjelder ikke bare Tesla)

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/7e0nW/tror-antallet-elbiler-som-maa-kondemneres-vil-skyte-i-vaeret

 

Og få deler/utført reparasjoner er visst heller ikke lett, så forbrukermyndighetene burde vel vært mer på hugget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk har stått i kø i to år og nå kan plutselig hvem som helst gå inn og konfigurere seg en bil. Enten så er etterspørselen etter Model 3 til +$50k mye mindre enn man har håpet eller så satser man på at folk vil betale $3500 i urefunderbart depositum uten å vite når de får bilen.

Du har åpenbart misset noe.

Lenke til kommentar

Tesla har vekstutfordringer? Tesla har totalt laget ca 300 000 biler, mao like mange som Nissan har laget av modellen Leaf alene. Tesla lager biler (riktignok veldig få i forhold til andre produsenter, men de er ingen tradisjonell bilorganisasjon som du kan ringe til og be om å bli satt over til delelageret for å bestille deler og få prisen på deler og få vite når delene kommer. For det får du nemlig ikke vite - når delene kommer - om de overhodet er produsert.

 

Tesla har høyeste score av kundetilfredshet? Hvordan tror du slike undersøkelser blir designet? For det blir de nemlig. De blir designet. Om man spør en bileier hvor bilen aldri har blitt påkjørt eller gått i stykker, mao hvor bilen har fungert prikkfritt fra dag 1, ja da scorer selvsagt Tesla høyt. Fordi bilen er fantastisk å kjøre. Men om man designer en undersøkelse og spør folk so har vært i kontakt med ettermarkedet for service og deler, da blir selvsagt svaret noe helt annet.

 

Jeg blir stadig like overrasket over folk som sitter i sofakroken og iherdig forsvarer noe de heller burde stille spørsmål ved. Det gjelder ikke bare Tesla, det gjelder slike debattforum generelt. Folk som ikke har noen erfaring eller liknende erfaringer som andre kommer med anekdoter og egne erfaringer om hva som helt. Om man hadde ført debatt på nettet om tyskernes metode for avliving av jøder under 2. verdenskrig kan du være sikker på at det hadde kommet noen som sier "men de behandlet meg bra, tyskerne, jeg ble ikke brent jeg og jeg fikk mat og drikke og god behandling, og jeg forstår ikke alt dette oppstyret".

Det er snakk om dine helt personlige oppfatninger. Og de er overalt. Tenk å dra inn 2 verdenskrig og avlivning av jøder.

Lenke til kommentar

Kjenner en som jobbet for Tesla i Norge inntil nylig. De hadde nærmest som policy at de ikke tok telefonen. Slik hadde det vært over flere år. Makan til kaosselskap skal man lete lenge etter. Ikke rart at de mest kompetente medarbeiderne slutter. Slike finner seg enkelt jobb som hos de etablerte aktørene. De overgår uansett Tesla på absolutt alle punkter (lønn, bonus, arbeidstid, frynsegoder, generell kompetanse, etc.).

Hvorfor høre på¨andre. Test selv da. Ring for faen.

Lenke til kommentar

 

Tesla har vekstutfordringer? Tesla har totalt laget ca 300 000 biler, mao like mange som Nissan har laget av modellen Leaf alene. Tesla lager biler (riktignok veldig få i forhold til andre produsenter, men de er ingen tradisjonell bilorganisasjon som du kan ringe til og be om å bli satt over til delelageret for å bestille deler og få prisen på deler og få vite når delene kommer. For det får du nemlig ikke vite - når delene kommer - om de overhodet er produsert.

Tesla har høyeste score av kundetilfredshet? Hvordan tror du slike undersøkelser blir designet? For det blir de nemlig. De blir designet. Om man spør en bileier hvor bilen aldri har blitt påkjørt eller gått i stykker, mao hvor bilen har fungert prikkfritt fra dag 1, ja da scorer selvsagt Tesla høyt. Fordi bilen er fantastisk å kjøre. Men om man designer en undersøkelse og spør folk so har vært i kontakt med ettermarkedet for service og deler, da blir selvsagt svaret noe helt annet.

Jeg blir stadig like overrasket over folk som sitter i sofakroken og iherdig forsvarer noe de heller burde stille spørsmål ved. Det gjelder ikke bare Tesla, det gjelder slike debattforum generelt. Folk som ikke har noen erfaring eller liknende erfaringer som andre kommer med anekdoter og egne erfaringer om hva som helt. Om man hadde ført debatt på nettet om tyskernes metode for avliving av jøder under 2. verdenskrig kan du være sikker på at det hadde kommet noen som sier "men de behandlet meg bra, tyskerne, jeg ble ikke brent jeg og jeg fikk mat og drikke og god behandling, og jeg forstår ikke alt dette oppstyret".

Jeg ser ironien i at du kommer med et lass udokumenterte påstander om Tesla og Tesla-kunder, later som du vet innholdet av 2 ulike uavhengige undersøkelser du ikke engang kjenner navnet på, beskylder andre for å ikke ha erfaring.....og avslutter med å holde et fordrag om anekdoter og sofa-synsing.

 

Tesla produserer biler i en helt annen prisklasse enn Leaf, så salgstall må sammenlignes med tilsvarende prisede biler. Det er også gjort i EU og US ift. Model S. Det tok de 2 år å komme på topp, mot produsenter som har holdt på i 100 år. Så ja, vekstutfordringer.

Ok. Smak på denne Tesla har planer om å masseprodusere en bil som de kaller modell 3. Denne bilen tror folk i Norge, også journalister, snart skal komme til Norge, til priser som skal konkurrere med biler i mer normale prisklasser. Da skjønner du, da kollapser Tesla som organisasjon. Fordi. De har ikke delelager og de har ikke engang planer om å skaffe delelager. Dessuten. Man får deler til håndlagede italienske bileri løpet av dager. Så det er fullt mulig og for de fleste helt åpenbart at om man skal lage biler skal man også ha delelager. Ferrari og Lamborghini lager svært få biler pr år,, 2-300 biler. Allikevel klarer de å få på plass deler kjapt. Men dette klarer du sikkert å komme med innsigelser på også. Og der er som sagt totalt uforståelig at folk tar ting personlig og tar til motmæle om ALT bare de får en datamaskin mellom hendene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjenner en som jobbet for Tesla i Norge inntil nylig. De hadde nærmest som policy at de ikke tok telefonen. Slik hadde det vært over flere år. Makan til kaosselskap skal man lete lenge etter. Ikke rart at de mest kompetente medarbeiderne slutter. Slike finner seg enkelt jobb som hos de etablerte aktørene. De overgår uansett Tesla på absolutt alle punkter (lønn, bonus, arbeidstid, frynsegoder, generell kompetanse, etc.).

Hvorfor høre på¨andre. Test selv da. Ring for faen.

Jammen herregud da mann. Vi har jo selvsagt ringt. At du ikke har fått med deg at at det er nærmest komplett umulig å komme gjennom på telefonen til Tesla uten at du kjenner et direkte innvalgsnummer til en selger eller til noen andre der er jo helt vanvittig når du kaster deg inn i denne diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferrari og Lamborghini lager svært få biler pr år,, 2-300 biler. Allikevel klarer de å få på plass deler kjapt.

Nettopp, de lager svært få biler. Dermed er det jo enklere å få produsert deler.

 

Og der er som sagt totalt uforståelig at folk tar ting personlig og tar til motmæle om ALT bare de får en datamaskin mellom hendene.

Så det du sier er at i dette forumet er det bare du som skal få ytre deg ubegrenset, og enhver som ikke er 100% enig i det du skriver må holde kjeft for de har ikke rett til å ytre seg?

Lenke til kommentar

Nettopp, de lager svært få biler. Dermed er det jo enklere å få produsert deler.

 

Åh. Volkswagen og Toyota lager svært MANGE biler, de klarer også å produsere deler.

 

Jeg jobber med Skoda som bruker VW deler, veldig sjelden vi "står fast" pga deler som ikke finnes, eller som ikke kan bestilles. Alt av deler kan vi si til kunden når kommer. Enten det er på sentrallageret i Lillestrøm eller i Tsjekkia.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har åpenbart misset noe.

Nei, dette er desperasjon. Nå vil de plutselig ha folk til å skyte inn ENDA 2500$ ekstra forhåndsbetaling for å bestille en modell 3.

Performance modell 3 ble redusert i pris fra 78 tusen $ til 64 tusen $. AWD option redusert fra 5000$ til 4000$. De har testet markedet og åpenbart funnet ut at folk ikke betaler 80$ for en modell 3, dette er langt over smertegrensen for en slik bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, dette er desperasjon. Nå vil de plutselig ha folk til å skyte inn ENDA 2500$ ekstra forhåndsbetaling for å bestille en modell 3.

Performance modell 3 ble redusert i pris fra 78 tusen $ til 64 tusen $. AWD option redusert fra 5000$ til 4000$. De har testet markedet og åpenbart funnet ut at folk ikke betaler 80$ for en modell 3, dette er langt over smertegrensen for en slik bil.

Det er ikke desperasjon. De har plenty med penger på konto. Årsaken er nok todelt:

 

1. Nå når de produserer omkring 5000/uke, så trenger de flere faste bestillinger, slik at de vet hva de skal produsere i tiden fremover. De vil sette ca 120.000 ytterligere bestillinger i produksjon før slutten av året.

2. Det skader ikke å pynte litt på tallene før slutten av Q2. Om 100.000 bestiller bil, så får de inn 250 mill dollar ekstra, og kan da ha f.eks 3 mrd dollar på konto i stedet for f.eks 2,75 mrd dollar.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Står haugevis med Teslaer hos høggern i Brumundal. Gjennomsnittalder 2 år. De er ikke kollisjonskadet men feil som Tesla har gitt opp. Noen som fikk rett i at dette ville bli ett miljøproblem. Litt tidlig å levere bilen til høggern etter 2 år vel? Står om det i HA i gårdsdagens utgave. Sikkert sånn på mange høggeri rundt omkring vil je tru.

Det er en god grunn til at det kondemneres mange Tesla i Norge; delepriser. Bilen er uten moms ved kjøp, mens alle deler må du betale moms på ved reparasjon.

 

Batteriene er derimot ikke noe problem, de selges omtrent før bilene kommer inn. Svært populære som batteribank hos hyttefolk.

Lenke til kommentar

Det er ikke desperasjon. De har plenty med penger på konto. Årsaken er nok todelt:

 

1. Nå når de produserer omkring 5000/uke, så trenger de flere faste bestillinger, slik at de vet hva de skal produsere i tiden fremover. De vil sette ca 120.000 ytterligere bestillinger i produksjon før slutten av året.

2. Det skader ikke å pynte litt på tallene før slutten av Q2. Om 100.000 bestiller bil, så får de inn 250 mill dollar ekstra, og kan da ha f.eks 3 mrd dollar på konto i stedet for f.eks 2,75 mrd dollar.

Hele opplegget oser av donasjon og Blåkors for et selskap som nå lever fra hånd til munn. $3500 som du ikke får tilbake og som Tesla kan holde på i ukjent tid. Synd om livssituasjonen skulle endre seg i mellomtiden.

 

Sikkert noen hardcore fans som godtar dette uten å stille spørsmål, men tviler sterkt på at det er noe i nærheten av 100 000 som slår til på dette. I stedet vil det være en haug som kansellerer og som vanlig vil spørsmål om reservasjonstall bli møtt med "boring question" og ikke besvart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åh. Volkswagen og Toyota lager svært MANGE biler, de klarer også å produsere deler.

 

Jeg jobber med Skoda som bruker VW deler, veldig sjelden vi "står fast" pga deler som ikke finnes, eller som ikke kan bestilles. Alt av deler kan vi si til kunden når kommer. Enten det er på sentrallageret i Lillestrøm eller i Tsjekkia.

 

Forklaringen er vel at Skoda og VW ble etablert henholdsvis 1895 og 1837, dvs. de har hatt en mannsalder på å etablere og finslipe logistikk og serviceapparat, mens Tesla begynte fra scratch. Demed er jobben mye tyngre i starten. Men hvorvidt Tesla vil makte å utvikle posisjonen sin gjenstår å se. Eller, de forbedrer seg, innen x-antall år, men da kan det være for sent.

Lenke til kommentar

Tenk deg litt om. Hvorfor skal de redusere prisen på en bil de hevder de har 450 tusen bestillinger på?

Overdriver de etterspørselen etter sine produkter eller er det noe annet lurt de ikke sier?

Dette gir faktisk ingen mening.

Når det gjelder prisreduksjonen på performance/AWD, så innså de nok at de hadde lagt prisen litt høyt, og at de ville få flere kunder som valgte disse med lavere priser. Prisene var jo høyere enn det som var forventet før prisreduksjonen, mens nå er de på et mer riktig nivå.

 

Det er uansett ikke noe tvil om at Tesla vil fortsatt tjene gode penger på AWD og performance. Kostpris for AWD er trolig omkring $2000, så der får de omkring $2000 i inntjening, og kostpris for Performance er trolig omkring $3000, så der får de omkring $12000 i inntjening.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...