Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse grunnet manglende helsegodkjennelse


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Etter 1,5 års utdannelse på Norsk Jernbaneskole og ett halvt års ventetid fikk jeg endelig jobb som lokføreraspirant i NSB og ting begynte å se lyst ut. Men etter bare ett par måneder får jeg beskjed om at helsetesten ikke ble godkjent grunnet for dårlig syn. Skal på drøftelsesmøte i morgen, man har allerede fått vite at jeg kommer til å få valget mellom å få sparken eller si opp selv. Jeg kommer da til å bli sittende på bar bakke uten rett til dagpenger og med to ubrukelige utdanninger og 500 000 i studiegjeld.  Synet skal vist nok være mulig å behandle, men det tar tid og det er uvisst om det løser problemet, men det virker som om NSB bare ønsker å bli kvitt meg. Hvilke rettigheter har jeg egentlig når jeg bare er på prøvetid? Kan de si meg opp dersom jeg går og sykemelder meg grunnet dårlig syn? Mister jeg denne jobben nå er livet mitt ødelagt. Noen gode forslag? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har i alle fall ingenting å tjene på å seie opp sjølv.

 

Det er fleire måtar å gripe ann saka.

 

Men det er klart at dersom du ikkje er i stand til å oppfylle dei krava som er stilt for stillinga så vil arbeidsgiver ha grunnlag for ein oppsigelse. Dersom du må ha godt syn for å gjere jobben, så er det sakleg grunn at du ikkje lenger ser godt nok.

Dette prinsippet gjeld også i andre situasjonar, som dersom du plutseleg hadde mista begge armane i ei ulykke, då er det også sakleg å begrunne oppsigelsen med at du fysisk er ute av stand til å gjere jobben.

 

Sjølv om du er i prøvetid så har du eit vern mot usakleg oppsigelse, forskjellen er berre at i prøvetida kan du også bli sagt opp på bakgrunn av din tilpasning til arbeidet, faglige dyktigheit og påliteligheit.

 

NSB er ei IA-bedrift (inkluderande arbeidsliv), dette forplikter NSB til å strekke seg langt til å finne alternativt arbeid til deg.

 

Du bør derfor snarast råd ta kontakt med din tillitsvalgte.

 

 

Du kan også gripe ann saka med å avlegge ny synstest for å stadfeste om synet ditt verkeleg er for dårleg eller om det er berre testen som er dårleg.

 

Det er også mulig at du kan ha eit form for erstatningskrav dersom nokon kan klandrast for at du ikkje har fått beskjed om at du ikkje tilfredsstiller helsekravet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke si opp frivillig! Det er mange muligheter, og NSB kan vanskelig hevde at de kun har en oppsigelse av deg som eneste utvei.

 

Hvis synet kan bli godkjent ved hjelp av behandling, må du si deg villig til å utføre annet arbeid inntil denne behandlingen er utført. Eller sykemelde deg frem til du er ferdig behandlet, dersom NSB ikke har alternativt arbeid.

 

Sjekk også om din kontrakt med NSB kan ha klausuler som fristiller deg fra studielån dersom du pga. helsen ikke kan fullføre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du kan behandles er det vel rimelig å få en sykemelding fram til behandling og i rehabiliteringstiden etter behandlingen.

Eventuelt intern omplassering hvis det lar seg gjøre uten vesentlig ulempe for NSB.

 

Ta forøvrig med deg tillitsvalgt i møtet! Det har du rett til. Snakk eventuelt med fagforeningen hvis du er medlem i en.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Har snakket med forbundet/tillitsvalgt, men de virker særdeles lite løsningsorienterte og jeg føler nesten at de bare drar saken min ned. Det er også skremmende hvor lite de ser ut til å vite om arbeidsrett osv. Begyner nesten å lure på hvem sine interesser de ønsker å ivareta. Saken er den at jeg føler meg veldig urettferdig behandlet av bedriftshelsetjenesten til NSB, noe vedkommende fra forbundet ikke ser ut til å skjønne. Men jeg tror jeg selv skal klare å overbevise NSB i morgen om å gi meg en reell sjanse til å løse dette. Og om det ikke går kommer jeg til å kreve advokat fra forbundet som faktisk har peiling på arbeidsrett. Men først kommer jeg selv til å prøve å argumentere saklig og ydmykt.

Lenke til kommentar

Hvis du kan behandles er det vel rimelig å få en sykemelding fram til behandling og i rehabiliteringstiden etter behandlingen.

Eventuelt intern omplassering hvis det lar seg gjøre uten vesentlig ulempe for NSB.

 

..........................

 

Nå har ikke TS sagt at han er syk, bare at testen viser at han har for dårlig ukorrigert syn til å kunne være lokomotivfører.  Jeg vil tro at det ikke er nok til å være syk.

 

Det er forskjellige stillinger rundt omkring som har helsekrav, ikke minst krav til syn og hørsel.  Felles for alle disse er at de er absolutte, og ekskluderende hvis man ikke er innenfor marginen. 

 

Omplassering er en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er synet så dårlig at det ikke kan korrigeres med laser? Det er jo ikke snakk om noen spesielt med nedetid i sammenheng med en slik operasjon, verste fall noen få dager. 30-50k er en veldig liten investering for å få beholde jobben, og det må vel være rimelig at du får lov til å gjøre dette for å rette problemet.

Lenke til kommentar

Etter 1,5 års utdannelse på Norsk Jernbaneskole og ett halvt års ventetid fikk jeg endelig jobb som lokføreraspirant i NSB og ting begynte å se lyst ut. Men etter bare ett par måneder får jeg beskjed om at helsetesten ikke ble godkjent grunnet for dårlig syn. 

 

Hvorfor sjekket du ikke dette før du begynte på utdannelsen?

Lenke til kommentar

Man blir testet før man kommer inn på skolen på flere ting. Blant annet syn. Denne helsetesten er kun gyldig i tre år, så må man inn igjen. Regner med det er denne testen TS ikke fikk godkjent og at det i mellomtiden har skjedd noe med synet.

 

Uansett så er det en kjedelig situsjon å havne i. Hvordan gikk det på møte i dag?

Lenke til kommentar

Prøvetid er jo uansett nettopp det. Prøvetid. Altså en periode der det er lettere for firmaet å si deg opp enn når du er fast ansatt, hvis det ikke funker. Men hvordan slapp du gjennom nåløyet for å komme inn på lokførerskolen med så dårlig syn da? De testene er jo ganske heftige.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ble tilbydd 2G dersom jeg sier opp selv. Noen som vet om disse pengene vil gi grunnlag for dagpenger til neste år? Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. De er på ingen måte pliktige til å gi meg det, så jeg begynner jo nesten å lure på om de tenker at det kan by på problemer om de må si meg opp. Og både NSB og forbundet pusher veldig på dette med at det vil ta seg dårlig ut på CV om jeg ikke går frivillig. Selv er jeg ganske uenig i det, jeg ser ikke noe problem med å forklare til en eventuell ny arbeidsgiver at jeg fikk sparken grunnet problemer med helsegodkjennelsen. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å tilby deg betaling for å seie opp sjølv tyder på at dei ikkje er overbevist om at grunnlaget er godt nok ja.

 

Denne avtalen er nok mest gunstig for deg dersom du har ein eller anna jobb å gå til, eller om du planlegg å utdanne deg til noke anna. 2 G er omtrent 200k kr, så dersom du skal studere kjem det godt med.

 

Men dersom dette var utdanning nummer to, og du alt har eit stort studielån så vil eg tru at det ikkje frister å utdanne seg enda ein gong.

Så då er kanskje det å tvihalde på jobben og kreve å få tilpassa arbeidsoppgåver fram til du får tatt synskorrigering eit betre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvetid er jo uansett nettopp det. Prøvetid. Altså en periode der det er lettere for firmaet å si deg opp enn når du er fast ansatt, hvis det ikke funker. Men hvordan slapp du gjennom nåløyet for å komme inn på lokførerskolen med så dårlig syn da? De testene er jo ganske heftige.

 

Er det så vanskelig å forstå at synet kan ha forverret seg betraktelig på 3 år grunnet en øyesykdom? Forresten ikke noe heftig med synstesten hos BHT, bare en standard test hvor man leser fra en plakat. 

Lenke til kommentar

Det å tilby deg betaling for å seie opp sjølv tyder på at dei ikkje er overbevist om at grunnlaget er godt nok ja.

 

Denne avtalen er nok mest gunstig for deg dersom du har ein eller anna jobb å gå til, eller om du planlegg å utdanne deg til noke anna. 2 G er omtrent 200k kr, så dersom du skal studere kjem det godt med.

 

Men dersom dette var utdanning nummer to, og du alt har eit stort studielån så vil eg tru at det ikkje frister å utdanne seg enda ein gong.

Så då er kanskje det å tvihalde på jobben og kreve å få tilpassa arbeidsoppgåver fram til du får tatt synskorrigering eit betre alternativ.

Det ser dessverre ut til at synet ikke lar seg ordne, i hvert fall i følge NSB. Men vil disse 2G bidra til dagpengegrunnlaget på samme måte som vanlig lønn? Og NSB mener at jeg skal si opp og heller søke meg inn igjen hos dem dersom synet kommer i orden. For meg høres dette ut som en meget tvilsom løsning, selv om de bedyrer at jeg da ikke havner bakerst i køen. Samtidig står det i oppsigelsen de ønsker at jeg skal skrive under på at jeg fraskriver meg fortrinnsrett. Jeg begynner virkelig å lure om jeg blir forsøkt lurt her. De virker alt for opptatte av å bli ferdige med saken. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...