Gå til innhold

Hva bør vektlegges ved ny TV?


Anbefalte innlegg

Driver og planlegger litt frem i tid.

Flytter på senhøsten, og får da en kjellerstue som blir hjemmekino. Her er det kun to små vinduer, så lyskontroll er uproblematisk.

 

Er lenge siden jeg var oppdatert på TV-fronten, så trenger litt input på hva som er hot or not. Nåværende TV er en Panasonic ST60 plasmaskjerm, regner med det har skjedd litt siden den var ny. Hadde den vært større, hadde jeg nok beholdt den.

 

Bruken vil være film/serie og xbox one x.

 

Lyd håndteres av ett 7.1 oppsett med Dali zensor og Denon reciever.

 

Har snust litt på Philips pga ambilight, synes det virker effektfullt i mørke rom.

Tenker 65" og selvfølgelig 4K og HDR.

Sortnivå er viktig etter mange år med plasma.

 

Smartfunksjoner er underordnet. Tenker det blir tatt hånd om av en htpc og/eller nvidia shield.

 

Pga mye annet som også må kjøpes, prøver jeg å holde prisen under 20.000kr, men kan nok strekke det litt lenger.

 

Hvordan er f.eks oled-skjermene i disse dager? Er innbrenning ett problem? Leser at de ikke er så lysterke, men det er uproblematisk i det rommet jeg skal ha den i.

Endret av Gromle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Eg synest du skal ta vare på eska i alle høve, gjevt å ha når ein skal flytte. Når du kjøpar ein TV til tjue tusen krone så får du sikkert ei kjempe fin eske

Lenke til kommentar

Jeg har Lg Oled, og både tv'en og Get-boksen den er koblet til har skjermsparer, så innbrenning er ikke et problem med mindre du går inn for det. Jeg vet ikke om Philips har det samme, men jeg regner med det. Jeg er kjempefornøyd med bildet, men jeg savner AmbiLight fra den gamle Philips'en litt, så Oled med AmbiLight tror jeg blir veldig bra. 65" Philips Oled ligger vel på 22-23 000.

Lenke til kommentar

Driver og planlegger litt frem i tid.

Flytter på senhøsten, og får da en kjellerstue som blir hjemmekino. Her er det kun to små vinduer, så lyskontroll er uproblematisk.

Er lenge siden jeg var oppdatert på TV-fronten, så trenger litt input på hva som er hot or not. Nåværende TV er en Panasonic ST60 plasmaskjerm, regner med det har skjedd litt siden den var ny. Hadde den vært større, hadde jeg nok beholdt den.

Bruken vil være film/serie og xbox one x.

Lyd håndteres av ett 7.1 oppsett med Dali zensor og Denon reciever.

Har snust litt på Philips pga ambilight, synes det virker effektfullt i mørke rom.

Tenker 65" og selvfølgelig 4K og HDR.

Sortnivå er viktig etter mange år med plasma.

Smartfunksjoner er underordnet. Tenker det blir tatt hånd om av en htpc og/eller nvidia shield.

Pga mye annet som også må kjøpes, prøver jeg å holde prisen under 20.000kr, men kan nok strekke det litt lenger.

Hvordan er f.eks oled-skjermene i disse dager? Er innbrenning ett problem? Leser at de ikke er så lysterke, men det er uproblematisk i det rommet jeg skal ha den i.

Skjønner st det er lenge siden du har byttet TV...jeg har hatt parabol i 20 år, LG en 4K snart TV i 2 år.

Etter min mening så er htpc ganske uinteressant nå, om du ikke bruker piratsider for å se på film...

Appene i en smart TV er utrolig bra, Netflix, Viaplay, Amazon og NRK. Men sport og streaming vil aldri bli så bra som parabol.

Nvidia og sånt bruker jeg ikke...og web.os på LG er veldig bra.

Lenke til kommentar

Skjønner st det er lenge siden du har byttet TV...jeg har hatt parabol i 20 år, LG en 4K snart TV i 2 år.

Etter min mening så er htpc ganske uinteressant nå, om du ikke bruker piratsider for å se på film...

Appene i en smart TV er utrolig bra, Netflix, Viaplay, Amazon og NRK. Men sport og streaming vil aldri bli så bra som parabol.

Nvidia og sånt bruker jeg ikke...og web.os på LG er veldig bra.

Har ikke hatt behov for å bytte TV før nå.

 

Grunnen til at jeg bruker HTPC og lignende er at jeg fortsatt piratkopierer noe. Mest pga tilgjengelighet, men også kvalitet.

Netflix og co har f.eks bare Dolby digital + og forskjellen opp til Dolby DTS/True HD er betydelig.

Lenke til kommentar

Slik du beskriver situasjonen, ville jeg definitivt valgt OLED. I mørke rom er det ingen konkurranse engang. Om du liker Ambilight, ser jeg ingen grunn til å gå for noe annet enn Philips 65OLED873. Den er rekordbillig nå til 22 900 kr. LG B7 er kanskje teknisk hakket vassere, men Ambilight gjør mer enn opp for dette, for dem som er glad i funksjonen. :)

Lenke til kommentar

Her er en liste som jeg brukte forrige gang jeg kjøpte tv. Gjenbruke deler av det?

  • Den kan være maks 149 cm bred da den skal stå i reol, noe som begrenser aparaturet til ~65".
  • Den skal brukes mye til spilling med Playstation 3 og Playstation 4 og brukes til titting på serier via Netflix og HBO Nordic. Selve tv-funksjonen brukes svært lite.
  • Støtte IDTV fra Canal Digital kabel. (Vi har kort og kortleser som er satt rett inn i tv'n vi har i dag. Dette ønsker vi å fortsette med).
  • Gjerne Sony eller LG da jeg har hørt disse har bra teknologi i tv'ene sine men vi er åpne for andre merker også.
  • Ha støtte for kablet nettverk.
  • Ha HDMI 2.0 eller nyere (men det er kanskje standard på tv med UHD/4K?)
  • Ha muligheten til å få installert apper som Netflix, HBO Nordic, NRK Super og lignende men dette er ikke et must da dette kan bli strømmet til Chromecast som vi eier per se.
  • Ha en HDMI-utgang som støtter ARC. Vi har Playstation 3, Playstation 4 og Chromecast som kobles via surroundforsterkeren så vi er ikke avhengig av mange HDMI-innganger.
  • Gjerne 3D men dette er ikke et must.
  • Gjerne ha opptaksfunksjon via USB (PVR) men dette er ikke et must.
  • Helst 100 Hz eller mer.
  • Gjerne støtte speiling men dette er ikke et must. Vi har Sony mobil og nettbrett og Sony sine tv'er støtter speiling fra disse ut av boksen. Det er vel Wi-Fi Direct som gjelder da?
  • Gjerne ha HDR (krever 10-bits farvepanel).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...