Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten mens vi prater om dette, så sporer jeg bare litt off topic her. Hvilken 4K Bluray spiller bør jeg gå for? Vil ha en som er bra på å skalere 1080p til 4K bra. Uten at den koster 10 tusen kroner så klart...

Har gått ifra UHD Blu-ray til kun Apple 4K tv. Pga mye billigere filmer og mye mere Dolby Vision innhold.

Bruke selv Oppo 203 som var en solid spiller men alt Panasonic er bra bare se etter en som støtter Dolby Vision.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VT30 er jo fortsatt en bra TV da! Ikke fått den enda. Jeg hadde jo egentlig mest lyst på 75", og derfor så jeg på Q9FN til Samsung også. Da jeg så tilbudet i dag til Elkjøp, så ble valget lett. Kanskje neste gang, så blir det 75+ tommer :wee:

Ja VT30'n holder seg godt enda. Har kun 6700 timer på den også så det er mye TV igjen der forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Driver vel fra Trondheim skal du få han til Skien blir det svindyrt. Kabelering er en smakssak for meg blir bildet alt for nedtonet omtrent som å ha et slør over skjermen. Liker du punsh og friske farger vil jeg ikke anbefale det.

 

Om man er blind så følg rådet til forum jokeren.

For de andre ingen ting slår et kalibrert bilde som gir mest ytelse av tvn.

Lenke til kommentar

For de andre ingen ting slår et kalibrert bilde som gir mest ytelse av tvn.

 

Sant, men nå er det STOR forskjell på folk som bare lar TV'n stå i Dynamisk modus da, og en som er proff kalibrert. Jeg prøver først å ser hva jeg får til selv. Dessuten venter jeg jo uansett til 50 dager åpent kjøp perioden er over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sant, men nå er det STOR forskjell på folk som bare lar TV'n stå i Dynamisk modus da, og en som er proff kalibrert. Jeg prøver først å ser hva jeg får til selv. Dessuten venter jeg jo uansett til 50 dager åpent kjøp perioden er over.

Smart sjekk Oleden med 5 prosent grå i et mørkt rom og 100 prosent hvitt før return perioden er over.

Lenke til kommentar

Forresten mens vi prater om dette, så sporer jeg bare litt off topic her. Hvilken 4K Bluray spiller bør jeg gå for? Vil ha en som er bra på å skalere 1080p til 4K bra. Uten at den koster 10 tusen kroner så klart...

Tror virkelig ikke dette er noe å bruke penger på. Har aldri forstått meg på dem som bruker 5000 på en bluray-spiller. En Apple TV 4K og filmer med Dolby Vision fra iTunes er nok kanskje den måten du får sett flest filmer i god kvalitet. I tillegg er det ikke dumt å ha Netflix UHD-abbo. Bitraten er noe lav på Netflix, men mye av det som finnes der i HDR/Dolby Vision finnes kun på Netflix uansett, så skal man se det er det der det skjer.

 

Det dukker opp noen bluray-spillere med Dolby Vision. Noen med HDR10+. Så er spørsmålet hvem som vinner krigen, eller om vi vil ha begge formatene. Å bruke mange tusener på en bluray-spiller nå er ikke verdt det. Xbox One S/X har fått DV-støtte, men foreløpig kun til streaming/spilling. Ryktes at Blu-ray støtte kommer, men hvem vet. Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet, evt plukket opp noe billig hvis du må ha noe nå. Å bruke mye på en slik spiller er tullete.

 

Forøvrig en veldig interessant artikkel: https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1519123680

Lenke til kommentar

Tror virkelig ikke dette er noe å bruke penger på. Har aldri forstått meg på dem som bruker 5000 på en bluray-spiller. En Apple TV 4K og filmer med Dolby Vision fra iTunes er nok kanskje den måten du får sett flest filmer i god kvalitet. I tillegg er det ikke dumt å ha Netflix UHD-abbo. Bitraten er noe lav på Netflix, men mye av det som finnes der i HDR/Dolby Vision finnes kun på Netflix uansett, så skal man se det er det der det skjer.

 

Det dukker opp noen bluray-spillere med Dolby Vision. Noen med HDR10+. Så er spørsmålet hvem som vinner krigen, eller om vi vil ha begge formatene. Å bruke mange tusener på en bluray-spiller nå er ikke verdt det. Xbox One S/X har fått DV-støtte, men foreløpig kun til streaming/spilling. Ryktes at Blu-ray støtte kommer, men hvem vet. Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet, evt plukket opp noe billig hvis du må ha noe nå. Å bruke mye på en slik spiller er tullete.

 

Forøvrig en veldig interessant artikkel: https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1519123680

 

Jeg har jo allerede en eldre Bluray spiller her, og noen filmer, men må si at jeg ikke liker tanken å skulle potensielt samle opp hundrevis av filmer i stua som tar opp plass. Siden jeg har 300/300 fiber linje, så virker det som at streaming over internett er mer fremtiden. På en annen side, så blir det dyrt også hvis man skal ha abonnement på flere ulike tjenester også da. Samt at film tilbudet til f.eks Netflix og HBO ikke akkurat er så stort har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Har du mange eldre blu-rays antar jeg at svært få av dem er i 4K? Da kan du kanskje klare deg med den spilleren du har, og så se det an?

Du får neppe alt materiale med streamingtjenester. Å ha alle blir dyrt, og man kan ikke regne med å kunne se alle filmene man vil se til enhver tid. Jeg har Netflix mest p.g.a de har så enormt mye egenprodusert materiale. Med mindre man utøver piratvirksomhet får man ikke tak i mye av det. Det er også mer og mer som kommer i 4K (HDR/Dolby Vision).

Å ha Netflix + iTunes med mulighet for leie/kjøp av 4K (HDR/Dolby Vision) er ikke dumt.


Er forresten Sony AF9 helt utelukket? 40k på Hifi-klubben. Snart på lager. Den er vel et hakk over LG C8, er den ikke? Den har også ny Mediatek SOC, slik at Android TV endelig er raskt som bare fy. Ligger en video på Youtube der en tester. Det så fantastisk ut. Da får du også Netflix Master Series Calibrated Mode eller hva det heter. Dette må vel være årets TV: https://www.whathifi.com/reviews/sony-kd-65af9-review

Endret av deleder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du mange eldre blu-rays antar jeg at svært få av dem er i 4K? Da kan du kanskje klare deg med den spilleren du har, og så se det an?

 

Ja alt jeg har på bluray fra før er i 1080p. Venter med kjøp av ny til jeg har sett det an.

 

Å ha Netflix + iTunes med mulighet for leie/kjøp av 4K (HDR/Dolby Vision) er ikke dumt.

 

Jeg har jo en HTPC koblet til da, så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe meg en Apple TV 4K box da.

 

Er forresten Sony AF9 helt utelukket? 40k på Hifi-klubben. Snart på lager. Den er vel et hakk over LG C8, er den ikke? Den har også ny Mediatek SOC, slik at Android TV endelig er raskt som bare fy. Ligger en video på Youtube der en tester. Det så fantastisk ut. Da får du også Netflix Master Series Calibrated Mode eller hva det heter. Dette må vel være årets TV: https://www.whathifi.com/reviews/sony-kd-65af9-review

 

Vel nå er mitt valg alt tatt. TV skal etter planen komme til Torsdag. Så har jeg fra da 50 dager på å bestemme meg om jeg skal beholde det eller ikke. Sony AF9 ble vel kåret til årets TV her om dagen, så ja den er bedre.

Lenke til kommentar

Det som er dritt med Netflix er lav bitrate på lyd. Er vel 384kb/s mens på bluray kan du gange det med 10.

 

Så første sesong av Stranger Things på bluray med Dolby TrueHD og sesong 2 lasted ned fra Netflix med Dolby Digital med 384 bitrate. Gud å mye mer liv å trøkk det var i bluray, bilde er også bedre.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...