Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Det betyr at de ansatte på lager (de du møter ved henting av produkt og service) stiller inn bildeverdier etter en sentral kalibrering foretatt på et eksemplar fra fabrikk. Det er ikke unike verdier fra hver enhet, og ikke noe kalibreringsutstyr per enkelt bildejustering, men som sagt verdier hentet fra et eksemplar som testes fra fabrikk. I tillegg vil en slik klargjøring ofte bestå av selve førstegangoppsettet av en TV, oppdatering av firmware, inspeksjon for ytre skader på produktet (slik som skraper og pikselfeil) og montering av fot.

 

 

Dette er vel slik det gjøres på Elkjøp, men mener samtlige power butikker som tilbyr kalibrering har Calman utstyr og ansatte på som er kurset i bruk. 

 

Selvfølgelig er det vanskelig å si at det er den/de som har vært på kurs som utfører jobben i hvert enkelt varehus, men det er nå hvert fall det de sier selv. 

 

Om det er verdt det eller ikke må jo nesten være opp til hver enkelt. Det ligger med skjema av jobben som er gjort så man kan se hvor store endringer som er gjort i forhold til fabrikkinnstillingene.

 

 

Jeg trur ALLE her er enige i at man kan få bedre bilde på tv-en enn ut av boksen innstillingene. Så er det opp til hver enkelt om man vil fikle med det selv, betale butikken en "liten" sum, eller betale proff kalibrator en "stor" sum :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen folk som ikke tåler at andre har penger. :p Som Bill Gates sa når han ble konfrontert med formuen sin i kontekst med alt han utretter i bistand og veldedighet: det viktigste er ikke at avstanden mellom de rikeste og de allminnelige lønnede øker, men at det er denne økonomiske modellen som fører flest folk ut av fattigdommen, ved at samfunnet også blir rikere som helhet.

 

For ja, en kan gjerne i ren misunnelse sette et inntjeningstak for bedrifter og enkeltpersoner, men det er ikke sikkert at dette stimulerer til vekst slik kapitalismen beviselig gjør. Og det er denne veksten som er bølgen velstanden i vårt samfunn rir på. Den kommer både deg og meg til gode, selv om Petter Stordalen har blitt enda mer rik i forhold. :)

 

Kunne ikke vært mer enig.

 

Synsing har jeg lite sans for: Fakta er at store multinasjonale selskaper og de superrike ikke tilfører samfunnet eller økonomien noe i det hele tatt som er bra. De er direkte skadelige for alt som er verdifullt. Det er det enighet om såvel innenfor samfunnsvitenskap og blant de fleste økonomer.

Den konsentrasjonen av penger og makt. En leder av et klesmerke tjener på 4 dager inn det som en arbeider syr for i et helt liv for selskapet. Forskjell skal det være, men forskjellene øker og øker for hver måned som går.

Relatert til TV: se f.eks. denne om hvordan markedsmakt prøver å bli brukt: https://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1519123680

 

Eneste som synser her er du. Kan du backe opp dine fakta om at store multinasjonsale selskaper og de superrike ikke bidrar til samfunnet? Og at de "fleste økonomer" også mener dette?

 

Mens de totale produksjonskostnader for en OLED er mer enn halvert ( 2015-2017), og kommer til å bli halvert enda engang innen få år, så har utsalgsprisen ØKT.

The OLED Display Cost Model analysis estimates that the total manufacturing cost of a 55-inch OLED ultra-high definition (UHD) TV panel -- at the larger end for OLED TVs -- stood at $582 per unit in the second quarter of 2017, a 55 percent drop from when it was first introduced in the first quarter of 2015. The cost is expected to decline further to $242 by the first quarter of 2021, IHS Markit said.

 

So what om utsalgsprisen øker? Herregud, ikke kjøp TVen da vel, er ikke så vanskelig! Hvis det er for dyrt for markedet vil prisene automatisk reduseres. Se på helt nye BMWer og hvordan de faller i pris kontra en Porsche f.eks. 

Lenke til kommentar

Jeg trur ALLE her er enige i at man kan få bedre bilde på tv-en enn ut av boksen innstillingene. Så er det opp til hver enkelt om man vil fikle med det selv, betale butikken en "liten" sum, eller betale proff kalibrator en "stor" sum :)

Samsungs modeller er vanligvis gode nok på film-in stillingen til at forskjellen mot kalibrert er bortimot umulig å se

Lenke til kommentar

Om de har fått kurs i bruken av utstyret og gjør det daglig, er det vel ikke noe som tilsier at de skal gjøre en dårlig jobb. Det er mer et skråplan at det ikke blir gjort hjemme hos kunden. Men der igjen, lysforhold endrer seg jo som regel i løpet av dagen, så kalibrering hjemmefra er jo ikke nødvendigvis så veldig mye mer nøyaktig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

OT-diskusjonen (som jeg først bare fjernet) er blitt splittet ut i egen tråd nå, der kan dere kan fortsette diskusjonen:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1820015

 

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM.)

 

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg var ute på en runde igår for å se på hvilke TVer kjedene har å tilby. Ser jeg at power selger Sony xf9005 mens elkjøp selger Sony xe9005. Er det noen forskjell på disse eller er det samme tv med forskjellige navn?

XE9005 er fjorårets modell, XF9005 er årets.

 

Årets modell er litt bedre, men jeg hadde ikke betalt mer enn en tusenlapp ekstra for årets modell selv

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Ved å slå av animasjoner osv på Android så ble den veldig rask, på min tv. Klumpete vet jeg ikke, noen få tastetrykk så får jeg valgt det meste jeg er interessert i. Switching mellom en hdmi inngang (for eksempel dekoder) og Netflix skjer direkte med et tastetrykk på fjernkontrollen.

 

Etter et års bruk, har jeg ikke noe negativt å utsette på Android, samtidig 100% stabilt.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med merke TCL? Vurderer å kjøpe https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/65DP660/tcl-65-4k-uhd-led-smart-tv-65dp660?scid=Pricecomparison2989

 

Og er dette den nye 6-serien som amerikanerne priser opp i skyene som beste budsjett 4K TV? Står ingenting på Elkjøp sin side at den støtter Dolby Vision for eksempel. Test fra TheVerge: 

https://www.theverge.com/2018/6/4/17417402/tcl-6-series-tv-review-4k-hdr-dolby-vision-price-specs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...