Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med Philips 65PUS8303? Den liggger også på 13k. Men har som du nevner ips, og ser på andre forum at de klager på den bare har 400 nits ( eller hva det het ) og det gir dårligere HDR. Men igjen skårer den greit på lyd og bilde sin test. Hmmm

 

Håper Sony kommer på tilbud igjen, for hadde bestemt meg for den, var bare usikker på hvilken størrelse jeg skulle gå for.

 

http://www.lydogbilde.no/test/tv/8-storskjermer-til-fotball-vm/philips-65pus8303

  • Liker 1
Lenke til kommentar

evt prisrobot som følger med på prisene til konkurrentene og justerer seg der etter. 

 

Hvorfor skal power eller andre holde en pris lav bare for å tape masse penger?  dårlig butikk det :p

Den prisroboten til Power, er jeg personlig veldig lite glad i. Det de skriver på nettsiden, er at de har en prisrobot som automatisk gir deg deres beste pris, slik at du slipper å spørre om den. De maler det som en positiv greie, men i realiteten betyr det enkelt og greit at du ikke har prismatch hos dem. At de er alene om å ha dette og elektroniske priser, som de i tillegg skriver, er også bare tull. De var ikke først, og så og si alle store kjeder har det i dag.

 

Elkjøp på sin side matcher alt som ikke er gråimport. Et unntak de imidlertid av og til gjør, er at de ikke matcher kampanjene til Power når sistnevnte ikke har varen på lager. Det kommer av at Power svært ofte enten har utrolig lav beholdning når de starter kampanjer (se reportasje fra TV2 Hjelper Deg), eller enda verre at varen bare er tilgjengelig i noen få lokale butikker fra dag 1. Power prøver å slippe unna dette ved å skrive i vilkårene at de har 6 dagers annonsegaranti, og at du skal få bestille opp produktet til samme pris selv om det ikke er på lager. Men med liten skrift tilføyer de at dette ikke gjelder annonser med "begrenset antall", "partikjøp" eller lignende. Dette ekskluderer i realiteten samtlige kampanjer, og en får som oftest svar fra ansatte at de da ikke kan bestille opp mer, siden de er tom.  :p

 

Ble fort en liten rant, men det er grunnen til at Power bare scorer 5.96 / 10 på Prisjakt sine kundeanmeldelser. Det derimot ingen kan ta ifra dem, er at de har ryddige fine butikker, og det tidvis kommer svært gode kampanjer i form av 20% MasterCard. Men det forutsetter jo at de ikke driver og manipulerer prisene opp og ned i tråd med disse kampanjene. :)

 

For de som vil lese mer om kundeløftene til hver butikk (Expert = Power):

https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/hvilke-elektrokjeder-har-de-beste-ordningene/

 

Hva med Philips 65PUS8303? Den liggger også på 13k. Men har som du nevner ips, og ser på andre forum at de klager på den bare har 400 nits ( eller hva det het ) og det gir dårligere HDR. Men igjen skårer den greit på lyd og bilde sin test. Hmmm

 

Håper Sony kommer på tilbud igjen, for hadde bestemt meg for den, var bare usikker på hvilken størrelse jeg skulle gå for.

Jeg personlig skygger unna et produkt med en gang det har IPS-panel. I PC-verden ser en ofte på IPS som ettertraktet, da det er mye bedre enn TN-panel som brukes i mange rimelige bærbare. Imidlertid i TV-sammenheng, betyr det at du så og si alltid får dårlig kontrast, grunnet svakt sortnivå med teknologien. Ja, innsynsvinkelen er bedre, så jeg kan til nøds gjøre et unntak for de som sitter i store sittegrupper - men da igjen, kjøp OLED om dette er viktig (OLED har både best sortnivå OG innsynsvinkel av alle teknologier).  :wee:

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da ble det en XE93 55".8990 på NetOnNet. Riktignok ikke anbefalt i denne tråden, men jeg tviler på at den TVen ikke ble vurdert som en kadidat?

 

Har aldri satt meg skikkelig ned med 4K og HDR, så dette var en opplevelse! Altered Carbon i Dolby Vision får min gamle plasma til å innse at den skal pensjoneres.

Men Google må virkelig gjøre noe med ytelsen til AndroidTV. En så fin TV fortjener bedre ytelse. Men alle appene(VLC, KODI f.eks.) gjør det til slutt verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også ute etter å kjøpe TV, 55", og ønsker å få et godt kjøp under 10k. Stort sett så har valget havnet på Samsung tidligere, men må si at jeg er fristet til å prøve en av disse amblight TV'ene til Phillips også. Synes Philips 55PUS8303 ser bra ut, og ser den får gode anmeldelser, men kan da ikke denne gå enda mer ned i pris?

 

Og kanskje dette kan løse noe av problemet med Android TV?

https://9to5google.com/2018/06/28/philips-android-tv-oreo-update-report/

Lenke til kommentar

Da ble det en XE93 55".8990 på NetOnNet. Riktignok ikke anbefalt i denne tråden, men jeg tviler på at den TVen ikke ble vurdert som en kadidat?

 

Har aldri satt meg skikkelig ned med 4K og HDR, så dette var en opplevelse! Altered Carbon i Dolby Vision får min gamle plasma til å innse at den skal pensjoneres.

Men Google må virkelig gjøre noe med ytelsen til AndroidTV. En så fin TV fortjener bedre ytelse. Men alle appene(VLC, KODI f.eks.) gjør det til slutt verdt det.

 

XE93 er et bedre kjøp enn XE90, men er tomme på alt lager bortsett fra lokalt. Derfor er den ikke med. Du har vært heldig. Veldig god LCD-TV til prisen. :) 

 

Jeg er også ute etter å kjøpe TV, 55", og ønsker å få et godt kjøp under 10k. Stort sett så har valget havnet på Samsung tidligere, men må si at jeg er fristet til å prøve en av disse amblight TV'ene til Phillips også. Synes Philips 55PUS8303 ser bra ut, og ser den får gode anmeldelser, men kan da ikke denne gå enda mer ned i pris?

 

Og kanskje dette kan løse noe av problemet med Android TV?

https://9to5google.com/2018/06/28/philips-android-tv-oreo-update-report/

 

Jo, vi håper selvsagt at Android TV skal bli milevis bedre. Google har hatt lang tid å gjøre noe med det, men sliter ærlig talt. Det var ikke før nylig at plattformen ble ansett som stabil, altså at TVen ikke frøs eller skrudde seg av. Fortsatt ville jeg nok valgt Apple TV om jeg i dag hadde hatt Android TV. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

XE93 er et bedre kjøp enn XE90, men er tomme på alt lager bortsett fra lokalt. Derfor er den ikke med. Du har vært heldig. Veldig god LCD-TV til prisen. :)

Ja, følte at tiden begynte å renne ut hvis jeg skulle kjøpe XE93.

 

Vet ikke hvor jeg skal spørre om dette..

Er det noen her som har prøvd å sideloade GET TV-appen til AndroidTV?

Lenke til kommentar

Jobbet der før (eller rettere sagt i Lefdal), men er ikke noe bias fra min side. HiFiKlubben er de jeg foretrekker med tanke på kundeservice. De er helt rå der, og handler mesteparten der selv. Det jeg har skrevet om ovenfor er noe som står svart på hvitt på Power sine egne sider.  :wee:

Jeg har handlet på HiFiKlubben siden slutten av 90-tallet. har alltid hatt respekt for dem, men når jeg skulle kjøpe TV, så synes jeg de ikke klarte å levere.

De tar HiFi mer alvorlig enn TV. Jeg hadde en forventning til at jeg kanskje kunne prøve en TV i et mørkt rom, eller i det minste at de skulle skjønne hvorfor jeg ønsket det. Men jeg møtte samme nivået på de ansatte som man opplever hos Elkjøp f.eks. 

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på angående amblight er hvor mye klaring man bør ha på sidene av tv'n?

Hvis jeg går til innkjøp av en 55" så vil jeg ha 13-14 cm på hver side før jeg går tom for vegg. Er det nok til å få en god opplevelse av amblight?

Systemet lyser stort sett opp bak TV da diodene sitter der.. Sprer seg selvsagt noe mot sidene men har liten betydning.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet på HiFiKlubben siden slutten av 90-tallet. har alltid hatt respekt for dem, men når jeg skulle kjøpe TV, så synes jeg de ikke klarte å levere.

De tar HiFi mer alvorlig enn TV. Jeg hadde en forventning til at jeg kanskje kunne prøve en TV i et mørkt rom, eller i det minste at de skulle skjønne hvorfor jeg ønsket det. Men jeg møtte samme nivået på de ansatte som man opplever hos Elkjøp f.eks. 

Mitt inntrykk er at kompetansen varierer veldig etter hvilken selger du treffer på. Kanskje er det en nyansatt, kanskje er det en erfaren selger som har engasjert seg for teknologi lenge før hans tid i selskapet. Kunnskap blir spredd rundt etter hvert på slike steder, både gjennom opplæringsportaler, kurs og fra selger til selger. En del ganger lærer en også fra kunder som virkelig har gjort grundig research i forkant av besøket.  :wee:

 

Teorien min med HiFiKlubben har alltid vært at siden de har mindre butikker, med færre produktkategorier, så har de mer tid til å lære i dybden om produktene. Noen butikklokaler har også muligheter for å sette av egne rom der en kan teste egenskaper til høyttalere og TVer i kontrollerte omgivelser. Det gjelder likevel langt i fra alle, slik som du sier. Å ha lite utvalg er også en svakhet sånn sett, fordi du gjerne ikke får sammenlignet det du ønsker å sammenligne.

 

Det jeg tror med kundeservice, er at det bunner litt utifra hva ledelsen setter som standard med sine kundevilkår. Når HiFiKlubben er best på slike vilkår, så setter det en standard de ansatte må forholde seg til. Samme med Elkjøp, og samme med Power på hvert sitt nivå. 

 

En ting jeg lurer litt på angående amblight er hvor mye klaring man bør ha på sidene av tv'n?

 

Hvis jeg går til innkjøp av en 55" så vil jeg ha 13-14 cm på hver side før jeg går tom for vegg. Er det nok til å få en god opplevelse av amblight?

 

Denne videoen viser Philips sin egen stand. En kan vel kanskje anta at siden de selv bruker såpass lite plass, så burde det være greit. :p Det mest intense lyset er ganske nært TVen, mens refleksjoner naturligvis bærer lengre igjen. Har selv bestilt Philips Hue nå, så skal eksperimentere litt med lys og farger fremover! :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne videoen viser Philips sin egen stand. En kan vel kanskje anta at siden de selv bruker såpass lite plass, så burde det være greit. :p Det mest intense lyset er ganske nært TVen, mens refleksjoner naturligvis bærer lengre igjen. Har selv bestilt Philips Hue nå, så skal eksperimentere litt med lys og farger fremover! :)

Ja, særlig den TV'n i siste halvdel hadde lite plass på sidene av standen. Det er vel ikke så lurt å legge altfor mye vekt på amblight når en skal velge TV, men kult er det uansett!

Lenke til kommentar

Er dette noe du har erfaringer med selv?

For i mitt hode, og i han som spurte, så sier logikken noe annet.

 

Jada hadde denne i stua i fem uker før jeg bestemte meg for Oled og returnerte den. Nå skal det sies at plasseringen av tv har mye å si jeg har tv i et hjørne hvor det er ca 1,5 m til innerste vegg og min opplevelse var at bakrommet ble klart mest opplyst.

 

https://www.komplett.no/product/953896/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/tv-er/philips-65-uhd-led-smarttv-65pus860212#

Lenke til kommentar

Billigste jeg har funnet Sony xe9005 nå er på obs, 55 tommer: kr. 10.990,- og 65 tommer: kr. 15.990,-.

Eneste jeg stusset over var bildekvaliteten på 65', de sendte VM kamp på den og jeg synes bilde var veldig uklart og fargene veldig dratt ut (fargene på draktene gikk på en måte utenfor drakta). Til og med logoen til nrk var uklar.

Mulig de bare har kalibrert den feil, for den skilte seg ikke nevneverdig ut fra de mye billigere tvene som hang rundt.

55' derimot som hang et stk lengre bort og viste en 4k/hdr demo video, hadde krystall klart bilde, helt fantastisk.

Så hvem av dem som viser den reelle bildekvaliteten kan man lure på. Men blir vell uansett bedre enn den jeg har nå, Lg 42PQ3000

Lenke til kommentar

Kan også nevne at Power har MasterCard-kampanje nå med 20% på alle kjøp. Dvs. du får LG C7 55-tommer til 10 400 kr, eller 65-tommer til 17 600 kr. Det er så grisete bra det!  :eek:

 

Kombiner det med Elkjøp sin Canal Digital-kampanje, der du får 3000 kr rabatt (trenger ikke kjøpe noe produkt for å få denne rabatten), 6 mnd gratis kanalpakke (verdi 4000 kr), 3 stk OnePlace 4K HDR dekodere til 495 kr (verdi 5400 kr) og gratis installasjon med parabol. En trenger faktisk ikke parabol, om en ikke vil, fordi dekoderne (som forøvrig gir best bildekvalitet av samtlige i Norge) også fungerer over WiFi. Støtter til og med ChromeCast gjør dem, så slipper kostnad på dette også. Gjelder kun nye Canal Digital kunder. :)

 

Det vil i praksis si at du kan få LG C7 55-tommer til 7400 kr, og halvt år gratis TV-pakke. Dekoderen bør folk ha uansett for å få best mulig bildekvalitet.  :dribble:

Hva mener du med at folk bør gå for denne dekoderen hvis de skal ha best mulig kvalitet? De sender vel ikke i høyere kvalitet enn hva f.eks Altibox gjør? Eller tenker du kun hvis du ikke monterer parabol? Vet du hvilken bitrate de ligger på? Og er alle opptaksfunksjoner og lignende tilgjengelig når man ikke ser med parabol?

 

Vurderer tilbudet veldig. Ser man får gavekort på Elkjøp på 2.500. Må evt ha totalt 3 dekodere. Sliter litt med å skjønne hva prisen blir for 12 måneder hvis man går for det + Norgespakken etter 6 måneder. Ser det er noe som heter Canal Digital Pluss der man kan brukke abbo opptil 4 steder samtidig. Må man også betale for det? Ikke lett å skjønne. Canal Digital vil ikke svare siden det er Elkjøp sitt tilbud. Ganske latterlig.

 

https://satellitt.canaldigital.no/kanalpakker/canal-digital-plus/

Lenke til kommentar
  • Gjest fremhevet denne emne
  • Gjest fjernet fremhevingen av denne emne
  • aklla fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...