Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dere alt det kommer tilbud på LG B7 eller C7 i nærmeste fremtid? Har tid til å vente, men vil ikke vente til de ikke blir solgt lengre:p

Ikke vent lenger, kjøp hos elkjøp. Med 50 dagers returfrist, får du penger tilbake hvis den blir satt ned. Om 50 dager er 7-serien mest sannsynlig ute av hyllene.

Lenke til kommentar

Tror dere alt det kommer tilbud på LG B7 eller C7 i nærmeste fremtid? Har tid til å vente, men vil ikke vente til de ikke blir solgt lengre:p

Tror neppe de detter mye mer i pris.. De kostet nesten 60000 når de ble lanser nå er de nedi 20000 og der blir de nok liggende til de sorteres ut.
Lenke til kommentar

Hehe, litt spesielt at du nevnte Yamaha. For nettopp det har jeg fulgt en del med på. Har en kompis som ba meg om å finne en god hjemmekinoreceiver for han, for et par år siden.

 

Jeg ba han vente til sommeren for da kom Yamaha receiverne på salg, som de har gjort "bestandig". Jeg handlet selv en Yamaha RX-A1030 for kr 5500,- (normalpris 12k) hos Elkjøp sommeren 2014, da hadde etterfølgeren, RX-A1040, kommet. Jeg hadde sett samme fenomen i minst 10 år.

 

For kompisen fulgte jeg med på en nyere variant av min gamle, RX-A1050 skulle falle i pris sommeren 2016. Men det skjedde ikke, den gikk fra ca 12k til 10k, thats it. Samme skjedde i fjor med RC-A1060 - og nå med RX-A1070. Alle RX-A10** er samme dings med litt utvikling fra år til år.

 

Full stopp i store prisavslag. Det ble ikke noen RX-A10** på kompisen.

 

Edit: Men jeg så at dette gjaldt andre produsenter også - og dette skjer i utlandet også. Jeg tror som deg at salget har minsket kraftig, lydplanker har tatt mye av volumet. Derfor har dette årlige fenomenet sluttet.

 

Bedre bilde skal folk ha - men dårligere lyd altså. En skuffende utvikling. 

Jepp, det er fordi RX-A10xx serien er mer beregnet på lokale HiFi-butikker og har lengre garantitid i utlandet, mens RX-V5xx serien er ganske likt spesifisert, til halv pris, og selges av store aktører og over nettet. Holder for de fleste som ønsker seg Atmos. En skal ha ganske spesifikke behov og kunnskaper, for å forsvare hoppet til RX-A10xx serien. RX-V5xx som blir solgt langt flere av, hopper fra 5190 kr helt ned til 2990 kr. Det har igjen med hvor mange enheter butikkene kjøper inn. Stor feilmargin med innkjøp vs utsalg, fører til mer ekstreme prishopp. :)

 

Samme tenkte jeg. Det har vært mye snakk om lyd her i det siste, men nå vil jeg slå et slag for OS og brukervennlighet. Synes det er viktig hvordan TV'en faktisk er å bruke i det daglige også. Der synes jeg rett og slett Samsung er best! Fattern har 65" versjonen i 7-serie og hvis bildet på den jeg har kjøpt ikke er så langt unna den så vet jeg at jeg vil bli fornøyd.

 

Vet ikke om det er noe komplett.no har hele tiden, men de har ihvertfall 20 % på alle demo TV'er nå. Det var ganske mye å velge i så mulig å gjøre et kupp der nå.

Enig i det! Jeg liker layouten til Samsung best, men LG sin kontroller som er bevegelsesstyrt er genial til å skrive inn tekst f. eks. 

 

 

Mye skryt av K960 her. Noen som har erfaringer med LG SJ9?

Ikke særlig imponert av LG sine lydplanker, dessverre, inkl. SJ9. 
Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Samme tenkte jeg. Det har vært mye snakk om lyd her i det siste, men nå vil jeg slå et slag for OS og brukervennlighet. Synes det er viktig hvordan TV'en faktisk er å bruke i det daglige også. Der synes jeg rett og slett Samsung er best! Fattern har 65" versjonen i 7-serie og hvis bildet på den jeg har kjøpt ikke er så langt unna den så vet jeg at jeg vil bli fornøyd.

 

Vet ikke om det er noe komplett.no har hele tiden, men de har ihvertfall 20 % på alle demo TV'er nå. Det var ganske mye å velge i så mulig å gjøre et kupp der nå.

 

 

Egentlig sabla gode tilbud. Ser at TV-er som er reparerte ofte ligger litt lavere i pris enn tv-er som er levert tilbake på angrefrist. Hva skyldes dette? Er reparerte tv-er som folk har brukt i månedsvis for å så ha levert dem inn for en feil der de så har fått en erstatnings-TV? Så selger Komplett disse tv-ene etter de har blitt fikset?

 

Uansett er det mange gode TV-er på tilbud. Jeg har veldig lyst til å oppgradere merker jeg. Lurer bare litt på hvor mye jeg skal bry meg om Dolby Vision VS HDR10+. Ikke mange av 2017-modellene som har begge.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om de har blitt returnert pga. det er mandagseksemplarer, som yter under gjennomsnittet blant disse panelene. Husker det var ganske utbredt blant fotoforhandlere, å selge objektiv som var sendt i retur grunnet dårlig fokus osv. til en litt redusert pris, uten å nødvendigvis informere om problemet.  :hmm:

Lenke til kommentar

 

Jepp, det er fordi RX-A10xx serien er mer beregnet på lokale HiFi-butikker og har lengre garantitid i utlandet, mens RX-V5xx serien er ganske likt spesifisert, til halv pris, og selges av store aktører og over nettet. Holder for de fleste som ønsker seg Atmos. En skal ha ganske spesifikke behov og kunnskaper, for å forsvare hoppet til RX-A10xx serien. RX-V5xx som blir solgt langt flere av, hopper fra 5190 kr helt ned til 2990 kr. Det har igjen med hvor mange enheter butikkene kjøper inn. Stor feilmargin med innkjøp vs utsalg, fører til mer ekstreme prishopp. :)

 

 

Tror du ikke helt har fått med deg alt her, en kjapp googling er ikke alltid nok :) Yamaha RX-A10XX er ikke en "serie", det er en modell i Advantage serien. Advantage serien har bestått av av 3 toppmodeller: Yamaha RX-A10XX, RX-A20XX og RX-A30XX.

 

I Norge, og ellers i Europa så har de vært naturlig over RX-VXXX serien i ytelse og spec. Spesifikke behov eller kunnskaper? Skjønner ikke hva du snakker om  :D  Du betaler noe mer for å få mer. Akkurat som alt annet. Hvorfor i all verden kjøper noen Mercedes???? Eller OLED for den delen. 

 

Virker som om du har lest om RX-VXXXX serien som blant annet selges i Australia - hvor de har omtrent likt spec og selges parallelt med RX-AXXXX serien i forskjellige markeder.

 

Men nå endrer Yamaha sitt modellopplegg og man får også flere mindre Advantage modeller enn RX-A10XX.

 

Uansett får man ingen modeller - A eller V med samme faste og årlige avslag lenger.

Lenke til kommentar

Ja, jeg gjorde bare et kjapt Google-søk på disse modellene og det var det jeg fikk opp. Men hva er det du mener er forskjellen mellom RX-A1070 (9999,-) og RX-V583 (2990,-) som forsvarer prisforskjellen til et Atmos-oppsett som jeg nevnte over? :)

 

 

Får jeg spørre: hvorfor er Samsung MU6195 egnet for spill, men ikke film?  :)

Jeg spiller en del, dama (/jeg) ser en del på film. Har lesst at Hz og fps er viktg for spillopplevelse. Hva gjør denne mindre egnet for film?

På forhånd takk! Kjempefin tråd!

Svaret på dette er at MU6195 har ganske bra input lag (lite forsinkelse i bildet) som er sentralt i spillsammenheng, mens den henger etter på lysstyrke og fargevolum, som gjerne er mer sentrale elementer til filmbruk.  :wee:
Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man er villig til å bla opp mer for Avantage serien kontra den vanlige RX-V serien det kommer vel ann på hva slags høyttaler oppsett man har å hvor tykk lommeboka er. Vil tipppe det er en god del mer trøkk i 1070 enn det er i 583, og det er vel nettopp det man får om man går stegene oppover fra de billigste receiverene opp til de dyreste, mer trøkk i tillegg til utganger, soner osv. Jeg vet ikke hvordan det er med Avantage serien nå idag, men før hadde de 2 "øverste" i serien også video chip som forbedret bildet.

 

Selv har jeg en RX-A2010, og ifølge folk som har hatt både 2010 og 3010 så er det merbart løft i lydbildet, selv om det på papiret ikke skiller så mye.

 

Jeg hadde mye heller kjøpt en brukt RX-A enn en ny RX-V :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ja, jeg gjorde bare et kjapt Google-søk på disse modellene og det var det jeg fikk opp. Men hva er det du mener er forskjellen mellom RX-A1070 (9999,-) og RX-V583 (2990,-) som forsvarer prisforskjellen til et Atmos-oppsett som jeg nevnte over? :)

 

Nå synes jeg du egentlig kunne gått inn og sjekket slikt selv - men antall hdmi, utganger og innganger, mulighet for pre-out, effekt, antall soner/multiroom, platespiller inngang, flere lydinnganger osv osv. Den har også mange flere innstillinger for å optimalisere lyd.

 

Vil kanskje beskrive det som et bedre valg for den som også vil at surround anlegget også skal fungere som anlegg for musikk. Samtidig er det en bedre investering for den surroundinteresserte som kanskje vil oppgradere i fremtiden - da man kan henge på en egen effektforsterker. 

 

Dette er ikke noe eget for Yamaha - det er slik for alle produsenter.

 

Edit: Hvis du tenkte kun på rent Atmos oppsett - så er det nok ganske likt. Akkurat som bildet med det labreste tv valget du har og det beste. Du får med deg filmen på begge deler.

 

Men RX-V583 er allikevel en veldig bra surround receiver, særlig hvis du kan få den til under 3k!! Advantage er mer til de audiofile/entusiastene.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ja, nemlig!  :tease: Og lyd er så ekstremt subjektivt. Jeg argumenterer for at lydsignatur ofte har mer å si for ens oppfattelse av lyden, enn nødvendigvis de små marginene en får ved å øke budsjettet ti ganger. Et eksempel var da jeg tenkte å erstatte B&W 601 S2 med XTZ Ultra til 10 000 kr. En høyttaler som er ny og har fått gjennomgående gode anmeldelser i media. For egen del, følte jeg at B&W 601 S2 ga langt bedre lyd. Dette til tross for at XTZ Ultra sikkert er et teknisk mer avansert produkt, og at noen vil foretrekke den etter sin preferanse.

 

Slik er det ikke med TV. Eller i hvert fall i mye mindre grad. Der vil de aller, aller fleste klare å stadfeste at en LG B7 er bedre enn MU6175 f. eks. For egen del ville jeg ikke brukt en krone mer enn oppsettet jeg anbefaler i det originale innlegget, kort og greit fordi jeg til nå ikke har opplevd å sette pris på "bedre" luksushøyttalere eller forsterkere.  :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, nemlig!  :tease: Og lyd er så ekstremt subjektivt. Jeg argumenterer for at lydsignatur ofte har mer å si for ens oppfattelse av lyden, enn nødvendigvis de små marginene en får ved å øke budsjettet ti ganger. Et eksempel var da jeg tenkte å erstatte B&W 601 S2 med XTZ Ultra til 10 000 kr. En høyttaler som er ny og har fått gjennomgående gode anmeldelser i media. For egen del, følte jeg at B&W 601 S2 ga langt bedre lyd. Dette til tross for at XTZ Ultra sikkert er et teknisk mer avansert produkt, og at noen vil foretrekke den etter sin preferanse.

 

Slik er det ikke med TV. Eller i hvert fall i mye mindre grad. Der vil de aller, aller fleste klare å stadfeste at en LG B7 er bedre enn MU6175 f. eks. For egen del ville jeg ikke brukt en krone mer enn oppsettet jeg anbefaler i det originale innlegget, kort og greit fordi jeg til nå ikke har opplevd å sette pris på "bedre" luksushøyttalere eller forsterkere.  :whistle:

 

Vil heller si at du kanskje er mer opptatt av bilde enn lyd. For meg er det omvendt - jeg synes det skiller veldig lite mellom en OLED og en god LED, for eksempel.

 

Og at det skiller veldig mye mer på et skikkelig bra lydanlegg - og et ikke fult så godt. Men prisforskjellene på lyd er mye større. Et surround anlegg til 100k er ganske "greit". "High End" starter mye over det igjen.

 

Edit: En liten kommentar til høytalerene du testet - prøvde du de hjemme? Rommet påvirker lyden veldig mye, et "godt" rom kan få et rimelig anlegg til å låte fantastisk - mens et dårlig rom kan få et fantastisk anlegg til å låte ganske labert.

 

Og forskjellige typer høytalere "bearbeider" rommet forskjellig.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Modul basert system får håpe at man kan kjøpe så mange man vil ha. 146 blir litt for stort.

Grunnen til at de oppgir 146 tommer, tror jeg hadde noe med at oppløsningen krever såpass størrelse for 4K. Tror ikke det er mulig å få 4K enn så lenge med mindre størrelse enn det. 

Vil heller si at du kanskje er mer opptatt av bilde enn lyd. For meg er det omvendt - jeg synes det skiller veldig lite mellom en OLED og en god LED, for eksempel.

 

Og at det skiller veldig mye mer på et skikkelig bra lydanlegg - og et ikke fult så godt. Men prisforskjellene på lyd er mye større. Et surround anlegg til 100k er ganske "greit". "High End" starter mye over det igjen.

 

Edit: En liten kommentar til høytalerene du testet - prøvde du de hjemme? Rommet påvirker lyden veldig mye, et "godt" rom kan få et rimelig anlegg til å låte fantastisk - mens et dårlig rom kan få et fantastisk anlegg til å låte ganske labert.

 

Og forskjellige typer høytalere "bearbeider" rommet forskjellig.

Begge høyttalerne ble prøvd hjemme ja, i to ulike rom. :) 

 

Tror ikke dette handler så mye om hvem som er mest opptatt av lyd. Det endrer nemlig ikke hørselen, og du har intet belegg for å si at du har bedre hørsel enn meg.  :wee: Som du selv sier, så kan rommet bearbeide høyttalere helt forskjellig også. Skal en plutselig begynne å rekonstruere rom også, for å få på plass "ordentlig" lyd? Det blir litt tullete mener jeg, når folk også har ulik preferanse hva gjelder lydsignatur i tillegg. Dyre høyttalere kan for mange høres dårligere ut enn relativt rimelige. Det er i min verden nesten ikke mulig å anbefale "riktige" høyttalere, så lenge disse faktorene ligger til grunn. Det er testsidene enig i også, som gir vidt forskjellig score til høyttalere basert på deres subjektive inntrykk.

 

Det er ikke sååå stor forskjell mellom f. eks. B&W 685 S2 (5000 kr) og B&W 805 D3 (56 000 kr) synes nå jeg... :lol:

Lenke til kommentar

Grunnen til at de oppgir 146 tommer, tror jeg hadde noe med at oppløsningen krever såpass størrelse for 4K. Tror ikke det er mulig å få 4K enn så lenge med mindre størrelse enn det. 

Begge høyttalerne ble prøvd hjemme ja, i to ulike rom. :)

 

Tror ikke dette handler så mye om hvem som er mest opptatt av lyd. Det endrer nemlig ikke hørselen, og du har intet belegg for å si at du har bedre hørsel enn meg.  :wee: Som du selv sier, så kan rommet bearbeide høyttalere helt forskjellig også. Skal en plutselig begynne å rekonstruere rom også, for å få på plass "ordentlig" lyd? Det blir litt tullete mener jeg, når folk også har ulik preferanse hva gjelder lydsignatur i tillegg. Dyre høyttalere kan for mange høres dårligere ut enn relativt rimelige. Det er i min verden nesten ikke mulig å anbefale "riktige" høyttalere, så lenge disse faktorene ligger til grunn. Det er testsidene enig i også, som gir vidt forskjellig score til høyttalere basert på deres subjektive inntrykk.

 

Det er ikke sååå stor forskjell mellom f. eks. B&W 685 S2 (5000 kr) og B&W 805 D3 (56 000 kr) synes nå jeg... :lol:

 

Tror du trenger et års tvungen lesingen av minst 100 innlegg per dag på hifisentralen.no. Særlig kabletrådene.

 

Det hadde gjort deg godt! Skamme seg.  :green:

 

Rom er vanskelig, derfor er plassering og for ting som romkorreksjon via mic på hjemmekinoreceivere så viktig - også lydplanker i høyere prisklasse har dette.

 

Ellers har jeg nok garantert dårligere hørsel en deg, men kanskje mer opptatt av god lyd på musikk og film enn deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...